Gedoe met rechten

Pagina: 1
Acties:

• bekok
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-01 19:53
Hallo,

Ik heb momenteel Mac OS X Leopard draaiend. Ik heb ook nog een partitie op mijn externe HD met Tiger om een programma te draaien die het nog niet op Leopard doet. Om al mijn bestanden leesbaar te maken als ik op Tiger zit heb ik al mijn bestanden (afbeeldingen, documenten etc.) van "mijn gebruiker" leesbaar voor everyone gemaakt. Daarbij heb ik ook de opties "Pas toe op ingesloten onderdelen" gebruikt, zodat ik geen gezeik had dat submappen in de map niet bereikbaar zijn. Echter als ik nu weer in Leopard werk heb ik 2 problemen ondervonden.
De eerste is dat als ik iets verwijder uit een map waarbij ik de toegankelijk heb veranderd ik mijn wachtwoord moet opgeven, terwijl ik dat eerst niet moest. Ik weet niet of dit ook met andere dingen nog moet, maar ik heb het hier al bij ondervonden.
Tweede probleem is, dat ik geen rechten meer heb opeens om mijn bestanden aan te passen. Als ik bijvoorbeeld een map wil veranderen van naam krijg ik de foutmelding dat ik Onvoldoende Toegangsbevoegdheiden heb. Dit is toch enigszins apart aangezien ik er bij de info van map staat dat ik (carelcoenraad) Lees en schrijf bevoegdheden heb..
Weet iemand dus hoe ik ervoor kan zorgen dat ik mijn bestanden gewoon weer kan schrijven en ze ook nog onder Tiger kan lezen.

20" iMac; 2.4ghz Core 2 Duo; 3GB; Ati Radeon 2600HD Pro

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-02 09:19

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Wat je kunt proberen is schijfhulp programma of disk util (engels) de bevoegdheden laten controleren. Maar klinkt een beetje vaag, je bent de eigenaar, maar mag niets?

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• Joost_K
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-02 20:30
Dit heb ik ook gehad met het overgaan naar Leopard, en het is eigenlijk nog steeds zo. Bestanden die je echt nodig hebt kun je altijd bewerken als je ingelogd bent als root, maar dan kun je er alsnog niet bij als gewone gebruiker.

Wat ik toen heb gedaan (ja, ik moest toch wat om bij m'n bestanden te komen) was alles uploaden naar mijn servertje op internet, en daarna alles downloaden. Dat werkte voor de kleine hoeveelheid bestanden, maar is natuurlijk niet te doen met allerlei submappen e.d. Ik zoek dus eigenlijk ook nog steeds naar het antwoord op deze vraag :)

Verwijderd

Wanneer je een directory of bestand (onder unix eigenlijk hetzelfde) van naam wilt wijzigen moet je rechten hebben op de bovenliggende map, aangezien dit ook een wijziging is in de bovenliggende map, dit is GEEN wijzigen in de directory/bestand die je van naam probeerd te wijzigen.

- Map1- Map2
- Bestand1

Stel: Map1 bevat een directory Map2 en een file Bestand1... Wanneer je dus Map2 of Bestand1 van naam wilt wijzigen moet je dus schrijfrechten hebben op Map1. Als je dat niet hebt, dan lukt dit niet... ook al ben je eigenaar van Map2 of Bestand1.
Wanneer je Bestand1 wilt verwijderen is dit een wijziging in Map1, geldt dus ook hetzelfde voor.

Wanneer je in Bestand1 een wijziging wilt maken in de file (door bv. content toe te voegen), dan moet je schrijfrechten hebben op Bestand1, je hoeft dan niet perse schrijfrechten te hebben op Map1.. Je moet echter wel execute rechten hebben op Map1, anders kom je Map1 niet in.

Zo... dit was ff een beginners cursus Unix rechten. Hoop dat je er wat aan hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2008 14:17 ]

• bekok
Hartstikke bedankt voor de reacties, ik snap nu inderdaad een stuk beter hoe het werkt. Ik heb daarom ook ff een screenshot gemaakt van de huidige situatie van toegangsbevoegdheden.
Wat me opviel is dat ik bij de Schijf (Macintosh HD) niet erbij sta met toegangsbevoegdheden, maar ik weet niet of dit hoort. Daarnaast heb ik overal "aangepaste toegangsbevoegdheden" behalve bij "carelcoenraad." Ik heb even gekeken, maar ik kan nergens zien waar ik dat kan aanpassen (als dat al moet). Ziet iemand wat het probleem veroorzaakt en hoe ik het op kan lossen?

• bekok
Schop O+

Pagina: 1