Steeds vaker vraag ik mij af hoeveel code binnen het try block moet, en wanneer je door moet gaan buiten het try block. Ik heb dus niet zozeer een probleem, meer een vraag over wat is netjes programmeren.
Als voorbeeld wil ik me Database class nemen die resultaten terug geeft uit een query(sql). Via clsDatabase.getResultset(sql) kan ik resultaten van een query opvragen, maar deze kan ook een exception geven als er iets fout gaat.
Een voorbeeld:
Of:
Wat is netter, of heeft meer voordelen?
Als voorbeeld wil ik me Database class nemen die resultaten terug geeft uit een query(sql). Via clsDatabase.getResultset(sql) kan ik resultaten van een query opvragen, maar deze kan ook een exception geven als er iets fout gaat.
Een voorbeeld:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| try { ResultSet rs = clsDatabase.getResultset(sql); // Nu moet ik wel de resultaten binnen het try block doorlopen, omdat er eventueel een exception gegooit is while (rs.next()) { // doe iets... } } catch (SQLException e) { // Error afhandeling... } |
Of:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
| Map mp = new HashMap(); // Of arraylist of een andere array van objecten try { mp = clsDatabase.getResultset(sql); } catch (SQLException e) { // Error afhandeling... } // Hier kunnen de eventuele resultaten ook doorlopen worden |
Wat is netter, of heeft meer voordelen?