[multiroom media] Delen beeld en audio voor twee systemen.

Pagina: 1
Acties:

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:43

Theo

moederbord

Topicstarter
Ik ben voor een klant op zoek naar een audio installatie (evt twee) waarmee op twee plaatsen (kamer en keuken) beeld en geluid gedeeld kunnen worden. (budget is er niet, huidige oplossing kost 30.000 euro)

De gewenste situatie is als volgt:

In de huiskamer komt een LCD/plasma scherm (ongeveer 45 inch) met vijf speakers. Het scherm komt op een electrische staander te staan welke elektrisch bewogen kan worden (besturing via IR).
In de keuken komt een kleiner scherm (30-35") met twee speakers.

Er komen twee dvd/blueray spelers zodat in beide vertrekken dvd/cd kan worden afgespeeld. Echter is de uitdaging dat ze erg graag willen dat het beeld en de audio van de 'keukendvd' ook in de kamer te zien kan zijn. Ook het beeld en geluid van de 'kamerdvd' moet ook in de keuken te zien kunnen zijn.

Ook mag er in de huiskamer geen apparatuur zijn. Er kan alleen een scherm met 5 speakers (en evt woofer) aanwezig zijn. Versterkers, tuners enz moeten de kelder in. In de keuken kan een dvd speler geplaatst worden of eventueel twee (de dvd speler van de kamer komt dan ook in de keuken).

Omdat ze niet erg technisch zijn mag er per vertrek één afstandsbediening zijn welke duidelijk is.

Zowel in de keuken als in de huiskamer moet dus een volledige installatie zijn. Op beide installaties moet het beeld en geluid aanwezig kunnen zijn van het 'andere kanaal'

Na veel zoeken (40+ uur) ben ik alleen uitgekomen bij een aantal setjes van B&O omdat deze de Beolink hebben. Hiermee is alles mogelijk wat de klant wilt, echter is niet mogelijk om het beeld en geluid van de keuken in de kamer te krijgen. (andersom wel) Deze oplossing kost alleen aan B&O apparatuur ongeveer 30.000 euro. (jdertigduizend euro, geen tikfout)

Een tweede oplossing is met de Denon AVC-A1HD versterker samen met twee bluerayspelers, een losse elec lcd standaard, twee losse schermen en losse speakers. Met veel programeren zal dit gaan werken, echter is dit absoluut niet 'n00bproof', men heeft dan meerdere afstandsbedieningen. Ook als deze worden vervangen door een uitgebreide Logitech AB met touchscreen blijft het veel instelwerk om een dvd te kijken. Dit heeft gewoon niet het bedieningsgemak van B&O. De onderdelenprijs is echter wel met ongeveer 15.000 euro goedkoper (inc speakers)

Ik ben eigelijk op zoek naar een systeem dat is zoals het B&O system (n00bproof, design), echter dan met de tweeweg a/v verbinding zodat men ook in de kamer naar de dvd in de keuken kunnen kijken. Ik kom er alleen niet meer uit. B&O ondersteunt dit niet en als ik het zelf samenstel wordt het te ingewikkeld om te bedienen.

Iemand misschien een idee welke apparatuur ik kan gebruiken voor deze klant? Zoals aan de enorme bedragen te zien is is er niet echt een budget. Ook met de geluidskwaliteit zijn ze snel tevreden, speakers en versterkers hoeven geen THX cetificaat te dragen (eigelijk is design belangrijker bij de speakers, al kan ik natuurlijk niet aankomen met designspeakers van 100 euro per stuk)

Nu met WP, PV, EV en PC

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als het om zulke bedragen gaat, lijkt het je dan niet beter om het aan een professional over te laten?

Wat stellen ze als geluid/kwaliteit eis?
Wat voor een ruimtes zijn het?
Hoe ver liggen de ruimtes van elkaar vandaan?
Wat voor een kelder is het?
Is een systeem handig te bedienen als de apparatuur ver weg staat?
etc.

Maar goed.
Is niet gewoon het makkelijkst om een dvd-speler met een hdmikabel en een splitter naar beide schermen te verbinden? Er zijn zijn geloof ik dvd-speler/tv-combinaties waarbij het afstandsbediening-signaal via HDMI doorgegeven wordt. Dan vanuit de tv coaxiaal naar de receiver/versterker.
Een dergelijke oplossing is met een heleboel verschillende apparaten mogelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door bartvl op 27-02-2008 23:13 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 16:05
heb dezelfde vragen als Bartvl. Mijn eerste gedachte was hdmi-splitter icm infrarood verlengingsappatuur en tweetal logitech ab's waar je dan goede activiteiten in programmeert.
Zie hier voor de splitter (geen ervaring mee)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:43

Theo

moederbord

Topicstarter
bartvl schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 23:04:
Als het om zulke bedragen gaat, lijkt het je dan niet beter om het aan een professional over te laten?

Wat stellen ze als geluid/kwaliteit eis?
Wat voor een ruimtes zijn het?
Hoe ver liggen de ruimtes van elkaar vandaan?
Wat voor een kelder is het?
Is een systeem handig te bedienen als de apparatuur ver weg staat?
etc.
De klant heeft aan mij gevraagd een offerte te maken voor een systeem. Ik ben tot heden nog geen bedrijf tegen gekomen welke een systeem heeft of aan kan leggen welke voldoet aan de eisen. Vnadaar dat ik zelf aan het kijken ben.

Echt hoge eisen stellen ze niet aan geluidskwaliteit. Speakers worden vooral op design uitgekozen, niet op geluidskwaliteit (al zullen ze wel speakers nemen welke van de betere hifi zaak afkomstig zijn, geen speakertjes van de Mediamarkt)

De huiskamer is ongeveer 6 bij 11 meter en de keuken ongeveer 4 bij 5 meter en deze zijn deels met elkaar verbonden. De huiskamer heeft een L vorm, en aan de onderkant van de L zit de keuken (een beetje L _ dus)

In de kelder is een geschikte ruimte van 1 bij 2 meter voor de apparatuur. Om de link te leggen tussen de huiskamer en de kelder zijn oplosingen voor te krijgen. Dit is ook echt niet het probleem, het gaat echt vooral om de audio en video verbindingen tussen beide systemen

Nu met WP, PV, EV en PC

• bartvl

bartvl

Als je de reactie van mij en maxtrash samenneemt dan heb je volgens mij gewoon de beste en goedkoopste oplossing waarbij je zo goed als alle apparaten nu op de markt kunt gebruiken:
Gebruik een HDMI splitter om het signaal van de dvd-spelers te splitsen naar twee receivers, eentje in de keuken, eentje in de woonkamer. Vanuit de receiver gaat een HDMI kabel naar het scherm aan de wand.
Het bedienen van de apparatuur gebeurt via infrarood, met verlengkabels. Er zijn een aantal systemen op de markt die meerdere 'ogen' tegelijk naar één plek kunnen sturen. Je hebt dus twee van die dingen nodig, met vier kabels, zodat de signalen overal heen kunnen.

Poging tot verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://got.bartvanlieshout.com/audio.png

HDMI switches: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_108.html
IR extenders (zoekterm): http://www.ei-support.be/audio_kits.html

Kosten:
2 receivers à 700 euro 1400,-
2 dvd-spelers à 400 euro 800,-
7 speakers à 500 euro 3500,-
2 HMDI switch à 300 euro 600,-
2 IR-extenders à 100 euro 200,-
Bekabeling 100-200 euro 200,-
Totaal: 6700,-
(opmaak werkt niet helaas...)

Totaal dus 7000 euro waarbij een heleboel misschien toch vervangen kan worden door een receiver met multiroomfunctie? Wat hier de mogelijkheden in zijn weet ik niet.
Bovengenoemde prijzen zjn overigens behoorlijk natte vingerwerk maar dusdanig dat er wel een systeem staat waar niet echt over valt te zeuren als je niet kritisch bent.

[ Voor 40% gewijzigd door bartvl op 27-02-2008 23:51 ]

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 16:05
aanvullende gedachtes:
- logitech harmony met RF en extender die dit omzet naar IR. Dan hoef je geen IR te verlengen. Bovendien lijkt het me safer omdat als je IR-harmony verschillende signalen gaat sturen gedurende 2-3 seconden het wel de bedoeling dat je blijft richten (anders mist ie de laatste commando's). Bij RF heb je dat probleem niet. Vindt het overigens belachelijk duur de uitbreiding naar RF bij Logitech (heb zelf een universele afstandsbediening gehad van 10 euro die dit ook kon), maar als dat bij je klant geen probleem is?
Zo'n harmony 1000 zullen ze trouwens ook wel geil vinden vermoed ik

- htpc server in keldermet 2x hdmi-out (gekloond). Waarschijnlijk krijg je nu nachtmerrie scenario's in je hoofd vwb de support. Zelf kan ik me niet voorstellen dat je in dit segment geen jukebox (video/audio) oplossing zou willen maar misschien zijn dit andere type gebruikers.

edit: mooie tekening trouwens bart

[ Voor 3% gewijzigd door maxtrash op 27-02-2008 23:50 ]

• bartvl

bartvl

1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden :D\
Blij dat je het niet 'paint skillz' noemt. Ik heb een hékel aan paint :P (en paint kan niet PNG'en denk ik ;))

Pagina: 1