[Mint Linux] Traag

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 16:44
eens in de zoveel tijd waag ik een poging om een linux desktop te gaan gebruiken, deze keer met Mint Linux. Een Ubuntu kloon die alles erin heeft wat je zou verwachten. Dus met codecs, mediaplayers, java runtime etc etc.

Nu moet ik zeggen dat het echt goed werkt, alle streaming media op alle websites doet het gewoon direct.

Alleen nu mijn probleem, ik vind dat de machine veeel te traag werkt. Het is gewoon een helemaal standaard Mint(main) installatie met de volgende hardware:
- 2,66 Ghz Pentium 4
- 512 MB geheugen
- 40GB harddisk

niet het nieuwste van het nieuwste, maar toch ruim voldoende om een simpel desktopje te draaien.

Wat ik met traag bedoel?
Het openen van programma's bijvoorbeeld. OpenOffice Writer opstarten duurt echt ontiegelijk lang. En over het algemeen is het gewoon traag, als ik op de "start" knop duw komt niet altijd direct het menu tevoorschijn.

Iemand enig idee hoezo hij zo traag werkt?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

Gezien de grootte van je harddisk, is het een pata schijf.

Doe eens een testje met hdparm (en post de output hier):

code:
1
$ sudo hdparm -tT /dev/hda

Als je hdparm niet geinstalleerd hebt:

code:
1
$ sudo apt-get install hdparm

• borgdaville
Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:08:
Gezien de grootte van je harddisk, is het een pata schijf.

Doe eens een testje met hdparm (en post de output hier):

code:
1
$ sudo hdparm -tT /dev/hda

Als je hdparm niet geinstalleerd hebt:

code:
1
$ sudo apt-get install hdparm
dat ga ik zeker proberen!

Het is inderdaad een PATA schijf, en daar zou het probleem heel goed kunnen liggen want mijn processor load is eigenlijk vrij laag.

Verwijderd

Misschien dat udma niet aanstaat op je schijf (ik heb het dan niet over je bios), het kan in je bios aanstaan, maar dat linux toch om een of andere reden besluit om het uit te zetten.

Met hdparm kun je dit dan weer aanzetten. Met die eerdere test die ik je stuurde kun je ongeveer kijken wat linux voor snelheden op je hdd haalt. Je kunt met hdparm ook verdere gegevens ophalen van je hdd, hiervoor moet je de manpage van hdparm maar eens doorlezen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het zal waarschijnlijk inderdaad met je harddisk aansturing te maken hebben. Ubuntu is vrij bloated, wat de prestaties niet ten goede komt, maar zeker niet zo erg dat een P4 traag aan zou gaan voelen. Ik draai Gentoo op een AMD XP-m (laptop) die echt ver achterblijft in specs bij jouw pc, en die draait gewoon snel en soepel, zelfs met dingen als Compiz ingeschakeld. Alleen bij een hoge IO-load (bijvoorbeeld door het downloaden met Azureus) gaat hij wat traag aanvoelen, maar dat is vrij normaal bij dit soort programma's.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• borgdaville
de resultaten:
code:
1
2
3
4
5
mark@mark-desktop:/dev$ sudo hdparm -tT /dev/sda1

/dev/sda1:
 Timing cached reads:   650 MB in  2.00 seconds = 324.89 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  122 MB in  3.01 seconds =  40.58 MB/sec

ziet er volgens mij niet zo heel slecht uit!

• AlterMann
  • Laatst online: 23:39
Sda zou duiden op een sata-schijf. Geen slechte scores inderdaad.

• borgdaville
AlterMann schreef op maandag 03 maart 2008 @ 20:01:
Sda zou duiden op een sata-schijf. Geen slechte scores inderdaad.
toch zit er een pata schijf in.

Zijn er nog meer dingen die ik kan checken?

even om te verduidelijken:
Firefox opstarten duurt 5 seconden
OpenOffice Word opstarten tuurt 25 seconden, als de programma's eenmaal zijn geladen werkt alles soepel.

• borgdaville
ik heb met HardInfo een reportje gemaakt van mijn systeem, zitten ook een aantal benchmarks in. Misschien dat jullie er iets mee kunnen. Ik vind dat ie in die benchmarks redelijk laag scoort, maar ik weet niet hoe goed deze benchmarks zijn en om eerlijk te zijn weet ik ook niet hoe de 2 andere processor presteren vergeleken met mijn Pentium IV!

Klik hier om het reportje te zien!

[ Voor 31% gewijzigd door borgdaville op 03-03-2008 21:35 ]

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Die 25 seconden is lang, maar niet onredelijk. Op mijn laptopje met een P4-nog-wat duurt het ook zoiets. OO is vrij bloated. Gebruik iets als Abiword als je niet al veel functies nodig hebt, zou ik zeggen. Of verhuis naar een andere distro, desktop environment of window manager (in volgorde van effect).

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Verwijderd

Je hebt wel heel erg weinig geheugen 512MB is vandaag de dag niet zo veel meer zal ik maar zeggen
dus dan moet je ook geen wonderen / super snel systeem verwachten..

en niet te vergeten - je moet je videokaart drivers nog installeren! :)

• borgdaville
Crakie schreef op maandag 03 maart 2008 @ 21:37:
Die 25 seconden is lang, maar niet onredelijk. Op mijn laptopje met een P4-nog-wat duurt het ook zoiets. OO is vrij bloated. Gebruik iets als Abiword als je niet al veel functies nodig hebt, zou ik zeggen. Of verhuis naar een andere distro, desktop environment of window manager (in volgorde van effect).
ik vind deze Mint distro eigenlijk wel geniaal, alles werkt out of the box, ik heb alleen een beetje moeten klooien met resoluties en refreshrates maar dat is nu ook goed.

Op zich is het wel werkbaar, en ik ga proberen of het vol te houden is.

Wat wel opvalt is dat mijne in de benchmarks ietsje minder presteerd als een Pentium Celeron M 1.5 Ghz., nou zou ik verwachten dat mijn "echte" pentium IV sneller dan zo'n mobiele celeron moet zijn. Tenzij zo'n 1.5 Celeron van de allerlaatste generatie is dan zou die misschien wel weer sneller zijn.

Wil iemand dat HardInfo benchmark tooltje eens voor mij draaien om de resultaten te vergelijken?
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 21:43:
en niet te vergeten - je moet je videokaart drivers nog installeren! :)
VOlgens mij is mijn videokaart geinstalleerd, tenminste hij geeft dat bij Hardware aan. Intel nogwat, wat klopt het is onboard video!

[ Voor 23% gewijzigd door borgdaville op 03-03-2008 21:46 ]

• borgdaville
screenshot van de graphic settings, dit lijkt er toch op dat er een soort van default driver is die redelijk goed werkt.

• borgdaville
een dinsdagochtend kickje!

• AlterMann
  • Laatst online: 23:39
borgdaville schreef op maandag 03 maart 2008 @ 21:44:
Wil iemand dat HardInfo benchmark tooltje eens voor mij draaien om de resultaten te vergelijken?
Here ya go..: click

• borgdaville
bedankt! Hieruit blijkt dus dat voor de benchmark scores in veel gevallen betekend hoe lager hoe beter. Mijn processor komt er dan redelijk goed uit, het zitten tussen de Celeron M 1.5 en jouw quadcore in wat ook aardig klopt met het idee dat ik had.

Ik denk dat ik een tijdje op deze machine ga werken om te kijken of de "trage" werking acceptabel en werkbaar is.

Ik sta natuurlijk wel nog open voor tips om alles wat sneller te maken? Zou KDE ipv Gnome(dat heb ik nut och???) hem sneller maken?

Ik geef vrij weinig om eye candy, gewoon lekker soepel kunnen internetten/coden/officen/msn is het belangrijkste. En ik ben een groot fan van streaming media websites als uitzendig gemist en youtube. Het is een hobby project dus ik sta ook open om een andere distro te proberen, het idee moet wel zijn dat ik uiteindelijk een goed te gebruiken thuis computer heb. Ik wil naast de desktop omgeving in de background een lamp en svn server draaien, maar dat zal zeer beperkt gebruik worden.

Op deze computer stond eerst Windows XP Pro, dat liep echt super soepel en snel. Ik vind eigenlijk dat als ik linux moet draaien dat de performance gelijk moet zijn!

[ Voor 11% gewijzigd door borgdaville op 04-03-2008 12:09 ]

• Crakie

Crakie

KDE of Gnome zou niet veel uit mogen maken, ook al kom ik met enige regelmaat figuren tegen die bij hoog en bij laag beweren dat de ene of de andere toch echt veel trager is op hun bak. KDE heeft de naam wat meer bloated te zijn, maar KDE4 is dan weer flink verbeterd qua performance en, indien gewenst, eyecandy. XFCE is dé lightweight DE.

Het schrappen van de DE is ook de moeite waard. Dan kan je een minimalistische WM gaan draaien, daar is keuze te over in.

En tenslotte zal je winst boeken met een minder kant-en-klare distro, liefst eentje die je zelf opbouwt. Ik ben erg gecharmeerd van Arch, die de optimalisatie eigenlijk voor je automatiseert. Het is bij mij significant sneller dan Ubuntu.

• borgdaville
Crakie schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:28:
Het schrappen van de DE is ook de moeite waard. Dan kan je een minimalistische WM gaan draaien, daar is keuze te over in.
DE = Desktop Environment -> Grafische schil, toch?

Wat bedoel je met WM?

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Window Manager.

MetaCity/Beryl/GTK etc..

[ Voor 13% gewijzigd door sky- op 04-03-2008 13:32 ]

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• borgdaville
sky- schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:32:
Window Manager.

MetaCity/Beryl/GTK etc..
wat is het verschil tussen een DE en een WM?

KDE/Gnome = een DE?
MetaCity/Beryl/GTK = WM?

• Crakie

Crakie

Komkom, een beetje zelf googlen hoor... dit is geen beginnersforum.

• borgdaville
Crakie schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:53:
Komkom, een beetje zelf googlen hoor... dit is geen beginnersforum.
Sorry, ik heb alles gevonden! Bedankt, soms ben ik een beetje lui!

Pagina: 1