Toon posts:

Boot Camp probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een geruime tijd een Macbook en nu heb ik recent Leopard aangeschaft.
Toen ik zag dat Boot Camp hier gewoon in zat wilde ik daar gebruik van maken en een partitie van WinXP installeren. Tot mijn grote verbazing werkte alles in 1 keer proberen uitstekend.

Ik heb WinXP dus gewoon werkend geinstalleerd op mijn Macbook alleen nu wilde ik Leopard opnieuw installeren en gelijk de grote van de WinXP partitie aanpassen. Deze wilde ik van 5Gb naar 10Gb omzetten.
Tijdens de Leopard installatie met het schijfhulp programma, beide partities gewist en de grote aangepast. Leopard succesvol geinstalleerd, Boot Camp gestart, weer de WinXP installatie procedure doorgelopen maar na het copieren van de bestanden en het opnieuw opstarten geeft hij een variatie van foutmeldingen.

"Disk error no bootdevice found , press any key to restart" (waar hij vervolgens niet op reageert, of de anykey moet de power knop zijn).

"hal.dll not found"

of een blue screen error.

Ik begrijp er niets van, een dag eerder heb ik precies hetzelfde gedaan en alles werkte uitstekend, nu zit ik vast in deze Windows installatie. Omdat dit een Macbook is krijg ik tijdens het opstarten ook mijn WinXP cd er niet uit, de eject knop lijkt niet te reageren tijdens het opstarten.

Het enige wat in mij opkomt is tijdens de installatie van XP alle (dus ook mijn Leopard) partities verwijderen vervolgens XP te installeren, hopen dat het dan werkt. Vervolgens dat weer verwijderen om Leopard er weer op te krijgen.

Is dit verstanding of zijn er andere oplossingen? Tevens wil ik gewoon gebruik kunnen maken van een 10Gb WinXP partitie.

Kan iemand mij hier aub mee helpen?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het enige wat ik bij de foutmelding zelf denk is dat Bootcamp de partitie verkeerd heeft aangemaakt. Want het advies van Apple was om deze niet te formateren, terwijl al je problemen waarschijnlijk opgelost zijn door de partitie tijdens de windowssetup toch wel te formateren. En als je dat dan als FAT (of FAT32) doet kan OSX er gewoon bijkomen.

* Delerium zou FAT32 aanraden maar bij mij werd de 10 Gb partitie alleen toegestaan met de optie FAT.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb tijdens de WinXP installatie wel gewoon geformatteerd, het liefst zou ik ook een NTFS partitie aanmaken omdat ik deze als client voor een Win2003 server wil gebruiken omdat ik nu aan het leren ben voor mijn MCSA.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zou ook gewoon een NTFS partitie aanmaken en onder OS X NTFS-3G met MacFuse installeren. Dan kun je prima bij je NTFS schijf. :) (Lezen en schrijven.)
Met FAT(32) moet je teveel aan performance en functionaliteit inleveren naar mijn mening.

Als je trouwens de Option-toets tijdens het opstarten ingedrukt houd moet je toch gewoon nog naar OS X installatie kunnen booten?
Misschien vanuit daar je XP-partitie eens verwijderen en opnieuw aanmaken met de BootCamp assistent.

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de option toets eens testen, kijken wat mij dat opleverd.
Waar kan ik trouwens NTFS-3G met MacFuse vinden.. en er een beetje info over lezen?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Misschien wel op Google? Je weet maar nooit...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

De Boot Camp Assistent werkt alleen als de hd uit één partitie bestaat. Tenminste dat geeft ie bij mij aan. Er is ergens iets fout gegaan bij het gebruik maken van parallels én Fusion. Ik heb die HAL.DLL foutmelding ook en ik krijg windows niet meer via bootcamp erop.

iPartition leek een oplossing te bieden maar dat was helaas ook niet het geval...

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Hmm, ik kan me herinneren dat de partitie voor windows iig een GUID partition table moest hebben, volgens mij wordt binnen die bootcamp partitie dan weer een mbr parition table gebruikt, misschien dat het daar ergens mis mee gaat.

alt indrukken tijdens de boot zou iig je bootloader moeten starten (met keuze cd/osx/windows in jou geval)

Het is al een tijdje geleden dat ik bootcamp geinstalleerd heb dus negeer dit maar als het niet juist is/ondertussen verandered is.

Ik neem aan dat je tegenwoordig nog steeds niet een al bestaande gpt partitie kunt gebruiken voor je windows install (ik moet op mn 2e schijf nu 100% van de schijf gebruiken, aangezien de partitie niet kan worden geresized)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties... er hebben zich weer wat wijzigingen plaats gevonden.

Met de ALT toets ingedrukt tijdens het opstarten kon ik inderdaad weer mijn Leopard op. Tot mijn verbazing zag ik alleen 2 partities van 5 Gb staan terwijl ik tijdens de Windows installatie toch echt eentje van 10 Gb aangemaakt had.

Maar goed, het Schijfhulpprogramma opgestart deze twee verwijderd en een partitie van gemaakt.
Boot Camp weer doorlopen en met gekruiste vingers weer een poging gewaagd om WinXP te installeren. Waarempel het is deze keer gelukt. WinXP starte zowaar op zonder enige foutmelding.

Na de Leopard cd in mijn Macbook gestopt te hebben om het wisselen van besturingssystemen toegangelijk te maken en mijn drivers te installeren. Zag ik dat ik geen MacOSX kon selecteren om van te booten.

Wederom opnieuw opgestart met de ALT toets ingedrukt, deze keer alleen de keuze om WinXP op te starten of de MacOSX installatie cd die zich nog in mijn Macbook bevond.

Het installatie programma maar gestart en via het schijfhulp programma zag ik dat mijn MacOSX partitie opeens een NTFS partitie geworden was waar Windows de volgende bestanden naar gekopieerd had.

Autoexec.bat
Boot.ini
en nog een aantal andere files noodzakelijk voor het opstarten van Windows.

De Windows directory , Program Files en Documents and Settings bevonden zich echter op de aangewezen partitie.

Nu moet ik dus nogmaals MacOSX installeren.. daarna weer WindowsXP omdat deze zijn bootbestanden mist dan...

En elke keer maar hopen dat het goed gaat...

Weet er iemand wat er aan de hand is of belangrijker hoe ik dit gewoon kan oplossen??
Pagina: 1