Fans rechts en linksom draaien??

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 08:40

Rozz

I'm an Apogian!!

Topicstarter
Hoi allemaal...

ben vandaag eens ff weze hobbyen en heb een paar schakelaartjes gemaakt waardoor m`n aangesloten fans van richting veranderen (dacht ik)+12v->0v en 0v->+12v

Maar de fans draaien alleen rechtsom (of linksom als je van de andere kant kijkt ;))
Dit zijn NMB 12cm fans (DC brushless fan motor)

kan iemand dit uitleggen, en zijn er 12fans die WEL allebei de kanten kunnen draaien...
ik heb nl geen zin om m`n kast steeds open te maken en de fans omtedraaien
(bij warm weer moet ik 1x in- en 1x outtake hebben en bij normaal weer 2x outtake)

Thanx iig

Verwijderd

2X Outtake??? Wat wil je, turbelentie in je kast??????

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

vaccuum zuigen misschien? wel goed tegen het stof :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Wat is 1x en 2x outtake in godsnaam?!

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Topicstarter
turbulentie???
alles wat ik uitgedacht heb van airflow e.d. ging verloren toen ik een Alpha P3125S + 2 delta`s erin deed ;)

ff zonder dollen...ik heb genoeg luchtgaatjes achterin om lucht aan te zuigen en met normaal weer is dit de beste oplossing voormij...en met warm weer moet ik de voorste omdraaien.
Ik weet dat dit raar klinkt maar geloof me...voor mij is dit de beste oplossing gezien de temps.

Thus: wat ik met outtake en intake bedoel, zijn de case fans....intake=zuigt naar binnen en outtake=blaast naar buiten...snap je? :)

P.S. Tazzman: ik ben lui...dus PC zuigt voor me ;) alleen wel om de 2-3 maanden ff intern schoonmaken...is trouwens geen probleem want er verandert toch wel iets intern om de zoveel tijd ;)

maar om terug te komen op m`n vraag...kunnen dc fans allebei de kanten op draaien??

Verwijderd

Dat is toch niet mogelijk met gewone huis/tuin/keuken(wissel)stroom??? AC/DC. Dan zou alles andersom moeten draaien als ik de stekker maar andersom in het contact steek.
Leg het uit als ik het verkeerd heb, aub.

Verwijderd

Wat er uit je stopcontact komt is dan wel wisselstroom, maar je trafo in je compu maakt er doodnormale gelijkstroom van hoor.

En een fannetje andersom laten draaien lijkt me niet zo'n goed plan. De vorm van de bladen zijn namelijk zo gemaakt dat ze de lucht optimaal één kant op kunnen blazen. Draai je ze om dan verplaatsen ze dus minder lucht.

Verwijderd

het kan wel dacht ik dan moet je een relais tussen die draadjes solderen

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
Die standaard 12v fannetjes zijn al jaren ompool beveiligd en doen het dus alleen als je ze goed aansluit en draaien dus niet de andere kant op...

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Topicstarter
OK..dat wou ik ff weten..
Thanx.

Moet dan maar iets anders verzinnen.

P.S. die bluwe ledjes zijn wel heel erg cool ;)
P.P.S.kan nu misschien een baybus maken om voltages te switchen (7v/uit/12v) zag ik op www.fanbus.com

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

wat zou zijn echt goede fans voor in je kast en waar zijn die dingen te koop? Was gister bij Graficall en daar hadden ze wat van die fans die je in een slot moet schroeven (met zo'n plaatje) maar dat vond ik niet zo geweldig (geen sloten vrij!) .. Iemand goed idee?

Ik zoek gewoon een grote fan voor aan de voorkant van mijn kast.. 1tje voor boven mijn kaarten enneuh nog 1tje voor achter op mijn kast.. :) urlettje iemand ofzo?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Pagina: 1