Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,
Ik ging net even mijn pc schoonmaken en heb ook maar even de cooler van de cpu eruit gehaald (vraag me niet waarom want er viel niets schoon temaken).
Tijdens het terugzetten heb ik deze ANDERSOM neergezet. Toen ik hem aandeed, werkte hij heel eventjes voor 5 seconden ofzo. Hierna weer eens gestart en idem verhaal.

Nu haal ik de cooler ervanaf en ik zie aan de rand van de core een klein btje splintertjes. Heel weinig. Maar is dit "heel weinig" al het einde van mijn oude AMD athlon?

ik las dat je een piep moest horen, of juist niet?
want ik hoor geen piep.
wel draaiende dingen zoals die van de harddisk

groetjes kaisz

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 20:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als hij het nog doet, dan doet ie het... maar een klein stukje kan idd het einde zijn van je oude AMD, die zijn namelijk erg kwetsbaar.. :(

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sommige SoA cpu's die ik heb hebben een compleet afgebrokkelde core, maar werken nog perfect, andere missen een miniscuul hoekje maar zijn volledig dood. Het beste is testen, maar als hij ineens niet meer doet na de koeler verkeerd erop gezet te hebben kan het zijn dat je de core beschadigt hebt, of dat de cpu stuk is doordat hij te hete is geworden omdat de koeler er niet goed opzat.
Een piepje hoor je bij een dode cpu doorgaans niet, gezien er helemaal geen POST meer wordt uitgevoerd.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Hij kan ook oververhit zijn geraakt omdat de koeler er niet goed op zat. Er zit nog geen temperatuurbeveiliging in die dingen..

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Heel simpel: plaats de cpu op de juiste manier en kijk of het werkt. Als het werkt is hij nog heel (wel even stabiliteit testen natuurlijk), als het niet werkt is je cpu en/of je moederbord gesloopt doordat de cpu verkeerd zat.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik moet nog koel pasta kopen, maar een afgebrokkelde core KAN (mogelijk) nog werken?
want nadat ik de cooler GOED erop heb gezet deed hij het ipv 5 seconden ongeveer 10 seconden.
daarna viel hij weer uit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 15:51:
ja ik moet nog koel pasta kopen, maar een afgebrokkelde core KAN (mogelijk) nog werken?
want nadat ik de cooler GOED erop heb gezet deed hij het ipv 5 seconden ongeveer 10 seconden.
daarna viel hij weer uit.
Dat kan een dode cpu zijn. Niet toevallig een PCIdebugger of moederbordje waar een debug ding opzit? Dan kun je zien of hij uberhaupt het bootproces begint en of dat de cpu mogelijk nog wel of niet werkt.

Verwijderd

Topicstarter
ik weet eerlijk gezegd niet wat zo een debug inhoudt,
ik heb een asus A7N8x-x mobo.

ik wil wel testen, alleen omdat ik nog geen koelpasta heb ben ik bang dat hij strax helemaal begeeft (voor zover hij het nog niet begeven heeft)

maar ik kreeg wel beeld en hoorde een paar fan's draaien.
dit zou toch niet mogelijk zijn met een kapotte cpu?
dan zou de hdd tog niet meer draaien?

groetjes
kaisz

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:02:
ik weet eerlijk gezegd niet wat zo een debug inhoudt,
ik heb een asus A7N8x-x mobo.
Die bordjes hebben het iig niet.
ik wil wel testen, alleen omdat ik nog geen koelpasta heb ben ik bang dat hij strax helemaal begeeft (voor zover hij het nog niet begeven heeft)

maar ik kreeg wel beeld en hoorde een paar fan's draaien.
dit zou toch niet mogelijk zijn met een kapotte cpu?
dan zou de hdd toch g :X niet meer draaien?
Dat je geen koelpasta hebt is an sich niet zo erg, alleen zal je cpu vrij warm worden (maar het hoeft niet gelijk z'n dood te zijn).

Als je beeld krijgt doet de cpu iig iets en zal hij niet geheel dood zijn. Als een cpu dood is zullen fans overigens wel gewoon draaien. De PSon die het aanspringen van de voeding triggert staat los van de cpu (bordjes gaan ook aan oznder proc).

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Terw_Dan schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:07:
[...]

Die bordjes hebben het iig niet.

[...]

Dat je geen koelpasta hebt is an sich niet zo erg, alleen zal je cpu vrij warm worden (maar het hoeft niet gelijk z'n dood te zijn).
niet zo erg :? Lijkt me een gevaarlijk advies. Vooral (oudere)cpu's zonder thermal throttling durven zo wel eens suïcidaal te worden ;)

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 11:42
the_stickie schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:11:
[...]

niet zo erg :? Lijkt me een gevaarlijk advies. Vooral (oudere)cpu's zonder thermal throttling durven zo wel eens suïcidaal te worden ;)
Als je maar zorgt dat de cpu en het koelblok heel goed schoon zijn (niet vettig) en dus goed contact maken, dan moet het geen probleem zijn. Tenminste, ik heb zo nog nooit een cpu dood zien gaan. wel als ze net mooi schoon zijn, of er oude afgebrokkelde koelpasta op zit.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

the_stickie schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:11:
[...]

Kan prima joh, die cpu's kunnen best wat hebben hoor. Ik heb al ontelbaar veel socket A dingetjes getest, zonder gebruik te maken van koelpasta (mijn dual MP heeft zelfs een jaar lang zonder prut op de cpus gedraaid). Als je de temp maar in de gaten houdt en de koeler er goed opzet. Ok, met koelprut zijn ze koeler, maar het is niet zo dat als er geen koelzooi opzit, de cpu direct dood is. Neem bijv project florida. Dat waren zo'n 60 bordjes, met durons getest met hele minimale koelertjes maar geen druppel koelprut. De gebruikte cpu's hebben het allemaal overleefd :)
Dus voor testing purposes kan het makkelijk.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

Ik ben het eens met Terw-Dan:
Gebruik van koelpasta zal max zo'n 5-10 graden uitmaken en in een tijdelijke testomgeving is dat geen onoverkomelijk probleeem. (Op-het-randje-situaties met overklokte Palomino's daargelaten.)

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor jullie antwoorden
gaat hier trouwens om een amd athlon xp 3200+ niet overgeklokt.

Verwijderd

Topicstarter
Vanochtend heb ik dus weer een test gedaan, maar idem resultaat.

als ik alles goed en wel heb aangesloten blijft hij draaien voor ongeveer 5 seconden.
ik zie de startscherm van mijn moederbord voor ongeveer 1 seconden. als ik naar de Bios wil lukt dat niet.

als ik weer de processor en de cooler eruit haal zijn ze wel een btje warm.

ik hoor trouwens geen piep meer!

is dit het einde?

groetjes, kaisz

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

waarschijnlijk wel (maar echt zeker weet je het pas als je de processor in een ander moederbord hebt getest)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Haan schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:32:
[...]

waarschijnlijk wel (maar echt zeker weet je het pas als je de processor in een ander moederbord hebt getest)
Idd, of een andere proc op dit bordje testen. Maar de kans dat je je cpu om zeep hebt geholpen is helaas aanwezig.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:36

Thandor

SilverStreak

Om even wat termen op orde te zetten:
Ik lees hier dat men het steeds over een afgebrokkelde core heeft. Dit is niet geheel waar omdat je in feite eerst de 'die' afbrokkelt. De 'die' zorgt voor bescherming en koeling (warmtetransport van de core naar het oppervlak van de 'die') voor de core. Zodra je een deel van de 'die' kapot maakt kan het dus zijn dat de core an sich nog helemaal goed is. Je raakt enkel koeloppervlak kwijt en in dergelijke gevallen kan de processor nog helemaal goed werken of pas bij hoge temperaturen onstabiel worden.

Wat betreft jouw processor: de kans is groot dat deze stuk is gegaan. De 130nm processoren (o.a. de Thoroughbred, Barton, Applebred en Thorton) zijn veel fragieler als het aankomt op afgebrokkelde 'dies'. Bij een 180nm CPU kun je veel meer afbrokkelen voordat de processor daadwerkelijk defect raakt.

Overigens kun je met de search ook wel het e.e.a. vinden over dit probleem. Zoek eens naar 'core afgebrokkeltd of iets in die zin :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-04 17:29
Thandor schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:47:

Overigens kun je met de search ook wel het e.e.a. vinden over dit probleem. Zoek eens naar 'core afgebrokkelt' of iets in die zin :).
Ik denk dan toch dat 'ie meer kans heeft iets te vinden als hij zoekt naar 'core afgebrokkeld'.

;)

Verwijderd

Topicstarter
ic, ik heb nu een sempron 2600+ ingestopt en dan doet alles het wel perfect.
vanavond ga ik even langs iemand die momenteel ook een sempron heeft, als het bij hem werkt doet de processor het nog iig wel (niet dat ik er nog wat aan heb maargoed)

bedankt voor jullie antwoorden
Pagina: 1