Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 17:45
Ik heb inmiddels het gros van de onderdelen in huis voor een GainClone obv een LM3875.

Als ik me aan deze lijst zou houden dan heb ik een 225VA ringkern nodig hebben, in principe geen probleem; Okaphone verkoopt de juiste Amplimo trafo.

Probleem is echter dat deze trafo zo groot is (110x52), dat er weinig fatsoenlijke behuizingen met een redelijke prijs te vinden zijn (bijvoorbeeld deze: http://nl.rs-online.com/w...tProduct&R=1853209#header ), de breedte gaat maar tot 105, en zo is het met bijna elke behuizing...

Ik wil dus eigenlijk 2 kleinere trafo's (ik wil de voeding wel bij de chip houden).

Welke is er nodig? de 225VA lijkt me een hoop overkill, als ik deze door 2 deel zou ik uitkomen op 120VA, deze kost echter nog steeds 46 euro tov 51 euro voor de 225va, dan kost het meteen bijna het dubbele dus...

Iemand toevallig ervaring en hoeveel VA is er nu echt nodig? Of als iemand een mooie (zwarte alu behuizing met koelribben weet voor een redelijke prijs zou ik het graag willen weten, ik zoek me suf de afgelopen dagen...

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 13:49
De originele trafo in de 4700 Power Humpty is een moeilijk verkrijgbaar type (170VA) daarom wordt de 225 VA versie gebruikt (staat op diverse sites)

[ Voor 27% gewijzigd door elhopo op 28-02-2008 14:26 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:24
In mijn eigen Gainclone heb ik twee 26VAC trafo's gebruikt die ieder 2,6A kunnen leveren. Dit word 33V wanneer gelijkgericht. Dat wilt zeggen dat ik in totaal 171W tot mijn beschikking heb over twee kanalen (Het is een stereo versterker). In de datasheet van de LM3876 zie je dat hij ongeveer 90W aan warmte genereert bij 56W output vermogen (als ik het goed herinner), dus mijn twee trafo's zijn eigenlijk net genoeg voor één kanaal.
Met deze trafo's gaat het ding nog altijd hard genoeg zonder te clippen, dus ik zou me geen zorgen maken.
Je moet er rekening mee houden dat een 10Watt versterker meestal al genoeg is (hangt natuurlijk af van je speakers en van het volume waarop je wilt spelen).
Met andere woorden: Heb je dat vermogen wel nodig?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
een 80VA lijkt me meer als voldoende, desnoods nog een trapje hoger.

een 225VA voeding lijkt me zwaar overkill...

One World Concepts

• Eddy Dean
B_FORCE schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:17:
een 80VA lijkt me meer als voldoende, desnoods nog een trapje hoger.

een 225VA voeding lijkt me zwaar overkill...
Daar vergis je je echt in. Als je de Gainclone op vol vermogen wilt kunne gebruiken heb je minstens 146W nodig (56W output + 90W warmte) per kanaal.

De vraag is dus of de TS de Gainclone op vol vermogen wilt gebruiken...

Niet waar. Ongeveer 47W warmte bij vol vermogen. 47+56 = 103W. 80W trafo is dus te min.

[ Voor 9% gewijzigd door Eddy Dean op 28-02-2008 17:59 . Reden: foutje ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Een van de "truken" van een gainclone was dacht ik zo weinig mogelijk capaciteit na je gelijkrichting, en een extreem overgedimentioneerde ringkerntrafo. Daar hangt dan vast een of ander verhaaltje aan vast.

Als je je bij de feiten houdt, neem je beter een gewoon gedimentioneerde ringkerntrafo (dat is véél goedkoper), en zorg je dat je wél voldoende capaciteit na de gelijkrichting hebt (dat is meetbaar serieus beter, hier wat overdimentioneren heeft wel nut en is goedkoper).

En zoals anderen al zeggen: het is nutteloos om veel meer vermogen te voorzien dan het maximale wat je gaat gebruiken. Een goeie speaker geeft 90 dB als je er 1W muziek in steekt, voor de huiskamer kom je echt wel toe met een tiental watt (investeer wat je bespaart in speakers).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ehm ik was even in de war met de LM1876, die heb ik zelf thuis.

Wat een verschil, een cijfertje :D :+

One World Concepts

• LiquidSmoke
Allemaal bedankt,

Ik heb geen idee van de gevoeligheid van mijn speakers, hij ligt best hoog, want de versterker die nu speelt is ook niet bepaald krachtig.

Dat ik een gainclone wil bouwen ligt vooral aan het feit dat het voor fun moet zijn en omdat eigenlijk iedereen die er één heeft tevreden is met de kwaliteit (ook al kan dat nogal subjectief zijn natuurlijk).

Ik heb inmiddels wat verder zitten tekenen en denken, en ik denk dat het een soort van 2HE kastje gaat worden, zodat ik later kan uitbreiden (meer kanalen, luidspreker bescherming, grotere afvlakking aan de voeding etc).

In een 2HE (hoogte ~88mm) kan ik alles kwijt, dus misschien toch de 225VA of anders elk kanaal een eigen trafo (is volgens sommige beter, maar ik denk dat het niet veel uitmaakt).

Onderdelen zijn al gedeeltelijk onderweg, misschien dat ik het topic ff een schop geef met foto's en anders in het AV forum...

Verwijderd

Mijn gainclone heeft 2 x 80VA 24V per kanaal, met 2 x 10.000uF per voedingslijn +/- aan afvlakking, werkt prima, ook op vol vermogen. De ringkernen kwamen van Baco, zo'n dumphandel, waren nieuw voor 8 Euro / stuk.

• LiquidSmoke
Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 11:18:
Mijn gainclone heeft 2 x 80VA 24V per kanaal, met 2 x 10.000uF per voedingslijn +/- aan afvlakking, werkt prima, ook op vol vermogen. De ringkernen kwamen van Baco, zo'n dumphandel, waren nieuw voor 8 Euro / stuk.
Hmz, ik heb inmiddels bestelt dus het wordt toch de amplimpo 225va;

Ik begin nu met 2 kanalen, uiteindelijk zullen dit er meer worden in dezelfde behuizing (badkamer, slaapkamer etc), ik zal wat moeten meten en rekenen, maar er kunnen misschien meer amps op 1 trafo (ligt ook aan je gebruik natuurlijk).

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Eddy Dean schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 17:55:
[...]

Daar vergis je je echt in. Als je de Gainclone op vol vermogen wilt kunne gebruiken heb je minstens 146W nodig (56W output + 90W warmte) per kanaal.

De vraag is dus of de TS de Gainclone op vol vermogen wilt gebruiken...

Niet waar. Ongeveer 47W warmte bij vol vermogen. 47+56 = 103W. 80W trafo is dus te min.
Bij een sinus zou het niet voldoende zijn maar probeer maar eens een muziek stuk te vinden waarvan de belasting over langere tijd gelijk is aan een sinus.

• Eddy Dean
Part schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 12:44:
[...]

Bij een sinus zou het niet voldoende zijn maar probeer maar eens een muziek stuk te vinden waarvan de belasting over langere tijd gelijk is aan een sinus.
Klopt, maar het voltage moet ook niet al te zeer gaan meebewegen op de muziek ;), dus met een minder sterke trafo heb je sterkere condensators nodig. Ik zou de voorkeur ervoor geven om ze allebei krachtiger te maken dan wat nodig is... Bij mijn gainclone (2x 26VAC 2,6A trafo's) zie je het voltage (gemeten over de condensatoren) best wel inzakken als eens wat harder gespeeld word. Ik heb overigens 2x 4600uF als condensatoren (Komt binnenkort nog 2x 5300uF bij)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:52

voodooless

Sound is no voodoo!

naftebakje schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:04:
Een van de "truken" van een gainclone was dacht ik zo weinig mogelijk capaciteit na je gelijkrichting, en een extreem overgedimentioneerde ringkerntrafo. Daar hangt dan vast een of ander verhaaltje aan vast.

Als je je bij de feiten houdt, neem je beter een gewoon gedimentioneerde ringkerntrafo (dat is véél goedkoper), en zorg je dat je wél voldoende capaciteit na de gelijkrichting hebt (dat is meetbaar serieus beter, hier wat overdimentioneren heeft wel nut en is goedkoper).
Ik wil hier nog wel even op inhaken :) Veel van die gainclone audiofielen doen feitelijk maar wat en nemen over wat anderen al bedacht hebben zonder daar ook maar even over na te denken. Daar komt dus ook dat fabeltje vandaan dat je met 470uF capaciteit (sommigen gebruiken nog minder) in de voeding het beste geluid zou hebben... Er worden dan de meest vreemde verhalen uit de hoge hoed getoverd om "aan te tonen" waarom dat zou zijn (versterker wordt sneller is het meest aangehaalde argument).

Feit is gewoon dat het gewoon belachelijk is. Die 470uF zijn lokaal prima, maar uit een 250VA trafo ga je echt geen betere stroom krijgen dan uit een 120VA trafo :) Dus die extra capaciteit is gewoon nodig en ik zou dan 4700uf of liever nog 10.000uF (of 2x 4700uF) per rail nemen, en gewoon een kleinere trafo. Die trafo houdt sowiso niet opeens op als je er meer dan zijn rating uit wil halen natuurlijk. 't ding gaat gewoon verzadigen en wordt wat warmer.

En aangezien je met normaal volume toch niet veel meer dan 10W in je speakers zal stoppen zou ik me al helemaal nergens zorgen over maken :)

Zegt iemand met 2x400W RMS @4 Ohm met twee 400VA trafo :+

En pics in AUD zijn natuurlijk altijd welkom _/-\o_

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• LiquidSmoke
Inmiddels een gedeelte binnen; de behuizing (Trafo, 2u kast, wit/beige met zwart front, 2x RCA verguld en 2x speakon chassis bussen).

Ik houd het 'algemene' ontwerp aan; standaard caps en weerstanden, later misschien andere caps etc.

De foto's komen eraan, ik wil het vooral langzaam aan doen (nauwkeurigheid, en de fun natuurlijk).

De trafo is toch de 225va geworden, het ding is zwaarder dan ik dacht (bijna 2kg)...

Tevens bouw ik nu 2 kanalen op, en later misschien nog 2..
Pagina: 1