RFiD lezer/schrijver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110481

Topicstarter
Ik ben een n00b op het gebied van RFiD, maar wil er wel iets mee.

Van de gemeente amsterdam (stadsdeel zuidoost) hebben we een pasje gekregen waarmee we de vuilnisbak kunnen openen. Één pasje, maar we wonen met z'n 2en, en dat is erg irritant want dan moet je altijd herrinneren dat pasje a) mee te nemen (niet zo lastig) en b) terug te leggen (wel lastig), met als resultaat dat ik altijd 't vuilnis weg mag brengen, omdat ik dat pasje nou eenmaal in m'n portemonnee heb en altijd b) vergeet :-(

Omdat ik m'n vriendin ook wel 's wat arbeid wil laten doen vroeg ik me af of dit pasje te klonen is. Ik vermoed dat 't RFiD is omdat 't pasje contactloos werkt.

Bij chipkaarten heb je allerlei soorten en maten, maar dit soort kaarten zijn meestal redelijk simpel met alleen een ID-nummer dat ergens opgeslagen is. Is dit bij RFiD-kaarten ook zo en is er één lees/schrijfstandaard ofzo?

Zijn er goede, simpele en betaalbare (<E100) RFID-lezers/schrijvers beschikbaar (zoals je die voor chipcards vroeger voor E50 met 10 kaarten bij de conrad al had)? Ik heb wel lezers gevonden, maar schrijvers nog niet. Wat zijn issues waar ik nog meer op moet letten?

Tijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus73
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 22:59
RFID lezers kunnen ook schrijven (de meeste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76109

Kan je niet gewoon bij de gemeente een tweede pasje aanvragen? Lijkt me een stuk makkelijker en goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 76109 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 15:31:
Kan je niet gewoon bij de gemeente een tweede pasje aanvragen? Lijkt me een stuk makkelijker en goedkoper
Nee, dat kost E35 en je eerste pasje wordt dan geblokkeerd :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76109

Das minder :(
Weet niet zo heel veel van RFID maar ik dacht dat die dingen een unieke identificatiecode hebben die je niet zomaar kunt veranderen.
Daarnaast heb je ook RFID tags met geheugen (MIFARE dacht ik) waar dus nog info in kan staan. Ligt er dus ook nog een beetje aan wat en hoe het gebruikt wordt bij de gemeente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roxy707
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
RFID zijn er in vele soorten en maten. De meeste hebben een uniek serienummer die niet te wijzigen is. Ik vermoed dat de vuilnisbak nu juist op dat nummer controleerd. Dus het klonen van een pas zal mijn inziens niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't ligt er inderdaad aan wat voor rfid-chips worden gebruikt (en wat in de RFID-chips), volgens mij zijn er voor sommige systemen al R/W-ers vanaf pakweg €200. (tot veel duurder)

Verder is het natuurlijk jou taak de vuilnis te doen, kan zij afwassen ;)

Is het geen idee gewoon bewust te wennen aan het pasje op een bord te plakken als je klaar bent met vuilvervoer, vuilnis komt toch altijd uit de woning, dus als je dan niet meteen weg/naar je werk komt kom je toch nog even terug.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 29-02-2008 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 15:00
Je hebt voor RFID passieve en actieve tags. Waarschijnlijk zal de jouwe passief zijn, dan hoeft er nl geen batterij in. Als tweede moet je weten welke frequentie de tag werkt. Dit kan zijn:
125 KHz
13,56 MHz
433 MHz
868 MHz
Dan moet je weten welke chip in de tag is toegepast. Je hebt chips die alleen een serienumme ophoesten, maar je hebt ook programmeerbare types. In het eerste geval is het nummer uniek en niet aan te passen, in het tweede geval zal je moeten weten of ze alsnog alleen het unieke serienummer lezen of dat ze de data uit de tag lezen. (ook deze tags hebben een uniek serienummer)
dus zonder inside info kom je er niet uit.

btw: rfid readers zijn te koop vanaf zo'n 800 euro, afhankelijk van frequentie enz.

mat andere woorden: vergeet het maar!

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 21:56
Anoniem: 110481 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 15:28:
Bij chipkaarten heb je allerlei soorten en maten, maar dit soort kaarten zijn meestal redelijk simpel met alleen een ID-nummer dat ergens opgeslagen is. Is dit bij RFiD-kaarten ook zo en is er één lees/schrijfstandaard ofzo?
Meeste goedkope RFID oplossingen zijn passief en geven dus elke keer met uitlezen de relevante code, zodat je hem gemakkelijk kan klonen.
Er zijn ook varianten die beter beveiligd zijn en die zijn in grote oplage helemaal niet zo gigantisch duur. Kijk maar naar de OV-chipkaart. Het is belangrijk eerst even uit te zoeken met wat voor type RFID kaart je te maken hebt.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196149

volgens mij zijn er ook heel goedkope versies van het systeem, was allemaal super simpel en bij ons op school zijn ze goedkoop met alles ;)

Moesten wij op school ook mee werken, maar die hebben dan alleen een code ingebakken zitten waar je verder volgus mij ook niks aan kunt verandere

Maar ik denk dat ze voor de vuilnisbakken overigens niet deze goedkope versie hebbe gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
elhopo schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 15:47:
In het eerste geval is het nummer uniek en niet aan te passen, in het tweede geval zal je moeten weten of ze alsnog alleen het unieke serienummer lezen of dat ze de data uit de tag lezen.
Maar het is dus niet zo zoals bij een chipkraart dat er blanco RFiD-tags (pasjes) zijn waar je zelf het serienummer in kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 10:59

EnnaN

Toys in the attic

ik ben wel benieuwd of het uberhaubt rfid is? ik bedoel, volgens mij moet je die pasjes wel ergens tegenaanduwen toch? Niet dat ik iets anders kan bedenken zo 123, maar om nou direct een lezer te kopen zonder dat je het uberhaubt weet wat het is?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roxy707
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Anoniem: 110481 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 16:04:
[...]

Maar het is dus niet zo zoals bij een chipkraart dat er blanco RFiD-tags (pasjes) zijn waar je zelf het serienummer in kan zetten?
Nee, want die blanco tags zullen niet compatible zijn met het systeem die wordt gebruikt.

De RFID-kaart zal niet alleen gebruikt worden om de container te openen, maar ook om de storting te registreren. Waarschijnlijk zal je voor iedere storting een bepaald bedrag moeten betalen.

Het bedrijf waar ik werk heeft een soort gelijk systeem ontwikkeld voor andere gemeentes. Neem van mij aan dat de gemeente zekere eisen stelt aan de veiligheid van het systeem en dat de gebruikte kaarten niet zomaar, eigenlijk überhaubt niet, te klonen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
EnnaN schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 16:08:
ik ben wel benieuwd of het uberhaubt rfid is? ik bedoel, volgens mij moet je die pasjes wel ergens tegenaanduwen toch? Niet dat ik iets anders kan bedenken zo 123, maar om nou direct een lezer te kopen zonder dat je het uberhaubt weet wat het is?
Yep, zie http://www.rathenau.nl/downloadfile.asp?ID=1131 (bovenaan pagina 4)... Hij doet 't ook als je 'm er 1 cm vandaan houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 20:05
roxy707 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 16:24:
Nee, want die blanco tags zullen niet compatible zijn met het systeem die wordt gebruikt.

De RFID-kaart zal niet alleen gebruikt worden om de container te openen, maar ook om de storting te registreren. Waarschijnlijk zal je voor iedere storting een bepaald bedrag moeten betalen.

Het bedrijf waar ik werk heeft een soort gelijk systeem ontwikkeld voor andere gemeentes. Neem van mij aan dat de gemeente zekere eisen stelt aan de veiligheid van het systeem en dat de gebruikte kaarten niet zomaar, eigenlijk überhaubt niet, te klonen zijn.
De OV chipkaart is ook een ander systeem. Hier zijn ook geen blanco tag voor te krijgen. Toch kan iemand ze klonen. Waarom? Omdat ze hun eigen blanco tags hebben gemaakt die precies hetzelfde reageren als de OV chipkaarten. Dat kan dus ook voor zo'n vuilnissysteem.Ik verwacht dat de tags die hierbij gebruikt worden geen intelligentie hebben (en dus geen cryptografische beveiliging). Mochten ze dat wel hebben dan is de kans zeer groot dat het een pseudo cryptografie is, net zoals op de OV-chipkaart en heel veel andere oudere RFID systemen. Deze is dus relatief makkelijk te kraken (als het pastype al niet eerder gekraakt is).

Het beste waarop de TS kan hopen is dat het type systeem wat hij heeft al gekraakt is door iemand. Dan kan hij redelijk 'off the shelf' een kopie regelen. Reken er echter niet op dat dit een 2e pasje is. Waarschijnlijker een printplaat met wat elektronica en een batterij.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Meest goedkope optie zou volgens mij zijn om de interactie te sniffen en capturen, en die 'afspelen' als je de stortbak wilt gebruiken.

Dat hebben die onderzoekers die de OV-chipkaart (dagkaart) hebben gekraakt ook gedaan; http://media.rtl.nl/web/c...psp/extra/2008/ovchip.pdf
The construction costs for this device is in the order of 40 Euros.

[ Voor 42% gewijzigd door frickY op 03-03-2008 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10695

Is dit niets?

Edit: nevermind, alleen een lezer en RFiC schrijver.

[ Voor 30% gewijzigd door Drawer op 03-03-2008 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Laatst online: 10:56

klown

geek

bij ons op school is de RFID-toegang van een laboratorium heel snel gekraakt...
ga met een oscilloscoop(met geheugen) naast de container op de loer liggen als je vriendin het vuilnis buiten zet en 'luister' dat signaal af en maak dan iets actiefs (met batterij dus) dat dat signaal na maakt en klaar ben je 8)

Het is even nerden, maar zo te lezen is het een groot probleem dat je nu maar 1 pasje hebt, dat je er vast wel wat moeite in wil steken :+

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80823

Waarschijnlijk staat hier wel iets van je gading tussen:

http://www.futurlec.com/RFID_Cards.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 76109 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 15:31:
Nee, dat kost E35 en je eerste pasje wordt dan geblokkeerd :-(.
Volgens mij geldt dat in geval van verlies. Het lijkt me dat een duplicaatpas een vrij gewone zaak is bij een meerpersoons huishouden, anders vind ik het erg star. Gewoon duidelijk maken dat het daarom gaat, en niet om vervanging. Het zou niet verbazen dat de persoon die je te woord heeft gestaan daarmee in de war is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-05 21:42

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien is dit wat?
In NL bij phidgets.nl te krijgen. Zie hier: http://www.eztronics.nl/w...e06a743712dac6a662c2eebd0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMG
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2024

CMG

Cool Topic :)

Ik heb het boek uit amerika laten komen en de kit uit .nl (anders betaal je 85 dollar shipping :(). Bedankt voor de tip!

Edit:

Let wel op wat er aan kosten bij komt bij EZTronics...

Verzekerd vervoer - NL () (ex) : 6.68EUR
Handling kosten (alleen bij orders onder de 250 Euro) (ex): 9.95EUR
Paypal administratiekosten (ex): 4.23EUR
Sub-Totaal (ex) : 88.86EUR
BTW / VAT19%: 16.88EUR
Totaal: 105.74EUR

[ Voor 24% gewijzigd door CMG op 29-11-2009 04:22 ]

NKCSS - Projects - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:36

Ibex

^^ met stom.

Als je kan achterhalen op welke frequentie de kaart/lezer werkt, valt het volgens mij wel te copieren. Het lijkt me dat de "echte" kaart gewoon met een bepaalde code zal antwoorden, en dat je een beschrijfbare (geavanceerdere) kaart gewoon kan programmeren om altijd met datzelfde nummer te antwoorden.

Je neemt de schrijver/lezer en leest daarmee de echte kaar uit, wellicht krijg je een nummer. Vervolgens programmeer je de beschrijfbare kaart met dat nummer en klaar.

Het lastige is volgens mij echt het achterhalen van de frequentie. Ikzelf heb nu altijd 3 rfid tags bij (een voor de garage, eentje voor het werk, en eentje voor toegang in ons moederbedrijf), maar ik zou dat maar al te graag vervangen door eenzelfde tag, maar da's lastiger vrees ik.

Overigens vraag ik me af waarom ze zo vaak van die kaarten geven in plaats van die gewone sleutelhanger badges. Die kaarten kan je gewoon nergens wegsteken, behalve in je portefuille, en om die nu altijd mee te sleuren...

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het kan natuurlijk zijn dat de respons het resultaat is van een bewerking van een toevallige input en elke keer verschilt. Dan kan het een en ander wel lastiger worden.
Pagina: 1