• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:26
Beste mede tweakers :)

Om het moment zit ik in 6 gym (VWO dus) en wordt het dus tijd om een studie richting te kiezen. Nu ben ik al tijden zeer geintresseerd in elektrotechniek en ben daar ook al een eindje in (al zeg ik het zelf) Nu is het dus ook een logische stap omdat daar mijn intresse ligt om Elektrotechniek te gaan studeren...

Máár, ik ben dus een dagje mee gelopen met WO elektrotechniek in Eindhoven (omdat het dit het meest logische vervolg zou zijn vanuit VWO) Het viel me echter behoorlijk tegen, het was tegen mijn verwachting in puur theoretisch en 3e jaars studenten hadden geen echte connectie met de elektrotechniek zelf (ze hebben alleen de wiskunde erachter bestudeert om het zo maar te zeggen)

Daarom ben ik ook aan het twijfelen gegaan of ik nu misschien HBO Elektrotechniek moet gaan studeren omdat dit misschien toch iets praktischer is wat dichter bij mij eisen kan liggen.

Natuurlijk begrijp ik dat ik de keuze zelf moet maken maar ik vroeg me af of er Gotters waren die met mijn situatie te maken hebben gehad of misschien van VWO naar HBO elektrotechniek zijn gegaan?

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 15:43
Kijk anders ook eens bij andere universiteiten. Studies kunnen best wel van focus verschillen, ondanks dezelfde naam.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:45
WO is gewoon niet praktisch, hoe je het ook wend of keert. HBO is leuker over het algemeen, omdat het praktischer is, WO heb je in de toekomst meer aan.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 10:16
Ik zit volg nu het eerste jaar elektrotechniek op HBO niveau, het is inderdaad meer praktijkgericht dan uni en dat is eigenlijk ook vrij logisch. De stof is redelijk te doen, met VWO als vooropleiding lijkt het mij dat je er zo doorheen loopt. Er zitten overigens redelijk wat studenten hier die ook VWO hebben gedaan, die hebben ook deze keuze gemaakt omdat het wat meer praktijk gericht is. Maar bedenk wel dat het niet fijn is om steeds onder je eigen niveau bezig te zijn, ik weet niet precies hoe je er nu voor staat maar als je VWO makkelijk haalt dan denk ik niet dat een HBO de beste keuze zal zijn.

HBO opleidingen hebben ook meeloopdagen, daar zou ik zeker eens even kijken. Ik ben nu aan het kijken naar een geschikte TU (wanneer een je je propedeuse in een jaar haalt wordt je op veel universiteiten aangenomen) en hoop de stap andersom te maken.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 17:19

racoon

mooowwww

Je kan er ook voor kiezen om een HBO opleiding te doen en daarna doorstromen naar de UNI.

Mocht de UNI niks voor je zijn kan je altijd nog met je HBO papiertje aan het werk gaan.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik doe zelf HBO Elektrotechniek (onofficieel eigenlijk mechatronica) in Venlo. Wij krijgen naast het nadrukkelijke aanwezige elektrotechniek ook dus computertechniek en werktuigbouwkunde. In alle drie de delen doen we projecten en zijn altijd leuk, dat was ook trouwens de voornaamste reden dat ik voor deze opleiding had gekozen.

Maar om even weer ontopic te gaan voor mijzelf is deze opleiding goed te doen, kom zelf van de havo af, ook komt er 1 persoon van het VWO en hij loopt er gewoon normaal door heen zonder al te veel moeite heb ik het idee. Dus in feite zul je de studie makkelijk moeten aankunnen.
racoon schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 18:58:
Je kan er ook voor kiezen om een HBO opleiding te doen en daarna doorstromen naar de UNI.

Mocht de UNI niks voor je zijn kan je altijd nog met je HBO papiertje aan het werk gaan.
dat plan ga ikzelf ook bewandelen zat namelijk in het eerste jaar te kijken of ik zou doorstromen naar de uni.

[ Voor 23% gewijzigd door Chip. op 28-02-2008 19:01 ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40

Eens, je bent jong genoeg.
Mijn weg tot op hede: Mavo, MBO4, HBO master, straks nog een master of misschien Uni.
Zolang je kan leren, het is leuk!

• Maks

Dat kan inderdaad, maar mocht uni wel iets voor je zijn dan heb je wel mooi 4 jaar van je leven weggegooid. Daarom is het wel belangrijk dat je er goed over na denkt, als je zo veel moeite hebt gedaan om VWO te halen zou ik er echt goed over na denken wat je nu precies eigenlijk verder wil doen.

En HBO ET is natuurlijk ook een geweldige studie, wordt erg weinig gedaan (hier een groep van 30 man op een school van ongeveer 6000 leerlingen en dat is geen uitzondering) en er is veel vraag naar op zowel HBO en uni niveau.

Edit\ Oke een heleboel mensen denken daar dus anders over, ik vind het persoonlijk belangrijk dat ik zo efficient mijn tijd verdeel, natuurlijk is het super gezellig om student te zijn alleen denk ik dat je daar toch genoeg van krijgt. Als je nu 35 bent en en net afgestudeerd denk ik dat veel bedrijven zich afvragen wat je in die tijd allemaal wel niet hebt gedaan :+

[ Voor 18% gewijzigd door Maks op 28-02-2008 19:09 . Reden: leeftijd stiekum verhoogd ]

• SCIxX
Maksvr schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:03:
[...]

Dat kan inderdaad, maar mocht uni wel iets voor je zijn dan heb je wel mooi 4 jaar van je leven weggegooid. Daarom is het wel belangrijk dat je er goed over na denkt, als je zo veel moeite hebt gedaan om VWO te halen zou ik er echt goed over na denken wat je nu precies eigenlijk verder wil doen.
4 jaar weggegooid? Omdat je HBO hebt gedaan? Wat lul je allemaal, denk je dat je die ervaring niet kan gebruiken? Daarnaast kun je vaak met een schakelprogramma in 2jaar na je HBO je master halen.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 17:09
Ik heb om dezelfde reden als jij aangeeft ooit voor HBO gekozen. Nooit spijt van gehad. Ik kan tenminste zeggen dat ik gewoon een soldeerbout in mijn handen heb gehad. En ook mijn weg wel kan vinden in een doos weerstandjes, zeg maar. (Briljantstee praktijkopdracht ooit: coax met videosignaal, doos onderdelen en een beeldscherm.....)
Maar volgens mij is het HBO ook niet meer wat het in mijn tijd was. En ik ben van afstudeerjaar '94.... Dus laat je goed voorlichten!

• Maks
SCIxX schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:09:
[...]

4 jaar weggegooid? Omdat je HBO hebt gedaan? Wat lul je allemaal, denk je dat je die ervaring niet kan gebruiken? Daarnaast kun je vaak met een schakelprogramma in 2jaar na je HBO je master halen.
Ho ho rustig, ik ben hier niet om mensen te kwetsen of wat dan ook, daarom wens ik ook niet op die toon te worden aangesproken.

Tuurlijk kan dat allemaal en aan die ervaring heb je ook vreemd, maar je vergeet wel dat deze jongen al in VWO 6 zit en dus waarschijnlijk op WO niveau denkt, dan vind ik het zonde voor hem om eerst HBO en daarna nog eens uni te doen, en ja dat mag ik best vinden en hij mag dat ook best weten.

• SCIxX
Maksvr schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:12:
[...]

Ho ho rustig, ik ben hier niet om mensen te kwetsen of wat dan ook, daarom wens ik ook niet op die toon te worden aangesproken.

Tuurlijk kan dat allemaal en aan die ervaring heb je ook vreemd, maar je vergeet wel dat deze jongen al in VWO 6 zit en dus waarschijnlijk op WO niveau denkt, dan vind ik het zonde voor hem om eerst HBO en daarna nog eens uni te doen, en ja dat mag ik best vinden en hij mag dat ook best weten.
Misschien moet je dan wat voorzichtiger zijn in je woordkeuze.

VWO heeft weinig te maken met WO denkniveau naar mijn mening. HAVO en VWO staat niet ver van elkaar af in de praktijk, HBO en WO wel. In praktisch alle opleidingen is WO meer onderzoek gericht en gaat meer af op de theorie, waar HBO meer praktijk is.

WO wordt vaak als saaier/bitterder bevonden omdat je veel moet lezen en leren, en weinig tot geen praktijk hebt, wil je doorzetten om toch in een keer je titel te halen (ipv dat je deze misschien in de toekomst na een baan alsnog moet halen) dan moet je WO doen, denk je dat je toch liever eerst wat praktijk doet, en daarna alsnog wellicht WO gaan doen, moet je HBO doen.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Goed, ik heb zelf goede ervaringen met elektro-ers op mijn universiteit. Het is een typisch gevalletje creativiteit. Ik zal het uitleggen

Er zijn hoopjes mensen die WO elektrotechniek (of informatica) doen voor het geld - het is de rationeel beste keuze als je enigszins goed bent in wiskunde want je gaat BAKKEN met geld verdienen als je enigszins goed bent. Ik doe zelf lucht- en ruimtevaarttechniek, daar zitten ook wel zulke mensen maar lang niet zo sterk als bij elektrotechniek en informatica. Die mensen zullen heel goed zijn in de theorievakken maar als het op practica aankomt gaan ze heerlijk zitten kloten.

Dan heb je de andere kant. Er zijn mensen op exact dezelfde studie in exact hetzelfde jaar die eigenlijk half getransformeerd zijn tot robot - hun hele kamer hangt vol en ligt stapelshoog vol met de meest geweldige elektronica die ze zelf hebben gemaakt, gekocht en gefikst of dat soort dingen. Ik ken zelf ten minste drie van zulke mensen en dat is het beste soort mens dat ik tot nu toe ben tegengekomen. Ik moet bekennen dat ik zelf misschien ook een klein beetje die kant opga (mijn ouders hebben een appartement gekocht voor mijn studie maar ik besteed nu zeker 50% van mijn vrije tijd aan elektronica en derhalve ook meer dan 50% van mijn appartement).

Bottom line: het ligt echt helemaal aan jezelf of je praktische ervaring opdoet tijdens je WO opleiding. Een grote plus is dat je én praktisch (als hobby), én theoretisch goed bent onderlegd als je klaar bent met je studie als je creatief bent.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 14:09
Ik zit zelf ook op VWO6

En elektrotechniek is ook mijn hobby en ben er inderdaad ook al best ver mee :)

Nou ga ik HBO doen, omdat ik te praktisch ben ingericht, ik wil doen, en niet alleen maar leren.
Zo ook mijn neef die WO is gaan doen en toen ook terug is gegaan naar HBO Elektro en bevalt hem beter :)

En nu ga ik nog een speciale variant doen omdat elektrotechniek alleen me ook niet alles lijkt, Mechatronica in Venlo (ja helaas alleen in venlo) ook op HBO.

Je meot vooral jezelf afvragen of je wil doen of wilt denken.
Je zegt dat je Gym doet, moet je hier veel voor doen? Dus veel leren, dan ben je hoogstwaarschijnlijk Theoretisch ingesteld, als je er weinig voor hoeft te doen (zoals ik) ben je wel slim en moet je jezelf afvragen of je leren leuk vind (theoretisch) of in je vrije tijd altijd iets gaat bouwen (Praktisch)

En na je HBO kun je nog altijd de Master erachteraan doen ;) Heb je toch je universitaire graad met 1 jaar meer maar met vele meer praktijk ervaring ;)

[ Voor 8% gewijzigd door luccie op 28-02-2008 19:44 ]

• 0fbe
Allereerst bedankt voor jullie reacties :)

Om maar even te reageren op jullie reacties:
Maksvr schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 18:46:
Ik zit volg nu het eerste jaar elektrotechniek op HBO niveau, het is inderdaad meer praktijkgericht dan uni en dat is eigenlijk ook vrij logisch. De stof is redelijk te doen, met VWO als vooropleiding lijkt het mij dat je er zo doorheen loopt. Er zitten overigens redelijk wat studenten hier die ook VWO hebben gedaan, die hebben ook deze keuze gemaakt omdat het wat meer praktijk gericht is. Maar bedenk wel dat het niet fijn is om steeds onder je eigen niveau bezig te zijn, ik weet niet precies hoe je er nu voor staat maar als je VWO makkelijk haalt dan denk ik niet dat een HBO de beste keuze zal zijn.

HBO opleidingen hebben ook meeloopdagen, daar zou ik zeker eens even kijken. Ik ben nu aan het kijken naar een geschikte TU (wanneer een je je propedeuse in een jaar haalt wordt je op veel universiteiten aangenomen) en hoop de stap andersom te maken.
Ik ben ook zeker niet bang dat ik niet ga halen (zowel op WO en HBO nivo moet het wel lukken waarbij het natuurlijk op HBO nivo gemakkelijk zal lukken) Ook ga ik meelopen op een hogeschool om daar ook de sfeer te proeven.
Maksvr schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:12:
[...]Tuurlijk kan dat allemaal en aan die ervaring heb je ook vreemd, maar je vergeet wel dat deze jongen al in VWO 6 zit en dus waarschijnlijk op WO niveau denkt, dan vind ik het zonde voor hem om eerst HBO en daarna nog eens uni te doen, en ja dat mag ik best vinden en hij mag dat ook best weten.
Ik snap dat mensen het zonde vind van de capaciteiten maar bij mij tellen vooral de volgende dingen:

A: Heb ik het naar mijn zin op een opleiding? Ke kan dan wel 3 (of 4/5) jaar een opleiding doen die je helemaal niet bevalt en waar je met moeite (door gebrek aan intresse->inzet) door heen kan komen proberen te halen maar ik vraag me dan af of je dan niet beter een opleiding die dichter bij je intresses ligt kan doen.
B: Ik heb voor de grap eens gekeken bij Philips en op internet en dan viel mij op dat veel mensen aangaven dat de startsalarissen bij grote bedrijven (ASML en Philips) voor bachelor afgestudeerden ongeveer gelijk waren. Natuurlijk verdien je met een Master meer maar in het bedrijfsleven word je natuurlijk ook beoordeelt (en betaald) op je capaciteiten.
C: Omdat een WO-opleiding meer tijd voor me in zal nemen dan een HBO opleiding ben ik bang dat het praktische er bij er niet van komt (in verband met tijdgebrek)

Edit:
Om even op de reactie van Luccie te reageren: Ik hoef voor mijn technische vakken niet veel te doen en kom vrij handig door de stof heen (ik sta zonder veel inzet voor Natuurkunde en Scheikunde een 9 en voor Wiskunde een 7)

[ Voor 4% gewijzigd door 0fbe op 28-02-2008 19:48 ]

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
luccie schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:42:
En nu ga ik nog een speciale variant doen omdat elektrotechniek alleen me ook niet alles lijkt, Mechatronica in Venlo (ja helaas alleen in venlo) ook op HBO.
offtopic:
Hahahaha :P ja helaas in Venlo ja. De stad vind ikzelf gewoon klote maar de school en studie vind ikzelf top ^O^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Laatst online: 21-11-2024
* 3V3RT meldt zich : 2e jaars HBO Elektrotechniek student.
Wat ik vooral merk is dat dat de omschakeling van de HAVO (wat mijn vooropleiding was) naar het HBO een best grote stap was. Ik merkte dat zowel in de vakken (vooral wiskunde) als in de studiedruk. Dit heeft mij er echter niet van weerhouden om er gewoon voor te gaan!. Ik heb dan ook m'n P in 1 jaar gehaald (als 1 van de 4).

Wat betreft VWO kan ik je vertellen dat een aantal mensen die bij mij op de opleiding VWO hebben gedaan al bijvoorbeeld diferentiëren hebben gehad, maar dat zijn voor de rest niet een verdere relevante voorsprong hebben op de rest.

offtopic:
Ik weet niet precies waar je woont, maar als je het leuk lijkt, en je woont in de buurt van Utrecht, kan je wel een dagje meelopen bij mij op de Hogeschool Utrecht. (DM = het snelst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140111

Je kunt bij een aantal opleidingen HBO in 3 jaar doen als je van de VWO (of gymnasium) afkomt, of het ook op het HBO bij in de buurt van toepassing is weet ik niet, maar dat kun je uitzoeken natuurlijk :) Je kunt dus een praktische bachelor doen en nog 2 jaar master (met eventueel een aantal extra vakken of schakelblok om je defficiënties weg te werken).

Je kunt ook direct de theoretische kant kiezen.
De praktische kant kun je thuis namelijk in je vrije tijd in de vorm van een hobby ook wel doen, wellicht geen grootschalige projecten. Op school krijg je veel theoretische diepgang die je juist als hobby weer net níet zou oppikken.

Thuis kun je ook met een soldeerbout, printplaatjes, weerstandjes en diodes aan de slag, zodat je toch het gevoel hebt nog een beetje met je handen bezig te zijn :)

Overigens studeer ik geen ET

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 140111 op 10-03-2008 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:18
even een opmerking over het HBO-TU traject.
Een TU bachelor geeft je een veel bredere en diepere theoretische basis dan je op het HBO zult krijgen. Als je een TU master doet na je HBO zul theoretisch altijd een achterstand houden. Daarnaast vind ik de meerwaarde van het praktische stuk van het HBO nogal overschat, op een TU doe je namelijk naast de theorie net zoveel praktische vaardigheden op tijdens allerlei praktijk opdrachten. Deze opdrachten zijn meestal ook veel uitdagender omdat een TU nou eenmaal veel meer geld heeft voor mooie (onderzoeks)opstellingen. Het idee dat iedere universitair geschoolde twee linkerhanden heeft is blijkbaar nog steeds heel populair maar strookt toch echt niet met de werkelijkheid, in ieder geval niet met die op een technische universiteit.
Mijn advies zou dus ook zijn om naar de TU te gaan, het HBO zou je wel eens heel saai kunnen vinden omdat het waarschijnlijk totaal geen uitdaging voor jou is.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Laatst online: 06-06 16:26
Ik heb zelf eerst 1 jaar elektro aan de TU/e gedaan. Was toch niet helemaal mijn ding, dus ben na dit jaar HBO elektro gaan doen in Breda. Hier heb ik in 3 jaar mijn HBO gehaald. Ik vond het verschil in niveau tussen TU en HBO een verschil van dag en nacht. Op de universiteit moet je je helemaal kapot werken om het een beetje bij te kunnen houden, het HBO heb ik met twee vingers in mijn neus gehaald.

Je zegt dat je de impressie kreeg dat de TU/e voornamelijk theoretisch is, maar dat ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Ik heb in het eerste jaar TU zowat meer (en iig leukere) projecten gedaan dan in mijn 3 jaar HBO. Je gaat wel dieper op de stof in dan op het HBO en leert meer de achterliggende gedachten achter dingen, waarbij je op het HBO vaak formules voorgeschoteld krijgt zonder erbij stil te staan, of gewoon een programmatje in je rekenmachine waar je het mee moet doen. Dus in dat opzicht is het HBO wel praktischer.

Wat mij ook verbaasde was het verschil in lesuren tussen de TU en het HBO. Op de TU/e had ik iedere dag van 9-17 les zowat. Op het HBO had ik hoogstens 4 dagen in de week les, waarbij ik vaak nog niet eens voor 10/11 uur hoefde te beginnen.

Ik heb zelf soms wel eens spijt dat ik niet verder gegaan ben op de TU/e, maar het niveau van de wiskunde viel mij zwaar tegen. De aansluiting van VWO naar uni was/is op dat gebied heel slecht. Maar ik ben zelf ook niet iemand die uren gaat steken in leren, dus dan houdt het snel op. Als je kiest voor de TU moet je echt veel tijd willen investeren. Staat wel tegenover dat het studentenleven op de universiteit vele malen leuker is dan op het HBO. Heb vaak genoeg in het Walhalla gezeten (kroeg onder de elektro faculteit van de TU/e) :+

Ik zou je als advies willen geven om op de TU te beginnen. Ik beschouw dat ene jaar wat ik daar gedaan hebt zeker niet als weggegooid. Ook al zou je daarna beslissen om HBO te gaan doen, heb je veel profijt van je TU ervaring imo.

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6137

Zit zelf nu int laaste jaar @utwente, en heb hiervoor HBO gedaan, mijn idee is: je weet na hbo helemaal NIKS van E. En dat zeg ik niet om te bluffen ofzo, maar gewoon RCL netwerkjes door rekenen enzo, beetje met opampjes rekenen, digitaal wat doen, dan heb je het wel gehad met HBO E. (dit is geen kritiek!)

Maar wil je echt van de hoed en de rand weten dan is 5 jaar ut gewoon veel beter imho. En voor wat betreft praktische ervaring? Is een CPU extensie maken in VHDL praktisch genoeg? Of een DCT algortime op een chip bouwen? ... offuh een robotje met 2 assen met face tracking? is dat praktisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-04 22:43
Ik verbaas me ook een beetje over de reacties hier dat de universiteiten zo theoretisch zouden zijn. Ja, je krijgt veel theorie. Maar je krijgt ook véél projecten waar je je kennis moet toepassen. Tijdens een semester lopen er naast de leervakken ook projecten, en vrijwel alle leervakken krijgen op een gegeven moment "pas toe" integratievakken. Tevens is het vaak zo dat je in de bachelor uitgebreid theoretisch geschoold wordt, en in de master meer de praktische toepassing ervan uitdiept zodat je klaargestoomd wordt voor de arbeidsmarkt.
Furthermore: je komt straks in een systeem waarbij je in de Bachelor een "minor" kan invullen waarbij je zelf grotendeels je vakkenpakket op een bepaald gebied kan invullen. Dat in combinatie met de gebruikelijke vrije keuzeruimte geeft je de gelegenheid om meer praktische vakken te volgen.

Overigens vind ik het een beetje zonde van het extra jaar dat je in het VWO maakt als je daarna HBO gaat doen. HAVO is immers in vijf jaar klaar, en daar kom je ook mee op het HBO...

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Allereerst iedereen bedankt voor de reacties!

Ik heb na eens goed na te gaan wat het op het HBO inhoud en op WO toch gekozen om volgend jaar een studie Elektrotechniek op TU/e te beginnen. HBO was voor mij toch echt een stapje te simpel, dan doe ik liever wat meer maar dat ik dan wel meer diep gang krijg. Mocht het echt niet lukken kan ik altijd nog doorstromen naar HBO...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140111

IMHO een goede keuze, hobbyen kan thuis ook en op de Uni krijg je wel degelijk praktijkgerichte projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Als ex-HTSer en nu masterstudent aan de TUDelft geeft ik je als advies dat je niet je tijd moet gaan verdoen op de HTS. Ja Het is praktischer op de HTS, ja op de TU krijg je lastige/zware wiskunde, nee het is niet eenvoudig..

Als je naar de TU wilt zal je jezelf 100% in moeten zetten. Houdt je van praktijk en wil je ook goed van het leven kunnen genieten dan is de HTS ook een goede keuze. De meest gunstige keuze is TU, knutselen kan je altijd nog.

Dat je HTS-E een stapje te simpel vind kan je natuurlij helemaal niet weten.

Nog even een tip. Laat je niet misleiden door de wiskunde. Daar komt uiteindelijk een einde aan. 9 van de 10 haakt op de wiskunde af.

[ Voor 19% gewijzigd door Oyster op 11-03-2008 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:50
Ik heb beide gedaan. 1 jaar UT en daarna HBO. Over het algemeen moet je kijken hoe goed je bent in zelfstandig leren. Uni is erg veel leren, HBO is ietsjes meer practicum en iets minder diep in de stof. Ben je erg zelfstandig, dan is de uni goed voor jou. Ik vond de HBO echt nog school, de uni is echt iets wat je zelf moet doen, terwijl in het HBO je handje nog een beetje wordt vast gehouden.

Edit: ben het overgens eens met het ENORME verschil in niveau. HBO is echt helemaal niks tov uni. Uni gaat veeeeeeel dieper in op de stof.....

[ Voor 15% gewijzigd door R.E. op 11-03-2008 16:23 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113257

Allereerst, sorry dat ik dit topic omhoog haal. Maar wat hierin is gezegd spreekt mij erg aan. Ik kom van het VWO en ik zit nu in mijn eerste jaar E-technology. Ook ik heb een afweging gemaakt tussen WO en HBO, uiteindelijk werd het dus HBO.

Het niveau op de HvA valt erg tegen. Ik haal mijn diploma gemakkelijk op het HBO. Ik twijfel nu heel erg om naar een TU te gaan of om gewoon deze studie af te maken in 4 jaar en om daarna een master te gaan doen aan de TU. Het traject is iets langer, maar dat maakt mij niks uit. Wil gewoon genieten van mijn schoolleven, werken komt later wel.

Heeft iemand advies of ervaring? Ik heb nu pas 3 weken les, maar om nu nog even snel naar een TU te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Je hebt 3 weken les en je weet nu al dat je HBO gaat halen? Verder zou ik info inwinnen bij een TU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

3 weken in je eerste jaar is niet echt representatief voor een studie denk ik ;).
* Boudewijn ex HBO-er is (afgestudeerd) en nu msc. student.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:52

DaWaN

'r you wicked ??

Het verschil in niveau tussen de hogeschoolen is volgens mij ook echt schrikbarend.
Ik heb vorig jaar elektrotechniek gestudeert op de TU Delft, ik doe nu ook weer elektro maar dan aan de hogeschool Utrecht. (afgeknapt op Analyse) Ik heb vandaag wat gesproken met iemand die van de HvA kwam (Amsterdam toch ? of bedoel jij Arhnem) en dat niveau was gewoon treurig, hier valt het mij alles mee.

Het verschil hogeschool/uni is toch wel de manier hoe je tegen elektro aankijkt. Op de TU zullen ze jouw alle basis begrippen geven en volledig inzicht waarbij de Hogeschool je vooral zou leren er mee om te gaan.

Wat zowel op de hogeschool als de uni belangrijk is, is inzet, toon je geen inzet dan is het gewoon afgelopen. Op de TU zul je alles leren wat je wilt leren maar wanneer je daadwerkelijk iets gaat bouwen zul je je moeten gaan verdiepen, op de hogeschool leer je juist dat soort praktische dingen. Ik ben van mening dat de TU inderdaad niet praktisch is maar ik ben dan ook meteen weer van mening dat je dat met de stof die je krijgt totaal niet nodig hebt. Ik werk in een project op de TU waar wij aan iets bouwen, ik denk dat 75% van de studenten totaal waardeloos is voor ons in de eerste paar weken, zetten ze zich in dan worden ze ultra-nuttig. Het verschil tussen een VWO persoon die zich inzet en een HAVO / MBO dat zich inzet is wel enorm.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-06 08:34
Laat ik een heel oud topic weer even leven inroepen.

Ik ben van plan om over te stappen van WO elektrotechniek (TU Delft) naar HBO elektrotechniek. Zijn hier mensen die op de HvA Elektro hebben gedaan de afgelopen jaren? En zo ja, hoe was je ervaring?

Bedankt voor alle input! :)

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik denk dat het verstandig is dat je dat in een nieuw topic doet. Een kick van 6,5 jaar oud is niet heel handig. :) Daarom sluit ik dit topic ook.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.