Toon posts:

Advies gevraagd: Inrichting nieuwe server

Pagina: 1
Acties:
  • 346 views

Verwijderd

Topicstarter
Heren, bij deze een zeer open vraag die op allerlei manieren ingevult kan worden. Maar ik wil toch graag jullie advies!

Momenteel heb ik een vriend die een relatief klein bedrijfje heeft. Ik regel eea aan ICT voor hem, dit gaat allemaal prima, servertje bij hem thuis blabla, loopt allemaal goed.
Alleen tegenwoordig groeit het bedrijfje, waarmee het aantal websites en ook moeten er steeds vaker zeer grote bestanden worden utigewisselt. Denk aan grote van 2GB.
Voorheen ging dit allemaal op een server die thuis staat, nadeel hiervan is dat dit een oude server is, nogwel eens uitvalt, en de upload (standaard adsl verbinding) wat voor die 2GB bestanden dus soms tot 8 uur downloaden betekend...

Nu ben ik opzoek naar een passende oplossing om alle ICT gerelateerde zaken centraal te houden. (op dit moment word er een website bij dat bedrijf en een website bij dat bedrijf en de mail weer daar en blabla) Maandelijks geeft deze persoon nu zo'n 90 euro hieraan uit.
Hoe is dit het beste op te lossen?

Ik zat te denken aan een 'goedkope' server kopen, +/- 600 euro.
Het OS is een struikelpunt voor mij, ik weet niet wat ik moet nemen. Je moet er rekening mee houden dat ik een dergelijk systeem nog NOOIT heb opgezet, en ik ga er dan ook vanuit dat ik veel configuratie fouten zal maken. Om die reden zat ik te denken om VMWare ESX te installeren op de server. Zodat ik bvb snapshot kan nemen, en wanneer iets fout gaat makkelijk kan herstellen. Bovendien krijg je bij co-locatie vaak meerdere ip-adressen welke ik dus ook aan meerdere virtuele-systemen kan koppelen.
Andere vraag is, hoe vaak/snel gaat er iets aan een server kapot. die 600 euro voor dat ding is een eenmalige investering, maar als daar maandelijks iets aan kapot gaat of als ik deze na 2 jaar alweer moet vervangen is dat ook een punt natuurlijk.
De server zal dus moeten functioneren als webserver, mailserver en fileserver. Raid1 moeten draaien omdat alle bedrijfs bestanden er op komen te staan en je je niet kan permiteren dat deze kapot gaan.
Andere mensen suggereerden een virutele server te huren, maar probleem hierbij lijkt mij de kosten en het gebrek aan schijf ruimte.
Wat is een goede oplossing voor bevenstaande probleem?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 17:52:
Ik zat te denken aan een 'goedkope' server kopen, +/- 600 euro.[...]
. Om die reden zat ik te denken om VMWare ESX te installeren op de server.
Vergeet die 600 euro maar en zet er een paar nullen bij.
Eén blik in andere (lopende) ESX topics en je weet waarom.

Dan nog is dit niet echt een topic wat hier thuis hoort, ga eerst maar eens opzoeken wat de vereisten zijn voor X apps + OS die je wil gebruiken, en zoek daar wat hardware bij.

Denk ook aan hardware support (want jij staat niet binnen 4 uur op de stoep met een vervangende SCSI/SAS disk) enzo - we hebben het over bedrijfsmatige inzet, geen thuisserver/hobbybob oplossingen toch?

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 28-02-2008 19:55 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:34

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zie alt-92, dit is nou niet echt een PNS topic.
Geen probleem als iets niet in je gebied valt, maar zorg dan dat je goed onderzoek doet.
Een server voor 600,- is wel heel goedkoop ingeschat, ESX is ook niet gratis.
Ik snap wat je wilt bereiken met ESX, maar het is een beetje een kromme redenatie om iets zwaars en moeilijks als ESX neer te zetten, omdat je fouten/problemen wilt voorkomen.

Enfin, probeer eerst zelf eens duidelijk het e.e.a. op papier te zetten - je kunt dan altijd nog een topic starten (in het juiste forum).

Tijd voor een nieuwe sig..

Dit topic is gesloten.