[Debian] Energieverbruik verminderen

Pagina: 1
Acties:

• Donderwolk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-01 21:59
Ik ben in het bezit van een Via EPIA SN10000EG bordje waarmee ik leuk wat onder Debian aan het knutselen ben. Omdat dit bordje 24/7 aan staat (of tenminste: dat is de bedoeling) lijkt het me handig om het energieverbruik zoveel mogelijk te verminderen waar dat mogelijk is. Nou vroeg ik me af wat daarvoor de mogelijkheden zijn onder Debian/Linux.

Pwnd

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-01 12:13
Heb je zelf al gezocht? Volgens mij moet daar toch wel wat over te vinden zijn...
Belangrijkste is dat je de CPU kunt terugklokken als deze niet belast wordt (longhaul driver? of deze is al weer vervangen door iets anders in nieuwere kernels).

• Donderwolk
Ja googlen kan ik zelf wel. Vindt het wel aardig om er ook met anderen over te discussieren.

CPU verminderen heb ik al naar gekeken. Kennelijk heeft deze via chipset de e_powersaver module nodig. Om goed te functioneren.

code:
1
modprobe e_powersaver

Cpufreq-info geeft dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
cpufrequtils 002: cpufreq-info (C) Dominik Brodowski 2004-2006
Report errors and bugs to linux@brodo.de, please.
analyzing CPU 0:
  driver: e_powersaver
  CPUs which need to switch frequency at the same time: 0
  hardware limits: 798 MHz - 998 MHz
  available frequency steps: 798 MHz, 998 MHz
  available cpufreq governors: conservative, userspace, ondemand, powersave, performance
  current policy: frequency should be within 798 MHz and 998 MHz.
                  The governor "ondemand" may decide which speed to use
                  within this range.
  current CPU frequency is 998 MHz (asserted by call to hardware).

Kan ik verder ook nog wat met throttling doen of is dat een hele andere ballgame?
Output van cat /proc/acpi/processor/P001/throttling

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
state count:             16
active state:            T0
state available: T0 to T15
states:
   *T0:                  100%
    T1:                  93%
    T2:                  87%
    T3:                  81%
    T4:                  75%
    T5:                  69%
    T6:                  62%
    T7:                  56%
    T8:                  50%
    T9:                  44%
    T10:                  38%
    T11:                  31%
    T12:                  25%
    T13:                  19%
    T14:                  13%
    T15:                  07%

[ Voor 110% gewijzigd door Donderwolk op 29-02-2008 14:20 ]

Pwnd

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:31
Volgens je info draaide de processor op 1GHz - z'n maximum. Blijkbaar was 'ie niet teruggeschakeld, dus of hij schakelt niet automatisch terug, of de PC had het op dat moment even druk.

Wat staat er in /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor ?
Bij mij staat 'ie op 'conservative', er schakelt dus automatisch naar 800MHz (langzaamste stand) als er niets te doen is.

Mijn bord is trouwens een CN10000. Misschien dat die SN10000EG meer mogelijkheden heeft. Zo te zien niet qua frequentie, maar misschien dat er wel automatische undervolt-mogelijkheden zijn.

Edit:
Ha, leuk, er zijn statistieken bijgehouden:
code:
1
2
3
cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/stats/time_in_state 
798040 18998386
997550 4755

Blijkbaar staat 'ie nogal wat te idlen op 800MHz en wordt 1GHz maar zelden gebruikt... :)
Jammer dat de ondergrens (800MHz) niet wat lager kan.

[ Voor 21% gewijzigd door vanaalten op 29-02-2008 15:55 ]

• Donderwolk
Hij had het idd net wat druk.

code:
1
2
3
cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/stats/time_in_state
798032 1717770
997540 727452

Ik probeer nu de lm-sensors aan de praat te krijgen maar het schijnt dat ik daarvoor een module opnieuw moet compilen.

Als ik die compile en de module laad krijg ik het volgende bericht in dmesg:
code:
1
2
dme1737: Unknown symbol vid_from_reg
dme1737: Unknown symbol vid_which_vrm

Enig idee hoe ik dat kan verhelpen?

Pwnd

• EnnaN
  • Laatst online: 29-01 14:47

EnnaN

Toys in the attic

Bij mij staat 'ie op 'conservative', er schakelt dus automatisch naar 800MHz (langzaamste stand) als er niets te doen is.
heb je wel eens gemeten of het uberhaubt uitmaakt? Ik heb het zelf niet gemeten (maar zal eens kijken of ik iemand die dat wel deed hierheen kan sturen) alleen als ik het me goed herinner is een idle proc op 800mhz niet per definitie zuiniger dan een idle proc op 2ghz.

Idle is idle.. Als het ding weer opschakeld naar fullspeed als ie wat te doen heeft....
*ponders*

edit: overigens heb ik hiermee ooit alles gedaan:
http://technowizah.com/20...frequency-management.html

misschien dat het je wat helpt...

[ Voor 14% gewijzigd door EnnaN op 29-02-2008 16:12 ]

sig

• Donderwolk
Ik zal vanavond de energiemeter er tussen hangen om te kijken of/en hoeveel het uitmaakt.

Governor = ondemand bij mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Donderwolk op 29-02-2008 16:19 ]

Pwnd

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51
Best wel interessant topic, omdat ik ook van plan ben een mini-pc-achtig iets aan te schaffen en er Debian op te installeren.
Jammer dat je processor niet verder terug kan schakelen. Dat is toch wel handig bij het veelal in idle staan van je systeem.
Donderwolk schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 16:17:
Ik zal vanavond de energiemeter er tussen hangen om te kijken of/en hoeveel het uitmaakt.
Het netto verschil is waar het om draait inderdaad! :)

Er zijn trouwens nog trucen in de laatste kernels die Ubuntu al gebruikt die het energiegebruik nog verder terugschroeven bij systemen. Het heet de tickless kernel en zit in de kernel vanaf 2.6.21. Debian etch draait nog 2.6.18 en heeft dus die features niet. Wellicht een ideetje om Ubuntu server 7.10 te draaien?

[ Voor 40% gewijzigd door gertvdijk op 29-02-2008 16:28 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:24
EnnaN schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 16:11:
[...]
Ik heb het zelf niet gemeten (maar zal eens kijken of ik iemand die dat wel deed hierheen kan sturen) alleen als ik het me goed herinner is een idle proc op 800mhz niet per definitie zuiniger dan een idle proc op 2ghz.[...]
offtopic:
Kom je thuis, staat MSN te knipperen dat ik naar dit topic toe moest... ;)

Maar inderdaad, mijn oude P4 (Northwood 1.6A) kon je wel throttlen, maar energie-verbruik werd niet meetbaar minder tov idle, evenals mijn Celeron-M in mijn laptop.
Kortom gewoon de meter er tussen hangen en kijken wat het scheelt.
Als het niets scheelt, kun je dit beter ook niet gebruiken.

Wat wel kan schelen is minder geheugenmodules, indien mogelijk, zo goed mogelijke voeding (kan enkele tientallen procenten schelen), videokaart weglaten en in text-mode draaien, geen insteekkaarten plaatsen als je ze niet gebruikt, hdd's op standby laten gaan (scheelt zo'n 10 Watt uit het stopcontact per 3,5" schijf), geen cdromspeler installeren, etc.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Donderwolk
Ik heb er even naar gekeken maar het scheelt wel degelijk. Het verschil is zo'n 5W in mijn geval. Het complete systeem trok eerst ~35W idle zonder cpufreq en nu nog maar ~30W idle.

[ Voor 7% gewijzigd door Donderwolk op 29-02-2008 17:59 ]

Pwnd

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Dit artikel zou misschien ook interessant kunnen zijn.

Legt uit hoe je je harde schijven stil kunt laten zetten als ze niet gebruikt worden.

Scheelt misschien weer een paar Watt.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Donderwolk
Rainmaker schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 20:43:
Dit artikel zou misschien ook interessant kunnen zijn.

Legt uit hoe je je harde schijven stil kunt laten zetten als ze niet gebruikt worden.

Scheelt misschien weer een paar Watt.
Dankje ik zal er morgen even naar kijken. Ik meld wel even hoeveel watt het scheelt. ;)

Pwnd

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Ondersteund je processor verschillende C states (is normaal eigen aan laptops, maar ik meende ergens gelezen te hebben dat sommige desktop cpu's dat ook hadden...)? Zoja, kan je jouw kernel hercompileren met de "tickless" optie aan. Zo zal de kernel niet regelmatig timers moeten updaten, en kan hij veel langer in lagere C states verblijven, wat energievriendelijker is :)
Naast die tickless optie is het gewoon ook een kwestie van niet alleen de meest CPU intensieve programmas te elimineren, maar ook die met de grootste aantal "timer interrupts". Je kan het aantal timer interrupts monitoren met powertop, een tooltje van Intel (waarvoor je wel weeral enkele kernel debugging opties zal moeten aanstaan hebben).

EDIT: heeft blijkbaar iemand al gepost... het wordt laat :P

[ Voor 4% gewijzigd door maleadt op 29-02-2008 22:53 ]

• vanaalten
  • Laatst online: 18:31
gertvdijk schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 16:20:
Er zijn trouwens nog trucen in de laatste kernels die Ubuntu al gebruikt die het energiegebruik nog verder terugschroeven bij systemen. Het heet de tickless kernel en zit in de kernel vanaf 2.6.21. Debian etch draait nog 2.6.18 en heeft dus die features niet. Wellicht een ideetje om Ubuntu server 7.10 te draaien?
Nou nou, niet zo drastisch beginnen over andere distro's... Je kan ook even de laatste kernel van kernel.org downloaden, compileren en installeren volgens de Debian richtlijnen. Dan heb je gewoon een keurige Debian Etch installatie met de nieuwste kernel, inclusief alle features die je ingesteld hebt.
Ik probeer nu de lm-sensors aan de praat te krijgen maar het schijnt dat ik daarvoor een module opnieuw moet compilen.
Mijn Via Epia CN10000 lijkt geen CPU temperatuursensors te hebben - ofwel, lm-sensors doet hier weinig zinnigs. (en aangezien ik de boel zo zuinig mogelijk probeer te krijgen is het sowieso niet zinnig, dat ding zal zelden staan te zweten)
Interessant. Dan is het wel zinnig om de updates naar de logfiles te beperken (of logfiles in RAM-disk plaatsen).
Wel heb ik m'n twijfels of dit de levensduur van de disk ten goede komt. Wat zou beter zijn, twintig keer per dag up- en downspinnen of continu laten draaien?

• gertvdijk
vanaalten schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 10:20:
Nou nou, niet zo drastisch beginnen over andere distro's... Je kan ook even de laatste kernel van kernel.org downloaden, compileren en installeren volgens de Debian richtlijnen. Dan heb je gewoon een keurige Debian Etch installatie met de nieuwste kernel, inclusief alle features die je ingesteld hebt.
Snap ik, maar dan krijg je niet meer automatisch security updates binnen via aptitude/cron-apt. Zelf je kernel compilen kan je doen, maar dan moet je dus zelf uitkijken naar updates of er zelf een script voor schrijven ofzo.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Pommi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Leuk topic! Een onderwerp waar ik me de laatste tijd ook mee bezig heb gehouden.

Zelf heb ik een server op basis van een VIA EPIA PD10000 bordtje op 1GHz die 24h/d aan staat. Helaas zonder cpu frequency scaling. Maar er valt hier en daar wel wat te besparen aan energie. Beginnend met een 2,5" laptop HD ipv. een normale 3,5". ;)

Misschien een interessante toevoeging is de tool PowerTop van Intel. Deze tool geeft aan welke programma's de CPU (onnodig) bezig houden. Hiermee heb ik wat programma's boven water weten te vissen die (ouderwets) stonden te pollen. Alternatieve programma's, zonder polling hielden de CPU aanzienlijk minder bezig. Voor PowerTop moet wel de kerneloptie CONFIG_TIMER_STATS mee zijn gecompileerd.

• Donderwolk
vanaalten schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 10:20:
[...]
Interessant. Dan is het wel zinnig om de updates naar de logfiles te beperken (of logfiles in RAM-disk plaatsen).
Wel heb ik m'n twijfels of dit de levensduur van de disk ten goede komt. Wat zou beter zijn, twintig keer per dag up- en downspinnen of continu laten draaien?
Hoe kan ik die logs naar ramdisk verplaatsen?

Stappen die ik zo heb bedacht:
1. /var/log verplaatsen naar iets anders
2. ramfs mounten op /var/log
3. logs daar naar toe verplaatsen?
4. Heel enkel logs naar hdd kopieren?

update:
Lijkt wel aardig te werken. Is het ook beter om deze stappen uit te voeren vanaf runlevel 1 of maakt dat niet heel veel uit?

[ Voor 9% gewijzigd door Donderwolk op 04-03-2008 09:51 ]

Pwnd

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Ik zou ramfs mounten op /var/log, en een script maken die bij shutdown / reboot de logs kopieert naar /var/backuplog oid. Eventueel kan je ze dan bij een startup ook weer terugplaatsen.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

En een cronjob die het 1x per 12u toch kopieert.

Anders panic'd je machine dadelijk en ben je de logfiles van je hele uptime kwijt :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:24
Rainmaker schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 17:34:
En een cronjob die het 1x per 12u toch kopieert.

Anders panic'd je machine dadelijk en ben je de logfiles van je hele uptime kwijt :)
Logs uploaden/scp-en/nfs-en/smb-en/whatever-en ?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Donderwolk
TD-er schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 19:10:
[...]

Logs uploaden/scp-en/nfs-en/smb-en/whatever-en ?
Ik dacht zelf aan rsyncen. :Y)

Ik heb inmiddels hdparm geinstalleerd en ben ook aan het kijken naar sleep states.
Omdat mijn bak 's nachts vrij weinig doet zit ik er over na te denken om hem in een sleep state (S5 :P) te brengen totdat er een wake-up event binnenkomt. Zal even kijken wat voor opties hiervoor zijn.
Wake-On-Lan heb ik al. Om de 'g' state op de netwerk kaart in te stellen gebruik ik ethtool. Zie dit linkje voor een howto.

Als je wilt weten welke files recentelijk zijn geaccessed kun je find -amin of -atime gebruiken.

[ Voor 64% gewijzigd door Donderwolk op 05-03-2008 10:46 ]

Pwnd

Verwijderd

Een door intel gesponsorde website geeft allerlei tips om het stroomverbruik te verminderen: www.lesswatts.org. De meeste tips zijn ook van toepassing op debian.

• kacee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-01 21:51
Ik heb de cpu van mijn laptop een lager voltage gegeven (voor elke frequency step). Zie http://phc.athousandnights.de/. Voor de laagste cpu freq stepping kan ik geen lager voltage opgeven maar voor alle daarna wel. Het verschil is duidelijk te merken bij zware belasting van de cpu.

Voor de Intel/AMD kan je een gepatchede speedstep-centrino / acpi-cpufreq / powernow-k8 kernel module gebruiken. Debian / ubuntu packages via subversion beschikbaar (http://phc.athousandnights.de/files). Je kan de voltages instellen via een tool of in /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq voltages opgeven.

• Donderwolk
Ik heb vandaag m'n debian install van hd overgezet naar flashdisk. Hiermee heb ik verbruik kunnen terugdringen naar 26W in idle mode en 32W in full load mode.

De hdd heb ik er in laten zitten zodat daar straks shares op komen. Deze laat ik dan door hdparm automatisch in standby mode springen na x minuten zodat shares met volledige snelheid kunnen worden benaderd en er toch zoveel mogelijk energie wordt bespaard.

Harddisk automatisch in standby na 5 mins:
code:
1
hdparm -S 60 /dev/sda

[ Voor 38% gewijzigd door Donderwolk op 09-03-2008 14:37 ]

Pwnd

• Necrathex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-01 12:25

Necrathex

meh.

Beetje offtopic misschien, maar ik ben zelf van plan om ook een Epia SN10000EG aan te schaffen en ik ben onder de indruk van het lage vermogen waarop je 'm hebt laten draaien :)

Ik gebruik nu een Epia M9000 als huisservertje (Gentoo linux), staat ook 24/7 aan. Deze trekt rond de 50 watt idle :(

Welke case/psu/hd gebruik je nu? En is het nog nodig om casefans te installeren als je een fanless psu gebruikt (aangezien het epia bordje ook al fanless is) ?

• gertvdijk
Donderwolk schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 17:56:Het complete systeem trok eerst ~35W idle zonder cpufreq en nu nog maar ~30W idle.
Welke hardware heb je er verder bij (PSU enzo)? Hoe meet je het stroomverbruik? En weet je misschien wat het bordje 'kaal' (1 DIMM, audio/video uit, 1 LAN actief, Flash kaartje, geen verdere hardware) trekt idle?
offtopic:
Bij de weg: ik kwam deze case tegen.
Volgens LinITX past daar dit VIA bordje in, inclusief een CF kaartje aan de onderkant. Erg indrukwekkend.

• Donderwolk
gertvdijk schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:16:
[...]

Welke hardware heb je er verder bij (PSU enzo)? Hoe meet je het stroomverbruik? En weet je misschien wat het bordje 'kaal' (1 DIMM, audio/video uit, 1 LAN actief, Flash kaartje, geen verdere hardware) trekt idle?
offtopic:
Bij de weg: ik kwam deze case tegen.
Volgens LinITX past daar dit VIA bordje in, inclusief een CF kaartje aan de onderkant. Erg indrukwekkend.
Ik heb zo'n stroomkosten meter die ik in het stopcontact heb gedrukt. Ik zou de hdd er wel eens even uit kunnen halen dan heb ik de setup die jij beschrijft. Alleen heb ik er dan nog een mini-pci wlan kaartje in.

Pwnd

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Donderwolk schreef op zondag 09 maart 2008 @ 14:27:
Ik heb vandaag m'n debian install van hd overgezet naar flashdisk. Hiermee heb ik verbruik kunnen terugdringen naar 26W in idle mode en 32W in full load mode.

De hdd heb ik er in laten zitten zodat daar straks shares op komen. Deze laat ik dan door hdparm automatisch in standby mode springen na x minuten zodat shares met volledige snelheid kunnen worden benaderd en er toch zoveel mogelijk energie wordt bespaard.

Harddisk automatisch in standby na 5 mins:
code:
1
hdparm -S 60 /dev/sda
Heb je daar rekening meegehouden in je filesystem? Journaling file systems schrijven elke x seconde naar de harde schijf met als gevolg hij dan continu aan en uit gaat.

• Donderwolk
it0 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 14:27:
[...]

Heb je daar rekening meegehouden in je filesystem? Journaling file systems schrijven elke x seconde naar de harde schijf met als gevolg hij dan continu aan en uit gaat.
Kwam ik later ook achter idd. Ik boot van flash disk. De hdd zit er in vanwege de hogere bandbreedte (ReiserFS4). De flash disk had ik eerst ook als Ext3 maar dat bleek inderdaad een vergissing dus die heb ik omgezet naar Ext2 ook heb ik die nu gemount met -noatime om het aantal write cycles op de flash disk te verlagen.

Pwnd

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Donderwolk schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:16:
De flash disk had ik eerst ook als Ext3 maar dat bleek inderdaad een vergissing dus die heb ik omgezet naar Ext2 ook heb ik die nu gemount met -noatime om het aantal write cycles op de flash disk te verlagen.
Je hoeft het niet perse om te zetten naar ext2 om het aantal write cycles te verlagen. Met de commit parameter kun je instellen hoe vaak ext3 synct. Op die manier zou je wat voordelen van een journaled filesystem kunnen houden met toch een beperkt aantal write cycles.

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 08:50
Een snel vraagje tussendoor... Ik gebruik zelf ook hdparm om de harde schijven standby te laten gaan. Is er een manier om te weten hoe dikwijls de schijven in standby gaan, en terug opspinnen? Op basis daarvan kan je beter de standby timeout bepalen. Want volgens mij is het niet goed voor een schijf als die 50x op een dag moet opspinnen.

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 08:50
mr_star schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 18:39:
Een snel vraagje tussendoor... Ik gebruik zelf ook hdparm om de harde schijven standby te laten gaan. Is er een manier om te weten hoe dikwijls de schijven in standby gaan, en terug opspinnen? Op basis daarvan kan je beter de standby timeout bepalen. Want volgens mij is het niet goed voor een schijf als die 50x op een dag moet opspinnen.
Ik heb in de man pages van hdparm een optie gevonden die ik nog niet kende: hdparm -C /dev/sda geeft weer of de drive in standby staat of niet. Dit in een cronjob, en ik weet wanneer mijn schijven opspinnen.

• maleadt
mr_star schreef op zondag 22 juni 2008 @ 22:51:
[...]

Ik heb in de man pages van hdparm een optie gevonden die ik nog niet kende: hdparm -C /dev/sda geeft weer of de drive in standby staat of niet. Dit in een cronjob, en ik weet wanneer mijn schijven opspinnen.
offtopic:
hier is dit hopeloos :(
@ Ubuntu Hardy, hdparm.defaults staan juist ingesteld (sleeptime van 24 op alle schijven), maar geen enkele schijf gaat ooit slapen. Ik "zie" hem @ boot de instellingen toepassen, maar een manuele hdparm -Y /dev/sda heeft véél meer effect dan de instellingen in /etc/defaults/hdparm.

Goed ja, je schijven te veel laten opstarten is idd nefast voor hun levensduurte. Jammer dat die beruchte bug die laptophardeschijven *tig keer op een dag laat parkeren, nog steeds in hardy aanwezig is :?

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik draai zelf thuis een Debian servertje met de volgende hardware:
- AMD XP 2400+ (2 GHz)
- 1 GB Geheugen
- 80 & 250GB HD's
- nVidia TNT2 Vanta

Om even terug te haken op de discussie over idle CPU's; Ik heb de afgelopen tijd een beetje gespeeld met de CPU (underclocken) en ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat een CPU altijd net zo zuinig is als deze idle draait, ongeacht onderklokt is of gewoon stock draait (XP's kunnen niet Throttlen). Alleen het verbruik tijdens de pieken wordt iets lager. Mijn server verbruikte (uit het stopcontact, dus plus de inefficientie van de voeding) 75W idle ongeacht de kloksnelheid, 130W op 1500 MHz (FSB 100), en 150 a 160W op stock tijdens het draaien van CPU Burn. Ik moet wel zeggen dat ik niet aan het voltage heb gerommeld, maar ik verwacht dat ondervolten wel degelijk zuiniger werkt.

Ik ben aan het zoeken naar een leuk VIA EPIA bordje als vervanging voor dit systeem zodat het 24/7 kan draaien zonder dat ik me echt zorgen hoef te maken om een fikse energierekening. Is de EPIA een beetje vlot op 1 GHz? Ik zat zelf te denken aan de EX15000G of misschien de EN15000 ivm de gigabit poort.

• maleadt
Hier maakte het verlagen van de clockspeed toch behoorlijk wat uit hoor.
De testresultaten die ik toendertijd gemaakt heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Verbruik zonder cpufreq module:
    - Idle: 49 watt
    - Load: 56.7 watt

Verbruik mét cpufreq module (powersave):
    - Idle: 39 watt
    - Load: 48 watt

Het gaat hierbij om een AMD Athlon 3000+XP Mobile (laptop dus), met 512 mb ram en 1 harde schijf van 40gb (WDC WD1200JD-00HBB0). Performance daalt ook, maar daar heb ik geen cijfers over. Als ik me goed herinner presteerde een raw benchmark (zoals BC) even goed op powersave, maar taken zoals het encoderen van video duurt gemakkelijk 25% langer.
Maar dat heb ik er voor over, een webserver die een paar 100ms trager werkt voor een paar euro's minder op de energiefactuur vind ik een eerlijke deal :)

• Lawrentium
MALEADt schreef op maandag 23 juni 2008 @ 08:40:
Hier maakte het verlagen van de clockspeed toch behoorlijk wat uit hoor.
De testresultaten die ik toendertijd gemaakt heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Verbruik zonder cpufreq module:
    - Idle: 49 watt
    - Load: 56.7 watt

Verbruik mét cpufreq module (powersave):
    - Idle: 39 watt
    - Load: 48 watt

Het gaat hierbij om een AMD Athlon 3000+XP Mobile (laptop dus), met 512 mb ram en 1 harde schijf van 40gb (WDC WD1200JD-00HBB0). Performance daalt ook, maar daar heb ik geen cijfers over. Als ik me goed herinner presteerde een raw benchmark (zoals BC) even goed op powersave, maar taken zoals het encoderen van video duurt gemakkelijk 25% langer.
Maar dat heb ik er voor over, een webserver die een paar 100ms trager werkt voor een paar euro's minder op de energiefactuur vind ik een eerlijke deal :)
Dat is best apart dat jij zulke verschillende resultaten haalt. Misschien dat het verschil 'm toch in de XP M CPU zit, of je nou cpufreq draait of niet? Dit is een XP MP welke dus sowieso niet eens kan throttlen. Ik moet er wel even bij zeggen dat de tests die ik heb uitgevoerd wel vrij snel zijn gedaan, en dat de resultaten nog wel eens kunnen afwijken.

Als extra om het verbruik van 75W (vind ik zelf best netjes voor zo'n bak) toch nog iets verder omlaag te schroeven heb ik zelfs geprobeerd om de TNT2 Vanta te vervangen door een hele oude S3 Virge waar niet eens een koelblok op zit standaard. Echter kreeg ik al problemen met de installatie van Debian vanwege onbekende VESA modussen die de kaart niet wilde slikken 8)7 waarna ik snel de TNT2 er weer in heb gezet.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

MALEADt schreef op zondag 22 juni 2008 @ 23:03:
hier is dit hopeloos :(
@ Ubuntu Hardy, hdparm.defaults staan juist ingesteld (sleeptime van 24 op alle schijven), maar geen enkele schijf gaat ooit slapen. Ik "zie" hem @ boot de instellingen toepassen, maar een manuele hdparm -Y /dev/sda heeft véél meer effect dan de instellingen in /etc/defaults/hdparm.
Gaat het dan om schijven die gemount zijn of niet? Zo ja, met wat voor fs en instellingen?

Merk ook op dat -Y de schijf onmiddelijk laat slapen, heeft handmatig hdparm met de juiste opties om slaaptijd in te stellen wel effect?
Jammer dat die beruchte bug die laptophardeschijven *tig keer op een dag laat parkeren, nog steeds in hardy aanwezig is :?
Mja, voorzover ik de situatie ken zijn het de schijven zelf die het parkeren veroorzaken. Linux unparkt ze vaak, door elke vijf seconden wat met die schijven te doen.
Lawrentium schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:06:
Als extra om het verbruik van 75W (vind ik zelf best netjes voor zo'n bak) toch nog iets verder omlaag te schroeven heb ik zelfs geprobeerd om de TNT2 Vanta te vervangen door een hele oude S3 Virge waar niet eens een koelblok op zit standaard. Echter kreeg ik al problemen met de installatie van Debian vanwege onbekende VESA modussen die de kaart niet wilde slikken 8)7 waarna ik snel de TNT2 er weer in heb gezet.
Je kunt proberen te booten met
install fb=false
Dan zou hij VGA textmode moeten gebruiken. Als dat niet helpt biedt
install vga=771
misschien uitkomst.

Je zou trouwens de videokaart ook helemaal kunnen verwijderen na de installatie (of, als je een bikkel bent, vóór de installatie :P), dat scheelt nog meer.

• Lawrentium
deadinspace schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:26:
Je kunt proberen te booten met
install fb=false
Dan zou hij VGA textmode moeten gebruiken. Als dat niet helpt biedt
install vga=771
misschien uitkomst.

Je zou trouwens de videokaart ook helemaal kunnen verwijderen na de installatie (of, als je een bikkel bent, vóór de installatie :P), dat scheelt nog meer.
Ik heb het juist geprobeerd met een schone installatie omdat ik toch de / disk verving, maar het gezeur begon al bij het booten van de Debian installatie. De installatie liep vast, waarna ik Ubuntu probeerde om te kijken of die het wel deed. Niet dus. Uiteindelijk een Knoppix live DVD gepakt en deze kwam met het bericht over die VESA modussen. Toen had ik al zoiets van, dit kan best meer moeite kosten dan ik nodig vind dus heb ik de TNT2 er weer ingegooid. Wel erg jammer dat nVidia net sinds ongeveer een maand geen legacy kaarten meer support (Geforce 4 en ouder) onder Linux :(. Ze zitten zelfs niet meer in de Lenny repositories.

Welke Debian versie draaien jullie eigenlijk voor de server? Ik draai zelf Lenny omdat ik Etch toch wat gedateerd vond.

[ Voor 5% gewijzigd door Lawrentium op 23-06-2008 17:21 ]

• gertvdijk
Lawrentium schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:20:
Welke Debian versie draaien jullie eigenlijk voor de server? Ik draai zelf Lenny omdat ik Etch toch wat gedateerd vond.
Tja, maar Debian testing (nu Lenny) heeft gedateerde security support, officieel. Dus ik zou Etch met een nieuwe kernel doen, eventueel backports voor wat kleine dingen die je wel nieuw wilt hebben (ClamAV, Spamassassin, etc).

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 23-06-2008 17:51 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Lawrentium schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:20:
Ik heb het juist geprobeerd met een schone installatie omdat ik toch de / disk verving, maar het gezeur begon al bij het booten van de Debian installatie. De installatie liep vast [...]
Maar was dat nou met die fb=false bootparameter, of niet? (En zo ja, waar liep hij dan precies vast?)

Volgensmij doet Knoppix trouwens wel wat meer met de framebuffer (om te beginnen een hogere resolutie), dus wat Knoppix zegt is misschien geen goede indicatie in dit geval.

En als je het om het energie besparen te doen is dan is de videokaart eruit halen als alles werkt nog een optie ;)
Wel erg jammer dat nVidia net sinds ongeveer een maand geen legacy kaarten meer support (Geforce 4 en ouder) onder Linux
Waar heb je dat voor nodig dan? 3D acceleratie op je server?
Overal Etch, ik geloof niet dat ik ergens tegen een probleem van te oude software aangelopen ben (dat was wel anders met Woody).
gertvdijk schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:51:
[...] eventueel backports voor wat kleine dingen die je wel nieuw wilt hebben (ClamAV, Spamassassin, etc).
Waarom niet gewoon debian-volatile?

[ Voor 12% gewijzigd door deadinspace op 23-06-2008 18:58 ]

• Lawrentium
deadinspace schreef op maandag 23 juni 2008 @ 18:51:
Maar was dat nou met die fb=false bootparameter, of niet? (En zo ja, waar liep hij dan precies vast?)

Volgensmij doet Knoppix trouwens wel wat meer met de framebuffer (om te beginnen een hogere resolutie), dus wat Knoppix zegt is misschien geen goede indicatie in dit geval.

En als je het om het energie besparen te doen is dan is de videokaart eruit halen als alles werkt nog een optie ;)

[...]

Waar heb je dat voor nodig dan? 3D acceleratie op je server?

[...]

Overal Etch, ik geloof niet dat ik ergens tegen een probleem van te oude software aangelopen ben (dat was wel anders met Woody).
Hij liep vast zodra je de installatie zelf boot, dus na het optie menu dat verschijnt als je van de Debian CD boot. Knoppix gaf in tegenstelling tot Debian en Ubuntu aan wat er aan de hand was.
Ik heb 't niet met die opties geprobeerd. Wel met een aantal andere opties om een bepaalde VESA mode te forceren maar dat mocht niet helpen. Ik heb er niet al te veel tijd aan besteed omdat ik niet al te veel zin had om dit soort problemen op te lossen alvorens de installatie uberhaupt is begonnen.

De reden dat ik graag drivers voor de videokaart wil is omdat deze heel af en toe wordt gebruikt als desktop (ik weet het, niet al te slim voor een server). Gewone desktop applicaties (Firefox, Amarok, etc) draaien een stuk beter en met minder CPU power dan zonder specifieke drivers. Vandaar dat de videokaart er uit halen ook geen optie is.

• gertvdijk
Ja, die ook. Backports was een voorbeeld van een repository die je kan gebruiken voor nieuwere software in een stable release van het OS. Misschien waren mijn voorbeelden bij backports meer van toepassing op volatile.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Lawrentium schreef op maandag 23 juni 2008 @ 22:04:
De reden dat ik graag drivers voor de videokaart wil is omdat deze heel af en toe wordt gebruikt als desktop (ik weet het, niet al te slim voor een server).
Ik zie niet waarom dat een probleem zou moeten zijn.

Het enige wat je nodig hebt is wat vertrouwen in de stabiliteit van je video drivers, maar dat heb je voor een desktop die niet als server gebruikt wordt ook wel :P

Maar het is wel een aardige reden om je videokaart niet er uit te halen ja :+
Gewone desktop applicaties (Firefox, Amarok, etc) draaien een stuk beter en met minder CPU power dan zonder specifieke drivers.
Maar er zitten specifieke drivers in Debian: de open source nv driver. Zitten er gewoon standaard in, en zouden out of the box gebruikt moeten worden met je tnt2. Scheelt een hoop geklooi ook.

Ik kan me niet voorstellen dat er voor 2D gebruik met zo'n oud kaartje enig merkbaar verschil is tussen de nv driver en de nvidia driver.

• Lawrentium
deadinspace schreef op maandag 23 juni 2008 @ 22:45:
[...]

Ik zie niet waarom dat een probleem zou moeten zijn.

Het enige wat je nodig hebt is wat vertrouwen in de stabiliteit van je video drivers, maar dat heb je voor een desktop die niet als server gebruikt wordt ook wel :P

Maar het is wel een aardige reden om je videokaart niet er uit te halen ja :+

[...]

Maar er zitten specifieke drivers in Debian: de open source nv driver. Zitten er gewoon standaard in, en zouden out of the box gebruikt moeten worden met je tnt2. Scheelt een hoop geklooi ook.

Ik kan me niet voorstellen dat er voor 2D gebruik met zo'n oud kaartje enig merkbaar verschil is tussen de nv driver en de nvidia driver.
Het is gewoon een server die aanstaat wanneer nodig. Alleen LAN verkeer kan er naartoe connecten voor filesharing e.d. Daarnaast wordt deze af en toe gebruikt als desktop, maar het is meer ingericht als server. De reden dat het mij niet slim lijkt om een server ook als desktop te gebruiken is vanwege eventuele besmettingen. De services zijn niet bereikbaar vanaf het internet, maar er wordt wel op geinternet. Daar ligt dan ook het eventuele gevaar.

Ik zal nog eens de xorg.conf in duiken om te kijken welke drivers er nu worden gebruikt. Misschien dat die driver beter werkt. Bedankt voor de tip iig!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

mr_star schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 18:39:
Een snel vraagje tussendoor... Ik gebruik zelf ook hdparm om de harde schijven standby te laten gaan. Is er een manier om te weten hoe dikwijls de schijven in standby gaan, en terug opspinnen?
Package smartmontools, commando smartctl -A /dev/sda

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

..

[ Voor 98% gewijzigd door DGTL_Magician op 24-06-2008 15:32 . Reden: Excuus, verkeerde topic. ]

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Lawrentium
deadinspace schreef op maandag 23 juni 2008 @ 22:45:
[...]
Ik heb inmiddels m'n xorg.conf aangepast zodat deze nv drivers gebruikt. Vreemd genoeg was deze conf nogal kaal, er stonden nergens drivers aangegeven, enkel 'generic videocard'. Ik ga er dus vanuit dat eerst gewoon generic drivers (mesa?) gebruikt werden wat denk ik ook verklaard waarom de performance zo slecht was tijdens bijvoorbeeld het browsen. Het werkt nu iig, en vrij soepel. Bedankt!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Lawrentium schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:51:
Ik heb inmiddels m'n xorg.conf aangepast zodat deze nv drivers gebruikt. Vreemd genoeg was deze conf nogal kaal, er stonden nergens drivers aangegeven, enkel 'generic videocard'.
Hmm, Lenny of Sid? Tegenwoordig kan Xorg een hoop dingen zelf verzinnen, en Debians Xorg package zet daarom niet al te veel meer in xorg.conf. Op mijn Sid desktop staat ook geen driver aangegeven in xorg.conf, maar toch werkt alles prima, inclusief 3D.

Op Etch zou je xorg.conf nog wel ouderwets vol moeten staan met allerlei dingen.
Ik ga er dus vanuit dat eerst gewoon generic drivers (mesa?) gebruikt werden ...
Vesa bedoel je dan neem ik aan, want mesa is een open source OpenGL implementatie :P

Maar eigenlijk zou Xorg dus automatisch de nv driver voor je TNT2 moeten gebruiken. Als je geen driver instelling in je xorg.conf hebt, wat verschijnt er dan in je Xorg.log? De output van
grep Matched /var/log/Xorg.0.log

zegt misschien al genoeg.
Pagina: 1