Raid 1 systeem

Pagina: 1
Acties:

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:10
Ik wil op mijn thuis pc raid 1 gaan instellen. Ik maak hierbij gebruik van twee SATA WD 320 GB schijven. Op de eerste schijf heb ik al Windows XP Home geinstalleerd en deze schijf is opgedeeld in drie partities (gelijke grootte).

Nu heb ik vandaag de tweede schijf erin gehangen en in de bios aangegeven dat ik gebruik wil maken van Raid.

Nu heb ik bij het opstarten de keus om in de configuration voor Raid te komen (met ctrl + i). Daar word aangegeven dat ik twee dezelfde schijven heb, maar deze zijn beide Non Raid.

Kan ik zonder dataverlies toch een raid systeem instellen en zo ja wat zijn dan de handelingen?

LOETKE

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke controller gebruik je? * TERW_DAN vermoedt een intel vanwege de CTRL + I
Je zult naast het instellen van de controller als RAID er ook voor moeten zorgen dat er een array wordt aangemaakt. Doe dat dus in de RAIDbios. Zorg dan wel dat je de RAIDdrivers hebt geinstalleerd, anders zal je Windows niet starten.

• RudyL
Ja inderdaad die van Intel. Ben alleen bang dat ik als ik de Raid Array ga aanmaken dat hij mijn eerste schijf leeg gooit. Terwijl daar de data opstaat.

De RAID drivers zal ik dan nog wel moeten installeren. Dat gaat toch niet via windows installatie en dan F6 + diskette? Heb je hopenlijk andere opties in.

LOETKE

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:24
RudyL schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 19:03:
Ja inderdaad die van Intel. Ben alleen bang dat ik als ik de Raid Array ga aanmaken dat hij mijn eerste schijf leeg gooit. Terwijl daar de data opstaat.
Dat is waarschijnlijk ook zo. Zodra je een array aanmaakt moet dit met verlies van data van alle betrokken schijven, bij dit type controllers.
De RAID drivers zal ik dan nog wel moeten installeren. Dat gaat toch niet via windows installatie en dan F6 + diskette? Heb je hopenlijk andere opties in.
Windows XP iso'tje maken en dan je RAID driver slipstreamen met nLite, bijvoorbeeld. Dan heb je geen floppy nodig. Googlen

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt als het goed is aangeven welke de sourcedisk moet zijn.
Dit kun je doen in de bestaande windows install, gewoon de driver installeren met de setup die je erbij hebt. Dit gaat niet altijd goed, in dat geval zul je een windows reinstall moeten doen.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:00
gertvdijk schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 19:10:
[...]

Zodra je een array aanmaakt moet dit met verlies van data van alle betrokken schijven, bij dit type controllers.
Hoe kom je daarbij?

Als je de info van Intel moet geloven kan dit gewoon zonder dataverlies:
Simplified Upgrade

Building or buying a PC with a single Serial ATA hard drive, then upgrading to RAID at a later date is typically not a simple task, as it requires the reinstallation of the OS and applications. However, an Intel Express chipset with Intel Matrix Storage Technology** can be more easily upgraded to RAID capabilities when adding one or more additional Serial ATA hard drive(s). The Intel® Matrix Storage Manager software (included with platforms supporting Intel Matrix Storage Technology) handles the configuration and migration while running in the background, allowing users to surf the Web or read e-mail during the process. Once the migration is complete, dramatic increases in data protection or storage performance are available.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ben ik alleen wel benieuwd welke controller de TS heeft.

De ICH9R kan volgens mij RAID1 arrays aanmaken zonder dataverlies. Maar volgens mij was dit wel een redelijk "nieuwe" feature.

Als de TS dus een ICH7 oid heeft, weet ik het niet zeker.

En maak sowieso een backup. Dadelijk heb je de verkeerde driver oid geinstalleerd en wordt je bij je Windows boot vrolijk verwelkomt door INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE (ik spreek uit ervaring :p)

Slipstream een Windows CD'tje en doe "gewoon" een reinstall.

Als je in de setup je Windows schijf maar niet formateert, verwacht ik weinig problemen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• kwiebus
Rainmaker schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 20:26:
Als de TS dus een ICH7 oid heeft, weet ik het niet zeker.
Als je de info van intel moet geloven dan moet dat met een ICH7R ook gewoon kunnen:

What types of RAID migrations are supported?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb al met verschillende MB met RAID-controllers een HD op een later moment in RAID1 gezet. E.e.a. staat vast wel in het handboek van het betreffende MB.

Wel even een waarschuwing; sommige mensen weten niet goed welke schijf de source is en het is geen uitzonderlijk geval als men de nieuwe HD naar de source kopieert.

ARME AOW’er

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:24
quotes van hier
The RAID migration feature in the Intel® Matrix Storage Manager is an advanced software technology that enables a properly configured PC, known as a “RAID Ready” system, to be converted into a high-performance RAID 0, RAID 1, RAID 5, or RAID 10 configuration by adding one or more Serial ATA hard drives to the system and invoking the RAID migration process from within Windows*.

The RAID migration feature also allows the user to migrate from a RAID 0, RAID 1, or RAID 10 volume to RAID 5 by adding any additional Serial ATA hard drives necessary and invoking the modify volume process from within Windows.
Hier staat dus dat je systeem moet draaien, in Windows, op het moment van migratie. Dat is nogal lastig wanneer de TS juist zijn *draaiende* Windows systeem op een RAID volume wil gooien.
The migrations do not require re-installing the operating system. All applications and data remain intact.
Welke trucendoos wordt hier nou opengegooid om dàt voor elkaar te krijgen!?

[ Voor 27% gewijzigd door gertvdijk op 01-03-2008 01:45 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• kwiebus
gertvdijk schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 01:42:
quotes van hier

[...]

Hier staat dus dat je systeem moet draaien, in Windows, op het moment van migratie. Dat is nogal lastig wanneer de TS juist zijn *draaiende* Windows systeem op een RAID volume wil gooien.
Dat lijkt mij niet zo lastig, je installeert als je Windows hebt draaien gewoon eerst de Intel Intel® Matrix Storage Console en daarmee ook de RAID driver. Als je daarna de controller op RAID zet zou het gewoon moeten werken.
gertvdijk schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 01:42:
quotes van hier

[...]

Welke trucendoos wordt hier nou opengegooid om dàt voor elkaar te krijgen!?
Met de Intel® Matrix Storage Console kan je online in Windows een RAID1 volume creëren of andersoortige RAID migraties uitvoeren.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Installeer de Matrix software van Intel en herstart je systeem. Plaats je schijf erin en start je systeem op. Open de Matrix software en stel in dat je wilt "upgraden". Geef RAID1 op en geef aan dat je nieuwe hdd moet worden gebruikt. Simpel en veilig.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• RudyL
Ik heb de Intel 945G chipset en dus (volgens Intel site) de ICH7. Ga binnenkort maar eens de Matrix storage proberen. Lijkt me de perfecte oplossing om 'snel' het werkende systeem over te zetten naar een Raid 1 systeem.

LOETKE

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Later niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent voor een evt. dataverlies hè? :) Backup....

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RudyL schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 10:43:
Ik heb de Intel 945G chipset en dus (volgens Intel site) de ICH7.
de ICH7R hoop ik, de ICH7 kan niet overweg met RAID namelijk.

• RudyL
Backup zal ik inderdaad voor zorgen. (die staat al op externe)

@terw_dan: Heb je idee hoe ik kan zien of het de ICH7 of de ICH7R is? Het lijkt me de ICH7, maar geheel duidelijk vind ik het niet.

MB is ASUS P5LD2-VM
Chipset: Intel 945G

LOETKE

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voor zover ik kan vinden op de o zo geweldige snelle en handig doorzoekbare Asus-site heeft de Asus P5LD2 enkel de ICH7 chip (zie http://216.239.59.104/sea...=2&gl=nl&client=firefox-a)
Dat betekent dus dat je geen intel RAID kunt gebruiken, gezien dat niet op dit bordje zit.

• RudyL
Helaas, dan zal back-up. Raid instellen en nieuwe installatie wel de 'makkelijkste' optie zijn.

LOETKE

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RudyL schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 14:22:
Helaas, dan zal back-up. Raid instellen en nieuwe installatie wel de 'makkelijkste' optie zijn.
Ehh, je hebt GEEN raid volgens de specs van het bord. Dus hoe je dan RAID in wilt stellen vraag ik me af. Software RAID is mogelijk, maar in dat geval kun je er niet van booten. Een andere mogelijkheid is dat je een externe controller gebruikt, maar dan moet je eens goed kijken wat er op het bordje zit.

• RudyL
Maar dan is het toch vreemd dat ik in de bios wel kan instellen dat het raid moet draaien en ook tijdens het opstarten Ctrl+i kan kiezen voor het Raid menu?

Moet dan toch maar eens gaan denken aan een externe controller mocht mijn mb + chipset het toch niet hebben.

LOETKE

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, als je gebruik maakt van een externe controller kan dat ook goed. Dus kijk eens hoe het precies zit. Wat heb je aan controllers op je moederbord zitten, heb je daadwerkelijk een ICH7R (ook al zeggen de specs van niet), of zie je die RAIDmelding van een externe controller (zoals bijv een jmicron, silicon image, promise)

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:27
Volgens mij, als je instelt dat je onboard RAID wil gebruiken en voorheen stond het op normaal IDE, dan start windows meteen niet meer op hoor.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je NON-RAID kan zien met ctrl-I als je geen RAID hebt (dus ook geen RAID bootrom), dus we gaan er even vanuit dat je wel RAID hebt. De externe controller heeft alleen PATA, dus daar zitten je schijven niet aan.

Ik zoek nog even verder.....

Vette shit!

• RudyL
Voorlopig laatste vraag voordat ik aan het uitzoeken kan gaan beginnen. Waar of hoe zou ik kunnen zien of het een externe controller is?

@R.E. : Als ik de computer nu opstart krijg ik heel kort een scherm waar ik met Ctrl+i in een menu kan komen. Dit menu laat mij twee gelijkwaardige schijven zien (klopt). Ik kan hierin een array aanmaken en beide disks staan momenteel op Non-Raid.

Als ik niets instel, start mijn systeem wel gewoon door en word de tweede schijf gewoon herkend en dus heb ik momenteel de beschikking over '640' GB aan schijfruimte.

[ Voor 60% gewijzigd door RudyL op 05-03-2008 15:24 ]

LOETKE

• R.E.
Dan heb je dus niet de LD2-VM, maar heb je een ander bord. De LD2-VM heeft GEEN RAID, overgens kun je de bootrom wel instellen. Zie je handleiding. Kun je in je BIOS configure SATA as op RAID zetten? Probeer dat is. (Windows start niet meer op als je deze setting veranderd, maar verander hem terug en hij doet het weer).

Ik ben wel echt benieuwd wat ie doet als je create Array selecteert (hij maakt er dan niet meteen 1 aan hoor!!). In de handleiding staat wel dat je de bootrom kunt enablen om SATA RAID te configureren.....

PS. Wat is die Asus site toch enorm traag....... :z

[ Voor 29% gewijzigd door R.E. op 05-03-2008 15:35 ]

Vette shit!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RudyL schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 15:21:
Voorlopig laatste vraag voordat ik aan het uitzoeken kan gaan beginnen. Waar of hoe zou ik kunnen zien of het een externe controller is?
1. door te checken wat er bovenaan in de RAID bios staat (merk/model)
2. door te checken wat voor chipset je nu precies hebt
3. door te checken wat voor andere chips er nog op je bordje zitten
R.E. schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 15:32:
PS. Wat is die Asus site toch enorm traag....... :z
Mwah, dat zijn we toch van ze gewend. Ik heb nog nooit op normale snelheid kunnen werken op hun site.

• RudyL
Als ik in het opstartscherm kies voor Ctrl + I. Zie ik bovenaan staan Intel® Matrix Storage Manager Option Rom V5.6.2.1002

Ik heb het mb maar even bekeken en hierop staat ASUS P5LD2-VM / S, maar dat lijkt niet uit te maken volgens Asus.

Verder geen rare dingen in dat scherm.

Wel klopte het niet helemaal dat ik zei dat je een array kunt kiezen. Maar je kunt wel iets anders creeren waarbij hij het totale schijf ruimte pakt.

LOETKE

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In dat geval heb je dus een ICH7R (dat zou je dus ook in dat schermpje moeten zien) en klopt de info op de Asus supportsite niet (goh, dat is nieuw.... :X).
Je kunt dus gewoon gebruik maken van de intel matrix, ook al zegt de Asussite van niet.

• R.E.
Toch heb ik daar wel mijn twijfels over. Vooral omdat je in de bios de configure SATA as optie niet op RAID kan zetten. Kan me niet voorstellen dat dat niet moet om een goede array te maken.

Vette shit!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Voor de ICH8R kun je dat dus wel. Mogelijk niet bij de ICH7R, maar dat kan ik niet bevestigen.

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De ICH7R planken die ik hier heb op m'n werk (Intel 975 MSI bordjes) hebben die optie wel in de bios, om het op AHCI of RAID te zetten. Mogelijk doet Asus dat dus niet, of wordt er bij de verkeerde controller gekeken.

• R.E.
Ik heb zelf de P5WD2 met ICH7R en die heeft het wel, daarom vraag ik me ook af wat voor RAID er wordt gemaakt....

Vette shit!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

R.E. schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:57:
Ik heb zelf de P5WD2 met ICH7R en die heeft het wel, daarom vraag ik me ook af wat voor RAID er wordt gemaakt....
Het antwoord is géén. Het op RAID zetten zorgt er slechts voor dat het RAID-BIOS zichtbaar wordt. Je ziet dan alle HD's die aangesloten zijn als NON-RAID staan en je kunt dan desgewenst wat HD's in een ARRAY zetten.

ARME AOW’er

• R.E.
Guardian Angel schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 17:15:
[...]

Het antwoord is géén. Het op RAID zetten zorgt er slechts voor dat het RAID-BIOS zichtbaar wordt. Je ziet dan alle HD's die aangesloten zijn als NON-RAID staan en je kunt dan desgewenst wat HD's in een ARRAY zetten.
Dat is dus niet helemaal waar. Want de optie Enable Bootrom maakt dat zichtbaar.

De TS kan dus alleen JBOD maken en niet RAID? Want wat gebeurd er als hij create Array aangeeft in de RAID bootrom?

Vette shit!

• RudyL
In de bios kan ik wel kiezen voor configure Sata disk as IDE of RAID. Als ik CTRL + I druk bij het opstarten staat er inderdaad ICH7R.

Verder ben ik niet geweest in de Raid Bootrom in verband met dataverlies en zekerheid. Ik wil het met de intel matrix storage tool proberen, maar dan moet ik er eerst tijd voor maken.

LOETKE

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

R.E. schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 08:47:
[...]
Dat is dus niet helemaal waar. Want de optie Enable Bootrom maakt dat zichtbaar.
Zie de post onder je. :)

Enable bootrom is gelijk aan het aanzetten van de RAID-functie in het BIOS. Pas daarna zal het zichtbaar zijn zoals de TS dus keurig meldt.

ARME AOW’er

Pagina: 1