Snelheid tussen twee externe harde schijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2023

ToeingTheLine

Mask of sanity

Topicstarter
Ik heb twee ATA harde schijven die ik als externe harde schijven wil gebruiken voor mijn laptop.
Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat voor snelheid ik kan verwachten.

Zeg dat beide hardeschijven een gemiddelde transfer speed van 50MB/s hebben, en USB2.0 ongeveer 30MB/s door laat.
Als ik beide harde schijven in één behuizing zet, en bv een bestand unrar van externe hdd1 naar externe hdd2, wordt dan dan de overdracht snelheid 15MB/s? (datastroom gaat dan toch twee kanten op via één kabel?) Kan ik een hogere overdracht snelheid kunnen verwachten als ik unrar van hdd1 naar hdd2, of zal de snelheid hetzelfde zijn bij unrarren naar dezelfde externe hdd?

Hoe zal de overdrachtsnelheid zijn als ik ze in twee aparte behuizingen zet? Is het zo dat ik grofweg 30MB/s kan verwachten uit elke USB poort, of is het zo dat de bandbreedte verdeelt is over alle USB poorten(3 op mijn acer 5315)?

Life is what you others make it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 08:44
extern kun je sowieso hogere performance verwachten als je naar hetzelfde schijf unrart dan dat je van schijf 1 naar schijf 2 unrart... Want dan wordt de interne snelheid gebruikt voor eht kopeieren (die 50 mb/s) en wordt de usbv databreedte alleen gebruikt voor de aansturingen tijdens het kopieren...
Ik dacht de de bandbreedte per USB hub wordt verdeeld, vaak zitten op laptops 2 usb aansluitingen vast aan 1 hub... Dus dan wordt de volle 30m mb/s verdeeld over die twee aansluitingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 14:29
falling_down schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 16:19:
Ik heb twee ATA harde schijven die ik als externe harde schijven wil gebruiken voor mijn laptop.
Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat voor snelheid ik kan verwachten.

Zeg dat beide hardeschijven een gemiddelde transfer speed van 50MB/s hebben, en USB2.0 ongeveer 30MB/s door laat.
Als ik beide harde schijven in één behuizing zet, en bv een bestand unrar van externe hdd1 naar externe hdd2, wordt dan dan de overdracht snelheid 15MB/s? (datastroom gaat dan toch twee kanten op via één kabel?) Kan ik een hogere overdracht snelheid kunnen verwachten als ik unrar van hdd1 naar hdd2, of zal de snelheid hetzelfde zijn bij unrarren naar dezelfde externe hdd?

Hoe zal de overdrachtsnelheid zijn als ik ze in twee aparte behuizingen zet? Is het zo dat ik grofweg 30MB/s kan verwachten uit elke USB poort, of is het zo dat de bandbreedte verdeelt is over alle USB poorten(3 op mijn acer 5315)?
Bij USB deel je de bandbreedte (anders zou je een oneindige bandbreedte kunnen krijgen door onbeperkt apparaten op de kabel te prikken).
Volgens mij zouden beide opstellingen ongeveer even snel moeten werken.

Unrarren van ene naar andere HDD zal sneller zijn omdat je ene schijf alleen (redelijk sequentieel) leest, en de andere alleen schrijft.
Gebruik je één schijf, dan "deel" je a.h.w. de bandbreedte van de schijf ook. Maar meer impact heeft het feit dat de kop steeds heen en weer moet tussen leeslokatie en schrijflokatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
TIGER79 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 16:23:
extern kun je sowieso hogere performance verwachten als je naar hetzelfde schijf unrart dan dat je van schijf 1 naar schijf 2 unrart... Want dan wordt de interne snelheid gebruikt voor eht kopeieren (die 50 mb/s) en wordt de usbv databreedte alleen gebruikt voor de aansturingen tijdens het kopieren...
Ik dacht de de bandbreedte per USB hub wordt verdeeld, vaak zitten op laptops 2 usb aansluitingen vast aan 1 hub... Dus dan wordt de volle 30m mb/s verdeeld over die twee aansluitingen...
Ik vrees dat je ernaast zit.
Dat unrarren gebeurt toch echt door je CPU. Dat betekent dat het hele rar-bestand uiteindelijk toch over het lijntje naar de CPU moet en de uitgepakte data terug.

Zelfs als het wel een simpele kopieerslag zou zijn, gaat dan gaat dat via de DMA-controller van je PC (dus alle data heen-en-weer) en zelfs als dat niet zo was dan heeft de impact van het slepen met koppen de meeste impact.

[ Voor 12% gewijzigd door Titusvh op 27-02-2008 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
dus in principe biedt geen van de twee mogelijkheden een voodeel...
1 externe schijf moet de data toch naar de cpu en terug (lees en schrijfoperaties over dezelfde llijn)...
2 externe schijven dan wordt de usb databreedte (indien op dezelfde hub) gedeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
TIGER79 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 16:38:
dus in principe biedt geen van de twee mogelijkheden een voodeel...
1 externe schijf moet de data toch naar de cpu en terug (lees en schrijfoperaties over dezelfde llijn)...
2 externe schijven dan wordt de usb databreedte (indien op dezelfde hub) gedeeld...
Ook bij twee externe schijven moet de data heen-en-terug via CPU.

Mijn mening is dat in dit specifieke geval je wel performancevoordeel hebt bij twee schijven.
Of je één of twee behuizingen neemt maakt qua performance niet uit.

Het enige verschil bij de keuze één of twee behuizingen is dat je i.g.v. twee behuizingen ze apart kan aan/uitzetten en ook nog eens apart los kan koppelen om mee te nemen.

Of het één of het ander "voodeel" heeft hangt van je wensen af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
hehe, jah dat van de data heen en terug bij 2 harde schijven had ik al door :P alleen heb dat niet specifiek aangegeven aangezien het mij logisch leek...
ben zelf niet de TS he, dus had het ff voor hem samengevat, met een typefoutje zoals je blijkbaar zeer kritische aard aankaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2023

ToeingTheLine

Mask of sanity

Topicstarter
Hm ja ik dacht al niet dat het veel zou uitmaken. Maar wat voor snelheid zou ik kunnen verwachten als ik zou unrarren van schijf 1 naar 2? Uitgaande van dat 30MB/s de max is. Gewoon simpelweg halveren?
Bij USB deel je de bandbreedte (anders zou je een oneindige bandbreedte kunnen krijgen door onbeperkt apparaten op de kabel te prikken).
Deel je de USB bandbreedte over alle connectors? Ik heb er 3 op mijn laptop, twee aan de linkerzijkant, 1 rechterzijkant. Sisoft Sandra geeft aan dat er 7 controllers zijn, waarvan 2 USB2.0. Het was toch altijd dat per USB2.0 controller er twee USB1.1 staan aangegeven? Hoe kom ik dan aan 7? Hmm ik dacht dat ik het allemaal wel op een rij had, maar ik ga er toch maar even wat meer over lezen. Iemand die er iets nuttigs over kan zeggen?

Life is what you others make it.

Pagina: 1