xp opnieuw installeren of niet?

Pagina: 1
Acties:

• MarcSchuring
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01-2025
Ik heb een aantal nieuwe componenten in mijn computer gezet (ik dacht dat het moederboard kapot was, maar het bleek (nadat ik van alles (moederboard, processor en geheugen) opnieuw had gekocht) de voeding te zijn. Ik ga nu natuurlijk gebruik maken van de nieuwe hardware (dc 2180 i.p.v. sempron 2400+). Ik ga er van uit dat ik xp prof opnieuw moet installeren, of is er een truuk om dit te voorkomen. Ik weet nog niet of xp gewoon opstart, omdat ik mijn videokaart nog niet binnenheb.

De reden dat ik het vraag, is dat ik geen recente back-up heb. Ik zou niet graag mijn documenten en mail kwijtraken. Voor de documenten ben ik niet zo bang, omdat ik "mijn documenten" al op een andere partitie had staan, maar ik denk niet dat de outlookbestanden hier in staan. Indien ik xp wel opnieuw moet installeren, is het dan mogelijk om de computer met knoppix ofzo op te starten en de outlookbestanden te kopieren naar een adere partitie en ze na de installatie terug te zetten? En indien ja: welke bestanden zijn het uberhaupt die ik moet verplaatsen?

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02 19:14

Krizzie

Progressive Music \o/

Waarschijnlijk moet je alleen opnieuw activeren omdat je hardware is veranderd.

Maar omdat je moederbord anders is, kan het zijn dat windows moeilijk gaat doen vanwege de drivers die niet overeen komen. :)

Geluidswolk

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

outlook.pst :) is een faq vraag, kijk daar eens voor meer info.

Verwijderd

Je kan safemodus proberen.

Als dat werkt kan je je pst/dbx bestanden backuppen. Werkt dit niet, xp op andere partitie installeren. En dan die mailboxen kopieren. Uiteraard kan je ook nog even je oude config gebruiken en dan je mailbestanden backuppen.

Overigens ben ik in dit soort situaties sowieso een fan van herinstalleren. Het kan werken, maar vaak gaat het toch niet helemaal soepel. En een schone instal is altijd lekker voor je performance.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kies voor "opnieuw installeren". Dan wordt de nieuwe installatie over de oude gezet waarbij je de gelegenheid hebt om de juiste drivers te installeren. De oude instellingen en in het register opgenomen programma's blijven dan behouden.

Hou er rekening mee dat in een aantal gevallen het booten niet direct zal lukken vanwege de aanwezig verkeerde drivers. Daar zijn vrij eenvoudig oplossingen voor te vinden.

Tip:
Maak een tijdelijke nieuwe partitie aan en zet daar een kopie van je belangrijkste bestanden. Niet verplaatsen dus, kopiëren.

Gaat alles goed dan hoef je ook niets terug te zetten.

Ook ik zou echter het liefst voor een compleet nieuwe installatie gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 28-02-2008 20:58 ]

ARME AOW’er