Toon posts:

Koeler van videokaart vervangen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de oude pc van mn vader moet ík de koeler van de videokaart vervangen.
De videokaart die er inzit is een Radeon 9600TX.

Nou, ik krijg de oude koeling er niet af, want die zit vast met 2 zwarte pinnen, en ik weet niet hoe ik die los moet krijgen. (ja ik weet het, stom, maar ik vraag het toch maar even)

Afbeeldingslocatie: http://www.hartware.de/media/reviews/293/card_s.jpg

Zoals je ziet, zitten er in de koeling 2 zwarte pinnen, die er aan de andere kant uit komen.

Mijn vraag aan jullie: Hoe krijg ik in godsnaam die oude koeling van de GPU af?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Pin induwen, aan andere kant van de kaart bij een duwen, en loslaten aan boven kant :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Snake schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:51:
Pin induwen, aan andere kant van de kaart bij een duwen, en loslaten aan boven kant :)
Wel met een tang doen, want die pinnetjes moet je niet alleen duwen maar ook inknijpen, zodat ze door het gaatje passen. Doe het beheerst, zodat je niet ineens tegen de kaart aankomt met de tang.

Verwijderd

Pinnetjes bij elkaar knijpen aan de achterkant van de kaart. Met de tang op het uiteinde vastpakken en dan met de tang de pinnetjes door duwen zodat de cooler aan de andere kan los komt.

• CyPh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:34
ToFast schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:53:
[...]
Doe het beheerst, zodat je niet ineens tegen de kaart aankomt met de tang.
Dat heb ik eens gehad bij mijn 9800Pro |:( Weg kunnen gooien

Uw advertentie hier?

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb jullie advies opgevolgd, de pinnen zijn eruit, maar de koeler zit nog steeds vast :S

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 15:06:
Oke, ik heb jullie advies opgevolgd, de pinnen zijn eruit, maar de koeler zit nog steeds vast :S
Waarschijnlijk door de koelpasta, draai er eens voorzichtig mee.

Kijk wel of er niet ergens toch verborgen schroefjes zitten !

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Waarschijnljik is de koelpasta keihard. Je kunt proberen het koelblok voorzichtig rond te draaien; vaak komt hij er dan wel af. Werkt dat ook niet, dan kun je het koelblok verwarmen met een föhn en het dan nog eens proberen.

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk is de koelpasta hard geworden. De kaart was zeker koud toen je het probeerde?
Bij mij werkte het 't makkelijkst toen ik de kaart uit mijn pc haalde toen deze net aan was geweest.

Probeer de koeler eens voorzichtig zonder al te veel kracht iets te draaien, misschien lukt dat.
Pas op dat je niet teveel kracht zet, of de koeler gewoon losrukt, want dat wil niet altijd goed voor de kaart zijn :p

EDIT: jezus 3x dezelfde tips in 3 minuten 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door toimoi op 27-02-2008 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
henkdetrucker schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 15:11:
Waarschijnlijk is de koelpasta hard geworden. De kaart was zeker koud toen je het probeerde?
Inderdaad, losdraaien wil ook niet, ik zal het eens met die föhn proberen

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dat met die föhn wil niet echt lukken, hebben jullie nog andere tips?

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Heb je de föhn gewoon echt op de koeler zelf gezet? Het moet wel goed warm worden he!

• xceqte
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 18:24
Ik heb dit ook al 3x aan de hand gehad bij diverse medion pc's! Kaart is uit duizenden te herkennen ;)Mijn ervaringen: voorizchtig warm maken met föhn en aan 1 kant omhoog trekken doe het langzaam en forceer niets... krengen zitten HEEEEEEEEL vast :(

ps. Ik heb het er bij 1tje met een schroeven draaier gedaan..

Stukje stevig karton of liever dun pastic op je print leggen waar geen onderdelen zitten. Vervolgens schoevendraaier ertussen en langzaam oplichten! ( En ja alle 3 mijn kaarten hebben het overleefd :D )

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 15:18:
Hmm, dat met die föhn wil niet echt lukken, hebben jullie nog andere tips?
Pak een flosdraad, zet die tussen de koeler en je core en haal hem heen en weer terwijl je hem naar de andere kant trekt. Zo "snij" je hem los.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Ik heb dezelfde kaart hier aan de muur hangen. Die koeler moest er ook af. Gewoon veel kracht zetten tijdens het draaien, dan komt hij vanzelf los. Wel zorgen dat je geen condensatoren aantikt terwijl je aan het draaien bent. Overigens is die troep eronder heel moeilijk te verwijderen, waardoor de nieuwe koelpasta nooit lekker zijn werkt zal kunnnen gaan doen.

Verwijderd

Xtresis schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 16:19:
Ik heb dezelfde kaart hier aan de muur hangen. Die koeler moest er ook af. Gewoon veel kracht zetten tijdens het draaien, dan komt hij vanzelf los. Wel zorgen dat je geen condensatoren aantikt terwijl je aan het draaien bent. Overigens is die troep eronder heel moeilijk te verwijderen, waardoor de nieuwe koelpasta nooit lekker zijn werkt zal kunnnen gaan doen.
Koelpasta gewoon met je AlbetHeijn bonuskaart er af krassen, de restanten willen er vaak wel af met iets van TFT cleaner of wasbenzine.

Gebruik trouwens geen wasbenzine voor je tft scherm ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 16:22 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je de koeler door de pasta echt niet los krijgt: Zet de kaart weer in je PC en draai een tijdje een spel zodat de kaart lekker heet wordt. Vaak kan je de koeler dan wel los krijgen omdat de pasta niet zo plakt als het heet is. Zodra de kaart lekker heet is de PC uit doen en de koeler los halen zodra je de kaart uit de PC gehaald hebt.
Pagina: 1