Nieuwe computer valt steeds uit!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.332 views

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 09:30
Hulp gezocht!!!

Ik heb net een nieuwe pc in elkaar gezet die in windows telkens na onbepaalde tijd uitvalt.

Hardware:
cpu: dual core e8400 (3ghz)
mainboard: Gigabyte P35-DS3 s775 Intel ATX Fsb 1333 3xDDR800 PCI-e SataRaid GA-P35-DS3
bios: f12
memory: Geil Value KIT DDR2 PC6400 4GB 2X2GB 800MHz 5-5-5-15 GX24GB6400DC
harddisk: Samsung Spinpoint T166 7200rpm 500GB
dvdbrander: Samsung SH-S203 20x8x16x
vga: MSI GeForce NX 7300 GT 256MB PCI-e DDR2 Retail NX7300GT-TD256EH
kast: Antec New Solution NSK6580 EC Retail

Windows XP installeren, ging als een zonnetje, eenmaal in windows valt hij na een aantal minuten ineens uit. (zit geen logica in de uitvallen). Nieuwste drivers etc geinstalleerd.
Als ik in de windows logfile kijk, staat daar niks ernstigs in.

Ik heb het geheugen al geprobeerd te vervangen door Kingston maar dat helpt ook niet.
Processor wordt niet te heet, is zo'n 38 graden en systeem temperatuur is ongeveer 30 graden.
Windows ook al een keer opnieuw geïnstalleerd maar blijf hetzelfde probleem houden.

Hulp gezocht!!!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• marinadus
Gisteren even alles losgehaald en opnieuw in elkaar gezet, maar blijf het probleem houden.
Zou mijn moederbord kapot zijn, of zou er wat met mijn voeding aan de hand zijn?
Tis allebei gloedjenieuw spul...

• marinadus
Natuurlijk heb ik dit ook doorgenomen, probeer aub te helpen ipv zulke reacties te geven.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 15:38

Garyu

WW

Klinkt als een voedingsprobleem? Voltages eens controleren?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
marinadus schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:28:
[...]

Natuurlijk heb ik dit ook doorgenomen, probeer aub te helpen ipv zulke reacties te geven.
;) Ik probeerde ook alleen maar te helpen, ik kon nergens uit halen dat je daar al naar had gekeken.
Aangezien je een heleboel dingen nog niet geprobeerd hebt die wel worden aangeraden in het topic.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Heb je Automatische reboot bij error al uitgezet? Dan krijg je waarschijnlijk een BSOD en kan je mbv de foutcodes proberen te achterhalen wat er fout gaat.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

marinadus schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:28:
[...]
Toch is het de enige juiste reactie. Als je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter hebt doorgenomen en de tests hebt uitgevoerd die daarin beschreven worden, dan hoor je nu te kunnen zeggen waar het probleem zit. Wat kwam er uit de verschillende tests, zoals zo kaal mogelijk opstarten, live CD, etc? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• marinadus
Ik heb eigenlijk al heel veel dingen geprobeerd.
Automatische reboot is het niet want hij reboot niet, valt gewoon uit...
Als ik in de logfile / event viewer kijk zie ik helemaal geen foutmeldingen.
Al geprobeerd het minimale aan te sluiten, helpt niet.
Andere videokaart geprobeerd, geen resultaat.
Ander geheugen (kingston), ook geen resultaat.

Spanningsmeter heb ik niet, dus kan ik niet testen.
Andere manier om voltages te meten?

Verder heb ik andere aansluitingen geprobeerd voor mijn harde schijf/dvdbrander.
Windows opnieuw geinstalleerd... allemaal geen resultaat.

Ik heb al redelijk veel pc's gebouwd maar dit nog nooit meegemaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door marinadus op 29-02-2008 09:42 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Wat voor voeding heb je erin hangen? Nu zou deze config niet zo gek veel moeten trekken, maar als je er bijvoorbeeld een sweex in hebt hangen :X

Anders idd ook nog even een Live CD proberen.

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 11:23
klinkt toch echt als een brakke voeding, als je een spare hebt, die eens proberen.
wat je ook kunt doen is de pc in de bios starten en hem eens een paar uur laten lopen om te zien of ie dan ook uitvalt.
ow en in de bios kun je de voltage waarden zien, kijk of die buiten de range vallen, fluctueren etc

edit: zie net dat de antec kast komt met een voeding: linkje

andere mogelijkheid.... cpu oververhitting ---> automatisch shutdown

[ Voor 24% gewijzigd door Yokidrink op 29-02-2008 09:48 ]

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Daar zijn progjes voor, bijv van je moederbord fabrikant, speedfan etc...etc.

Zit koeler enzo wel recht, draadjes allemaal aangesloten, vallen ook al je fan's uit, stopt het hele systeem ermee.

Voltage's in de bios?

Probeer eens handig met je stroomaansluitingen om te gaan, gooi eens die brander los.

Staan je biossettings uberhaupt wel goed?

offtopic:
waarom kopen mensen een goed systeem en besparen op de GK

Edit, voeding verhaaltje roept een ieder altijd heel snel, ik draai zelf zonder problemen op onderstaande spec met een Aopen 400watt, neemt niet weg dat hij stuk kan zijn, alles kan kapot zeg maar.

[ Voor 18% gewijzigd door Flame17 op 29-02-2008 09:48 ]

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Wat gebeurt er als je boot vanaf een Live CD? Blijft het systeem dan (langer) stabiel? :) Ik dacht niet dat je op die manier voltages kan meten,(kan wel via de BIOS bijv.) maar als het systeem dan nog steeds uitvalt, kun je Windows uitsluiten van de fouten en moet je het puur hardwarematig zoeken...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2008 09:47 ]

• cefas
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 11:56
Ik heb een vergelijkbaar probleem (zelfde moederboard met 4GB OCZ geheugen) gehad en mijn oplossing was de snelheid van het geheugen terug te zetten naar 667 Mhz. In gigabyte bios is dat memory multiplier 2.50

Where is my ANY key

• Bitage
Flame17 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:46:
Edit, voeding verhaaltje roept een ieder altijd heel snel, ik draai zelf zonder problemen op onderstaande spec met een Aopen 400watt, neemt niet weg dat hij stuk kan zijn, alles kan kapot zeg maar.
Nu is Aopen geen brak merk en zou 400w voldoende moeten zijn. No shit dat het draait. ;)

• marinadus
Maar.... ik heb 800 mhz geheugen wat ie makkelijk aan zou moeten kunnen.
Heb Kingston 677 mhz geheugen geprobeerd en dat helpt dus ook niet.. :S
cefas schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:48:
Ik heb een vergelijkbaar probleem (zelfde moederboard met 4GB OCZ geheugen) gehad en mijn oplossing was de snelheid van het geheugen terug te zetten naar 667 Mhz. In gigabyte bios is dat memory multiplier 2.50

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

cefas schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:48:
Hebben die bordjes daar moeite(800mhz) mee of ligt het aan de 4GB, bedoel je dat?

Op zich zo dat wel vreemd zijn

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Bitage schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:50:
[...]

Nu is Aopen geen brak merk en zou 400w voldoende moeten zijn. No shit dat het draait. ;)
Dan stel je dus dat een Antec voeding een brak apparaat is. :)

• marinadus
Flame17 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:46:
Daar zijn progjes voor, bijv van je moederbord fabrikant, speedfan etc...etc.

Zit koeler enzo wel recht, draadjes allemaal aangesloten, vallen ook al je fan's uit, stopt het hele systeem ermee.
Koeler zit recht, al opnieuw en anders gemonteerd (kan op meerdere manieren gemonteerd), draadjes goed aangesloten, hele pc valt uit en dus ook de fans.

Voltage's in de bios?
Ga ik vanmiddag nakijken

Probeer eens handig met je stroomaansluitingen om te gaan, gooi eens die brander los.
Gedaan

Staan je biossettings uberhaupt wel goed?
Yup

offtopic:
waarom kopen mensen een goed systeem en besparen op de GK

Omdat, dit een bedrijfspc wordt... moet een soort simulatieprogramma gaan draaien en die man wil gewoon een goede pc :P

Verwijderd

Als je PC zomaar uit valt is dat toch wel heeeeeeeeeeel zeer waarschijnlijk een probleem met de voeding.

• marinadus
Het is gewoon zo raar.
Soms staat hij een half uur te draaien en dan poef...
Soms na 10 minuten.
Gewoon vreemd...

Zal vanmiddag de voltages in de bios bekijken en hem eens in de bios laten staan (uurtje of wat, kijken...) en zal proberen te booten met een live cd (linux ofzo)

• Bitage
Flame17 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:53:
[...]

Dan stel je dus dat een Antec voeding een brak apparaat is. :)
Euh, nee? Ik zeg alleen maar dat je Aopen voeding het makkelijk trekt. Voor de rest vraag ik welke voeding de TS erin heeft hangen. Ik zeg helemaal niets over het brak zijn van een Antec apparaat (wel over een sweex ding, maar daar valt niet over te twisten).

Maar na het nodige zoekwerk ben ik erachter gekomen dat de kast een EarthWatts 430W inbegrepen heeft, dus mijn vraag vervalt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Tip: Dit is een onhandige manier om te reageren want nu is jouw post niet te quoten. Door met de cursor op de plaats te gaan staan waar je je eigen commentaar wilt invoegen en op Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/toolbar/quote_onderbreker.gif te klikken zal het e.e.a. wat duidelijk zijn.

ARME AOW’er

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 11:24
Zit ie op een geaard stopcontact? Heb zelf zo'n probleem gehad wat opgelost was met het aansluiten op een geaard stopcontact.

• marinadus
Dat weet ik even niet, zal ik vanmiddag eens proberen. Al gebruik ik dit stopcontact al jaren voor andere pc's... maargoed zal even kijken vanmiddag.
luckyjan schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:02:
Zit ie op een geaard stopcontact? Heb zelf zo'n probleem gehad wat opgelost was met het aansluiten op een geaard stopcontact.

• cefas
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 11:56
Flame17 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:51:
[...]

Hebben die bordjes daar moeite(800mhz) mee of ligt het aan de 4GB, bedoel je dat?

Op zich zo dat wel vreemd zijn
Windows (voornamelijk Vista) en 4 GB kunnen regelmatig niet door 1 deur, resultaat vreemde crashes en systemen die vast slaan

Where is my ANY key

• marinadus
Gebruik dus windows XP, en ook 1 bankje van 2gb en anders sloten hebben geen resultaat...
cefas schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:04:
[...]

Windows (voornamelijk Vista) en 4 GB kunnen regelmatig niet door 1 deur, resultaat vreemde crashes en systemen die vast slaan

• .Johnny
  • Laatst online: 19-03 12:22
Heb je al een andere voeding aangesloten? Zoals hier ongeveer iedereen al zegt; dat is erg waarschijnlijk.

Overigens had ik ooit met een PC die dergelijke kuren vertoonde juist dat het rebooten/uitvallen vaker gebeurde als hij in een geaard stopcontact zat. Ik kreeg die pc om na te kijken en had even geen aarde vrij, en toen gebeurde er niks 8)7 . Maargoed, probeer van iemand even een voeding te lenen, zo moeilijk kan dat niet zijn.

• Bitage
cefas schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:04:
[...]

Dit is bull, als je gewoon een x64 OS hebt en memory remapping aan hebt staan heb je niks aan problemen, ongeacht of het nou Windows of een *NIX OS is.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Bouw het systeem eens op buiten de kast? Sluit dan alleen een HD aan, GK op het bord, 1 memory module erop, voeding eraan? Wat doet ie dan? Het spontaan uitvallen lijkt me op een hardware failure, daarom vind je niets terug in de eventviewer.

En trouwens dat andere pc`s altijd goed gewerkt hebben op dat stopcontact wil niet zeggen dat deze het daarom ook maar moet doen. Aarde is voor een voeding toch wel heel belangrijk ;)

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Alles kan kapot, hoe goed je voeding ook is,

mocht je een eigen psu hebben, hang deze er eens aan om te testen, misschien helpt het en weet je het probleem.

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03-2025
Al vaker dit soort dingen mee gemaakt:

1. Voeding
2. Wat je nog kan doen is 1GB erin met geen andere kaarten ingeplugged, booten in windows, daar TAT aanzetten en laten idlen...kijk even wat de CPU temp doet maar dit is het waarschijnlijk niet. Als ie uit IDLE ineens uitvalt dan is het toch echt de voeding wel (of een kapot moederbord).
3. Boot naar de bios, kijk even hoe het daar gesteld is met je voeding waarden. Laat hem een tijdje aan staan en kijk hoe ze veranderen (fails?) / knalt hij er ook uit in de bios?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Je zegt het doorgenomen te hebben, maar uit je antwoorden blijkt dat je er niets mee gedaan hebt. Het is niet ontspanningslectuur, het is een gids voor hoe zelf effectief de handen uit de mouwen te steken.

Wat was trouwens onduidelijk aan Turkish in "Nieuwe computer valt steeds uit (gigabyt..." :?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.