Afgelopen weekend naar Zeeland geweest en daar een aantal foto's geschoten. Commentaar uiteraard welkom!
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
1.
![]() |
2.
![]() |
3.
![]() |
4.
![]() |
5.
![]() |
6.
![]() |
7.
![]() |
8.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Verwijderd
Money for nothin' and your chicks for free
[ Voor 8% gewijzigd door Johnny op 28-02-2008 14:17 ]
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
[ Voor 32% gewijzigd door Laurens op 28-02-2008 14:20 ]
Bedankt voor je commentaar. Het was inderdaad wat lastig selecteren. Ik heb sowieso de wat abstractere foto's weggelaten om dat die er dan compleet buiten zouden vallen, misschien dat daar later nog een serie van komt. En misschien hier later nog een update.Johnny schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:15:
IK vind die grouwe kleuren juist wel goed passen bij Zeeland in de winter. Bij de eerste foto van de pijlerdam heb ik het idee dat je beter de camera een stukje naar links had kunnen draaien of een heel andere compositie zodat de nadruk meer op de pijlerdam dan op dat lelijke gebouw komt te liggen.
Bij zowel foto 3, 4 en 7 vind ik het beeld mooi ingericht, maar ik denk dat ze beter hadden geweest als ze vanuit een lager standpunt waren genomen zodat de camera je minder het gevoel hebt dat je met je hoofd naar beneden kijkt.
Op je website vind ik sommige foto's trouwens veel beter geslaagd dan deze selectie hier.
[ Voor 3% gewijzigd door Laurens op 28-02-2008 14:20 ]
2 lijkt het ook iets te hebben. En dit vraag ik me ook afDeeJee schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:03:
Wat een rare donkere vlek links boven in de foto's 1, 3 en 6.
Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?
1 t/m 6 zijn allemaal met een ND-grad filter gemaakt, dus die hebben allemaal een donkere bovenkant... of donkere vlekken. Dat is bewust gedaan...Daywalk3r schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 20:12:
[...]
2 lijkt het ook iets te hebben. En dit vraag ik me ook af
Bedankt voor je commentaar. Dat van die steiger heb ik wel overwogen om op die manier te doen, maar zo kijk je meer het meer op en komt het groter over. De dijk kan er eventueel nog afgecropt worden. Dat de sfeer niet klopt vind ik een groot woord, ik vind dat een foto niet perse natuurlijk hoeft te zijn, als ie maar mooi islittlejoannes schreef op zondag 02 maart 2008 @ 17:57:
Ik had 3 eigenlijk zonder dijk verwacht (dus op de steiger zelf) en met een langere sluitertijd. Das wel redelijk afgezaagd, maar nu is het een beetje snapperige foto geworden. Ook klopt door de gradient af en toe de sfeer niet. Zoals bij 6.
Jij ook bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad op vrijwel alle foto's gebruik gemaakt van een Cokin ND grad. (volgens mij heb ik dat hierboven al een paar keer gezegdwacko schreef op zondag 02 maart 2008 @ 18:10:
Ik vind het hele mooie foto's, mooie kleuren in 1, 3 en 6. Interessante composities, met name 7 erg goed gevonden.
Heb je een Cokin grad ND gebruikt?
Verwijderd
De ND-grad snap ik, maar dat verklaard de vlekken mijn inziens niet. Ik verwacht bij een grad filter dat het "donkere" boven vloeiend overloopt naar een "lichter" beneden (of diagonaal zou je dat willenLaurens schreef op zondag 02 maart 2008 @ 12:18:
[...]
1 t/m 6 zijn allemaal met een ND-grad filter gemaakt, dus die hebben allemaal een donkere bovenkant... of donkere vlekken. Dat is bewust gedaan...
BV foto 1 en 3 lijken rechtsboven last te hebben van de "standaard" lens vignettering. Linksboven lijkt een diagonaal geplaatst ND gradueel filter voor de extra vignettering te zorgen.Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 13:45:
[...]
De ND-grad snap ik, maar dat verklaard de vlekken mijn inziens niet. Ik verwacht bij een grad filter dat het "donkere" boven vloeiend overloopt naar een "lichter" beneden (of diagonaal zou je dat willen) maar niet een donkere vlek in de linker bovenhoek. Kan je vertellen waar ik mis zit ?
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
In de onderhoeken zie je het bij 1 en 3 ook.ajhaverkamp schreef op maandag 03 maart 2008 @ 14:51:
[...]
BV foto 1 en 3 lijken rechtsboven last te hebben van de "standaard" lens vignettering. Linksboven lijkt een diagonaal geplaatst ND gradueel filter voor de extra vignettering te zorgen.
Ik kan zo niet zeggen waardoor dat komt. Het grad-filter heb ik volgens mij overal waar ik hem gebruikt heb er recht op gehad, of bewust scheef (zoals op 2). Verder kan het te maken hebben met de standaard vignetting van de lens, zoals hierboven al aangegeven, deze wordt extra versterkt door een flinke verhoging van het contrast.Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:33:
[...]
In de onderhoeken zie je het bij 1 en 3 ook.
Wat ik bij een eventueel diagonaal geplaatst filter mis is het gradueel verloop in de rest van de foto. Ik zie buiten de vignettering alleen een donkere hoek linksboven en geen verloop naar rechtsonder.
Wat ik overigens nog niet gezegt heb is dat ik het wel mooie foto's vindt. Lijkt wel of ik alleen aan het kraken ben maar dat is het absoluut niet !
[ Voor 7% gewijzigd door Laurens op 03-03-2008 15:56 ]
Dat zou ook nog mogelijk kunnen zijn inderdaad, naast de Cokin houder zit er ook nog een (dun) UV-filter op.Herrick schreef op maandag 03 maart 2008 @ 16:43:
Bij gebruik van de normale Cokin houder in combinatie met een UWA krijg je last van vignettering. Misschien dat dat hier ook het geval is geweest?
Zijn deze fotos van je 17-50 mm? En bevalt deze lens eigenlijk, als vervanging voor de kitlens?Laurens schreef op maandag 03 maart 2008 @ 15:52:
[...][]
Verder kan het te maken hebben met de standaard vignetting van de lens,
[]
Die lens heb ik ook gehaald als vervanger voor de kitlens en heb daar tot nu toe nog geen moment spijt van gehad. Uitstekende scherpte en lichtsterkte. Aanrader dus!Siparti schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 22:25:
[...]
Zijn deze fotos van je 17-50 mm? En bevalt deze lens eigenlijk, als vervanging voor de kitlens?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq