Grote luchtkoeling: IFX-14, IFX-10 + triple fan.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihlator
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-02 13:12
Insanity? leetness? looks?
ik weet het ook niet meer, maar het werkt goed.
Ik heb nu een tijdje de IFX-14 en wil al een tijd mijn opstelling showen op tweakers, maar door accountactiveringsissues sinds de merge kon dat niet.
Ik wil nu dus een post maken met zegmaar een overzicht van dit... tsja... project.
Ik hoop dat dit gewoon past in dit deel van het forum!

Laten we beginnen met een before:
Ik had een leuke Asus P5N32-E SLI Premium met een Q6600, maar die moest gekoeld worden,
en wel met een Zalman CNPS9700NT,
allemaal leuk een aardig maar of de zalman was slecht of iets anders klopte niet, maar ik kreeg coretemperaturen van soms wel 60 graden, en algemene cpu-temperaturen van in de 40-graden, dit was mij veels teveel.
Ik had al geprobeerd de boel opnieuw te monteren, lappen durf ik niet aan te beginnen,
dus een andere oplossing: betere koeling.
Ik ben iemand die nogal van overkill houdt en weet dat er grote passieve koelblokken zijn,
ik dacht dus: neem ik mooi zon blok bedoelt om passief te koelen, en prop er een fan op,
en na wat te webshoppen op Azerty zag ik de Thermalright IFX-14
Wat dit is?
Afbeeldingslocatie: http://www.pcsilent.de/ppic_MAXI_Heatpipe_CPU-Kuehler_Backboard_Kuehler_High-End_Kuehler_trifx14.jpg
Dat is de IFX-14,
toen kreeg ik het idee: Hee, aan de zijkanten passen ieder een koeler, een vriend zij: heh, in het midden dan ook nog zeker.
En toen was het idee geboren.

Anyway, na dit deel van het verhaal hebben we het monster besteld en ik heb de volgende twee dagen lopen kwijlen aan de gedachte om dat ding in de case te proppen.

--- 48 hours later -ish ---
Ik hoor de deurbel, GIER naar beneden, en ruk de deur open... Buurvrouw, ik eerst heel teleurgesteld, tot ze zei "Hee, de post is langsgeweest met een pakketje, en je was niet thuis vanmorgen, dus kan je het even bij mij ophalen?" ze had last van dr pols en ach, ik had aangegeven afgeven bij buren bij geen gehoor, dus tot zover: goedzo UPS
Ik dus ophalen, race naarbinnen, maak de doos open, kwijl enkele seconden over het uitzicht voor ik bedenk even foto's te maken,
ik heb het ding dus even naast een oude zalman gelegd die kapot was, en had bij een RMA die teruggehad en een nieuwe (vet!)
De foto's?
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Notitie: De foto's zijn mega, ik heb nog steeds geen zin gehad ze kleiner te maken, dus waarschuwing voor de 56k-ers onder ons. of mensen met umts 8)

De zalman daar had een fan erin van 96mm, en heeft een diameter van 12 cm.

Toen gingen we het maar eens inbouwen.

De eerste ronde
Ik maak de backplate vast, wil het tweede bracketje vastmaken...
Zit de koperen heatpipe van mijn moederbord in de weg,
ik kan er niet onder en moet minstens 3mm hoger zitten...
gelukkig op kunnen lossen met een paar van die plastic ringetjes die je wel eens bij bouten gebruikt (ben de naam kwijt).

De tweede ronde
Afijn, de boel zit vast op het moederbord (verdomme zon 2 kilo aan metaal schat ik)...
past het niet in mijn kast.. en dan wel op de volgende manier:
Mijn PSU zit vlak boven mijn moederbord, die backplate cooler (IFX-10) zit in de weg van waar mijn voedingskabels in moeten (de 1000Watt Strider is modulair)
het lijkt erop dat ik dat ding weg moet halen of mijn psu moet verplaatsen,
maar ik kwam erachter dat het metaal van de backplate wel heel buigbaar is.... IDEE!
Ik heb dus dat ding eerst zoveel mogelijk gewoon gedraait als kon bij de backplate en toen het laatste stuk verbogen, en voila... het past!

En nu zit 'ie er in.
Ik dus de rest van de draden, koelers en de andere meuk erin doen en weer foto's schieten:
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Wederom, dezelfde mega-foto's, misschien zou ik ze echt eens moeten resizen...

En nu?
De vergelijking
Ik heb voordat ik mijn pc afsloot, natuurlijk nog wat waarden genoteerd.
dit was met de Q6600 op 2600 mhz en 1,275 volt.
Alle temperaturen zijn natuurlijk in graden celsius.
CPU temp: 40
Core 1: 56
Core 2: 56
Core 3: 46
Core 4: 48
Ik heb nooit geweten en weet ook niet waarom het verschil tussen core 1+2 en 3+4 zo kan uitlopen, ik had echter meerdere malen geprobeerd de koelpasta opnieuw toe te passen... no luck.
Dit was niet compleet idle, Core 1 en 2 draaiden windows en skype, de rest niets dat ik weet.

Huidige resultaten?
Ditmaal op 2700 mhz, Vcore van 1,275 en dezelfde programma's (alleen windows + skype)
CPU temperature: 24 (-16)
Core 1: 39 (-17)
Core 2: 39 (-17)
Core 3: 38 (-8)
Core 4: 38 (-10)

Grote verschillen in temperatuur, niet?
het mooie is, de fans draaiden op de nieuwe resultaten maar op 60%, op 100% kan je nog zon 1 a 2 graden per core eraf halen (allemaal op 37 graden).

Het volgende weekend ben ik gaan torture testen,

de tortures van de oude setup had ik nog.
Hopelijk schrikken jullie niet van de temperaturen van de eerste torture.

Before: 2600 mhz. 1.2675 Vcore
CPU temp: 85
Core1: 92
Core2: 92
Core3: 83
Core4: 83

After: 2700 mhz. 1.2675 Vcore
CPU temp: 48 (-37)
Core1: 60 (-32)
Core2: 60 (-32)
Core2: 59 (-24)
Core3: 60 (-23)

Geweldige resultaten imho.
Mensen zeggen wel dat de Ultra120 nog steeds beter is, maar dat betwijfel ik, ookal zullen ze waarschijnlijk niet al teveel verschillen.
Ook heb ik meermaals gehoord dat ik de boel zou moeten lappen, maar dat durf ik gewoon niet,
weet niet precies waarom :)

Het mooiste blijft: het is heel stil.
idle draait de boel trouwens op kamertemperatuur,
ik heb hem nu op 24 graden celsius volgens de monitor (everest),
en de verwarming staat op 21 graden, geeft 22 aan.

Hopelijk vinden jullie het niet erg dat het meer een verhaal/artikel is geworden,
maar comments/suggestions/whatnot = meer dan welkom!

Mijn specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Heerlijk _/-\o_ Denk niet dat veel mensen dit doen maar vind het wel erg leuk om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-03 11:25
Ligt het aan mij of zijn deze temps nog steeds vrij hoog? vooral op standaard snelheid.

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28
Ik vind de resultaten niet erg goed.

Ik heb een Thermalright Ultra 120 Extreme op een Q6600 B3.
Mijn temps zijn gemeten @ 3214 MHz (9x357)

Core 1: 59 graden
Core 2: 61 graden
Core 3: 59 graden
Core 4: 57 graden

Ik heb 1 Papst 4412GL/2GK erop zitten, die draait meestal 800 a 900 rpm, onder stress gooit mijn mobo die naar de 1200 rpm (max is 1600 rpm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Chef_v_leeuwen schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 23:56:
Ligt het aan mij of zijn deze temps nog steeds vrij hoog? vooral op standaard snelheid.
Waarschijnlijk dus door de kromme IHS die de TS niet durft te lappen.
Heb zelf ooit iets vergelijkbaars gedaan; heb een Scythe Shogun gemonteerd met 2 fans er op. gaf op mijn overclockte X2 temperaturen die _niets_ verschilden van kamertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/fotodump/thumbnail.php?iid=86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Maar jij hebt hem zo te zien niet in een kast. Door de kast wordt ie altijd wel iets warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:16
Ach het kan altijd nog gekker >:) :

Afbeeldingslocatie: http://www.maxitmag.com/images/stories/juan/IFX14deltarama.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 18:14

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Lone
Dan mag je wel extra bevestigingspunten gaan maken voor je koeler, want ik denk niet dat het moederbord het leuk vindt als er (bijna) 2 kilo aan hangt. :+
[...]

As for weight, the GFB1212VHW only weighs 570 grams (~ 1.25 lbs). Users installing this part on any 120mm heatsink should still take additional measures to ensure the assembly is not top heavy.

[...]

120x120x76mm, 220.29 CFM @ 3550/3200 RPM, 59.0 dBA, 31.80 watts, 2.65 amps, Maximum Air Pressure
15.04 mm H²O, 12v DC, 3+4 pin Molex header connector(s).

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd leuk om te lezen.
Die 76mm fans zijn trouwens wel extreem :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:16
@Paddixx: Hij is niet van mij, ik heb maar een simpele Ultra-120:) Hier stond ie in een redelijk interessant topic: http://forum.abit-usa.com...771971410e571ace&t=126195

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:33
et is inderdaad leuk om zon grote koeler in te bouwen.. lekker knutselen, het is toch je hobby.

ik heb hier een vergelijkbaar moederbord en ook een Q6600 met een scythe infinity erop en behaal de zelfde resultaten dan de TS misschien zelfs koeler want met die temps draai ik op 1.35 Vcore en 3Ghz

volgens mij heb je met dit ding, deze koeler zoveel airflow dat het niet eens meer uitmaakt.
ik denk dat 3 fans in dit ding overkill is . je benut het niet.

als die koeler 2 kilo weegt hoe heb je hem dan vast gezet? ik lees backplate dus zal wel met bouten en moeren zijn..

lappen is makkelijk hoor. kan je best proberen als je er de tijd voor neemt. er zijn er hier op tweakers genoeg topics over.

ik heb het toendertijd met een E6600 gedaan op dit mobo en deze koeler en dat scheelde al 10 graden

[ Voor 11% gewijzigd door murky123 op 02-03-2008 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihlator
ik heb heb nog maar eens gekeken, maar het is idd niet bijna 2 kilo.
het metalen blok hoort ongeveer een kilo te wegen en de fans zon 80 tot 90 gram de stuk, dus dan kom ik uit op "maar" 1,2 kilo.
het is idd met bouten en moeren vastgemaakt.

Ik zou misschien echt moeten lappen, want aangezien de koeling van de 9700nt ook al bakte, ben ik bang dat het echt de IHS van de Q6600 is...
zal iig weer een hel zijn om de boel los en vast te maken ;)

Mijn specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Holy O-) Dat ziet er indrukwekkend uit! Ik dacht dat mijn TRUE120 al een pain in the ass was om te installeren :P

Hoe zit het trouwens met de base van de IFX? Ik hoop dat Thermalright een keer vlakke bases af gaat leveren, want met de 120 is dat echt amateuristisch hoe krom. Hoe heb je trouwens alle fans gericht? Ik neem aan dat je ze allemaal naar buiten laat blazen, lijkt me wel een grappig experiment hoe de temps zijn als je ze allemaal tegen elkaar op laat blazen 8)

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 22:36
Holy mother of Jezus, that 's a huge b*tch !!!

Wel picobello in ieder geval, je hebt me aan het denken gezet... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihlator
Met de fans tegen elkaar in heb je alleen een boel herrie en fans die langzaam draaien, werkt voor geen reet (ja, dus al getest)
alle fans blazen naar de 4e fan, de outtake die op 100 rpm sneller draait ( niet dat dat nog boeit, die 3 zijn s-flexjes de 4e helemaal links is een zalman)
de base is ben ik bang niet vlak, vandaar dat ik echt eens lappen zou moeten overwegen, en dan ook van de cpu. maar voorlopig niet door school/band/andere dingen/meuk.
En een overvol bureau (wat met de meuk te maken heeft :p )

Mijn specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazzzup
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-08 21:57
Ik wil wel weten of deze ifx-14 ook nog in de Coolermaster Stacker 830 past en dan wel met de fanbrackets natuurlijk, zonder geloof ik het wel, maar ik wil m'n crossflow wel gewoon laten blazen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-08 16:14
Misschien is het een idee om de zijkanten dicht te maken en de ruimte in het midden tussen de fan en het koelblok en ook de ruimte tussen de rear fan en je cpu koeler.
Dan moet de lucht een langere weg afleggen door je koelblok waardoor je meer netto lucht hebt per oppervlakte. Er hier eerder al iemand die zoiets had gepost en had daarmee goede resultaten behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihlator
hoe bedoel je "de lucht een langere weg afleggen door je koelblok" ?
Zegmaar dat er een soort luchtdruk/stuwing ontstaat doordat de lucht niet meer "wegkaatsen" kan via de koelbladen? is wel een interessant idee.

Mijn specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Leuk relaas.

Probeer je Q6600 es op 1.2 Volt. Bij mij is hij daarop zelfs nog op 2.8Ghz stabiel. Heb een G0, 3.2 Ghz draait op 1.35 volt stabiel met temps vond de 60 graden max met een Ultra extreme 120 en 1x Scythe fan, die draait dan wel op max op dat moment = 1500 toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodatus
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09-2022
Ik heb zelf een Ultra Extreme 120 en bij mij was de onderkant echt zowel zo krom als een hoepel als zo hobbelig als een landweggetje in Polen. Lappen scheelde bij mij dan ook zo'n 5 graden. Is toch weer de moeite waard.
Daarnaast kun je misschien proberen om de koeler met wat meer druk op de processor te monteren. Je kunt dit doen door een plakje rubber tussen de cpu koeler en de stalen beugels die het ding op zijn plaats houden te stoppen.
Het lijkt me trouwens inderdaad wel een p.i.t.a. om dit ding in een kast te installeren, maar het ziet er dan ook wel ubervet uit!
Pagina: 1