tweeter van oud geluidssysteem kapot, alternatief?

Pagina: 1
Acties:

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik ben een behoorlijke leek op audio gebied, maar ik heb laatst 2 peavy black widow top boxen gekocht met een bijhorende versterker.

Leuke combi en het gaat erg hard, daar heb ik het ook voor gekocht. Ik wist van te voren al dat 1 tweeter de geest had gegeven en daar was de prijs ook naar. Hopelijk een los contactje, maar na onderzoek blijkt de spoel dus doorgebrand te zijn. In het verleden te hard gezet waarschijnlijk.

Om het geheel toch weer compleet te maken, zoek ik dus een vervangende tweeter. Gezien het systeem al wat ouder is en ook totaal niet gekocht is voor de geluidskwaliteit, hecht ik er minder waarde aan om hetzelfde geluid terug te krijgen. Het moet gewoon niet uit de toon vallen.

Ik heb de tweeter hier voor mij liggen en dit zijn de specificaties

FOSTER
025N27
IMP. 8 Ohm
*B*P. Input 10W
*N*.W Input 150W

*B* kan ook een 8 of iets anders zijn, slecht leesbaar.
*N* kan ook een andere letter zijn, slecht leesbaar.

Op google heb ik op het typenummer 025N27 een vervangende tweeter gevonden van het merk X-TEALTH, maar kan deze tweeter nergens anders terug vinden en om hem nou in Canada te kopen vind ik een beetje overdreven.

Er wordt daar wel gesproken over een zogenaamde 4 inch pro horn tweeter.

Maar vind ik trouwens niet zo interessant, als deze afwijkend is maak ik hem wel passend.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

voodooless

Sound is no voodoo!

je zou kunnen proberen de Monacor MHD-230/RD te nemen. Kost rond de 26 euro.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Heb ik bekeken en ziet er goed uit, enige vraag die ik er over heb is dat er bij staat dat deze maximaal 80W kan hebben.

Op de achterkant van de kapotte tweeter staat dus 150W. Hoe kan ik dit vergelijken? Heeft het iets met elkaar te maken of zegt dit vrij weinig?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Niet erg interessant, die 10W is namelijk de RMS belasting.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Waar je wel even op moet letten is DB , als jou speaker systeem bijv 89DB geeft moet je er geen tweeter van 96DB of meer bij plaatsen dan overheerst de tweeter gigantische, das wel weer op te lossen met een weerstand van 10watt maar dan moet je weer berekeningen gaan maken om je inpedantie op 8Ohm te krijgen.

en volgens mij 150watt tweeter klinkt als een hoorn van van keramiek ofzo , er zijn erg weinig hifi tweeter die dit vermogen kan verwerken op 150Watt.

maar alles is mogelijk :)