[XP] oude pc opschonen voor verkoop

Pagina: 1
Acties:

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik ga morgen mn oude pc verkopen en ik vroeg me af hoe ik hem het beste netjes kan overdragen en hoe ik bijvoorbeeld de persoonlijke instellingen weg haal die weer terug komen als je de desbetreffende software weer installeert?

// edit

zonder windows xp opnieuw te hoeven installeren

[ Voor 12% gewijzigd door Pixeldude op 28-02-2008 21:17 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 09:39

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Euh. MOoi op tijd om er aan te beginnen zou ik zeggen.
Gewoon backuppen wat je nodig acht en dan formateren en XP opnieuw installeren enkel als admin.
Laat de nieuwe gebruiker zijn naam maar invullen bij het maken van nieuwe user.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Wat bedoel je precies met instellingen? Zorg gewoon dat je je pc formatteerd, of bij gevoelige informatie volgens 7 passes erase O-) Mocht het niet uitmaken en je hebt het hier over een vorm van restore zoals bij merk pc's, dan worden er toch geen persoonlijke gegevens hersteld?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:20
Eh, hoezo wil je in hemelsnaam je installatie opschonen :? Een reïnstall is 10x makkelijker... Doe dan wel eerst een zero fill, wel zo handig. Daarna XP opnieuw installeren op je lege harddrive, de nieuwste drivers installeren voor je chipset, videokaart, geluidskaart, en eventueel DirectX en dergelijken.

• Pixeldude
leonpwner1 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:05:
Eh, hoezo wil je in hemelsnaam je installatie opschonen :? Een reïnstall is 10x makkelijker... Doe dan wel eerst een zero fill, wel zo handig. Daarna XP opnieuw installeren op je lege harddrive, de nieuwste drivers installeren voor je chipset, videokaart, geluidskaart, en eventueel DirectX en dergelijken.
Het gaat om een pc waar van tevoren al Windows xp op geïnstalleerd stond. Ik heb namelijk alleen een sticker met serial nummer maar geen installatie cd...

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Civic519 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:16:
[...]

Het gaat om een pc waar van tevoren al Windows xp op geïnstalleerd stond. Ik heb namelijk alleen een sticker met serial nummer maar geen installatie cd...
Dan zoekt ge een OEM cd ergens? Moeilijk?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Pixeldude
Snake schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:18:
[...]

Dan zoekt ge een OEM cd ergens? Moeilijk?
ja, ik heb hem gewoon weg niet anders had ik het wel gedaan ;)

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
multipasser schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:01:
Euh. MOoi op tijd om er aan te beginnen zou ik zeggen.
Gewoon backuppen wat je nodig acht en dan formateren en XP opnieuw installeren enkel als admin.
Laat de nieuwe gebruiker zijn naam maar invullen bij het maken van nieuwe user.
Formatteren is niet genoeg. Gebruik ook een Erase-programma om je harde schijf echt schoon te maken.

Download: http://fileforum.betanews.com/detail/Eraser/1010751436/1

• Pixeldude
Haaglander schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:35:
[...]

Formatteren is niet genoeg. Gebruik ook een Erase-programma om je harde schijf echt schoon te maken.

Download: http://fileforum.betanews.com/detail/Eraser/1010751436/1
Bedankt ik zal die er eens overheen laten draaien.

Zijn er misschien ander mappen waarin gebruikers voorkeuren in opgeslagen worden zoals van msn firefox etc. En zoveel "belangrijke" informatie staat er allemaal niet op maar ik wil gewoon voorkomen dat bij het installeren van software mijn gebuikers instellingen weer naar voren komen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Alle instellingen worden opgeslagen in het register. Het "schoonmaken" van de HD heeft dan alleen nog tot nut dat er geen oude gegevens meer aanwezig zijn.

Maar het simpelst lijkt me een juiste XP-versie op CD zien te krijgen. Dat moet, tenzij je in een hutje op de hei woont en geen vervoer hebt, toch niet zo moeilijk zijn.

ARME AOW’er

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 12:03
De meeste PC's met een preinstalled windows, hebben wel een verborgen recovery partitie.
Acer heeft die meestal bereikbaar door tijdens het BIOS op ALT+F10 te drukken.
Je kan dan vaak herstellen naar fabrieksinstellingen.
Wellicht weet iemand dit ook wel voor jouw huidige PC te vertellen, als je even aangeeft welk merk je PC is...

Systemspecs

• Pixeldude
Guardian Angel schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 23:06:
Alle instellingen worden opgeslagen in het register. Het "schoonmaken" van de HD heeft dan alleen nog tot nut dat er geen oude gegevens meer aanwezig zijn.

Maar het simpelst lijkt me een juiste XP-versie op CD zien te krijgen. Dat moet, tenzij je in een hutje op de hei woont en geen vervoer hebt, toch niet zo moeilijk zijn.
Mmm, het punt is een beetje dat ik weinig kaas gegeten heb van het opnieuw installeren van Windows en de drivers die daar bij komen kijken.... Kan ik windows gewoon opnieuw installeren? of moet hij er echt eerst helemaal af?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:20
Civic519 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 23:11:
[...]

Mmm, het punt is een beetje dat ik weinig kaas gegeten heb van het opnieuw installeren van Windows en de drivers die daar bij komen kijken.... Kan ik windows gewoon opnieuw installeren? of moet hij er echt eerst helemaal af?
Formatteren is wel zo handig... En zoals ik eerder zei is een zero fill ook best handig als je je pc wilt doorverkopen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Civic519 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 23:11:
[...]
Om echt alles weg te krijgen wel ja. Maar als je er zin in hebt kun je hier wat lezen over het register. http://www.windowscorner....met_de_registereditor.php

Ik denk trouwens niet dat het een koper uitmaakt of XP daadwerkelijk ge:installeerd is zolang de licentiesticker en de naam van de te gebruiken versie van XP maar bekend is.

[ Voor 14% gewijzigd door Guardian Angel op 28-02-2008 23:16 ]

ARME AOW’er

• Pixeldude
Brede P schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 23:09:
De meeste PC's met een preinstalled windows, hebben wel een verborgen recovery partitie.
Acer heeft die meestal bereikbaar door tijdens het BIOS op ALT+F10 te drukken.
Je kan dan vaak herstellen naar fabrieksinstellingen.
Wellicht weet iemand dit ook wel voor jouw huidige PC te vertellen, als je even aangeeft welk merk je PC is...
Klopt ja, het was ooit een HP maar inmiddels zit er al lang niet meer in wat er standaard door de fabriek ingezet werd ;) dus die partitie is inmiddels ook niet meer.
Pagina: 1