Toon posts:

Meerdere webservers (p 80) op 1 IP adres.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien er vanaf mei 2008 in Best glasvezel komt te liggen van onsbrabantnet ben ik wat voorbereidend werk aan het treffen. Aangezien ik nu 12 servers bij Interconnect heb hangen die alleen gebruikt worden om op te testen en als verkoop instrument. Ben ik vanplan om deze straks op ons kantoor onder te gaan brengen. Immers kan dat straks makkelijk met die snelheid.

Maar daar komt het probleem. De mensen bij onsbrabantnet vragen (en ja ik heb het veelvuldig nagevraagd) op jaarbasis 977,50 voor 1 aansluiting met slechts 5 effectieve IP adressen. SLIK SLIK SLIK over de 13 adressen variant ga ik nog maar niet beginnen dat is meer dan het dubbele. Je krijgt er geen extra glaslijnen bij alleen 5 IP adressen. Nou dat is gewoon belachelijk. Dat bedrag komt gewoon uit op hetzelfde bedrag waar ik mijn colo bij Interconnect voor huur. En die betalen dan nog mijn 400 watt stroom erbij per server.

Maar heel lang geleden heb ik ooit eens iets geprobeerd (en dat heeft gewerkt) om achter 1 statisch IP adres meerdere webservers te hangen. Helaas kan ik daar niets over vinden (in HOWTO variant) hoe je dat nu binnen een linux server/router kan realiseren.

Aan de hand van een simpel voorbeeld wil ik het even uitleggen.

Nu hebben deze 12 servers 12 IP adressen met 12 domeinnamen die elk naar 1 IP linken.

Nu wil ik die 12 domeinnamen behouden maar moeten die naar 1 vast IP linken. De server die aan dat vaste IP hangt moet op basis van de gekozen domeinnaam zelf bepalen naar welke server (die lokaal achter hem hangt) hij deze moet doorverbinden.

Is zo`n optie mogelijk? Heeft iemand enig idee hoe je zoiets kan realiseren of zijn er ergens makkelijk HOWTO`s te vinden? Ik denk dat veel mensen bij OnsNet er wat aan hebben. Immers kan ik voor 900 euro makkelijk een extra server/router aankopen die echt wel langer meegaat dan 1 jaar. En 1 statisch IP kost maar 25 euro eenmalig aan inschrijfgeld. Waardoor het allemaal wel weer aantrekkelijk word.

Ik vernam vanuit Onsbrabantnet dat er in Eindhoven / Nuenen etc slecht 4 mensen zijn die een IP subnet afnemen waarvan slechts 1 de 16 IP variant. Dus volgensmij is hier wel degelijk wat behoefte aan.

Daarnaast had ik dan graag van iemand sde specs waar dit alles aan moet voldoen. Aangezien de onsnet kast geen 1000mbit heeft heb je aan 2x 100mbit netwerk kaartjes genoeg in de server/router en dan hoor ik graag nog welke betaalbare switch ik er achter kan hangen. Ik verwacht geen Cisco spul te hoeven gebruiken. De belasting is immers ook niet zo groot ik ga uit van een continu van maximaal 25 mensen over 12 servers. Op piek momenten.

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je zou daarvoor gebruik kunnen maken van Apache name based virtual hosts.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:53

Eijkb

Zo.

De persoon heeft het over fysieke servers, niet over meerdere domeinen op 1 server.

Met een firewall / router moet het kunnen, maar ik ben niet zo thuis in de syntax dat je ik zo 1,2,3 kan helpen.

.

Verwijderd

Omdat je wil verdelen op http-header level zul je een http proxy server moeten hebben. Wij hebben dit gewoon met apache gedaan die of lokaal of over het netwek proxy'ed.

Kijk wel uit met SSL. Je zal de certificaten op de proxy server moeten installeren omdat de SSL verbinding wordt gemaakt voordat er headers gestuurd worden en het gevraagde domein nog niet bekend is. Je kan daarom ook maar 1 SSL certificaat per IP gebruiken.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 12:18

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Je gebruikt 12 fysieke machines om voor 12 domeinen een website te testen. Is dat niet een beetje oversized? Zijn het dusdanig zware sites dat er voor elke site een fysieke server nodig is? Dat kan ik me namelijk -zeker als het om testdoeleinden gaat- nauwelijks voorstellen. Beter plaats je dan alle sites op 1 fysieke server en werk je zoals eerder gezegd met name based virtual hosts. Je laat dan alle DNS records naar 1 IP verwijzen, en klaar is kermisman!

Launching containers into space

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:02

Simkin

Bzzzzz

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:07:
Maar daar komt het probleem. De mensen bij onsbrabantnet vragen (en ja ik heb het veelvuldig nagevraagd) op jaarbasis 977,50 voor 1 aansluiting met slechts 5 effectieve IP adressen. SLIK SLIK SLIK over de 13 adressen variant ga ik nog maar niet beginnen dat is meer dan het dubbele. Je krijgt er geen extra glaslijnen bij alleen 5 IP adressen. Nou dat is gewoon belachelijk. Dat bedrag komt gewoon uit op hetzelfde bedrag waar ik mijn colo bij Interconnect voor huur. En die betalen dan nog mijn 400 watt stroom erbij per server.
Slik slik slik? da's nog geen 82 euro per maand...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Volgens mij wil de TopicStarter een Reverse Proxy bouwen. :)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Laat maar niet goed gelezen :X

[ Voor 83% gewijzigd door ik222 op 28-02-2008 12:57 ]

• Osiris
  • Niet online
ik222 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:57:
Je kunt natuurlijk ook elke server op een aparte poort laten draaien en dan met portmapping op je firewall werken. Ik geef toe dat dit geen nette oplossing is maar het is wel simpeler te maken denk ik.
Ah ja, dus mensen voor domeinA.nl kunnen rustig naar poort 80 surfen, maar mensen voor domeinB.com en domeinC.net moeten naar resp. poort 81 en 82 surfen? 8)7

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Osiris schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:59:
[...]

Ah ja, dus mensen voor domeinA.nl kunnen rustig naar poort 80 surfen, maar mensen voor domeinB.com en domeinC.net moeten naar resp. poort 81 en 82 surfen? 8)7
Dat kun je toch met je domeinaam regelen?

Overigens heb ik mijn post al verwijderd omdat de TS duidelijk aangeeft via poort 80 te willen werken.

• Osiris
  • Niet online
ik222 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:39:
[...]

Dat kun je toch met je domeinaam regelen?
Nee, domeinnamen (A/AAAA-records iig) hebben niets te maken met poorten of wat dan ook :)

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 28-02-2008 14:57 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Osiris schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:18:
[...]

Nee, domeinnamen hebben niets, maar dan ook niets te maken met poorten of wat dan ook :)
Ho ho..

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46

m0nk

16-09-2003 15.15

<VirtualHost *:80>
ServerName www.domein.nl
ProxyPass / "http://192.168.x.x:poort/"
</VirtualHost>

Zoiets? En dan al het http verkeer op 1 apache server binnen laten komen. Weet alleen niet of dit werkt met een andere fysieke machine..

[ Voor 71% gewijzigd door m0nk op 28-02-2008 14:40 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-03 12:28

Kettrick

Rantmeister!

m0nk schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:37:
<VirtualHost *:80>
ServerName www.domein.nl
ProxyPass / "http://192.168.x.x:poort/"
</VirtualHost>

Zoiets? En dan al het http verkeer op 1 apache server binnen laten komen. Weet alleen niet of dit werkt met een andere fysieke machine..
Ja hoor geen probleem :)

• Osiris
  • Niet online
/me Kuch *, ff editen naar A/AAAA-records O-)
Pagina: 1