Toon posts:

phpMyAdmin aan de gang krijgen op CentOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu CentOS geinstalleerd om als server te dienen en inmiddels loop apache. Ik heb ook phpmyadming geinstalleerd maar hij geeft de volgende melding:

Cannot load mysql extension. Please check your PHP configuration. - Documentation
Dus ik klik op die documentation link:

1.20 I receive the error "cannot load MySQL extension, please check PHP Configuration".

To connect to a MySQL server, PHP needs a set of MySQL functions called "MySQL extension". This extension may be part of the PHP distribution (compiled-in), otherwise it needs to be loaded dynamically. Its name is probably mysql.so or php_mysql.dll. phpMyAdmin tried to load the extension but failed.

Usually, the problem is solved by installing a software package called "PHP-MySQL" or something similar.
Okay dus ik in de php.ini dit lijntje aangepast:

;extension=msql.so
naar:
extension=msql.so (actief gemaakt)

ook heb ik php-mysql geinstalleerd.

Okay, nog een keer denk ik en ik die server opnieuw opgestart, en weer niets. Dus mijn vraag is. Hoe krijg ik phpMyAdmin aan de gang. Ik neem zelf aan dat die het best doet maar dat de mysql bindings met php niet lopen. Hoe los ik dit op?

Met vriendelijke groet:

Sven van de Scheur

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
Op Debian staat er in /etc/php/apache5 een conf.d directory waar extensies geladen worden.
De extension voor mysql moet sowieso mysql.so zijn en niet msql.so.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 17:00:
[...]
;extension=msql.so
naar:
extension=msql.so (actief gemaakt)
Is dit een typo of heb je het echt zo staan? Het moet nl. mysql.so zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik er achter ben gekomen dat ik vergeten was mysql-server te installeeren en dat ik inderdaat msql.so in php.ini had staan... doet hij het nog niet

Error
#2002 - The server is not responding (or the local MySQL server's socket is not correctly configured)

Dat heeft mischien weer te maken met het feit dat de mysql server niet gestart is maar ik zou niet weten hoe ik dat doe want:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[root@localhost ~]# mysql.server
bash: mysql.server: command not found
[root@localhost ~]# mysqld_safe
Starting mysqld daemon with databases from /var/lib/mysql
STOPPING server from pid file /var/run/mysqld/mysqld.pid
080229 23:38:47  mysqld ended

[root@localhost ~]#

werkt kennelijk ook niet al te best.

Verwijderd

In de errorlog van mysqld kijken is een goed begin.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

code:
1
service mysql start

Kan ook mysqld zijn. Daarna
code:
1
chkconfig mysql on

Kan wederom ook mysqld zijn. Weet ik niet uit mijn hoofd. Aan de pogingen die je hierboven beschrijft te zien, ben je niet heel ervaren. Die jezelf een lol en koop een boek over Linux in het algemeen of Red Hat in het bijzonder. Dat scheelt je heel veel van dit soort gelazer.

[ Voor 41% gewijzigd door wzzrd op 01-03-2008 15:47 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, of gewoon Googlen (wie is er niet groot mee geworden). "Cannot load mysql extension. Please check your PHP configuration" geeft maar 30.000 resultaten en het niet geïnstalleerd hebben van MySQL is natuurlijk _O-

edit:
Verder zou het aardig zijn als je GoT niet als een helpdesk gebruikt, maar zelf ook nog wat probeerd bij te dragen aan het forum ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Room42 op 01-03-2008 16:08 ]

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Diepe zucht.
Die melding zelf heeft niets met Enig Mysql server te maken.
php mist de exterties. yum install php-mysql
en dan apache hestarten dacht ik. Daarna zal phpmysql werken en hoogst waarschijnlijk de melding geven dat er geen mysql server op de locale machine aanwezig is :)
Room42 schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 16:01:
edit:
Verder zou het aardig zijn als je GoT niet als een helpdesk gebruikt, maar zelf ook nog wat probeerd bij te dragen aan het forum ;)
de naam tux kwam me al zo bekend voor :Y)

[ Voor 40% gewijzigd door daft_dutch op 02-03-2008 00:19 ]

>.< >.< >.< >.<

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01 12:48
Je kan ook gebruiken van een compleet pakket zoals xampp (appache mysql, phpadmin, proftpd), tuxdapinguin.
Je hoeft hem alleen uit te pakken als root, ff een scriptje te draaien dat een aantal dingen vraagt zodat je daarna verder alles webbased in kan stellen.

• Horeamus
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-01 22:02
Ook kan je hier kijken over hoe apache en php geïnstalleerd moeten worden (kun je letterlijk allemaal kopieren en plakken).

Op die website staan vaak handige step for step dingen voor een heleboel verschillende osen en verschillende configs.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

daft_dutch schreef op zondag 02 maart 2008 @ 00:15:
Diepe zucht.
Die melding zelf heeft niets met Enig Mysql server te maken.
php mist de exterties. yum install php-mysql
en dan apache hestarten dacht ik. Daarna zal phpmysql werken en hoogst waarschijnlijk de melding geven dat er geen mysql server op de locale machine aanwezig is :)

[...]

de naam tux kwam me al zo bekend voor :Y)
De eerste melding wel, de tweede niet:
#2002 - The server is not responding (or the local MySQL server's socket is not correctly configured)
Die melding staat dus ook al in de tweede post van de TS.
Pagina: 1