• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-05 16:37
Ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht met de volgende specs:

Phenom 9600 Black Edition
Asus M3a32 deluxe WIFI/AP
4 GB GEIL BlackDragon (kit of 2) 5-5-5-15 PC8500
2x 500 GB Western Digital SE16
2x HIS HD3870 IceQ3 Turbo 512MB
Creative X-FI Extreme Gamer
Zalman ZM600-HP 600 Watt, 20+24 Pins
Samsung SH-S203P S-ATA, Bulk, Zwart
Scythe Processorkoeler Kama Cross

Nu heb ik dit allemaal geassembleerd en Vista 64 bit erop geinstalleerd en dat leek allemaal goed te werken, maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan.

Als de computer afsluit en dan later weer aanzet start hij niet op.
Het maakt niet uit of ik hem gelijk weer aanzet, of een dag later.
Alles lijkt wel spanning te krijgen, fans gaan draaien ledjes gaan branden maar er gebeurd verder niets. Er komt zelfs geen piepje uit de pc speaker.

Als ik niet afsluit maar reboot ondervind ik geen problemen.

Als ik het knopje achter op de voeding uitschakel en vervolgens weer inschakel en ik druk op de powerknop start alles weer vrolijk op.

Vista werkt verder zonder problemen, het loopt niet vast, krijg geen foutmeldingen en als ik benchmarks (3dmark06) draai krijg ik er toch redelijke scores uit.

Ik denk zelf dat het aan mijn voeding moet liggen, maar die zalman voeding van 600W zou dit toch moeten trekken, en al zou die dat niet kunnen waarom doet hij het dan wel als de stroom er even afgeweest is.

Wat mij ook opviel is dat het UV ccfl dat ik erin heb gezet maar half oplicht, hoort dit zo?
Uiteraad heb ik die nu losgekoppeld, maar hij is niet de veroorzaker van het probleem.

Heeft iemand een soort gelijk probleem meegemaakt?
wat zou ik kunnen proberen om het probleem te isoleren?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Probeer eerst eens zoveel mogelijk los te koppelen, om te zien of dat het verhelpt. Controleer de spannings-waardes die van je voeding afkomen, als deze belast is. Het is een goede voeding, maar dat wilt niet zeggen dat hij niet stuk kan zijn ;)

• ArisB
Ik heb nu m'n ccfl op een andere molex gezet en nu brandt hij wel goed,
nu zitten beide case fans op 1 molex, maar er draait er maar 1.

het is 1 120mm fan aan de achterkant en een 80mm fan met LED aan de zijkant van de kast.
als ik ze beide aansluit op 1 molex (met verlengstukje) draait de 120mm fan niet, de 80mm fan draait langzaam en z'n verlichting is zwak.

Dit moet toch wel een voedings probleem zijn, die dingen zitten er rechtstreeks op.

Maar wat ik me nu afvraag, is m'n voeding gewoon stuk of heb ik een zwaardere nodig?

• ArisB
Heb het met 1 kaart geprobeerd, zelfs dan start hij nog niet op na een shutdown.

Wat mij wel opviel is dat er een schel piep geluidje uit de voeding komt, het is duidelijk te horen van dichtbij.

Heb de voeding in m'n oude pc gezet, dat werkt wel maar die zou met een 200W voeding zelfs nog werken denk ik :) (amd64 3200+ met X850XT agp kaartje).

Verwijderd

ArisB schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 22:36:
Heb het met 1 kaart geprobeerd, zelfs dan start hij nog niet op na een shutdown.

Wat mij wel opviel is dat er een schel piep geluidje uit de voeding komt, het is duidelijk te horen van dichtbij.

Heb de voeding in m'n oude pc gezet, dat werkt wel maar die zou met een 200W voeding zelfs nog werken denk ik :) (amd64 3200+ met X850XT agp kaartje).
Dat geluid is waarschijnlijk een spoeltje, maar het kan ook een elco zijn. Indien de laatste: voeding RMAen.

Het zou misschien ook nog kunnen dat je voeding en mobo niet compatible zijn, ik weet het zeldzaam, maar ik heb het al eens meegemaakt.

Misschien is het Power-on signaal van het mobo niet in orde, of het Power-ok signaal van de voeding niet? Er zijn echter nog vagere mogelijkheden; Enermax voeding die het op het ene mobo wel goed deed en op het andere niet, beide van hetzelfde type (MSI "vul maar in").

//edit
Heb je voor de gein trouwens al eens een ATX reset gedaan? Computer uit, stekker eruit, aanknop 30 seconden in houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2008 08:50 ]

Verwijderd

Heb je je Geheugen wel op 2.1V gezet, ik heb dit probleem ook gehad met Geil geheugen.
hij bootte ook niet. soms wel soms niet.

Zet je geheugen op 2,1V als je dit nog niet gedaan hebt,

• ArisB
Ik heb het geheugen op 2.4 staan.

Ik vond het zelf een beetje hoog, maar volgens de geil website hoort het te werken op 2.4 V.
Heb voor de zekerheid even memtest gedraaid die gaf geen fouten, dus dat zal wel goed zitten denk ik.

• Annihlator
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-05 17:48
heb je ook geen fan-aansluitingen meer op het mobo? ik heb een oude server die met teveel dingen op de molex (behalve als je hem volstouwt met hdds, dan doet ie wel normaal (wtf?)) ook niet wil.

Mijn specs

• ArisB
Probleem is opgelost,
Geheugen moest toch op 2.1V ipv 2.4.

Nu boot hij gewoon normaal.

Verwijderd

2.4V leek mij ook al ongelooflijk veel hoor
Ik heb mijn geheugen op 2,25v draaien en er een actieve koeler recht op draaien, anders wordt het gewoon veel te warm
Correct me if I'm wrong (wat nou wel goed kan zijn hoor), maar staat er op de website van GEIL niet dat je geheugen TOT 2.4v hoort te werken en niet dat je geheugen op 2.4v MOET werken? :P
Pagina: 1