Hoe IBM HDD 45GB installeren?

Pagina: 1
Acties:

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb hem dan eindelijk gekocht!!! De IBM Deskstar 46.1 GB !! Ik heb een Gateway PIII 450 MHz pc met Promise Ultra 66 controller. Ik heb reeds een Western Digital 13 GB ultra 66 welke ik ook wil blijven gebruiken, maar uiteraard wil ik de IBM als oa C-schijf gaan gebruiken. Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik wil niet alles opnieuw installeren, maar het liefst gewoon kopiëren van de ene naar de andere schijf.

Verwijderd

Dan doe je dat toch.. :)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ja, dat snap ik ook wel, alleen de vraag is hoe? Zomaar kopieren kan niet, want je moet toch de systeembestanden op je nieuwe schijf zetten, dit gaat niet met copy commando, ik geloof met sys c: of niet? En kun je dan zonder problemen vanaf floppy starten en copy *.* doen?

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 20:40
ik weet er niet zo veel van af, maar volgens mij is als je snelheid en betrouwbvaarheid wil het opnieuw installeren van programma/spellen/windows toch beter

Verwijderd

Norton Ghost

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Norton Ghost heb ik niet, er zijn wel andere programma's op het net te vinden maar ik heb zobiezo geen ruimte meer op mijn bestaande schijf om een image te maken. Als ik mijn nieuwe schijf als master installeer en meerdere partities aanmaak en mijn tweede schijf als slave, wordt die slave schijf dan automatisch d: en de tweede en volgende partities van mijn nieuwe schijf e: en verder? Hoe kan ik dat probleem omzeilen?

Verwijderd

Vanuit Verkenner ALLES gewoon kopiëren, vanuit Root.

Daarna naar DOS gaan en Sys C: geven.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik denk dat ik de oplossing heb, met DriveGuide van IBM zelf zou het moeten lukken!! Morgen ga ik het proberen, als iemand nog goeie ideeen heeft hoor ik het graag. Ik zit bijvoorbeeld nog een beetje met mijn partitie-indeling....of 7 partities maken met 4 kb clustergrootte of bijvoorbeeld 4 partities met 8 kb clustergrootte.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Helaas, ook met DriveGuide lukt het niet. Hij geeft foute fat entry aan en mijn slave drive zou dan de letter D: krijgen en de tweede en verdere partities van mijn master E: en verder dat wil ik ook niet. Als ik nu een pakket als Norton Ghost heb, hoe pak ik het dan aan?

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 19:30
heel simpel, je drukt die ibm erin, maakt 1 primaire partitie en de rest secudair met fdisk

krijg je dus

oude + windows install C
ibm primair D
ibm secudair E , F etc

boot je naar windows, alles slepen naar ibm primair D
haal je die oude hd ff los van ide kabel om te testen of alles werkt met alleen ibm
en dan haal je in dos met fdisk de primaire partitie van de oude hd eraf en zet je er een sedcundaire voor in de plek ":)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ja, dat is een idee, alleen wat bedoel je met windows install c? Dat je met het commando sys C: je primaire partitie bootable maakt?

Verwijderd

He Mega, zit die schijf er nou nog niet in???
k'zou wel een backupje maken, als ik jou was. Als je hulp nodig hebt hoor ik het wel he...

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb xxcopy gedownload, een shareware programma wat feitelijk hetzelfde doet als Norton Ghost maar dan in een DOS box en het duurt langer, maar dat geeft niet. Wie kan mij nu nog vertellen hoe ik de partities van de tweede schijf na de eerste laat komen, ik bedoel de IBM hdd moet C:, D; en E; worden en de WD schijf F: en G:? En dat terwijl de WD hdd als slave aan de IBM hangt, kan dat?

Verwijderd

Ja eerst een primaire partitie op de IBM actief maken (=C:) daarna extended partitie op IBM maken met drive letters d: en e: daarna in fdisk naar drive 2 gaan (de wd drive) en weer een extended partitie met drive letters f: en g:

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Dat klinkt allemaal wel leuk, maar die WD staat wel boordevol gegevens die er gekopieerd moeten worden naar de IBM, pas daarna kan ik formatteren.

Verwijderd

en als je nou eens die ouwe er uit haalt, en op die nieuwe windows opnieuw installeert. Dan daarna ouwe erbij, alle bestanden kopieeren die je wilt houden en evt. die oude formatteren.
Dan heb je gelijk windows opnieuw, lijkt me toch wel verstandig (en het moet toch eens in de zoveel tijd :))

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ja, maar er zijn zoveel programma's die ik dan allemaal weer opnieuw moet installeren en mijn e-mail bestanden e.d. Dat wordt een hele klus om het allemaal weer zo te krijgen zoals het was.

Verwijderd

Draait ie al, Mega???

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Tja.... gepartitioneerd en geformateerd in allemaal kleine schijfjes (zo lief...) maar nu nog Miekrosofd Windoooos Achtennegentig kopieren.....

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:02
Je pleurt de win98 cd erin. Je zet boot device in de bios op CDROM. Hij start gewoon in DOS op. Je gaat naar de win98 cd. setup. Klaar :) Als ie geinstalleerd is sluit je die andere HD aan. En gooi je alles met verkenner over. Of als je snel kunt tikken en je kent DOS een beetje dan kun je gewoon xcopy'en :P. Zo lastig is 't niet.

Verwijderd

Iedere HD fabrikant heeft wel een utilflop met daarop een tool om partities/disken te migreren naar je nieuwe schijf (WD's EZ-drive bv.)

Ghost is ideaal!
Gewoon een trial dloaden of anders ff een iemand een flop laten maken voor je (tis een onmisbaar proggy).

1 Oude disk primary master.

2 Nieuwe disk indelen (fdisk, support voor grote schijven(=fat32):
Een primary dospartitie van 2 a 3 GB.
Rest wordt extended, met daarin bv. een logical van weer 3 GB (voor Win2K :P) en de rest voor progs/games).
Format de nieuwe partities (check met "dir" eerst de inhoud (driveletters kun je nu niet van uit gaan)!!!

3 Van dosflop Ghost starten en "partition to partition" doen!:
Bestaande "C:" (met Windows) naar nieuwe "C:" (primary partitie op nieuwe disk, is waarschijnlijk "D:").
Niks geen ruimte voor image nodig, alles in een keer over.

4 Nieuwe HD als primary master (bootdisk) en je kan Windows booten van de nieuwe disk!
Vanuit Windows je overige data van eventuele andere oude partities naar je nieuwe disk kopieren. Vervolgens je oude disk fdisken/formatten.

Andere opties:
Je kunt ook een image schrijven naar de 2e of 3e partitie van de nieuwe schijf en van daaruit op je nieuwe c: zetten!

Je kunt "partitie" klonen ook naar een "disk" terugladen (zeker) en vice versa (waarschijnlijk).

Verwijderd

Op dinsdag 20 februari 2001 22:22 schreef benchMarc het volgende:
Je pleurt de win98 cd erin. Je zet boot device in de bios op CDROM. Hij start gewoon in DOS op. Je gaat naar de win98 cd. setup. Klaar :) Als ie geinstalleerd is sluit je die andere HD aan. En gooi je alles met verkenner over. Of als je snel kunt tikken en je kent DOS een beetje dan kun je gewoon xcopy'en :P. Zo lastig is 't niet.
Niet bruikbaar! Zeg maar dag tegen je lange bestandsnamen!!!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:02
Mja das waar ok :/ had ik niet aan gedacht. Maar als je toch geen andere keus hebt zou ik het wel doen. Zal wel moeten. Die documenten kun je later in Windows toch wel weer renamen.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Het is gelukt !!!! Met het programmaatje xxcopy.exe (in dos box onder windows) gewoon de hele zooi gekopieerd en op twee niet goed werkende snelkoppelingen na lijkt alles keurig in orde..... Allemaal hardstikke bedankt voor alle goeie tips, ik heb weer een hoop geleerd.
Pagina: 1