Toon posts:

[P4C800-e Deluxe]3-4 sata hd's connecteren zonder raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Ik heb nu 4 sata schijven waarvan er 2 al geruime tijd in raid staan.
Nu wil ik wegens het crashgevaar en alle gevolgen vandien de schijven uit raid halen. Aangezien er op dat mobo slechts 4 sata poorten zijn (waarvan 2 raid sata connectors) moet ik die schijven dus werkende krijgen zonder raid te gebruiken. Heb al tijdje gezocht maar het meeste is dat die mensen hun schijven in raid plaatsen. Kan er iemand mij zeggen of dit gaat en wat ik moet aanpassen in de bios?

Alvast bedankt,
Fiddler

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom maak je dan niet gewoon een singledisk RAID 1 array aan als je per se arrays moet aanmaken? Dat truukje heb ik wel ens gedaan op een controller die geen JBOD wilde doen.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:36:
Waarom maak je dan niet gewoon een singledisk RAID 1 array aan als je per se arrays moet aanmaken? Dat truukje heb ik wel ens gedaan op een controller die geen JBOD wilde doen.
Kan je eens even verduidelijke wat je bedoelt met een singledisk raid 1 array?
Ben nogal een leek in al dat raid stuff ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:42:
[...]

Kan je eens even verduidelijke wat je bedoelt met een singledisk raid 1 array?
Ben nogal een leek in al dat raid stuff ;)
Als je controller per se vereist dat je schijven in RAID moet draaien dan kun je ook op 1 disk een RAID 1 array maken, zodat je deze als losse schijf kan gebruiken. Dit natuurlijk als JBOD geen optie is.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
offtopic:
Even voor de duidelijkheid: Jij wil die 2 schijven dus op dezelfde connectors aangesloten houden, maar niet met RAID 0?anders lees ik even over het feit heen dat je 4 sata hdd's hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door Voutloos op 28-02-2008 13:46 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik zou eigenlijk alle 4 de schijven appart willen aansluiten zonder raid te gebruiken.
Enkel weet ik niet waar en hoe ik dit moet doen. 8)7

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:14:
Dus ik zou eigenlijk alle 4 de schijven appart willen aansluiten zonder raid te gebruiken.
Enkel weet ik niet waar en hoe ik dit moet doen. 8)7
Welke opties in de bios heb je dan? Zoals ik al zeg is mijn tip een optie als je GEEN JBOD kunt gebruiken. Kun je wel gebruik maken van JBOD of NON-RAID, dan kun je dat het beste doen (waarbij JBOD niet de meest ideale optie is, maar dat kun je dan ook per disk instellen waarschijnlijk). Nogmaals, ik ken de controller niet specifiek (ik heb ooit wel met het bord gewerkt, maar geheel in Asusstijl viel het ding om de haverklap uit, dus ben nooit zover gekomen als het bouwen van een array).

Verwijderd

Topicstarter
http://www.asus.com/produ...=30&model=175&modelmenu=1
Dit is het moederbord.
The P4C800-E Deluxe offers the most complete RAID solution. A Promise SATA controller offers RAID 0, 1 and 10 functions with Max. 2 UltraATA 133 ports and 2 SATA HD ports, enabling users to build a RAID array with any 2, 3 or 4 of the ports. With unique multi-RAID function, RAID 0 and RAID 1 array can co-exist.

ICH5R with Integrated SATA and RAID 0
Intel is the world's first chipset maker to integrate Serial ATA (SATA) and RAID 0, 1 functions into the South Bridge. The latest ICH5R chipset now delivers 150MB/s fast data transfer (SATA) and striping performance to enhance computing efficiency.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Goed, nu weet je wat je moederbord kan, maar ik krijg niet de indruk dat je zelf wat wil proberen/uitzoeken. Desbetreffende schijven hangen blijkbaar aan de promise controller, wat je wel aan mag geven aangezien je mobo meerdere opties voor raid heeft. Kan je niet stiekem triviale raid arrays van 1 schijf aanmaken?

{signature}

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik ken het bord, ik heb dat ding tegen de muur hangen... Maar kijk eens in de bios van het ding, daar gaat het om (die ken ik dus niet uit m'n hoofd :P). Kijk welke opties je daar hebt en kijk op welke manier dat je dat kunt gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 15:13:
[...]
Ik ken het bord, ik heb dat ding tegen de muur hangen... Maar kijk eens in de bios van het ding, daar gaat het om (die ken ik dus niet uit m'n hoofd :P). Kijk welke opties je daar hebt en kijk op welke manier dat je dat kunt gebruiken :)
Gisteren wat verschillende items geprobeerd te veranderen maar ik krijg die 2 schijven die nu in raid staan niet te zien appart. Enkel wanneer ik ze terug in raid plaats komen ze er te staan. Zal vanavond nog eens zien wat ik kan veranderen. Was gisteren wat laat en ik sta elke dag voor 5:30u op dus kon niet tot 3u blijven prutsen. Ze verwachten nog dat hier wordt gewerkt :X Ik laat jullie nog iets weten vanavond.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 15:18:
[...]
. Enkel wanneer ik ze terug in raid plaats komen ze er te staan.
Waar komen ze te staan? In de bios of in Windows? In Windows zul je namelijk wel nieuwe partities moetne maken en formatteren voordat je ze kunt gebruiken.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
1 In de bios kijken of je de raid kunt wijzigen naar ide.

2 Of allebei de schijven aangesloten, dan een raid maken met steeds 1 schijf.

3 Of de schijven 1 voor 1 aansluiten, en een raid maken met 1 schijf. Dus 2x.

4 Allebei de schijven aangesloten, geen raid maken(met raid aan) en kijken of windows de schijven ziet.

Weet niet wat de kontroller doet omdat er al een raid op staat. Dit misschien beter eerst verwijderen, dus de schijf leegmaken.

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:56:
1 In de bios kijken of je de raid kunt wijzigen naar ide.
Heb dit gedaan en kon in bios de raid veranderen in ide.
Als ik dan opstartte dan kwam er een bericht (anders dan raid normaal) dat die 2 drives vond.
In windows niet te vinden. Dus ikke gaan zien naar die drivers van de hardware en er stond en raid driver corrupt. Nieuwste van de site van promise gehaald. Hielp niets. Blijkbaar moet je verwijzen naar de UiSata.inf file via een iets andere weg dan normaal de drivers aanpassen.
Nu werkt het en kan ik drives formatteren.
Thx allemaal voor de tips en hulp. ;)

Na het terugkopieren van de data blijkt dat de schijven soms niet meer reageren.
Ik ben aan het kopieren en plots stopt het, de kader van het kopieren blijft wel staan en die mapjes bewegen nog wel. Maar er gebeurd niets meer. Als ik dan naar de bestemming (een van die 2 schijven) ga in verkenner dan doet hij niks meer? Enig idee iemand?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2008 08:33 ]

Pagina: 1