• Florian
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:15
Ik heb onlangs twee geheugen reepjes van elk 1gb erbij gekocht. Zodat het totaal nu op 4x1gb uitkomt.
Ik heb deze in me pc erbij gedaan en vervolgens wil deze windows niet meer opstarten.
Ook met 3 reepjes wil hij niet booten.

Hij wil alleen opstarten als er 2gb (2 reepjes) in zitten. Het maakt niet uit of er een oud en een nieuw reepje bij elkaar zit.

Alle geheugenreepjes zijn van hetzelfde soort en ik kan nog wel in me bios komen, deze herkent de volledige 4gb. Ook werkt het scherm nog waar je veiligemodus enzo kan kiezen.
Alleen hij wilt niet booten ook de windows setup cd zowel vista als xp werken niet. Nadat deze de files geload heeft doet hij niks meer. Ik krijg geen foutmelding ofzo

Ik heb de nieuwste bios erop gestaan.
Nogmaals al me geheugen reepjes zijn hetzelfde.
Op dit moment staat er vista x86 op. Ik heb ook update KB929777 geïnstalleerd maar dit hielp niet.
In me bios staat dat er 4 gb geheugen in zit.
Ook het voltage verhogen hielp niet.

Mijn pc bestaat uit het volgende:
AMD Athlon 64 X2 6000+
MSI K9N Sli Platinum (AM2)
2x Corsair TWIN2X2048-6400C4

Ik ben van plan om er vista x64 op te zetten alleen dat gaat niet lukken als ik de setup niet kan laden.

Wie weet er een oplossing voor ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

Geef eens alle relevante settings in BIOS - en wat je zelf gewijzigd hebt om het aan de praat te proberen te krijgen. Eigenlijk hoorde die info in je topicstart. Ook zou je Memtest eens moeten draaien en duidelijk aangeven wat voor chips er op je DIMMs zitten (en of ze in de QVL van dat bord te vinden zijn)

Bij deze een kans op die info alsnog te geven. Anders heeft dit topic weinig zin.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Ik heb de settings gereset naar de factory settings, ik heb ze op de optimale settings gezet.
Ook heb ik het geheugen op 667 mhz laten draaien en zelf de timings ingesteld. De memory remapping feature heb ik zowel enabled als disabled geprobeerd.

Op de pagina van mijn moederbord is 1x Corsair TWIN2X2048-6400C4 geheugen, dus 2 reepjes, getest en heeft het een pass. Ook staat er: Supports a maximum memory size up to 8GB.
De nieuwste bios versie staat er op en dat is v1.10.
Op de corsair site staat over me geheugen: Implemented using 64M x 8 DDR2 SDRAMs. Hier staat nog meer: http://www.corsair.com/_datasheets/TWIN2X2048-6400C4.pdf.

Mijn geheugen wordt wel herkent in me bios!!, alleen windows start niet op als ik er meer als 2gb in heb zitten, maakt niet uit welke of welke combinatie. Zowel de twee nieuwe reepjes alleen als een nieuwe en een oude werken ook.

Er zit trouwens een 620 watt voeding van corsair in.

[ Voor 18% gewijzigd door Florian op 29-02-2008 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03 16:50
Wat je kan doen om 4x1GB goed te laten lopen is het volgende:

- MCH omhoog gooien: bijv +0.2v of anders +0.4v ! (Dit was bij mij ook nodig op een Gigabyte board en Abit)
- Sowieso de vDIMM die bij JOU geheugen hoord correct zetten in de bios, dit word bijna altijd door het moederbord standaard op 1.8v gezet terwijl ze gewoon op 2.1v of 2.2v zouden moeten draaien. Kijk dit even na op de website van je ram fabrikant of google het even.

[ Voor 72% gewijzigd door jporter op 29-02-2008 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
jporter schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 11:04:
- Sowieso de vDIMM die bij JOU geheugen hoord correct zetten in de bios, dit word bijna altijd door het moederbord standaard op 1.8v gezet terwijl ze gewoon op 2.1v of 2.2v zouden moeten draaien. Kijk dit even na op de website van je ram fabrikant of google het even.
Dat is nou weer niet zo'n handig advies. De BIOS, om het welke even, zal ALTIJD default booten op 1.8v. om binnen de JEDEC specificatie te blijven. Zijn PC6400 zal dus default op 1.8v lopen (667Mhz). Dat op de default snelheid op 2.1v zetten is niet echt aan te raden. Gewoon beide handmatig zetten: zowel op 800Mhz en het bijbehorende voltage (2.1v waarschjnlijk, maar zoek het eerst even op!).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Bedankt voor de reply's
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
Wanneer ik me tv-kaart eruit haal start hij op met 4gb geheugen. Het ligt dus aan me tv-kaart.
Het is een hele oude hauppauge kaart, de win tv pci express ofzo met 878 chipset, maar hij deed het nog altijd heel goed :)
Wanneer ik hem zou vervangen door een nieuwe zou het dan wel werken O-) ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03 16:50
albatross schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 12:34:
[...]

Dat is nou weer niet zo'n handig advies. De BIOS, om het welke even, zal ALTIJD default booten op 1.8v. om binnen de JEDEC specificatie te blijven. Zijn PC6400 zal dus default op 1.8v lopen (667Mhz). Dat op de default snelheid op 2.1v zetten is niet echt aan te raden. Gewoon beide handmatig zetten: zowel op 800Mhz en het bijbehorende voltage (2.1v waarschjnlijk, maar zoek het eerst even op!).
Waarom 2.1v @ 667 niet aan te raden is, geen idee waar je dat vandaan haalt, dit maakt totaal niks uit. :) Bij de normale 800Mhz modules, 2.1v / 2.2v (verschild per geheugen module) draaien word zelfs aangeraden door de fabrikant omdat sommigen niet eens stabiel willen werken op de standaard 1.8v)

(ik geloof trouwn dat zijn PC6400 standaard op 800Mhz 5-5-5-18 zal draaien) en niet 667...) tenminste doet mijn GeiL geheugen dat wel in een Gigabyte en een Abit P35 chipset

Waar het op neer komt is dat Florian zelf bij zijn fabrikant moet na gaan waar zijn reepjes op draaien en daar de bios op moet aanpassen.

[ Voor 10% gewijzigd door jporter op 29-02-2008 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard. Zet je voltage op 2,1V. dit heb ik ook moeten doen met mijn geil geheugen. ik heb ook 4x1GB. Anders pakt idd je windows het niet.
Pagina: 1