• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
Ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer een mooi weer fotograaf geworden ben. Laatst hadden we hier weer zo'n echte grijze hollandse winterdag. Lucht totaal grijs, tikkie mistig en dat diffuus licht wat overal vandaan komt.

Wat kun je op zo'n dag? Hoe zorg je voor een beetje interessante plaat? Of zijn er hier ook zat mensen die op dat soort dagen niet buiten bezig gaan?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 17:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Met mooi licht fotograferen geeft meteen dat extra's in je foto, maar juist een grijze dag geeft een mooie egale belichting. Ik snap wel wat je bedoelt, ik vind het ook maar niks met grauw weer om te fotorgraferen, behalve voor macro e.d, daar heb ik mijn eigen licht voor mee als het ware :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 13:24
Ik blijf meestal ook lekker binnen, richt me een keer op wat abstracts, macro of ga wat klooien met m'n wireless triggers...

strava

• Wijnands
:-)

OK, 2-0 voor binnen. Maar kom, er moet toch iets te doen zijn buiten?

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 13:32
Nou ja, ik heb hetzelfde. Heb totaal geen zin om weer naar buiten te gaan op zo'n grijze dag, omdat ik toch al weet dat het weer zo'n 'standaard' foto gaat worden, die ik na een maand weggooi omdat ie het toch niet is...

Heb ook nog geen macro-lens, dus dat houd ook op.

Hier zakt het ook in, en hoop dus dat we net als vorig jaar zo'n lekker warme periode krijgen in maart/april ;)

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Op een donkere dag ga ik ook gewoon naar Artis. Het hele jaar door gemiddeld 2x per week. In de binnenverblijven is het altijd donker, dus dat kan al niet veel slechter worden :) . ISO 800, > 150 mm, sluitertijden langer 1/20 s zijn normaal (voorbeeldje). Een mooie zonnige dag (zoals vandaag) zie ik als een uitzondering waarbij ik wat meer licht heb. (Beetje half vol, half leeg verhaal)

This footer is intentionally left blank

• Wijnands
Hmm... da's toch binnen.

Ik ga de uitdaging 's aan met mezelf.

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 13:26
concert / partyfotografie is niet seizoensgebonden, gelukkig. yep, wel binnen, meestal. maar zowieso erg leuk om te doen. :)

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03:59
Bij egaal grijs weer kun je ook prima portretten schieten. Verder abstracten schieten of bij druilerig weer op zoek gaan naar verlaten gebouwen/wijken om het vervallene extra te benadrukken. Genoeg mogelijkheden als je maar op zoek gaat.

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:58

Markie

Voorheen BBE

Zolang er maar wat doortekening in de lucht zit. Beetje karakteristiek (rot)weer kan een lekker sfeertje in je foto geven.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik maak atm ook erg weinig landschapsfoto's, toch wel een van de dingen die ik leuk vind. Met dat grauwe grijze weer komt dat bijna nooit goed uit. Waar van die bewolkte dagen weer prachtig voor zijn: portretten. Hoewel het licht nu soms wel érg diffuus kan zijn...

Ah fijn, 't mooie weer komt er weer aan. Ik neem dan geregeld de camera mee op weg naar de stage/werk. Levert geregeld mooie platen op met de zonsopgang. En straks weer lekker met de Aygo cruisen en waar het mooi is gewoon de auto aan de kant gooien. Zo heb ik me in Noorwegen prachtig vermaakt :)

[ Voor 36% gewijzigd door neographikal op 28-02-2008 22:59 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 00:52
grijs werkt idd niet altijd bij landschap, maar wel bij wazige stuff.. dunkt mij :p

|>

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Absoluut mee eens, het weer bepaalt hoe je foto's worden (als je buiten fotografeert dan.)

Maar wat doe je op een grijze zaterdag, zoals afgelopen weekend?

Juist, dan stap je op je fiets :Y) en ga je daarmee de trein in.. naar Delft!
Proberen mooie platen te schieten, en meefietsend je verenigings-genoten aanmoedigen. :P

Dit is een schitterende foto, zo wil je ze hebben (deze is niet van mij, gebruikt op de verenigings-site als banner bovenaan)
Afbeeldingslocatie: http://www.verzuipen.nl/albums/07-randstad/images/IMG_9378.jpg

en dit zijn mijn foto's van zaterdag, 's ochtends was het heel erg mistig:
Winterwedstrijden Delft 2008

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter87 op 28-02-2008 23:08 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 00:52
dus komend weekend moet ik op de fiets stappen, naar de treein, dan naar delft om zulke fotos te schieten? aha

|>

• Wouter87
haha dat zeg ik niet, maar dat kun je doen.. als je niks beters te doen hebt natuurlijk :)

je moet trouwens zaterdag niet in Delft zijn, maar volgend weekend, en de zondag erna moet je bij de Amstel in Amsterdam zijn, respectievelijk voor de `Heineken Roei Vierkamp` en de `Head of the River Amstel`..

maar het moet zeker niet.. het is ook niet bepaald warm kan ik je zeggen!

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter87 op 28-02-2008 23:55 . Reden: factor kou toevoegen ]

• Wijnands
Kijk, de ideeen komen los, fijn! Ook leuk om te lezen dat ik niet de enige ben hiermee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151313

Goede vraag! wat doe je op een grijze dag...

Thuis blijven en oude apparatuur repareren/openschroeven. :)

Ik heb wat dat betreft uit fotografisch oogpunt liever lelijk/donker weer dan een grijze lucht zonder tekening.

Macro is een goede optie...

Nee, ik vind dat soort contrastloze dagen verder niet voldoenend genoeg om erop uit te trekken. Dan kan ik mijn tijd beter besteden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:06
Wijnands schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 23:49:
Kijk, de ideeen komen los, fijn! Ook leuk om te lezen dat ik niet de enige ben hiermee,
Ik heb hetzelfde probleem constant.
's Morgens vertrek je naar het werk in de pikkedonker, 's avonds kom je thuis in het donker.
Blijft er niet veel licht over natuurlijk.
Dan moet je al met een statief gaan rondzeulen om wat gebouwen op de foto te zetten of zo. Laat er nou net geen mooi verlichte gebouwen in de buurt zijn bij ons. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03:59
Fire69 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 08:39:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem constant.
's Morgens vertrek je naar het werk in de pikkedonker, 's avonds kom je thuis in het donker.
Blijft er niet veel licht over natuurlijk.
Dan moet je al met een statief gaan rondzeulen om wat gebouwen op de foto te zetten of zo. Laat er nou net geen mooi verlichte gebouwen in de buurt zijn bij ons. :/
En gebouwen kun je overigens beter fotograferen in de schemering. Dat is veel mooier dan dat het volledig donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Naast mijn fotomachine gelukkig nog genoeg andere hobby's, dus als het weer te nietszeggends is om mooie foto's te maken, ga ik lekker wat anders doen.

Oh, ja, op het ogenblik ook werk genoeg, dus dat doe ik tussendoor ook nog een beetje.

Macro is niet mijn ding, ik maak liever foto's van macro fotografen.. O-)
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/dhille71/foto/DCAH7936.JPG

En tja, daarvoor heb je vrienden nodig. (Die heb ik niet :N ) oh, ja en een beetje redelijk weer helpt ook wel.

Maar goed, zoals gezegd, het weer inspireert mij niet en omdat fotografie echt een hobby is, is dat ook helemaal niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 07:30

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

op grijze donkere dagen: spelen met flitslicht natuurlijk! Achtergrond stopje onderbelichten, onderwerp juist belichten, uiteraard niet frontaal, en game on!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
gratis_vodka schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 17:20:
op grijze donkere dagen: spelen met flitslicht natuurlijk! Achtergrond stopje onderbelichten, onderwerp juist belichten, uiteraard niet frontaal, en game on!
Zeker, maar dat vormt op zonnige dagen natuurlijk ook een uitdaging ! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 17:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 176826 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:15:
Naast mijn fotomachine gelukkig nog genoeg andere hobby's, dus als het weer te nietszeggends is om mooie foto's te maken, ga ik lekker wat anders doen.

Oh, ja, op het ogenblik ook werk genoeg, dus dat doe ik tussendoor ook nog een beetje.

Macro is niet mijn ding, ik maak liever foto's van macro fotografen.. O-)
[afbeelding]

En tja, daarvoor heb je vrienden nodig. (Die heb ik niet :N ) oh, ja en een beetje redelijk weer helpt ook wel.

Maar goed, zoals gezegd, het weer inspireert mij niet en omdat fotografie echt een hobby is, is dat ook helemaal niet erg.
Hmm, reminder to myself, dont wear orange clothing next time :P.

Die foto die ik daar maakte was dan wel weer grappig doordat ik zoveel licht verloor door alle tussenringen, TC's etc, dat ik continu licht nodig had van een flitser (terwijl ik gewoon buiten ben) om te kunnen focussen. Volgens mij kwam er nog een behoorlijke vergroting uit en die foto heb ik vast nog wel ergens, maar dat doet nu niet zo ter zake verder.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

(Hoe dacht je dat ik die van mij gevonden heb? Gewoon hier zoeken naar de drenthe meet....)

Maar je was niet de enige die wat moeite had met de belichting...... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28443

Wouter87 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 23:03:
Absoluut mee eens, het weer bepaalt hoe je foto's worden (als je buiten fotografeert dan.)

Maar wat doe je op een grijze zaterdag, zoals afgelopen weekend?

Juist, dan stap je op je fiets :Y) en ga je daarmee de trein in.. naar Delft!
Proberen mooie platen te schieten, en meefietsend je verenigings-genoten aanmoedigen. :P

Dit is een schitterende foto, zo wil je ze hebben (deze is niet van mij, gebruikt op de verenigings-site als banner bovenaan)
[afbeelding]

en dit zijn mijn foto's van zaterdag, 's ochtends was het heel erg mistig:
Winterwedstrijden Delft 2008
Haha, mooi om mijn foto langs te zien komen hier op Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
Anoniem: 28443 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 10:27:
[...]
Haha, mooi om mijn foto langs te zien komen hier op Tweakers!
Echt een prachtplaat Marc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 21:18
Eindelijk eens die batch foto's uitzoeken, bewerken, afdrukken, inplakken. :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28443

Wouter87 schreef op maandag 03 maart 2008 @ 17:49:
[...]

Echt een prachtplaat Marc!
Thanks! Tip voor je foto's: ik weet niet met wat voor camera je schiet, maar probeer wat aan de sluitertijd te doen (zorg voor een snellere). Met zulke donkere dag betekent dat je op iso 800 of misschien soms wel op 1600 moet zitten. Dan bevries je de actie beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 19:07

Spotter

Lichtnicht

BugBoy schreef op maandag 03 maart 2008 @ 18:31:
[...]

Eindelijk eens die batch foto's uitzoeken, bewerken, afdrukken, inplakken. :)
Herkenbaar. Schiet luchtvaart dus meestal geen series. Zorgt ervoor dat er altijd wel wat te editten is!
Pagina: 1