veel fysieke stress op toch al zo fragiele sata connectoren

Pagina: 1
Acties:

• blacknoise
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10-2024
Hallo, Ik heb onlangs een nieuwe computer gekocht, in een coolermastersosmos 1000 kast.
Mijn sata hardeschijven zitten er zijwaarts en op hun zijkant in. En ze zitten zo dicht met de achterkant tegen het rechterpaneel van de kast, dat de sata data en stroom kabels tot op de connectoren moeten buigen. Er wordt nu dus continue keihard zijwaarts aan die connectoren getrokken (voor de connectoren is dit naar boven of naar onderen) , die bij sata toch al zo bizar fragiel zijn... Gaat dit er niet voor zorgen dat over n jaar al mn sata connectoren gebroken zijn vanwege plastic of metaalmoeheid? Is het mogelijk om de kabels een 90 graden knik te geven vlak boven de connector om deze zo te ontlasten of mol ik dan de kabels?

Wat ik me tevens afvraag.. Hebben niet meerdere mensen last van de ieligheid van die connectoren? Niemand bang dat er over n paar jaar een hele stroom van gebroken en stukke sata connectoren optreed en veel mensen hun hd's kunnen weggooien? :/

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 13:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Bekend probleem... er zijn wel kabels die af-fabriek al speciaal een hoek erin hebben, zodat ze beter passen in je kast :)

Verder, waarom ze die kabels zo kwetsbaar hebben gemaakt, snap ik ook niet...

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Tweakers gooien geen hd weg, die kopen een nieuwe en vervangen de printplaat :P

Serieus: Er zijn SATA kabels te koop die een 90 graden knik in de connector hebben, misschien moet je daar eens aan denken. Het klopt dat SATA connectors nooit lekker stevig in hun socket zitten. Jammer en niets aan te doen. Toch wil ik niet terug naar de PATA tijd waar die Molex- en PATA-connectors zo vast zaten dat je een uur aan het trekken bent aan de connector en dan uitschiet en je ArticCooling fan molt :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Tournataka
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Zoals ik uit je post begrijp, kan ik je denk ik het beste gehoekte SATA kabels aanraden ;)

Zoals deze

Succes ermee;)

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
zie ook http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=3185

[ Voor 51% gewijzigd door Gianni Rombios op 28-02-2008 15:47 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je kan toch gewoon kabels 90graden gebogen stekkers kopen? problem solved!

UV Blauwe SATA kabel met 1x90 graden plug

En een 90graden stroomkabeltje

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sebazzz schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 15:46:
Het klopt dat SATA connectors nooit lekker stevig in hun socket zitten. Jammer en niets aan te doen.
Als ik kijk naar de kabels die Gigabyte bij z'n bordjes levert dan zijn dat toch prima kabels, die klikken vast in de hdd en zitten daardoor prima stevig (je kunt bij wijze van spreken de hdd optillen aan alleen de S-ATA kabel). Nu weet ik niet of andere merken dit soort kabels ook al hebben, gezien ik de laatste tijd alleen GBTplankjes heb gebruikt.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42
Die van Gigabyte zijn idd goed, echter trek ik deze nog steeds los. Pak je ze van bv Akasa, die moet je echt kapot trekken om eraf te krijgen. Heerlijk spul :)

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Cubefanatic schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:11:
Die van Gigabyte zijn idd goed, echter trek ik deze nog steeds los. Pak je ze van bv Akasa, die moet je echt kapot trekken om eraf te krijgen. Heerlijk spul :)
:? Waarom is mijn definitie van spullen die je kapot moet trekken om te verwijderen niet gelijk aan lekker spul?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42
Dan blijven ze tenminste vastzitten. TENZIJ je natuurlijk het clipje induwt waardoor ie los laat ;)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 11:38
Sebazzz schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 15:46:
Tweakers gooien geen hd weg, die kopen een nieuwe en vervangen de printplaat :P
Solderen wil ook wel 8) Ik had door een verkeerde "move" met mijn hdd rack die ik even buiten de case wou leggen 3 kapotte schijven. Kameraad van me heeft ze even gesoldeerd en ze werken weer perfect.

De wijzen komen uit het Oosten!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:01

The Third Man

The Third Jellyfish

NoepZor schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 22:46:
[...]

Solderen wil ook wel 8) Ik had door een verkeerde "move" met mijn hdd rack die ik even buiten de case wou leggen 3 kapotte schijven. Kameraad van me heeft ze even gesoldeerd en ze werken weer perfect.
Solderen is simpel weg een verbinding maken met tin en lood... Ik neem aan dat hij wel wat meer heeft gedaan dan ze te 'solderen'... Bijvoorbeeld het zekeringetje op de printplaat doorverbonden?

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Cubefanatic schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:11:
Dan blijven ze tenminste vastzitten. TENZIJ je natuurlijk het clipje induwt waardoor ie los laat ;)
Ow je hoeft ze dus helemaal niet kapot te trekken. Dat begreep ik uit jouw post :Y)

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• blacknoise
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10-2024
Hey, k was deze post n beetje uit t oog verloren, maar aslnog bedankt voor de 90 graden sata kabels tip!
Die ga k er zeker in zetten!

Enne een hardeschijf optillen aan de sata connector? k zou er geen wedje op durve leggen dat ie heel blijft, zelfs al zou ie niet losschieten dan voelt t printplaatje waar die sata aan vast zit zich vast nie zo lekker meer 8)7

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Areca heeft ook kabels met extra metalen lipjes deze gebruik ik ook in mijn systeempje. Deze kabels klikken inderdaad in mijn schijven vast alleen zijn de connectoren op mijn RAID controller nu weer zo dat ze daar niet in kunnen vastklikken.

In mijn ogen is het inderdaad een gebrek bij S-ATA, degelijke connectoren, en een design fout.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1