• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-06 23:00
Ik krijg binnenkort mijn nieuwe systeem binnen en daar moet nog een OS op. Nu heb ik momenteel een duoboot draaien van Fedora / XP (32-bit), maar ik heb in mijn nieuwe kast straks 4Gb RAM welke ik tijdens gamen optimaal wil benutten. Omdat XP bij mij nog steeds beter aangeschreven staat dan Vista wil ik ook XP behouden en Fedora heb ik nodig voor mijn studie. Ik heb dus het volgende plaatje dat ik zou willen hebben:
- Windows Vista (64-bit)
- Windows XP (32-bit)
- Fedora (32-bit)

Ik heb alleen de volgende onduidelijkheden en ik hoop dat een van jullie opheldering kan bieden:
- Allereerst: is het mogelijk om deze besturingsystemen naar elkaar te draaien?
- Zo ja, in welke volgorde kan ik de installatie heb beste doen? Ik heb namelijk gehoord dan Vista de bootmanager (Grub) verwijderd / wijzigd.
- Heeft het gebruiken van 32 vs 64 bit invloed op de schijfindeling? Of is het geen probleem dat ik op bepaalde partities nog data heb staan?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen hiermee. Alvast bedankt!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je de FAQ had gelezen, en de Search had gebruikt, had je het antwoord al kunnen vinden. Het maakt niet uit dat je 32 en 64 bits naast elkaar hebt draaien. Dan voor de installatievolgorde is het ook simpel. Installeer de oudste Windows eerst, dan de nieuwste, als laatste installeer je Linux omdat deze bootmanager alle besturingssystemen aan kan. Je geeft alleen aan dat je een nieuw systeem krijgt, verder geen specs. Dat is misschien ook wel handig om een zo goed mogelijk indeling te kunnen maken. Zoals bijvoorbeeld een schijf opdelen zodat daar Windows op kan, en de andere schijf indelen voor Linux.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

als een beetje linux gebruiker kan je toch perfect grub configureren om deze 3 te booten? Of mis ik nu iets?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.