Toon posts:

[linux] lilo op single ide, linux op software raid1 sata

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik draai Slackware12

Helaas heb ik een sata controller waar ik niet van kan booten. Wat ik nu wil doen is het volgende: een oude nog goede ide schijf gebruiken om van te 'booten'. Hier wil ik lilo in de mbr zetten, en dan linux booten vanaf de software raid1 sata schijven.

Maar kan dit wel? Mijn linux kennis is helaas nog wat beperkt. Als jullie mij wat hints kunnen geven graag, wat ik zit al een paar dagen vast helaas. Ik zit zelfs te overwegen om een andere controller te kopen, in de hoop dat ik hier wel van kan booten. Maar als het aan mijn asus mainbord ligt ben ik alsnog de pineut.

Dit is mijn lilo.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
disk=/dev/md1
bios=0x80
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
image=/boot/vmlinuz
root=/dev/md1
read-only
label=LinuxRaid

Maar als ik mijn server dan opstart zie ik: L 01 01 01 01 01 01 01 etc.
Volgens http://www.wlug.org.nz/LiloErrorCodes:
0x01: Illegal Command
This shouldn't happen, but if it does, it may indicate an attempt to access a disk which is not supported by the BIOS. Definitely check to see if the disk is seen by the BIOS first (and that the BIOS detail is complete).

De twee 300GB schijven komen netjes voorbij tijdens het booten, in de bios van de PCI-e controller.

Ik heb al vanalles geprobeerd, maar welke lilo conf ik ook probeer, ik kom niet verder dan L 01 01 01 etc.

Kan wat ik wil wel? lilo op single ide, linux op software raid1 sata?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2008 00:09 . Reden: offtopic uitleg weggeknipt ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je startpost is lang en begint off-topic. Daar moet je maar zin in hebben, en al helemaal omdat het om lilo gaat terwijl veel mensen tegenwoordig grub gebruiken. Heeft slack dat misschien niet?
Wie heeft die
code:
1
2
disk=/dev/md1
    bios=0x80

bedacht? Daar staat dat linux disk md1 gelijk is aan de eerst disk die de bios herkent. Dit lijkt me duidelijk niet zo.

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk. Ik heb mijn verhaal drastisch ingekort. Dat maakt het veel duidelijker.

Die bios=0x80 is een wanhoops daad. Ik heb de twee regels weggehaald, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Grub is misschien wel een goed alternatief ja. Ik zit mij nu blind te staren op lilo. Ik ga mij morgen in grub verdiepen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2008 00:39 ]

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 23:27:
Kan wat ik wil wel? lilo op single ide, linux op software raid1 sata?
In principe wel, alleen kun je tegenwoordig net zo makkelijk grub gebruiken zoals hierboven reedsch genoemd.

Wat voor sata controller is het? (een met "fakeraid", ook wel dmraid genoemd? Deze moet je nl met een kernelmodule in staat stellen hun nuttige werk te doen: booten met "enable dmraid" of zoiets.)

Heb je al een stripeset mirrorset op de schijven staan? (Ja je schrijft raid1 = mirror)

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Verwijderd

Topicstarter
De controller is een goedkope PCI-e sata controller. De maker van de kaart is SCM PC-card GmbH. Er zit een SiI3132 op. De kaart heeft een eigen bios, maar er zit een holtek ht27C010-70 chip op, na wat zoeken blijkt dat dit een OTP (One Time Programmable eprom) is. Ik kan de bios niet flashen naar de nieuwste versie helaas.

Ik heb ook met grub gespeeld nu. Deze werd standaard niet mee geinstalleerd tijdens de Slackware12 installatie, maar stond wel op de DVD. Met pkginstall geinstalleerd. Maar ook daarmee lukte het mij niet.

Ik heb al een mirrorset op de schijven staan ja. Ik heb slackware12 nieuw geinstalleerd op een software raid1 volume.

Maar opeens had ik een idee na dagen prutselen. De computer heeft vier onboard sata aansluitingen. Daar hangt nu een 1.5TB software raid5 volume aan (van de vorige linux installatie). Ik heb nu twee schijven daarvan losgehaald en op de PCI-e controller geprikt. En ik heb de twee boot schijven op de onboard controller geprikt. Daarna heb ik lilo aangepast naar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
boot = /dev/md1
raid-extra-boot="/dev/sde,/dev/sdf"
timeout = 50
vga = normal

image = /boot/vmlinuz
  root = /dev/md1
  label = linux
  read-only

(en in de bios /dev/sde als eerste bootschijf aangezet)
en nu start linux als een zonnetje. Het 'oude' raid5 volume werd automagisch herkend door Slackware12 en hoefde ik daarna alleen nog maar te mounten.

Dus het probleem is niet opgelost, maar wel omzeilt en ik kan weer verder! :-)