Welke backend DB er wordt gebruikt heeft maar heel beperkte invloed, elke moderne database is snel genoeg om met een lousy 100.000 records te werken. De grote performance bottlenecks zitten in de stappen daar omheen: het prioritiseren van de queries, het efficient parsen van de output. Om dat snel en 'snappy' te houden is niet eenvoudig. Zijn ook al wat discussies op geweest op ha.org hoe je dat het beste zou moeten coden.
Ik ben zelf ook al een tijd lang aan het werk met een 600 GB library en heb ook alle bekende players geprobeerd (foobar, Winamp, Helium, MediaMonkey, JRiver, MusicMatch, WMP11 en Songbird). Uiteindelijk ben ik toch bij iTunes uitgekomen. Ja, het vreet geheugen (doordat het alle album art cached) dus op low-end PC's moet je het niet draaien, en als je exotische formaten als ogg/flac gebruikt heb je er weinig aan, maar het schaalt qua performance heel goed met (hele) grote libraries en blijft altijd 'snappy' met zoeken en scrollen, en hoe het met album art, tags en sortering omgaat is gewoon heel goed doordacht. Ik ben door de jaren heen eigenlijk steeds minder naar zoveel mogelijk features en instellingen gaan kijken een steeds meer naar gewoon een stabiel, efficient te gebruiken programma.
Verder is WMP11 best wel een onderschat programma, het is ook erg snel met grote libraries.
[
Voor 3% gewijzigd door
Dreamvoid op 01-03-2008 22:34
]