[RAW] Hoe het Fuji RAF formaat bruikbaar maken in OSX?

Pagina: 1
Acties:

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
Ik heb een Fuji S6500fd camera, welke in RAW kan schieten. Erg prettige camera, en die RAW functionaliteit wil ik uiteraard benutten. Daar schuilt het probleem: OSX kan niets met het .RAF formaat. Preview kent het niet, en ook Aperture 2 Trial en iPhoto 08 kunnen niet met het RAW formaat overweg. Adobe Lightroom wel, maar ik vind Lightroom niet prettig werken, dus die optie valt voor mij af.

Nu heb ik al geprobeerd om de .RAF files te converteren naar DNG met Adobe DNG Convertor, maar ongeacht de instellingen kom ik niet verder dan het hebben van een preview in Aperture (en dat terwijl ik juist een DNG zonder JPG preview maak :? ). Wanneer ik in Aperture dubbelklik op de preview krijg ik alsnog een foutmelding dat het formaat niet ondersteund wordt.

Wie oh wie heeft er nog een idee, want ik ben al 2 dagen aan het googlen en testen... 8)7

Launching containers into space

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als ik op de pagina kijk van ondersteunde camera's in Aperture 2, dan staat jouw camera er niet tussen. Wel staat er dat DNG wordt ondersteund, met als voetnoot:
Aperture works with most DNG files generated from cameras that support this format and DNG files generated by the Adobe DNG Converter with the “Convert to Linear Image” option turned off.
Heb je dat al geprobeerd?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
@Daedalus:
Dat heb ik uiteraard al geprobeerd :) Maar helaas werkt dat niet. Ik krijg bij het importeren van een op die manier gemaakte DNG in iPhoto een fout 'The following file could not be imported (The import failed.)'. In Aperture lijkt het importeren goed te gaan, maar kan ik alleen een thumbnail bekijken (die ik bewust NIET in de DNG laat zetten).

* Whieee is confused

Launching containers into space