Toon posts:

Netwerk installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik wil jullie even een probleem voorleggen. Wellicht kan ik hierdoor op wat nieuwe ideeen komen.

Vandaag ging ik bij een collega een netwerk installeren. Zijn situatie is als volgt:

Hij heeft een internetkabel die naar een modem loopt. Deze modem heeft 1 poort en daaruit loopt de ethernet kabel naar de pc waar ze op internetten.

Nu hebben ze een laptop erbij gekocht en willen ze natuurlijk draadloos internet op die laptop.
Ze hebben de volgende wireless router aangeschaft.

http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=136493

Nu heeft hun modem de volgende interne ip reeks: 10.0.0.1 als gateway en de dhcp scope geeft ip adressen uit van 10.0.0.100 tot 10.0.0.200

De belkin heeft standaard deze ip adres 192.168.2.1 als gateway.

Nu heb ik de belkin met een kabel aangesloten op de laptop en ip adressen ingesteld en heb ik dus het interne ip adres van de belkin van 192.168.2.1 naar 10.0.0.99 veranderd.

Daarnaast heb ik op de belkin ook de subnet aagepast naar 255.255.255.0 en dhcp op de belkin heb ik uitgezet.

Nu zit de belkin in de goede reeks en dus zou hij toch alles moeten doorlaten naar de pc?
Ik heb namelijk de kabel van de modem naar de uplink gelegd van de belkin. en vanuit de belkin heb ik een kabel weer gelegd naar de pc.

echter krijgt hij op de pc geen ip adres. Ook als ik er 1 handmatig instel krijgt hij geen ip adres.

als ik op de belkin de dhcp aanzet met de scope van 10.0.0.120 naar 10.0.0.200 en ik verbind alle kabels weer dan krijgt hij wel een ip adres op de pc.

echter krijgt hij dan als gateway de gateway van de belkin namelijk 10.0.0.99 terwijl hij natuurlijk de gateway van de modem moet krijgen 10.0.0.1

Ik weet niet of hij bij deze belkin verplicht is om nogmaals je internet account op te geven aangezien hij daar wel omvraagt. Z hebben toch hun internet account als ingesteld op hun modem waarom zou een belkin daar nog om vragen?

voor zover ik weet wil ik alleen dat hij de juiste ip adres aan de pc geeft en aan de laptop maar dit weigert hij. Als iemand iets weet.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
Dat is logisch dat dat niet werkt. Je kan niet routeren binnen een zelfde ethernet segment en zo'n router kan van zijn lan<->wan poort alleen routeren niet switchen. Dat maakt het een router en geen switch.

Je moet ofwel de wireless router als switch gebruiken (de modem niet in de WAN poort steken, ofwel de standaard instelling gebruiken en 192.168.2.0/24 gebruiken en de dhcp van zowel de modem als de router aan laten staan. Je WAN interface krijgt dan een ip in de range 10.0.0.0/24. Die geeft dat dan door aan 192.168.2.0/24.
(/24 betekend een subnetmask van 255.255.255.0)

Voor meer info google eens op routing en switching.

[ Voor 17% gewijzigd door redfox314 op 29-02-2008 01:00 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
In het geval van de TS hoeft hij eigenlijk alleen maar de kabel vanuit het modem in een van de LAN poorten te steken, en dan staan de rest van de instellingen volgens mij al goed. Dan hoeft hij verder niet te rommelen om de router in een ander subnet te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Oke zo klinkt het wel heel makkelijk :)
Dus eigenlijk steek je dan die ethernet kabel van de modem in lan poort 1 van de belkin en in lan poort 2 steek je dan de kabel die naar de pc gaat.

en dan zou hij wel alles moeten doorlaten? Zaterdag ga ik namelijk nog een poging wagen :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

job

Jep. Dat inclusief de instellingen die je al gedaan hebt (router vast ip geven, dhcp uitschakelen) zorgt ervoor dat je die router als accesspoint instelt. Alleen die laatste stap nog even.

Als je nog even weet dat de belkin (en elke andere router) het wan en lan van elkaar gescheiden houdt (normaal dus het internet en je lan) snap je ook waarom de dhcp niet doorgelaten wordt.