Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:27

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Reden van topicstart
Ik weet dat er al een topic over is: The Secret, Law of Attraction ed. maar deze was gesloten omdat er geen goede openingspost was. Ik heb de film ook bekeken, wat hierover gelezen op internet en ik ben toch benieuwd wat anderen hiervan vinden. Ik heb zelf het idee dat the secret je onbewust kan 'helpen' (je over t algemeen relaxter/vrolijker maken, steunen in moeilijkere tijden, ondersteuning op het gebied van relativeren) door het placebo-effect dat het kan hebben op mensen.

Ik geloof niet in de theorie dat er golven zijn in je hersens waar iets (the universe/god?) op reageert en daarmee je wens vervult. Maar ik denk doordat je zoiets denkt, je over het algemeen vrolijker bent en meer bewust/waakzaam bent voor datgene wat je graag wilt.

Ik moet er wel bijzeggen dat imo de geloofwaardigheid van die film niet echt hoog is bij mij omdat het zo 'veramerikaniseerd' wordt gebracht. Maar ik heb het idee dat er toch wel een kern(tje) van waarheid of iets in zit.

Wat is de secret?
The Secret is een film en documentaire van Prime Time Productions en Rhonda Byrne. Het centrale thema is The Law of Attraction (De wet van aantrekking). De film is in 2006 gepresenteerd, eerst via internet (première op 23 maart 2006) en vervolgens op dvd. Ook is het in verschillende tv-programma's besproken, zoals bij The Oprah Winfrey Show, Larry King Live, The Ellen DeGeneres Show, Netwerk en Rondom Tien. Inmiddels is de film ook in boekvorm verkrijgbaar.

In de film is een aantal interviews te zien met 'leraren', die vertellen waarom zij in The Secret geloven en hoe het werkt.

Uitleg van Wiki waar de film the secret over gaat:
In The Secret wordt uitgelegd hoe je door de Wet van de Aantrekkingskracht iets kunt bereiken wat je heel graag wilt door het gebruik van intentie en verbeelding. Zo kan men in goede gezondheid verkeren, zijn/haar droombaan krijgen en de partner die hij/zij wil. In de oude, Griekse literatuur is dit ook bekend als het Pygmalion-effect.

De manier waarop dit werkt is dat de persoon zich voorstelt dat hetgeen hij/zij wenst al in zijn/haar bezit is, of, als het een bepaalde gebeurtenis is, deze al heeft plaatsgevonden. Dit geldt voor alles wat gewenst kan worden; rijkdom, vrijheid, gezondheid, bezit, maar ook een bepaalde gebeurtenis of persoon.

Voorbeeld
Je wilt een bepaalde auto. Sluit je ogen en voel wat je zou voelen als je die auto al zou hebben in plaats van te wensen dat je hem krijgt. Door alleen te wensen ben je in lijn met het hebben van het specifieke object in de toekomst waardoor deze gebeurtenis altijd in de toekomst zal blijven. Door te voelen dat je hem al hebt zul je hem aantrekken en zal het vanzelf op je pad komen.
De film zelf bekijken?
http://www.nova555.com/movies/the-secret-full-movie/

Topic vragen
  • Zijn er mensen die de film hebben gezien, wat vinden jullie ervan?
  • Zijn er mensen met ervaringen op dit gebied?
  • In hoeverre denk jij dat dit een positieve of negatieve bijdrage kan hebben op je leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140111

Sorry, maar dit valt bij mij echt onder de noemer: klinklare nonsens, meer woorden ga ik er nniet aan vuil maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67363

Als je iets wil dan krijg je het ook?Lijkt me meer dan logisch?

Stel je wilt een dikke auto. Je spaart centen, je mindert op andere uitgaven, zoekt je lam op internet, dagbladen, kennissen naar de desbetreffende auto. Droomauto

Stel je wilt een toffe baan. Je gaat (gemotiveerd) studeren. Je komt door je instelling die je hebt, mensen tegen die je liggen en ongeveer hetzelfde denken. Netwerk vergroot zich. Solliciteren. Droombaan.

Cursussen bij mij vanaf 275 euro p.p. inclusief werkboek en koffie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Anoniem: 140111 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 12:29:
Sorry, maar dit valt bij mij echt onder de noemer: klinklare nonsens, meer woorden ga ik er nniet aan vuil maken ;)
Dus jij bent ervan overtuigd dat de gehele theorie geen enkele positieve bijdrage kan leveren aan iemands leven? Je gelooft dus ook niet in het placebo effect van deze theorie of een gedeeltelijke waarheid daarin?

Als je ziet hoeveel invloed negatieve emoties heeft op je lichaam (stress kan zelfs lijden tot darmproblemen, hoofdpijnen etc.), dan denk ik dat positieve emoties ook een bepaald effect kan hebben op je lichaam en ook op je omgeving: je bent vrolijker en dat heeft invloed op je omgeving en dat versterkt je emotie weer.. etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Ik geloof niet in de theorie dat er golven zijn in je hersens waar iets (the universe/god?) op reageert en daarmee je wens vervult. Maar ik denk doordat je zoiets denkt, je over het algemeen vrolijker bent en meer bewust/waakzaam bent voor datgene wat je graag wilt.
Jups, geloven in God biedt voor veel mensen veiligheid (het idee dat ze er niet alleen voor staan) en steun in slechte tijden, met resultaat dat ze ook in goede tijden hieraan denken omdat ze zich dan fijn voelen. Mensen moeten ergens in geloven, vaak is dit een goddelijke kracht of het geloof in het 'niks' omdat ze niet willen/kunnen geloven dat er iets is.

Verder komt dit een beetje over als de self-fulfilling prophecy: als je positief denkt zul je vanzelf positief ervaren. Logisch: als jij met een chagarijnige kop iedereen aankijkt dan zul je geen succes hebben met de vrouwen, denk je positief dan kijk je blij en gaat het een stuk beter.

Ieder mens is zelf verantwoordelijk voor zijn geluk/blijschap/gevoelens en ieder mens is hier ook zelf 100% verantwoordelijk voor. Stel dat je partner het uit maakt, dan kun je
- negatief denken en dan ook in een depressie komen
- denken dat het maar beter zo is (ze is je niet waard, je kan beter krijgen) en het als iets positiefs ervaren

De film zelf ken ik niet en ik ben ook totaal niet geintresseerd in dergelijke films: veel te nep en vaak te veel gericht op opdringen van zienswijze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frenkpie schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 12:36:
[...]

Dus jij bent ervan overtuigd dat de gehele theorie geen enkele positieve bijdrage kan leveren aan iemands leven? Je gelooft dus ook niet in het placebo effect van deze theorie of een gedeeltelijke waarheid daarin?

Als je ziet hoeveel invloed negatieve emoties heeft op je lichaam (stress kan zelfs lijden tot darmproblemen, hoofdpijnen etc.), dan denk ik dat positieve emoties ook een bepaald effect kan hebben op je lichaam en ook op je omgeving: je bent vrolijker en dat heeft invloed op je omgeving en dat versterkt je emotie weer.. etc
Een hoop in de lucht gelul, natuurlijk voel je je beter als je positief in het leven staat. Dat is toch niets nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Anoniem: 140111 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 12:41:
[...]

Een hoop in de lucht gelul, natuurlijk voel je je beter als je positief in het leven staat. Dat is toch niets nieuws?
klinklare nonsens
Eerst zeg je dat het onzin is, daarna zeg je dat het 'natuurlijk' dus logisch is? :D

Het feit dat dingen 'logisch' voor de een zijn, betekend niet dat dit ook voor een ander zo is en betekend al helemaal niet dat er dan niet over gepraat moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06 15:09

MicroWhale

The problem is choice

Als iemand maandenlang op de bank, met afstandbediening en zak chips in de hand, naar de televisie loopt te staren dan kan hij/zij zich nog zo veel en zo hard inbeelden dat er een dikke vette auto op de stoep staat... het zal er echt niet van komen.

Waar het denk ik wel voor kan helpen, is dat het de wat langere termijn doelen kan visualiseren (of: tastbaar maken) zodat er een weg ontstaat die te bewandelen is om er ook daadwerkelijk te komen. Het is nog altijd aan de persoon om dat dan ook daadwerkelijk te doen.

Dat inbeelden, voelen dat je iets hebt doet me trouwens sterk denken aan Neurolinguistisch Programmeren. Ook niets nieuws, alleen in een ander jasje.

Nu ik dit weet ben ik heeeeeeel blij dat ik dat boek niet gekocht heb.

Waarvoor dank.

*edit*
Topic vragen
  • Zijn er mensen die de film hebben gezien, wat vinden jullie ervan?
  • Zijn er mensen met ervaringen op dit gebied?
  • In hoeverre denk jij dat dit een positieve of negatieve bijdrage kan hebben op je leven?
* Nee, niet gezien. (ga ook niet kijken)
* Ik heb ervaring met het visualiseren van langere termijn doelen volgens de principes van NLP.
* "The secret" leert je iets onder valse voorwendselen. NLP zou iedereen moeten leren.

[ Voor 43% gewijzigd door MicroWhale op 29-02-2008 13:08 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eerst zeg je dat het onzin is, daarna zeg je dat het 'natuurlijk' dus logisch is?
Al dat gelul er omheen vind ik onzin. Gewoon een verkooppraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
MrWilliams schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 12:52:

* Nee, niet gezien. (ga ook niet kijken)
* Ik heb ervaring met het visualiseren van langere termijn doelen volgens de principes van NLP.
* "The secret" leert je iets onder valse voorwendselen. NLP zou iedereen moeten leren.
Wat voor bronnen heb je gebruikt om het zelf te leren? en waarom vind je dat iedereen het zou moeten leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 13:41
Je wilt een bepaalde auto. Sluit je ogen en voel wat je zou voelen als je die auto al zou hebben in plaats van te wensen dat je hem krijgt. Door alleen te wensen ben je in lijn met het hebben van het specifieke object in de toekomst waardoor deze gebeurtenis altijd in de toekomst zal blijven. Door te voelen dat je hem al hebt zul je hem aantrekken en zal het vanzelf op je pad komen.
Hahahahaha. Die auto is dus een soort persoon, maar je moet wel netjes doen alsof je hem al hebt (je houdt natuurlijk alleen jezelf voor de gek op die manier). Als je alleen wil dat je hem hebt komt de auto mooi niet naar je toe, maar als je denkt dat je hem al hebt ruikt de auto dat, of hij neemt het waar door de bovennatuurlijke straling die vanuit je hersenen richting je nieuwe Aston Martin gaat, en komt hij a la Brum vanzelf naar je toe gereden. Wat een waanzin.

* Groever denkt heel hard aan een nieuwe monitor

Het werkt niet! :'(

[ Voor 10% gewijzigd door Groever op 29-02-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Groever schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 14:12:
[...]

* Groever denkt heel hard aan een nieuwe monitor

Het werkt niet! :'(
je doet niet goed genoeg je best !! beter je best doen :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Frenkpie schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 14:09:
[...]

Wat voor bronnen heb je gebruikt om het zelf te leren? en waarom vind je dat iedereen het zou moeten leren?
Boeken en de dagelijkse praktijk (observeren en uitproberen).
Het leert mensen over de fundamentele principes en achterliggende processen waarmee mensen interacteren met hun omgeving. Je leert het te gebruiken in het je omgang met mensen. (hiervoor bestaan trouwens ook cursussen en workshops) Ik ben ervan overtuigd dat dit nuttig is voor iedereen die het leert en ermee leert omgaan. Je wordt er een stabieler, socialer mens van terwijl je eigenlijk maar een paar subtiele gewoontes verandert.

[ Voor 3% gewijzigd door MicroWhale op 29-02-2008 14:35 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dope
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 15:25
Groever schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 14:12:
[...]

(je houdt natuurlijk alleen jezelf voor de gek op die manier).
Dat doen toch zoveel mensen? In een fantasiewereldje leven teneinde zich goed te voelen. Zolang ik er geen last van heb, fine by me.

Het gaat er niet zozeer om dat je die auto ook daadwerkelijk krijgt, maar als je dat dènkt dat je 'm ooit krijgt = lekker in je vel zitten. Apparently works for some people.

Doet me een beetje denken aan een documentaire die ik ooit op discovery zag, ging over een dude die kanker had; hij ging in gedachte de kanker bestrijden als een soort computerspelletje, min of meer á la space invaders was 'ie dan bezig het gezwel kapot te schieten. Na een aantal weken was het gezwel dermate geslonken dat ze het er zo uit konden wippen.

Het ging waarschijnlijk niet precies zo maar dat was zo'n beetje het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Een positieve levensinstelling laat je langer, en langer in goede gezondheid leven. Religie en overtuiging kunnen daarbij helpen. Daarbuiten ken ik geen onderzoeken die aantonen dat bidden de werkelijkheid beinvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
MrWilliams schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 14:34:
[...]

Boeken en de dagelijkse praktijk (observeren en uitproberen).
Het leert mensen over de fundamentele principes en achterliggende processen waarmee mensen interacteren met hun omgeving. Je leert het te gebruiken in het je omgang met mensen. (hiervoor bestaan trouwens ook cursussen en workshops) Ik ben ervan overtuigd dat dit nuttig is voor iedereen die het leert en ermee leert omgaan. Je wordt er een stabieler, socialer mens van terwijl je eigenlijk maar een paar subtiele gewoontes verandert.
Je hebt zelf ook cursussen en workshops gevolgd? Hoe ben je daarbij gekomen? Eigen initiatief? Via je organisatie?
2dope schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 14:35:
[...]

Dat doen toch zoveel mensen? In een fantasiewereldje leven teneinde zich goed te voelen. Zolang ik er geen last van heb, fine by me.
Ik las dat het leven in dat fantasiewereldje andere belangrijke minder positieve emoties kan onderdrukken wat ook niet echt goed zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124325

Jullie snappen het ziet zo goed. . .die techniek werkt heel goed. Ik heb de theorie goed onderzocht en heel hard zitten denken aan het verdienen van geld zonder er voor te werken.

Het werkt!

Het geld stroomt binnen.

Ik zit in de Bijstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:00
Ik denk dat het wel werkt. Onder nuchtere Hollanders is een spreekwoord dat zegt: "waar een wil is, is een weg" ergo als je iets echt heel graag wil dan zul je het krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
shadowlyse schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 18:45:
Ik denk dat het wel werkt. Onder nuchtere Hollanders is een spreekwoord dat zegt: "waar een wil is, is een weg" ergo als je iets echt heel graag wil dan zul je het krijgen. ;)
Waar een wil is is een weg betekent eerder dat wanneer je iets wil, dat je het dan kunt krijgen, hoeveel je er ook voor moet doen. Het heeft een beetje weinig te maken met deze hele oplichterij, al zullen er ongetwijfeld mensen rondlopen die na het neertellen van flink wat geld voor het boek nu de hele dag denken aan een knappe(re) man/vrouw :9.

Ben ik nu de enige die dit een beetje een deceptie vindt? Ik had mezelf al voorgenomen om geen cent of bandbreedte uit te spelen aan deze waanzin, maar dit is wel heel summier. "Door te voelen dat je hem al hebt zul je hem aantrekken en zal het vanzelf op je pad komen." Tuurlijk joh, en ik ben Sinterklaas. Dit is nog minder geloofwaardig dan het christendom...

[ Voor 22% gewijzigd door Groever op 29-02-2008 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:00
Groever schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 18:51:
[...]

Waar een wil is is een weg betekent eerder dat wanneer je iets wil, dat je het dan kunt krijgen, hoeveel je er ook voor moet doen. Het heeft een beetje weinig te maken met deze hele oplichterij, al zullen er ongetwijfeld mensen rondlopen die na het neertellen van flink wat geld voor het boek nu de hele dag denken aan een knappe(re) man/vrouw :9.
Ik ga er vanuit dat je er ook wat voor moet doen. Als je er steeds aan denkt ga je je er ook naar gedragen en dan langzaam maar zeker krijg je het. De hele dag op de bank zitten en eraan denken nee dat helpt niet idd. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
shadowlyse schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 19:05:
[...]

Ik ga er vanuit dat je er ook wat voor moet doen. Als je er steeds aan denkt ga je je er ook naar gedragen en dan langzaam maar zeker krijg je het. De hele dag op de bank zitten en eraan denken nee dat helpt niet idd. :/
Denken dat je het al hebt werkt misschien voor jezelf, je kan jezelf zo gek maken dat je in je eigen leugens gaat geloven of dit juist heel bewust doen. Maar je maakt de Audi-dealer echt niet gek met jouw illusie dat je hem al hebt. Die wil euro's zien, en dan kun je wel de hele dag doen alsof je miljoenen op de bank hebt, die komen er echt niet zomaar bij!

Ik weet dat er al iemand gereageerd heeft op mijn specs :*)

Het werkt nu ook al niet! :>

[ Voor 7% gewijzigd door Groever op 29-02-2008 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Frenkpie schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 14:46:
[...]

Je hebt zelf ook cursussen en workshops gevolgd? Hoe ben je daarbij gekomen? Eigen initiatief? Via je organisatie?
Op het werk inderdaad een inleidende cursus gehad over de basisprincipes ervan. Die was nog niet echt nuttig, omdat ik er al veel over gelezen had en er al mee bezig was. Echter, in het boek wat we erbij kregen stond diepgaandere informatie die wel interessant was.

Na wat zoeken op internet vind je wel een aantal instanties die deze cursussen geven. Hier kijken we wel met argwaan naar. We hebben naar één van die instanties gebeld en werden geconfronteerd met een agressief verkooppraatje. Niet echt hoopgevend. Het wekt niet echt vertrouwen op. Als ze zo ook die cursus geven.... Hierna hebben we besloten om er gewoon zelf mee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24527

Het is gewoon een makkelijk psychologisch trucje.

Als iets lukt dan zijn mensen vaak al te gretig om het toe te schrijven aan hun eigen doorzettingsvermogen of een sterke wil tot slagen.

Als iets niet lukt kun je altijd zeggen dat diegene het niet hard genoeg wilde en er dus zelf nog niet van overtuigd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:02

Metro2002

Memento mori

Het hele idee van the secret is natuurlijk dat je met positief denken meer kunt bereiken. Ik vind het in de film ernstig overdreven en op sommige punten impliceert het nog gevaarlijke dingen ook.

Met alleen maar denken aan een auto krijg ik geen auto, wel is het zo dat als ik een nieuwe auto wil en ik wil het écht graag en ik ben er helemaal positief over, dan ga ik ervoor sparen en werken zodat ik hem uiteindelijk wel kan kopen.

Al heb je soms wel eens van die dingen waarbij je denkt van zou die film toch gelijk hebben :o Zo had ik een tijdje geleden echt ineens heel erg zin om in een ferrari te rijden en guess what. De dag erna op mijn werk had ik een loting gewonnen om een dagje ferrari te gaan rijden :P 8) Dat was dan wel weer bizar.

Maar wat de film ook impliceert is dat je alle negatieve dingen als ziektes en oorlog zelf aantrekt :/ Dat vind ik daadwerkelijk onjuist. Sommige dingen overkomen je nu eenmaal en daar heb je als individu gewoon geen enkel effect op.

Al met al vond ik de film wel redelijk interessant, ik denk wel dat lichaam en geest elkaar kunnen beinvloeden tot aan genezing door gedachten aan toe maar zo extreem als het in deze film is neergezet geloof ik niet.

Ik geloof meer dat dit een uitkauwing is van neuro linguistisch programmeren (NLP), en dat is niet veel anders dan je hersens herprogrammeren zodat je informatiefilters anders gaan functioneren (je pikt bv meer positieve informatie op dan negatieve als je steeds positief denkt, je ziet meer rode auto's als je erop gaat letten etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Heb mezelf de laatste tijd wat verdiept in NLP en zie nu eigenlijk dat dit wel erg veel raakvlakken heeft met ' the secret ' alleen is het NLP verhaal wat realistischer en serieuzer onderbouwd.

Wel interessant leesvoer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Frenkpie schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 12:03:
Heb mezelf de laatste tijd wat verdiept in NLP en zie nu eigenlijk dat dit wel erg veel raakvlakken heeft met ' the secret ' alleen is het NLP verhaal wat realistischer en serieuzer onderbouwd.

Wel interessant leesvoer :)
precies. NLP is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

wat heb je precies gelezen? ... en wat heb je uit dat leesvoer gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

MrWilliams schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 12:46:
NLP is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
offtopic:
Totaal offtopic, maar hier is men het niet met je eens.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 07-03-2008 12:55 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

CodeCaster schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 12:55:
[...]

offtopic:
Totaal offtopic, maar hier is men het niet met je eens.
correctie: NLP is gebaseerd op onderzoek. :+

ik dacht dat we hier met een aantal vooraanstaande psychologen te maken hadden die hun werk wetenschappelijk onderbouwd hadden. Blijkbaar is ze dat laatste niet gelukt.

Pagina: 1