LaCie USB & FW Drive + Hub geluidsniveau

Pagina: 1
Acties:

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Sinds gisteren een bijzonder mooie aanvulling op mijn MacMini aangeschaft. Te weten de LaCie USB & FW Drive + Hub 500Gb.

Afbeeldingslocatie: http://www.lacie.com/imgstore/product_intro/hd_minihub.jpg

Alleen gisterenavond was ik de nodige bestanden heen en weer aan het kopiëren en toen viel me de geluidsproductie erg tegen. Achterin het apparaat zit namelijk een kleine fan voor koeling, maar deze maakt nog meer herrie dan de MacMini en mijn MacBook Pro bij elkaar.

Zijn er meer mensen met deze drive en de verhoogde geluidsproductie. Eventueel ben ik benieuwd wat jullie er aan gedaan hebben om hem stiller te krijgen...

Ervaringen gezocht dus....

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
Die fan kan vast wel uitgeschakeld worden. Zo krijg je de LaCie open; http://www.123macmini.com/news/story/367.html

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Fannetje zou ik gewoon uitschakelen of liever verwijderen. In tegenstelling tot wat men de afgelopen heeft lopen blaten over koeling hoeft een HDD helemaal niet gekoeld te worden. Onlangs is er in een uitgebreide technisch/mechanische test gebleken dat temperatuur totaal geen invloed heeft op de levensduur van een HDD. (Bron kan ik even niet op komen)

Ik moet zelf eerlijk gezegd zeggen dat ik altijd al heb getwijfeld over het nut van koelen. De HDD's zijn volledig vloeistof gelagerd en behoeven dus geen koeling. De 0011011001100 die op de platters zelf staan hoeven ook niet gekoeld te worden :D

Om mijn lulverhaal samen te vatten, sloop het fannetje er uit :P

Verwijderd

Ik denk ook dat die koeler niet echt noodzakelijk is. Er zijn zovele externe harddisks zonder koeler.
Ik heb een zwarte Lacie harddisk van 500GB en die is zonder koeler. Zelfs zonder koeler komt hij boven mijn Mac Mini uit. Ik denk dat de harddisk teveel trillingen doorgeeft aan de behuizing en ik zoek daarom een oplossing.

Wanneer je van plan bent de fan eruit te halen, laat me iets weten. Ik zou dan graag het resultaat van je vernemen in verband met geluidsproductie, trillingen, ...

Grtzzz

• manzana
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
Ik heb de 250GB variant van de LaCie FW drive, maar heb eigenlijk geen last van de fan. Dit kan zijn omdat ie of inderdaad geen 'herrie' maakt, of omdat jij het geluid anders ervaart dan ik :). Je kunt 'm wel horen, maar ik vind het niet idioot hard. Maar ik moet zeggen dat ik meestal muziek aan heb en de hd en fan sowieso amper hoor. Misschien zou het trouwens nog kunnen dat de 500GB versie meer geluid produceert dan de 250GB versie? (speculations)

Verwijderd

manzana schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 22:15:
Ik heb de 250GB variant van de LaCie FW drive, maar heb eigenlijk geen last van de fan.
Ik heb de 250gb versie van dit ding (geupgrade naar 400, maar dat maakt niet uit) en er zat niet eens een fan in. Zonder fan doet 'ie 't nu al weer ruim 1.5 jaar prima...

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 08:44
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 00:59:
[...]

Ik heb de 250gb versie van dit ding (geupgrade naar 400, maar dat maakt niet uit) en er zat niet eens een fan in. Zonder fan doet 'ie 't nu al weer ruim 1.5 jaar prima...
Klopt, in de versie met (oorspronkelijk ;)) 250 GB wordt geen fan geleverd. Die mis je niet hoor, want ik kan beamen dat de 500GB (en ook de 320GB, die heeft ook een ventilator) een teringherrie maakt met die ventilator.

Ik heb hem een kwartiertje geleden ook even opengeschroefd en de ventilator onder curatele gesteld (lees: hij krijgt geen stroom meer) en hij is nu lekker aangenaam stil). Jammer dat je zoiets moet uithalen: het is toch een kleine moeite voor LaCie om € 0,0005 extra uit te geven voor een ventilator die niet zo'n pokkenherrie maakt.

[edit] Op het forum van 123macmini wordt door iemand wel afgeraden om de koeling uit te schakelen, vanwege de hittevorming...

In ieder geval zijn er meer mensen die de geluidsproductie van de LaCie irritant vinden.
[...]

Dus jij hebt er ook een 'grote' (> 320 GB) schijf in zitten? Eentje die 7200 rpm draait? Wat vind jij van de hittevorming van de LaCie?

[ Voor 32% gewijzigd door rclahsen op 02-03-2008 14:29 ]

• Red
rclahsen schreef op zondag 02 maart 2008 @ 13:48:
[...]

Ik heb hem een kwartiertje geleden ook even opengeschroefd en de ventilator onder curatele gesteld (lees: hij krijgt geen stroom meer) en hij is nu lekker aangenaam stil). Jammer dat je zoiets moet uithalen: het is toch een kleine moeite voor LaCie om € 0,0005 extra uit te geven voor een ventilator die niet zo'n pokkenherrie maakt.

In ieder geval zijn er meer mensen die de geluidsproductie van de LaCie irritant vinden.

[...]
Zou je eens willen voelen aan de drive hoe warm hij daadwerkelijk wordt na een intensieve read/write operation.....Anders doe ik precies hetzelfde, want ik vind het daadwerkelijk onacceptabel voor een apparaat van 200 euro.

Heb overigens vrijdag een ticket aangemaakt bij LaCie kijken of daar op gereageerd wordt.

• rclahsen
Red schreef op zondag 02 maart 2008 @ 16:43:
[...]

Zou je eens willen voelen aan de drive hoe warm hij daadwerkelijk wordt na een intensieve read/write operation.....Anders doe ik precies hetzelfde, want ik vind het daadwerkelijk onacceptabel voor een apparaat van 200 euro.

Heb overigens vrijdag een ticket aangemaakt bij LaCie kijken of daar op gereageerd wordt.
Als je een grove indicatie wilt (ik heb geen thermometer liggen): als je de onderkant van de Mac Mini voelt, dan is dat (ongeveer) de temperatuur die de LaCie aan de buitenkant heeft (dat is dan tijdens het maken van een incrementele backup van Time Machine). Overigens heb ik alleen het kabeltje losgetrokken (de fan zit er nog): dus mocht koeling echt noodzakelijk zijn dan kan ik de fan alsnog monteren (maar dan haal ik een stillere bij een computerzaak, als die leverbaar zijn).

Ik ben met je eens dat ik het een redelijke tegenvaller vond, dat geluid. In het begin was ie nog lekker stil en was ik tevreden, maar die ventilator verpest wel veel van de koopvreugde :'(

Zou je de reactie van LaCie kunnen/willen posten, als je die hebt ontvangen? Ik ben er ook wel naar benieuwd.

[ Voor 10% gewijzigd door rclahsen op 02-03-2008 18:40 ]

• manzana
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
[...]

Ok lol. Zou zowaar aan m'n gehoor gaan twijfelen :P

• rclahsen
Aangezien de harde schijf wel erg warm werd, heb ik toch maar even de koeler weer aangesloten. Maar wat een priegelkoelertje zit erin zeg! En wat voor geluid maakt het ding. Echt matig! Ik ken cpu-koelers die groter zijn en minder geluid maken.

Afbeeldingslocatie: http://idisk.mac.com/robertclahsen/Public/GoT/lacie_open_tb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://idisk.mac.com/robertclahsen/Public/GoT/lacie_priegelkoeler_tb.jpg

Hopelijk zijn deze koelers ook los te verkrijgen, met een lager geluidsniveau...Als ik die koeler ook zo bekijk, lijkt het mij dat ie ook niet veel zoden aan de dijk gaat zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door rclahsen op 02-03-2008 20:22 ]

• Kapitein Prozac
Hoeveel centimeter is die fan? Ik heb zelf wel eens 4 cm fans gekocht die behoorlijk stil waren (ter vervanging van een luidruchtige northbridge koelerfan).

• rclahsen
In zijn totale breedte is de koeler 3 cm breed. Ik ga, als ik tijd heb, wel met de MacMe even babbelen (daar heb ik hem gekocht). Wellicht hebben ze nog een stil koelertje liggen. En anders schroef ik hem los en dan ga ik even winkelen naar een betere/stillere koeler.

Volgens mij moet het stiller en beter kunnen, want volgens mij is de capaciteit (om hitte af te voeren) ook niet al te best.

[ Voor 90% gewijzigd door rclahsen op 02-03-2008 21:58 ]

Verwijderd

rclahsen schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:17:
Hopelijk zijn deze koelers ook los te verkrijgen, met een lager geluidsniveau...Als ik die koeler ook zo bekijk, lijkt het mij dat ie ook niet veel zoden aan de dijk gaat zetten.
Die koelertjes zijn inderdaad los te koop, gewoon bij een winkel voor elektronica onderdelen. Echter, luidruchtig zijn ze bijna allemaal wel en de luchtverplaatsing is minimaal. Je kan in de draad een weerstand zetten om 'm langzamer te laten draaien; dat scheelt veel voor het geluid en weinig voor de luchtverplaatsing...

• Red
Ik zal ook eens op zoek naar zo'n fan dan.... want heb net antwoord gekregen van LaCie op mijn ticket en daarin stond het volgende.
geachte,

dit is inderdaad een gekend probleem met de HDmini Hub met een capaciteit van 500Gb. de fan is voor de meeste mensen te luidruchtig.

ik moet u met spijt mededelen dat er hier weinig aan gedaan kan worden. er werd in de toekomst niets gepland om dit type drive minder luidruchtig te maken. ik kan voor een reparatie zorgen maar de kans is heel klein dat dergelijk probleem opgelost wordt door een herstelling.

met vriendelijke groeten,

xxxxxxxxxxxxxxxxx LaCie technische dienst
Dus, dat wordt op zoek naar een andere oplossing, misschien iets met rubbertjes tussen de fan...

• rclahsen
Red schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 17:08:
Ik zal ook eens op zoek naar zo'n fan dan.... want heb net antwoord gekregen van LaCie op mijn ticket en daarin stond het volgende.

[...]

Dus, dat wordt op zoek naar een andere oplossing, misschien iets met rubbertjes tussen de fan...
Ik heb trouwens de fan weer aangesloten, maar ik heb tegenwoordig veel minder last van de luide fan. De oplossing? Ik heb 2 bierviltjes tussen de Mini HUB en de Mini geplaatst. Bij 2 viltjes is het een en ander nog mooi esthetisch (daar heb je hem voor gekocht, nietwaar) en blijkbaar slaat die fan niet als een gek aan.

Blijkbaar wordt de harde schijf warm van een Mac die daarboven staat te kachelen :) In ieder geval is het voor mij niet meer zo irritant dat ik per se een andere fan in wil plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door rclahsen op 04-03-2008 21:06 ]

• Red
Ik heb de fan nu losgekoppeld want ik betrapte mezelf erop dat ik de schijf uitzette afgelopen weekend omdat ik door het geluid niet kon slapen. Terwijl dat niet de bedoeling is van een harde schijf. Plus ik hou de temperatuur toch niet echt in de gaten. Stel mijn harde schijf gaat over een jaar kapot dan koop ik toch wel een nieuwe om er in te zetten.....

Plus, mijn andere 2 LaCie harde schijven (1 FW, 1 USB) hebben ook allebei geen koeling nodig. Zou niet weten waarom deze dan wel....

[ Voor 15% gewijzigd door Red op 04-03-2008 21:17 ]

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Om eerlijk te zijn is dat fan zo belachelijk klein. Dat ik me afvraag, in welke mate dat nog invloed heeft op het temperatuur vorming binnen het kastje?

• Red
Dat ook inderdaad. Heb net even rondgegoogled, maar kon echt geen leverancier vinden voor zulke kleine fan's.... zelfs bij de TU (Technische Unie) en Conrad hadden ze hiervoor niets. Dus ben inderdaad benieuwd naar het nut hiervan.

• Kapitein Prozac
@rclahsen

Is ook zo, de Mini wordt gloedjeheet aan de onderkant.
Pagina: 1