[ubuntu] xorg.conf reset na reboot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Enige tijd gebruik ik al ubuntu, 7.10, en helaas ook al een tijd met een vervelende bug. Deze was er niet vanaf het begin, maar ik wil deze toch wel graag oplossen.

Wat er aan de hand is: ik heb een laptop, die vanwege een kapot LCD-scherm, aangesloten zit op een externe monitor. Thuis is dit een Comaq CRT en een paar keer per week op een (volgens mij Asus) TFT. Op de CRT wil ik een resolutie van 1280*1024. De TFT werkt op 1440*900. Dit was werkend d.m.v. bij "Screens and Graphics" verschillende locaties in te stellen. Nu echter, is na een reboot de xorg.conf iedere keer naar een lage resolutie ingesteld. Ik heb een keer de Live CD gebruikt, daarmee de juiste instellingen gezet en de xorg.conf gekopieerd naar mijn harddisk.

Nu moet ik iedere keer als ik mijn laptop opstart eerst die xorg.conf (van de live CD) over mijn huidige schrijven, dan opnieuw opstarten (op dat moment is de resolutie al hoger, weet even niet precies welke), en bij Screens and Graphics --> drivers de intel i810 selecteren (staat default op de experimental driver) en dan nog de juiste resolutie selecteren.

Wat er dus blijkbaar gebeurd: de xorg.conf wordt op de een of andere manier gereset als ik mijn laptop afsluit. Op google heb ik al gezocht maar niets kunnen vinden. Waar zou ik hier meer over kunnen vinden, of nog beter: hoe kan ik het oplossen?

Mijn grafische kaart is de Intel 915GM.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Om een goede tijdelijke oplossing te hebben, kun je het beste bij het opstarten de xorg.conf laten overschrijven door de gewenste xorg.conf.
Dat kan door in het bestand xinit.conf de lijn toe te voegen:
cp xorg.conf.goed xorg.conf
(uiteraard met de goede directories ervoor)
In meeste gevallen werkt dit zonder problemen. Het moet echter wel helemaal vooraan staan.
(Ik heb geen ervaringen met deze manier, maar andere problemen heb ik op deze manier kunnen oplossen)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Ik heb ook zoiets gehad. Mijn xorg.conf werd steeds vervangen en de glx.so symlink die naar nvidia-glx.so pointte werd steeds gepoint naar de glx van xorg. Opgelost door het te chmodden met de sticky flag.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
oe, Sebazzz, kan je misschien iets meer uitleg geven over sticky flag e.d.?

Zimmermann, aan jouw oplossing had ik ook al gedacht, maar dat vond ik niet een hele nette. Maar bedankt iig, ik wist ook nog niet waar ik dat dan zou doen :)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Ik weet echt niet wat die sticky flag is, maar het doet het bij mij :P
Ik heb het als volgt gedaan: Met root de GNOME configuratieeditor opstarten, en naar Apps>Nautilus gaan, en daar een key opzoeken die 'advanced permissions' of zo iets heet. Deze op true zetten en dan met root nautilus naar je /etc/X11 browsen. Eigenschappen van xorg.conf openen en de sticky flag aanzetten (staat onder GUID of UID). In de Nederlandse Ubuntu zou het ook sticky of plakkerig of vast kunnen heten. Eigenschappen sluiten en je bent klaar.

Waarschijnlijk kan je ook gewoon chmod via de terminal uitvoeren, maar ik zit nu even op XP dus ik kan je niet zeggen hoe.

Eventueel leesvoer:
Wikipedia: Sticky bit
Wikipedia: chmod

[ Voor 7% gewijzigd door Sebazzz op 28-02-2008 20:58 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

code:
1
chmod +t /usr/X11/xorg.conf

Dus, dat is in elk geval sticky er aan geven. Moet wel in SU mode (su -).

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2008 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 20:02:
Dat kan door in het bestand xinit.conf de lijn toe te voegen:
cp xorg.conf.goed xorg.conf
Kan het kloppen dat er geen xinit.conf bestaat? Ik heb het niet kunnen vinden, en google geeft er erg weinig hits op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
* kleine kick: waar kan ik de xinit.conf vinden, of moet het in een ander bestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan zeker dat het bestand niet bestaat. Het hangt een beetje van de distributie af. Ik zelf heb wel een bestand /etc/init.conf. Maar ik weet niet of X ook van daaruit gestart wordt.

Dit kan ook een oplossing zijn:
Bewerk /etc/fstab, en voeg aan de mount-lijn voor / de optie user_xattr toe.
Vervolgens reboot je naar runlevel 3.
Dan geef je het commando:
code:
1
chattr +i /etc/X11/xorg.conf

Reboot weer naar runlevel 3, en geef dan het startx commando.

Als het goed is gaat het daarna niet meer fout.

Groeten,
Zimmermann
Pagina: 1