Ik was gisteravond even aan 't testen of eSATA (3.0) nu echt zo veel sneller is dan USB2.
Dus, een schijf geleend van een collega, aan de eSATA aansluiting gehangen, PC geherstart (was blijkbaar nodig).
De eSATA disk is de D schijf en gebruikt de JMicron controller van het moederbord.
M'n eigen data partitie is de E schijf, welke onderdeel is van een stripeset van 2 300 GB Seagate Barracuda's via SATA op de ICH9R controller.
In Altap Salamander (explorer vervanger), een kopie-actie gestart, van wat films van E naar D.
Het resultaat is redelijk vreemd.
Bij een kopieer-actie van de SATA stripe set naar de eSATA disk:

Vervolgens terugkopieëren, van eSATA naar de SATA stripe set.

De CPU load bij die laatste actie zat rond de 35% merkte ik.
Dus, daarom de volgende test ; de CPU load bij een kopieer actie van 500 MB van SATA naar eSATA ; voor de kopieer-actie ca 2% CPU usage.

En, andersom, de CPU load bij een kopieer actie van 500 MB van eSATA naar SATA:

Dus, samenvattend.
SATA -> eSATA : geen noemswaardige CPU load, >60 MB/sec.
eSATA -> SATA : 35% CPU load, <20 MB/sec.
Raar....maar, wat blijkt nog meer ; bij een kopieeractie óp de SATA disk (700 MB van folder \Films naar \Test) zie ik een snelheid van 30 a 35 MB/sec, en deze CPU load:

Nu ben ik in de war.....ligt 't aan de eSATA connectie ? Lijkt me stug, aangezien het in de laatste actie helemaal niets met een eSATA disk te maken heeft.
Dus, 't ligt aan m'n SATA RAID controller (ICH9R), of de stripeset setup of nog iets anders ?!
Iemand enig idee of en zo ja hoe dit oplosbaar is?
Oh ja, systeemspecs:
Windows Vista x64 Ultimate, Intel Core2Duo E6750, 4 GB RAM, Asus P5K-R met ICH9R southbridge.
Intern: 2x320 GB SATA Seagate Barracuda in RAID0, op ICH9R SATA controller.
Extern: 1x 60 GB SATA, via JMicron SATA controller.
Dus, een schijf geleend van een collega, aan de eSATA aansluiting gehangen, PC geherstart (was blijkbaar nodig).
De eSATA disk is de D schijf en gebruikt de JMicron controller van het moederbord.
M'n eigen data partitie is de E schijf, welke onderdeel is van een stripeset van 2 300 GB Seagate Barracuda's via SATA op de ICH9R controller.
In Altap Salamander (explorer vervanger), een kopie-actie gestart, van wat films van E naar D.
Het resultaat is redelijk vreemd.
Bij een kopieer-actie van de SATA stripe set naar de eSATA disk:

Vervolgens terugkopieëren, van eSATA naar de SATA stripe set.

De CPU load bij die laatste actie zat rond de 35% merkte ik.
Dus, daarom de volgende test ; de CPU load bij een kopieer actie van 500 MB van SATA naar eSATA ; voor de kopieer-actie ca 2% CPU usage.

En, andersom, de CPU load bij een kopieer actie van 500 MB van eSATA naar SATA:

Dus, samenvattend.
SATA -> eSATA : geen noemswaardige CPU load, >60 MB/sec.
eSATA -> SATA : 35% CPU load, <20 MB/sec.
Raar....maar, wat blijkt nog meer ; bij een kopieeractie óp de SATA disk (700 MB van folder \Films naar \Test) zie ik een snelheid van 30 a 35 MB/sec, en deze CPU load:

Nu ben ik in de war.....ligt 't aan de eSATA connectie ? Lijkt me stug, aangezien het in de laatste actie helemaal niets met een eSATA disk te maken heeft.
Dus, 't ligt aan m'n SATA RAID controller (ICH9R), of de stripeset setup of nog iets anders ?!
Iemand enig idee of en zo ja hoe dit oplosbaar is?
Oh ja, systeemspecs:
Windows Vista x64 Ultimate, Intel Core2Duo E6750, 4 GB RAM, Asus P5K-R met ICH9R southbridge.
Intern: 2x320 GB SATA Seagate Barracuda in RAID0, op ICH9R SATA controller.
Extern: 1x 60 GB SATA, via JMicron SATA controller.