Videokaart schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252217

Topicstarter
Hallo

Ik wil mijn videokaartschoonmaken, want deze loopt de hele tijd vast. maar ik weet niet hoe zoiets moet.

Ik kan een kast openmaken etc, maar vraag me niet meer. En ik heb van die heatsinks gekocht om extra te koelen.

Ik heb een geforce 6200 turbochace. zou iemand mij misschien wat informatie kunnen geven.

Zoals hoe ik deze eruit moet halen, en kan dit schade opleveren?
En hoe maak ik deze schoon(ik heb een busje lucht gekocht)
En kan ik deze na het schoonmaken gewoon weer terug zetten of moet ik dan weer wat aan de configuratie doen?

Greetz blueray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-06 18:44
Je kan beste naar een computer winkel gaan en aan hen vragen om die heatsink te vervnagen. Schoonkmaken hoeeft meestal niet tenzij er echt dike laag stof binnen je kast is..

Dan voorzichtig met een niet pluizend doekje stofertje langs je platen gaan. let daarbij wel op dat je geen statische lading kweekt anders kan je het zooitje weggooien.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 13:33

charlie7

pr0

gewoon de videokaart voorzichtig losschroeven en eruit halen, als je dit voorzichtig doet gebeurt er niets. vervolgens pak je de kaart vast bij het ''zilveren ijzer'' (achterkantje) en spuit je met je lucht busje in de cooler totdat deze stofvrij is, heb je dat gedaan zet je hem weer terug en klaar is kees.

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus ik kan deze gewoon verwijderen zonder compicaties, en moet ik dan de fan tegenhouden of maakt dat niks uit. want ik kan me voorstellen dat het draaien van de fan zonder dat deze aanstaats slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 252217 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:08:
Dus ik kan deze gewoon verwijderen zonder compicaties, en moet ik dan de fan tegenhouden of maakt dat niks uit. want ik kan me voorstellen dat het draaien van de fan zonder dat deze aanstaats slecht is.
Je kunt de lagers van je fan wel behoorlijk vernaggelen als je die te hard laat draaien. Dus even tegenhouden kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, ty voor de info

Hopelijk mol ik hem niet want de pc is net al kapot geweest door een defecte harde schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb dus mijn pc open gemaakt.
En nu zie ik dat over de hoofd fan een zwarte kap zit die naar de gaatjes op de kast leidt.
Moet ik deze eraf laten?
En hij wordt niet koeler door deze dingen.
Wat kan ik nogmeer doen om mijn pc koeler te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:06
Anoniem: 252217 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 17:46:
En nu zie ik dat over de hoofd fan een zwarte kap zit die naar de gaatjes op de kast leidt.
Hoofd fan :? Je bedoelt waarschijnlijk een airduct voor je CPU heatsink.
Moet ik deze eraf laten?
Nee natuurlijk niet, waarom denk je dat dat ding erop zit.
Wat kan ik nogmeer doen om mijn pc koeler te maken?
- Je pc in een koude ruimte zetten met goede ventilering.
- Kabels helemaal wegwerken, achter het moederbord lang en langs de zeikanten van je kast.
- Intake en outtake fans toevoegen en je huidige fans vervangen door fannetjes met een hogere CFM.
- IHS van je CPU afhalen.
- Betere heatsinks kopen voor CPU/GPU/chipset.
- Alleen de beste koelpasta gebruiken (AS5 en STG1 ofzo).
- Heatsinks lappen.
- Zo weinig mogelijk gaten in je kast hebben, en dingen die de airflow verstoren.
- Onnodige hardware zoals floppydrives verwijderen uit je PC.
- PC goed uitstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kan beste naar een computer winkel gaan en aan hen vragen om die heatsink te vervnagen. Schoonkmaken hoeeft meestal niet tenzij er echt dike laag stof binnen je kast is.
Een nieuwe koeler laten monteren bij een PC zaak is duurder dan een 2e hands kaart kopen die sneller is. Een 6200TC kaart is 2e hands misschien 20 euro waard en een nieuwe koeler met montage is al meer dan dat. Een 9800PRO koop je voor 30 euro oid en is vele malen sneller dan deze. (Mits het een AGP kaart is dan)

Ook kan stof verwijderen zeker helpen. Laatst was er een topic van iemand waarvan de kaart 100 graden werd en artifacts gaf. Na stof verwijderen was de kaart 55 stressed en waren de artifacts weg.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 29-02-2008 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jah ik heb hem schoon gemaakt, maar hij gaf eerst onstressed 85 graden en nu nog 77, dus wel enige vooruitgang. Maar mijn kaart heeft passive koeling kwam ik achter.
En wat is een VGA slot?
Hij zit boven z'n wit slot geinstaleerd in een bruin/zwarte poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
@Blueray112. Ik kan je aanraden om de FAQ te gaan lezen om wat meer te weten te komen over de dingen waar je mee bezig bent. De meeste vragen die je stelt zijn eigenlijk te basic voor tweakers.net.

Een VGA slot is het slot waar de videokaart in gaat. Dat is dan AGP of PCI-e. De witte sloten zijn PCI sloten voor bijvoorbeeld geluidskaarten of oudere videokaarten.

Als de kaart erg heet wordt kan het zijn dat er geen of slechte luchtstroom in je PC is. De warmte kan dan niet goed weg en daarom wordt de kaart zo heet.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 29-02-2008 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papmetklonten
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 10:25
Anoniem: 252217 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 18:07:
Jah ik heb hem schoon gemaakt, maar hij gaf eerst onstressed 85 graden en nu nog 77, dus wel enige vooruitgang. Maar mijn kaart heeft passive koeling kwam ik achter.
En wat is een VGA slot?
Hij zit boven z'n wit slot geinstaleerd in een bruin/zwarte poort.
Waarschijnelijk is het bruin/zwarte slot een AGP slot en de witte PCI. Het is makkelijker bepalen als je vermeld welk moederbord je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-06 14:57
"te basic" ben ik het niet mee eens, wel dat hij dingen probeert die lastig voor hem zijn omdat hij de kennis niet heeft. We zijn niet te goed voor 'normale' mensen, vind ik :)

edit:
dat neemt niet weg dat hij veel kan leren van de al geschreven teksten over hardware en/of onderhoud :)

een beetje tutorial heb je wel wat aan:
http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial118.html

[ Voor 39% gewijzigd door sjongenelen op 29-02-2008 18:15 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
"te basic" ben ik het niet mee eens, wel dat hij dingen probeert die lastig voor hem zijn omdat hij de kennis niet heeft. We zijn niet te goed voor 'normale' mensen, vind ik :)
Tweakers.net is toch meer voor de gevorderde PC gebruiker en niet echt voor de beginner. Ik heb er geen enkel probleem mee om te helpen maar op tweakers.net wordt toch verwacht dat je een zekere basiskennis hebt. Weten wat een VGA slot is hoort in mijn mening bij die basiskennis.

Ik zou kijken of je de kaart koeler kan krijgen door eens te kijken naar de airflow. Een nieuw koeler kopen zou ik persoonlijk niet doen omdat het de kaart die echt waard is. Voor vrij weinig geld heb je een 2e hands kaart die sneller is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-06 14:57
Tweakers.net is toch meer voor de gevorderde PC gebruiker en niet echt voor de beginner. Ik heb er geen enkel probleem mee om te helpen maar op tweakers.net wordt toch verwacht dat je een zeker basiskennis hebt
waarom word dat verwacht? waar staat dat? ik geloof dat het vooral om eigen inzet gaat, en dat doet tie prima. Enfin, daar gaat het niet om :)

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-06 22:12
Gewoon onder de kraan houden, dan is het stof er zo af. 8)

Je kan anders ook met perslucht proberen als je hem eruit hebt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mwoa ik heb wel wat kennis hoor;)
Maar ik heb besloten om een nieuwe videokaart te pakken of meer RAM in te bouwen.
Want hij loopt nogsteeds de hele tijd vast.
En ik denk dat ik door mijn games teveel RAM vebruik, want mn videokart is TC.
ik heb nu 1024 MB ram, dit door 2 512 kaartjes.
Misschien dat dit de oplossing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:21
Gelukkig heb je nu een kaart met TurboCache, want dat betekent dat je een PCIe slot hebt voor je videokaart. Voor AGP heb je namelijk een stuk minder keus en zijn de kaarten vaak ook wat duurder. Weet niet wat voor een spellen je speelt, maar je zult er met een videokaart van ronde de 100,- al heel erg op vooruit gaan. En eigenlijk is dan 1GB ook al vrij krap. Mocht je die ook gaan uitbreiden check dan even of je DDR(1) of DDR2 nodig hebt. Waarschijnlijk de laatste, maar dubbelchecken is niet verkeerd. Zou ook weer een pluspunt zijn want dit geheugen kost echt geen drol vergeleken met DDR1.
Pagina: 1