[testcase] Zeeland

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Afgelopen weekend naar Zeeland geweest en daar een aantal foto's geschoten. Commentaar uiteraard welkom!

1.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/fotos/large/IMG_3443a_resize.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/fotos/large/IMG_3462a_resize.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/fotos/large/IMG_3468a_resize.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/fotos/large/IMG_3473a_resize.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/fotos/large/IMG_3476a_resize.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/fotos/large/IMG_3533a_resize.jpg

7.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/fotos/large/IMG_3587a_resize.jpg

8.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/fotos/large/IMG_3574a_resize.jpg

Verwijderd

Ik vind ze wat donker en grauw. Is dat met opzet gedaan? De vignetting versterkt dat nog een beetje.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Wat een rare donkere vlek links boven in de foto's 1, 3 en 6.

Money for nothin' and your chicks for free

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

IK vind die grouwe kleuren juist wel goed passen bij Zeeland in de winter. Bij de eerste foto van de pijlerdam heb ik het idee dat je beter de camera een stukje naar links had kunnen draaien of een heel andere compositie zodat de nadruk meer op de pijlerdam dan op dat lelijke gebouw komt te liggen.

Bij zowel foto 3, 4 en 7 vind ik het beeld mooi ingericht, maar ik denk dat ze beter hadden geweest als ze vanuit een lager standpunt waren genomen zodat de camera je minder het gevoel hebt dat je met je hoofd naar beneden kijkt.

Op je website vind ik sommige foto's trouwens veel beter geslaagd dan deze selectie hier.

[ Voor 8% gewijzigd door Johnny op 28-02-2008 14:17 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Laurens
  • Niet online
De foto's hebben inderdaad opzettelijk wat minder kleur. Daarnaast heb ik op vrijwel alle platen gebruik gemaakt van een ND-grad filter. En volgens mij is het daarmee zo: je vindt het wat, of je vindt het niks :P

[ Voor 32% gewijzigd door Laurens op 28-02-2008 14:20 ]

• Laurens
  • Niet online
Johnny schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:15:
IK vind die grouwe kleuren juist wel goed passen bij Zeeland in de winter. Bij de eerste foto van de pijlerdam heb ik het idee dat je beter de camera een stukje naar links had kunnen draaien of een heel andere compositie zodat de nadruk meer op de pijlerdam dan op dat lelijke gebouw komt te liggen.

Bij zowel foto 3, 4 en 7 vind ik het beeld mooi ingericht, maar ik denk dat ze beter hadden geweest als ze vanuit een lager standpunt waren genomen zodat de camera je minder het gevoel hebt dat je met je hoofd naar beneden kijkt.

Op je website vind ik sommige foto's trouwens veel beter geslaagd dan deze selectie hier.
Bedankt voor je commentaar. Het was inderdaad wat lastig selecteren. Ik heb sowieso de wat abstractere foto's weggelaten om dat die er dan compleet buiten zouden vallen, misschien dat daar later nog een serie van komt. En misschien hier later nog een update.

Mijn excuses voor de dubbelpost, maar nu staat ie er toch al :)

[ Voor 3% gewijzigd door Laurens op 28-02-2008 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
Nog andere mensen die er wat over willen zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

DeeJee schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:03:
Wat een rare donkere vlek links boven in de foto's 1, 3 en 6.
2 lijkt het ook iets te hebben. En dit vraag ik me ook af

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
Daywalk3r schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 20:12:
[...]

2 lijkt het ook iets te hebben. En dit vraag ik me ook af
1 t/m 6 zijn allemaal met een ND-grad filter gemaakt, dus die hebben allemaal een donkere bovenkant... of donkere vlekken. Dat is bewust gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:55

Barrycade

Through the...

Ik had 3 eigenlijk zonder dijk verwacht (dus op de steiger zelf) en met een langere sluitertijd. Das wel redelijk afgezaagd, maar nu is het een beetje snapperige foto geworden. Ook klopt door de gradient af en toe de sfeer niet. Zoals bij 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 14:48
Ik vind het hele mooie foto's, mooie kleuren in 1, 3 en 6. Interessante composities, met name 7 erg goed gevonden.

Heb je een Cokin grad ND gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
littlejoannes schreef op zondag 02 maart 2008 @ 17:57:
Ik had 3 eigenlijk zonder dijk verwacht (dus op de steiger zelf) en met een langere sluitertijd. Das wel redelijk afgezaagd, maar nu is het een beetje snapperige foto geworden. Ook klopt door de gradient af en toe de sfeer niet. Zoals bij 6.
Bedankt voor je commentaar. Dat van die steiger heb ik wel overwogen om op die manier te doen, maar zo kijk je meer het meer op en komt het groter over. De dijk kan er eventueel nog afgecropt worden. Dat de sfeer niet klopt vind ik een groot woord, ik vind dat een foto niet perse natuurlijk hoeft te zijn, als ie maar mooi is :)
wacko schreef op zondag 02 maart 2008 @ 18:10:
Ik vind het hele mooie foto's, mooie kleuren in 1, 3 en 6. Interessante composities, met name 7 erg goed gevonden.

Heb je een Cokin grad ND gebruikt?
Jij ook bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad op vrijwel alle foto's gebruik gemaakt van een Cokin ND grad. (volgens mij heb ik dat hierboven al een paar keer gezegd :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laurens schreef op zondag 02 maart 2008 @ 12:18:
[...]

1 t/m 6 zijn allemaal met een ND-grad filter gemaakt, dus die hebben allemaal een donkere bovenkant... of donkere vlekken. Dat is bewust gedaan...
De ND-grad snap ik, maar dat verklaard de vlekken mijn inziens niet. Ik verwacht bij een grad filter dat het "donkere" boven vloeiend overloopt naar een "lichter" beneden (of diagonaal zou je dat willen >:) ) maar niet een donkere vlek in de linker bovenhoek. Kan je vertellen waar ik mis zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 13:45:
[...]

De ND-grad snap ik, maar dat verklaard de vlekken mijn inziens niet. Ik verwacht bij een grad filter dat het "donkere" boven vloeiend overloopt naar een "lichter" beneden (of diagonaal zou je dat willen >:) ) maar niet een donkere vlek in de linker bovenhoek. Kan je vertellen waar ik mis zit ?
BV foto 1 en 3 lijken rechtsboven last te hebben van de "standaard" lens vignettering. Linksboven lijkt een diagonaal geplaatst ND gradueel filter voor de extra vignettering te zorgen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op maandag 03 maart 2008 @ 14:51:
[...]

BV foto 1 en 3 lijken rechtsboven last te hebben van de "standaard" lens vignettering. Linksboven lijkt een diagonaal geplaatst ND gradueel filter voor de extra vignettering te zorgen.
In de onderhoeken zie je het bij 1 en 3 ook.
Wat ik bij een eventueel diagonaal geplaatst filter mis is het gradueel verloop in de rest van de foto. Ik zie buiten de vignettering alleen een donkere hoek linksboven en geen verloop naar rechtsonder.

Wat ik overigens nog niet gezegt heb is dat ik het wel mooie foto's vindt. Lijkt wel of ik alleen aan het kraken ben maar dat is het absoluut niet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:33:
[...]

In de onderhoeken zie je het bij 1 en 3 ook.
Wat ik bij een eventueel diagonaal geplaatst filter mis is het gradueel verloop in de rest van de foto. Ik zie buiten de vignettering alleen een donkere hoek linksboven en geen verloop naar rechtsonder.

Wat ik overigens nog niet gezegt heb is dat ik het wel mooie foto's vindt. Lijkt wel of ik alleen aan het kraken ben maar dat is het absoluut niet !
Ik kan zo niet zeggen waardoor dat komt. Het grad-filter heb ik volgens mij overal waar ik hem gebruikt heb er recht op gehad, of bewust scheef (zoals op 2). Verder kan het te maken hebben met de standaard vignetting van de lens, zoals hierboven al aangegeven, deze wordt extra versterkt door een flinke verhoging van het contrast.
Een andere mogelijkheid is dat ik soms (en vooral als ik een gradfilter gebruik) wat meer tegen de zon in fotografeer en je op die manier dus ook meer verticaal verloop in de lucht krijg (naar de zon toe is lichter en de andere kant dus donkerder), ook dit wordt versterkt door het extra toegevoegde contrast. Ik stoor mezelf niet aan die "donkere plekken", maar vind het eerder wat toevoegen.

Ik moet er misschien wel bij vertellen dat ik gebruik heb gemaakt van een sterk (P.121) filter die dus ook een minder vloeid verloop kan hebben omdat de uitersten verder uit elkaar liggen.

En nog bedankt voor je compliment ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Laurens op 03-03-2008 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Bij gebruik van de normale Cokin houder in combinatie met een UWA krijg je last van vignettering. Misschien dat dat hier ook het geval is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
Herrick schreef op maandag 03 maart 2008 @ 16:43:
Bij gebruik van de normale Cokin houder in combinatie met een UWA krijg je last van vignettering. Misschien dat dat hier ook het geval is geweest?
Dat zou ook nog mogelijk kunnen zijn inderdaad, naast de Cokin houder zit er ook nog een (dun) UV-filter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Laurens schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:52:
[...][]
Verder kan het te maken hebben met de standaard vignetting van de lens,
[]
Zijn deze fotos van je 17-50 mm? En bevalt deze lens eigenlijk, als vervanging voor de kitlens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
Siparti schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:25:
[...]

Zijn deze fotos van je 17-50 mm? En bevalt deze lens eigenlijk, als vervanging voor de kitlens?
Die lens heb ik ook gehaald als vervanger voor de kitlens en heb daar tot nu toe nog geen moment spijt van gehad. Uitstekende scherpte en lichtsterkte. Aanrader dus!
Pagina: 1