[Time Machine] Interface reageert niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Heb zojuist de interface van Time Machine gebruikt om een aantal grote bestanden, die niet meer nodig waren, uit alle backups te gooien. Dit heb ik al vaker gedaan en ook nu weer is de Time Machine interface, en daarmee ook de MacOS interface, tijdens dit proces vastgelopen.

Op de achtergrond draait alles nog prima: ik kan inloggen via SSH, kan mijn muziek pauzeren en weer aanzetten met de sneltoetsen, enz. Enkel de grafische interface reageert nergens meer op.

Via SSH zojuist al geprobeerd om de Finder te killen (kon in ps geen applicatie vinden die de Time Machine interface leek te regelen). Dit is ook gebeurd, de TM interface, de dock en de balk bovenin zijn nu weg en ik zie nu het scherm van Firefox. Ik heb echter nog steeds geen controle over de interface (Firefox is niet actief en in het scherm klikken heeft ook geen effect)...

Heeft iemand enig idee hoe ik, eventueel via ssh, de controle over mijn interface weer terug kan krijgen? Er staan namelijk nog wat niet opgeslagen documenten open, die ik erg graag nog even zou willen opslaan. Als iemand weet hoe dit probleem ontstaat en hoe het voorkomen kan worden, houd ik me ook aanbevolen :).

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Mac: Restarting the Mac OS X Dock, Finder or Menubar gelezen?
The Finder crashed:
killall -KILL Finder
(you can also restart the Finder by option (=alt) + rightclicking the Finder icon in the Dock and selecting Relaunch. It doesn't always work though.)

The Dock crashed:
killall -KILL Dock

The Menubar crashed/refuses to be clickable:
killall -KILL SystemUIServer
Je kunt hiermee proberen om Finder, Dock of menubalk te herstarten, de processen zouden automatisch moeten herstarten... (misschien wordt TM gerenderd door SystemUIServer ipv Finder)

Als het dan nog niet werkt, is het het beste om toch maar te rebooten (shutdown -r now) en maar afwachten wat er van je files overblijft (denk aan AutoRecovery van Office enzo).

Dus daarom kindertjes: altijd werk opslaan voor je iets anders gaat doen, zeker als je aan backups gaat rommelen :Y)

We are shaping the future

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Het restarten van de dock zorgde er inderdaad voor dat deze weer terugkwam. Jammer genoeg was de functionaliteit beperkt tot het laten zien van de namen van de bijbehorende applicaties. Iets starten of afsluiten was er niet bij :/.

Afsluiten van SystemUIServer had geen zichtbaar effect. Ook bleek dat Finder helemaal niet afgesloten was, maar zich al die tijd in de toestand 'E' bevond volgens ps. Dit betekent dat hij aan het afsluiten is en daar kan niks aan veranderd worden.

Na wat verder zoekwerk op het internet kwam ik nog iemand tegen met een zelfde soort probleem: Mac Applications Not (Force) Quitting. Ook hier applicaties die in toestand 'E' blijven hangen en Time Machine die raar doet. Het schijnt dat USB-apparaten af en toe roet in het eten gooien en dit soort gedrag veroorzaken. Als ze verwijderd worden, schijnt alles weer normaal te werken. Nu had ik geen USB-apparaat aangesloten, maar wel mijn FireWire drive. Deze uit mijn laptop trekken hielp echter niets :/.

Daarom de boel toch maar gewoon gereset.

Ook schijnt het dat Finder soms blijft hangen als de rechten op een schijf niet helemaal in orde zijn. Dus toen alles weer opgestart was de Disk Utility de rechten laten repareren. Er bleken een paar folders en bestanden niet helemaal te kloppen, dus deze zijn nu gerepareerd. Vervolgens mijn MacBook opgestart in single user mode (Command+S indrukken tijdens het opstarten) en middels 'fsck -yf' alles nogmaals laten controleren (zoals beschreven op Beach ball in finder won't go away) en dit bleek ook allemaal ok te zijn.

Nu maar hopen dat dat voldoende was om verder vastlopers te voorkomen :).