Toon posts:

PC bevriest op random momenten. Veel geprobeerd, niks hielp

Pagina: 1
Acties:
  • 1.225 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na een lange tijd gezocht te hebben naar een oplossing, door middel van vrienden en andere topics op dit forum, heb ik het nu opgegeven. Zelf het probleem vinden, lukt mij niet.

Het verhaal:

Ik heb in februari 2005 een PC gekocht bij Computerland.

De specificaties:

- Asus K8V SE deluxe
- AMD Athlon64 3000+ s754
- Club3d x800xt AGP 256MB
- 2x maxtor 200GB HD
- 1x 512 DDR kingston

en nog uiteraard een floppy drive, DVD speler en DVD brander.

Ik moest ruim een maand op mijn pc wachten, ik heb Computerland toen opgebeld en ze waren mijn order gewoon vergeten. Ze hebben toen snel alles in elkaar gezet en aan mij meegegeven.

Eenmaal thuis was ik blij met mijn nieuwe pc, enkel bleek 1 van de harde schijven het niet te doen. En ik wist toen niet genoeg van PCs af om te zien dat beide HDs op master stonden. Dus wij weer terug naar Computerland.

Toen dat verholpen was, ging het een lange tijd goed. Totdat mijn ventilator van mijn x800xt begon te ratelen (begin 2006). Op het begin heel weinig maar na verloop van tijd werd het steeds erger. Mijn pc begon ook af en toe vast te lopen omdat de 3d kaart overhit raakte (doordat de ventilator bleef hangen). Ik heb toen Computerland opgebeld en werd daar uitermate klant onvriendelijk behandeld. Ben dus maar naar een ander winkel gegaan en heb daar een nieuwe ventilator gekocht voor mijn 3d kaart.

Eenmaal met wat geknutsel die erop gezet en het ging weer een tijdje goed. Heb toen ook mijn geheugen uitgebreid naar 1GB.

Toen begon het echte probleem. Mijn pc begon vast te lopen. Eerst alleen tijdens het gamen maar na verloop van tijd ook op willekeurige momenten( soms met een piepje) . Heb toen op het world op warcraft forum een topic gemaakt. Want speelde in die tijd veel WoW. Mensen zeiden dat het aan mijn voeding lag.

Voordat ik had besloten een nieuwe voeding te kopen kreeg ik een nieuw probleem. Als ik mijn pc opstarte gaf hij een "piep" en vervolgens zei een vrouwenstem. VGA test failed ; of iets in die trend.

Mijn vrienden zeiden dat mijn 3d kaart kapot was. Overigens heb ik toen vaak mijn windows er opnieuw opgezet maar dat hielp niet.

Dus na wat sparen ben ik naar de Mycom gegaan en heb daar een ATI sapphire x1950 PRO 512 MB gekocht (agp). Enkele weken ging het goed maar toen begon het hele euvel weer. Op willekeurige momenten begon mijn pc vast te lopen. Gek genoeg na een keer of 6 a 7 liep hij niet meer vast. Wat ik toen ook deed ik mijn pc in de middag opstarten zodat hij voor de avond al een paar keer was gecrashed zodat ik savonds lekker kon gamen.

Dit vastlopen werd na verloop van tijd steeds erger en dit was in 2007. Paar van mijn vrienden zijn toen een aantal keren langs gekomen en hebben het, tevergeefs, geprobeerd te fixen. Dit dmv windows er opnieuw op, in de kast kijken en hardware los halen.

Ik heb toen mijn DVD spelers en floppy drive losgehaald. Gek genoeg liep de pc toen weer een aantal dagen niet vast.

En ja natuurlijk, het ging maar een paar dagen goed. Iemand zei tegen mij:

1: dat mijn bios niet klopte. Er staat ook bij het opstarten van mijn pc "the bios is not installed".
2: Voeding was verrot.

En natuurlijk werd het steeds erger. Bij het windows laad scherm kreeg ik nu een blauw scherm: "Machine exeption check" Na een aantal keer manueel resetten gaf hij die melding dan niet meer. ( Het blauwe scherm kwam zo eens in de 2 dagen, altijd als windows begin te laden)

Terug naar de tip van vrienden: Fix je voeding!
Dus ik nieuwe voeding gehaald. (25-02-2008) Een zalman zm600 HP.... het hielp niks. Vervolgens mijn bios geflashed (met wat hulp, want weet daar niks vanaf, nu dus wel hehe) Ik zag dat mij bios inderdaad anders was dan normaal alhoewel hij nog steeds dezelfde versie aangeeft. 1 dag heeft hij het zonder vastlopen gedaan :'( En nu weet ik het echt niet meer. Dus daarom vraag ik het nu aan jullie.

Info uit andere topics:

- nee, mijn condensatoren zien er nog mooi uit.
- Kast is heel stoffig, heb m wel eens laten uitspuiten @ Mycom
- Alle ventilatoren draaien
- Memtest gaf 0 errors

Uitgebreide specificaties / voltages / temps

Temperaturen gezien in Bios:

CPU 35,5
MB 32

Temperaturen gezien met speedfan:
HD1 40 graden
HD2 39 graden

(Als ik voel met mijn hand, voelt het heet aan)

Voltages in Bios

Vcore 1,488
3,3 3,280
5 4.945
12 11,90

Jullie zijn mijn laatste hoop :'(

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 14:42 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
IDE/SATA kabel of poort brak, probeer andere kabel? Of minder nog, hardeschijf met windows partitie brak aan het worden?

meuk: Drive Fitness Test 4.09

En re-edit je post ff, delete die enorme lijst van DXdiag, hebben we niet veel aan.

[ Voor 37% gewijzigd door ToFast op 27-02-2008 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik keek net even naar die kabels en wat me opviel was:

Ze zitten behoorlijk gedraaid en ze zijn keihard :p

Ook schoot me nog iets te binnen wat ik ben vergeten te melden.

Toen ik mijn pc kocht gaf hij een error. "The raid track controller is not installed" iets in die trend. Dit heb ik weggehaald, weet niet meer hoe.

Nu ff dat progje bekijken

• ToFast
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:45:
Ik keek net even naar die kabels en wat me opviel was:

Ze zitten behoorlijk gedraaid en ze zijn keihard :p

Ook schoot me nog iets te binnen wat ik ben vergeten te melden.

Toen ik mijn pc kocht gaf hij een error. "The raid track controller is not installed" iets in die trend. Dit heb ik weggehaald, weet niet meer hoe.

Nu ff dat progje bekijken
Ok succes, anders toch kabel misschien proberen te vervangen van de harddisk, waarop windows geinstalleerd is.

Die error van de raidcontroller is gewoon een optie in het bios (disable raid ofzo), Daar is niks mis mee, die error geeft hij als je inderdaad geen 2 of meerdere schijven in een raid setup hebt zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Heb dat progje gerunned:

00 ATA Primary Master Maxtor 6B00P0
01 ATA Primary Slave Maxtor 6B00P0
02 ATAPI Secondary Master _NEC DVD_RW ND-3
03 ATAPI Secondary Slave TssTcorp DVD-rom

Beide maxtor schijven gescanned met quick scan: Disposition code 0x00

Wat ik eruit begrijp zijn ze dus niet corrupted toch?

Verwijderd

Topicstarter
Heb even opgezocht wat die piep nu was.

Op mn MB staat dat het een ami bios is.

dus dan zou de piep dit moeten zijn:

1 short : DRAM refresh failure

The programmable interrupt timer or programmable interrupt controller has probably failed

• ToFast
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 15:31:
Heb dat progje gerunned:

00 ATA Primary Master Maxtor 6B00P0
01 ATA Primary Slave Maxtor 6B00P0
02 ATAPI Secondary Master _NEC DVD_RW ND-3
03 ATAPI Secondary Slave TssTcorp DVD-rom

Beide maxtor schijven gescanned met quick scan: Disposition code 0x00

Wat ik eruit begrijp zijn ze dus niet corrupted toch?
Inderdaad, niks aan het handje.

• ToFast
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 16:20:
Heb even opgezocht wat die piep nu was.

Op mn MB staat dat het een ami bios is.

dus dan zou de piep dit moeten zijn:

1 short : DRAM refresh failure

The programmable interrupt timer or programmable interrupt controller has probably failed
Misschien een aantal dram (geheugen) settings wat hoger instellen (cas2 >cas3) enzo...of vdimm (geheugen voltage) een tandje omhoog..

Wat ook kan, heb ik 1x meegemaakt dat het agp voltage een tandje hoger moest worden gezet, door vastlopers en blauwe schermen.. (pci-e ook?)

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-05 19:39

The Zep Man

🏴‍☠️

Pssst... er zit een 'edit' knop op je post als je bent ingelogd. Niet verder vertellen... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 27-02-2008 16:28 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 16:25:
[...]

Misschien een aantal dram (geheugen) settings wat hoger instellen (cas2 >cas3) enzo...of vdimm (geheugen voltage) een tandje omhoog..

Wat ook kan, heb ik 1x meegemaakt dat het agp voltage een tandje hoger moest worden gezet, door vastlopers en blauwe schermen.. (pci-e ook?)
Klinkt goed, alleen weet niet precies hoe ik dat moet doen :/

zou je t een beetje kunnen uitleggen

over AGP en PCI gesproken, heb laatst in apparaatbeheer - systeemapparaten. de CPU to AGP Controller omgezet naar PCI standard PCI-to-PCI bridge. Niet dat t hielp ofzo :/

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. En ook in het juiste subforum posten... :z

Move OH -> PMG

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
hmmz, heb maar eens even in mijn bios gekeken. En voordat ik daar het een en ander ga veranderen eerst maar even jullie goedkeuring :)

Had een aantal gegevens bekeken en had ervoor net gelezen dat je AGP voltage 3.5 moest zijn.

Nu keek ik in mn bios:

Jumperfree configuration:

AGP voltage 1.5V
V-link voltage 2.5V
DDR voltage auto
CPU FSB frequency 200MHz

dus neem aan dat mn AGP voltage niet spoort en ik m moet zetten op 3.5V? ( graag bevestiging hiervan :P )

Edit: Kon in mijn bios nou niet iets van Cas 1 of Cas 2 vinden. Alleen de DDR optie die op auto stond had nog 3 andere keuzes. 2.5 / 2.6 of 2.7

En kan niks over vdimm vinden hoe ik dat kan aanpassen :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2008 00:29 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 23:28:

hmmz, heb maar eens even in mijn bios gekeken. En voordat ik daar het een en ander ga veranderen eerst maar even jullie goedkeuring :)

Had een aantal gegevens bekeken en had ervoor net gelezen dat je AGP voltage 3.5 moest zijn.

Nu keek ik in mn bios:

Jumperfree configuration:

AGP voltage 1.5V
V-link voltage 2.5V
DDR voltage auto
CPU FSB frequency 200MHz

(...)

Vcore 1,488
3,3 3,280
5 4.945
12 11,90

dus neem aan dat mn AGP voltage niet spoort en ik m moet zetten op 3.5V? ( graag bevestiging hiervan :P )
Hmm, nee. Ik begrijp dat je wat wanhopig begint te worden, maar zelfs een kat in nood maakt niet zulke rare sprongen. :) Eventjes voor je gekopieerd van Guru3D.com Forums:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=47285

If AGP 1.0 or 2.0 card is running in 2x, 1x mode it will use 3.3v
If AGP 2.0 or 3.0 card is running in 4x mode it will use 1.5v
If AGP 3.0 card is running in 8x mode it will use 0.8v

AGP 1.0 slot supports 1x and 2x at 3.3v

AGP 2.0 slot supports 1x and 2x at 3.3v
AGP 2.0 slot supports 4x at 1.5v

AGP 3.0 slot supports 4x at 1.5v
AGP 3.0 slot supports 8x at 0.8v

Ik zou je willen adviseren om nou niet zo maar allerlei voltages te gaan verhogen. Je hebt er duidelijk niet zo heel veel verstand van (geen probleem op zich); en het verhogen van sommige voltages (vcore, vdimm, nb, etc) kan soms iets uitmaken, maar dan alleen als je zelf ook weet wat je aan het doen bent, en WAAROM je het doet! Niet gewoon lukraak je AGP voltage eens op 3.5v zetten (als het al kan); want dan maak je geheid alles stuk. Gewoon niet aankomen. Begin eerst maar eens met in de BIOS alles weer op 'default' te zetten. Je voedings-voltages zien er puik uit, overigens.
1: dat mijn bios niet klopte. Er staat ook bij het opstarten van mijn pc "the bios is not installed".
Even doordenken: een BIOS die er niet is kan ook niet zeggen dat ie er niet is, is het wel? (gevalletje: "I don't think, therefore I'm not."). "the bios is not installed" is gewoonlijk een melding van een extra BIOS op een IDE/SCSI kaart wanneer er geen apparaten gevonden zijn die eraan hangen. Boeit niet echt, dus.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Heb even in mijn Bios gekeken en daar staat AGP Mode x8 met een optie naar x4.

Kan ook mijn AGP voltage niet naar 3.5 schroeven :P de keuze is 1.5 of 1.7.

Verder staat het grootste deel op auto. zoals CPU speed/ Voltage setting

Albatross, om alles op default te krijgen gewoon maar "load default setup" doen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 10:48:

Albatross, om alles op default te krijgen gewoon maar "load default setup" doen?
ja dat klopt, je kan het met load default setup doen.

Verwijderd

Topicstarter
alles op default gezet, zal vandaag ff kijken off hij nog vastloopt

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-05 21:30

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:29:
Eenmaal met wat geknutsel die erop gezet en het ging weer een tijdje goed. Heb toen ook mijn geheugen uitgebreid naar 1GB.

Toen begon het echte probleem.
haal dat geheugen d'r nu eens uit (dus wat je d'r later bij hebt gestoken) en kijk eens wat het beestje nu doet ;)
En natuurlijk werd het steeds erger. Bij het windows laad scherm kreeg ik nu een blauw scherm: "Machine exeption check" Na een aantal keer manueel resetten gaf hij die melding dan niet meer. ( Het blauwe scherm kwam zo eens in de 2 dagen, altijd als windows begin te laden)
Lees: http://support.microsoft.com/kb/329284

Ik lees dat je Bios op default hebt gezet, mocht dit niet werken, zou ik eens gaan zoeken in de buurt naar een leuke computer hobby club, meestal lopen daar aardige mensen rondt die dit soort problemen heel leuk vinden en als beloning een bloementje voor de vrouw en flesje wijn al te veel vinden.
(stuur ik mij pa ook altijd heen, niet omdat ik niet wil - maar woon zo'n 1000 km verderop :) )

Sheers - GetaGrip

[ Voor 0% gewijzigd door GetaGrip op 28-02-2008 13:30 . Reden: typos ]

GetaGrip is net een mens.......

Verwijderd

asus k8v se deluxe,

kijk eens of je northbridge fan blijft draaien (tip: installeer asus probe)

ik heb al 2 dergelijke borden gehad en bij beiden heeft hij de geest gegeven.

• albatross
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:35:
asus k8v se deluxe,

kijk eens of je northbridge fan blijft draaien (tip: installeer asus probe)

ik heb al 2 dergelijke borden gehad en bij beiden heeft hij de geest gegeven.
Ja, die "The programmable interrupt timer or programmable interrupt controller has probably failed" van em (wat vroeger de 8259A was), zit nu geintegreerd op de NB. Zou inderdaad best eens oververhit/beschadigd kunnen wezen.

EDIT: Of zat ie nou in de SB? Nou twijfel ik zelf een beetje. :)

[ Voor 6% gewijzigd door albatross op 28-02-2008 14:34 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
heb PC probe geinstalleerd en ff gekeken. Maar mn northbridge draait gewoon goed ( das toch gewoon de fan op je MB? :P )

heb m ook ff bekeken en zag wel dat er een hoop stof achter lag. zeg maar tussen de fan en de processor. Misschien ff schoonmaken?

Goed nieuws is wel dat hij vandaag nog niet is vastgelopen. Maar mn pc is ook aandachtsgeil, als ik er veel tijd aan besteed loopt ie niet vast. Denk ik dat t gefixed is, wordt ie boos en gaat ie weer stom doen :P

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Voltage geheugen kun je opzoeken bij fabrikant, dan weet je of je deze nog iets hoger kunt zetten, en of deze goed staat.

Test eens met zo min mogelijk hardware!!!!!!!!!!!!!! Deze later er weer in zetten.

Pc schoon installeren, dus:
1 windows installeren
2 moederbord drivers installeren
3 videokaart installeren
4 windows updaten, windows update ook hardware wat ik niet goed vind.
Deze volgorde aanhouden.

Dan beginnen met testen, en dan steeds iets meer installeren, en weer testen.
Zo weinig mogelijk installeren, sommige software kun je crashes krijgen.(is zelden)

Crashes gebeurd dit alleen bij spellen.
Of alleen onder belasting, doe eens alleen lichte dingen of maak een divx file van een dvd.
Heb je thuis een netwerk, heb je in je pc meerdere netwerkkaarten aangesloten? Probeer dan eens een andere firewall.

Agp op 4x zetten.
Op guru3d een andere videokaart driver installeren, dit heeft bij mij eens geholpen.
Verschillende drivers van de ati proberen.

Met ati tool de videokaart belasten( de cube laten draaien), en hd tune de hardeschijf laten testen(scandisk), en met cpu burn-in de processor belasten(deze 2x starten). En met speedfan de temperatuur en voltages in de gaten houden.

[ Voor 22% gewijzigd door jan99999 op 28-02-2008 16:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:34:
Voltage geheugen kun je opzoeken bij fabrikant, dan weet je of je deze nog iets hoger kunt zetten, en of deze goed staat.

Test eens met zo min mogelijk hardware!!!!!!!!!!!!!! Deze later er weer in zetten.
ik zal mn schijven formatteren en alles ff opnieuw gaan installeren. testen zonder hardware heb ik eigenlijk al gedaan want had al voor mn nieuwe voeding enkel nog mn MB, Vidkaart en HDs en oude voeding aangesloten.

heb ook even gekeken naar mn geheugen, mn 1e chipje was kingston 512 MB DDR. en de 2e die een ander merk is, kan ik t bonnetje niet meer vinden. GetaGrip zei al dat ik mn 2e chipje eruit moest halen. Zal ik ook binnenkort ff proberen. T zou dus kunnen zijn dat die 2 op verschillende voltages moeten en of ze niet goed met mn MB samen gaan?

zal er deze week nog wel wat uurtjes in steken, maar heb ook tentamens. Dus het hele formatteren zal ff moeten wachten :)

Verwijderd

dat je nb fan NU draait wil niets zeggen, die dingen houden er weleens tijdens een run mee op :x zo heb ik 2 borden zien overlijden :x

als dat overigens het probleem zou zijn zou hij echt niet meer booten (maar het kan een reden voor vastlopen zijn)

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 11:24
De 1950pro agp die je gekocht hebt staat bekend om zijn problemen met te hete vrm chips en dan krijg je ook het gedrag dat je beschrijft met jou computer.
Om dit te testen zou je bijv het zijpaneel weg kunnen halen en een tafelventilator op de videokaart laten blazen. Blijft ie het goed doen dan heb je bovenstaand probleem.

Verwijderd

Topicstarter
luckyjan schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:12:
De 1950pro agp die je gekocht hebt staat bekend om zijn problemen met te hete vrm chips en dan krijg je ook het gedrag dat je beschrijft met jou computer.
Om dit te testen zou je bijv het zijpaneel weg kunnen halen en een tafelventilator op de videokaart laten blazen. Blijft ie het goed doen dan heb je bovenstaand probleem.
rofl, hij liep vandaag vast en heb er toen maar een tafel ventilator op gericht idd ( gewoon op de binnenkant van de kast) zonder je post te lezen. Ergens denk ik toch elke keer dat t ergens te heet wordt ofzo.

Heb ook ander geheugen gekregen van een vriend van me, dus dat ook maar eens ff testen.

• albatross
Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 20:26:
[...]

rofl, hij liep vandaag vast en heb er toen maar een tafel ventilator op gericht idd ( gewoon op de binnenkant van de kast) zonder je post te lezen. Ergens denk ik toch elke keer dat t ergens te heet wordt ofzo.

Heb ook ander geheugen gekregen van een vriend van me, dus dat ook maar eens ff testen.
Ventilator op open kast is prima idee om te testen, maar dan weet je nog steeds niet of het nou je video-kaart is die oververhit of een chipset. Heb je al eens een geheel andere video-kaart geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 09:04:
[...]

Ventilator op open kast is prima idee om te testen, maar dan weet je nog steeds niet of het nou je video-kaart is die oververhit of een chipset. Heb je al eens een geheel andere video-kaart geprobeerd?
Ik had eerst een x800xt en die gaf dezelfde problemen. Toen dus een nieuwe kaart gekocht en de problemen kwamen na 1 week weer terug ofzo

• albatross
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 14:26:
[...]

Ik had eerst een x800xt en die gaf dezelfde problemen. Toen dus een nieuwe kaart gekocht en de problemen kwamen na 1 week weer terug ofzo
Oh ja (teruglezend), je had eerst idd een andere kaart. Dan denk ik toch eerder aan oververhitting van een chipset. Gaat het nu beter met die ventilator erop?

Verwijderd

Topicstarter
Okee, heb mn geheugen verwisseld voor een ander geheugen van in totaal 512 +256. In plaats van die 2x 512 die ik erin had zitten.

Heb even naar dat 2e geheugen gekeken en dat is een DaneElec (???) pc3200U 512 MB en op die kleine chipjes zelf staat Elpida. Dit zegt mij dus helemaal niks.

Om ff terug te komen op die overhitting. Ik zette net mijn pc aan. En hij kwam niet verder dan t begin van windows. Hij loopt elke keer gewoon op een random plek vast. Soms zie je dan ook strepen. Een 2e geval is dat ie nooit beeld geeft als ik m aandoe. Dat merk ik gelijk want normaal als ik de pc aanzet gaat mn ventilator even hard draaien en neemt daarna weer af (zoals t hoort). Wanneer de ventilator niet zachter gaat maar max blijft draaien weet ik dat ie niet zal opstarten. Lijkt me sterk dat dat oververhitting is. Terwijl als ie vastloopt tijdens t gamen, krijg ik wel t gevoel dat t oververhitting is. Maarja tis maar een gevoel 8)

Maar, heb dus net dat nieuwe geheugen erin gezet en ineens gaat alles goed. :p Dus misschien .... :)

hij zei nog wel. Error: new CPU found bla bla F1 voor setup en F2 voor default values

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2008 13:39 ]

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

ik verbaas me eigelijk dat nog nietmand het programma "memtest86" heeft laten vallen.

Dit programma draait een goede diagnose van je geheugen. Het is wat lastig om een boot cd te maken, maar als je dat voor elkaar heb en je kunt er van starten, laat het programma je precies zien of je goed geheugen hebt. Een fout is al te veel.

Wat ik zo lees is dat je alles getest en of vervangen hebt. Met name het probleem toen je er geheugen bij zetten, en je laaste paar posts over het testen met nieuw geheugen doen me toch vermoeden dat er nu enkel nog een probleem met je geheugen is.

Ik zou zeggen probeer eens zo'n memtest86 boot cd te maken, waarna je jou eigen geheugen er in zet, en testen maar. Als je hier fouten krijgt weet je in ieder geval dat je jezelf aanvankelijk mischien het beste op dit aspect kunt concentreren.

(of lees ik nou over een 4 tal essentiele posts heen?)

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Verwijderd

Topicstarter
Four schreef op zondag 02 maart 2008 @ 13:39:
(of lees ik nou over een 4 tal essentiele posts heen?)
in mn openingspost staat dat memtest 0 errors gaf. Moet er wel bij zeggen dat dat zon test in windows was. niet in dos

Verwijderd

Topicstarter
ik kijk vandaag nog of ie vastloopt en als ie goed blijft draaien koop ik nieuw geheugen. Mijn vraag nu alleen is, wat voor geheugen. Ik lees in de handleiding van het moederbord dat ik er "unbuffered ECC and non-ECC DDR DIMMs" in kan zetten tot 1GB max. (64 bit, 184-pin)

Neem ook gewoon PC3200. Tenzij iemand hier ander adviseert :P

Wil gewoon 2 kaartjes van 1GB kopen voor een goeie prijs en wil er ook niet teveel geld aan uitgeven. Beetje zo rond de 40-50 euro per kaartje? iig keek een beetje bij pricewatch, maar daar is teveel keuze ;) dus als iemand me wat kan aanraden, graag :>

Edit: Sinds dat andere geheugen erin zit is de pc geen enkele keer vastgelopen. Hulde ! :*) nu dus nog nieuw geheugen kopen

edit2: hij bleef net 1x hangen bij het opstarten, helemaal aan het begin

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 12:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc is vandaag weer 2x vastgelopen met het nieuwe geheugen erin. Gek genoeg als ik dus iets verander gaat het heel even goed.

Iemand nog een suggestie wat het probleem zou kunnen zijn?

(ben al aan het sparen voor een nieuwe pc, ben t zat)

Verwijderd

Als je dan al voor een nieuwe PC gaat en het geheugen niet geholpen heeft, denk er dan snel over na of je het terug brengt naar de winkel, 7 dagen retour recht heb je zonder opgaaf van reden.

iig succes, en voor geheugen hoef je eigenlijk maar 1 naam te onthouden Kingston, heb het nog nooit niet zien werken. En dan natuurlijk ValueRAM, voor sneller geheugen moet je toch bij anderen zijn die zijn daar weer beter in, ik noem een OCZ, Team Xtreem etc.

Succes in ieder geval nog

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De ASUS moederborden en ook de K8V-serie is heel erg gevoelig wat het geheugen betreft. In veel gevallen worden dit soort problemen er door veroorzaakt. Ik zou eens op de ASUS website op zoek gaan naar de QVL voor dit MB en alleen geheugen kopen wat getest is door ASUS.

Zelf had ik op dit MB Corsair TwinX 3200LL in gebruik, probleemloos.

ARME AOW’er

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is al duidelijk genoemd, je hebt alle kansen gehad er wat mee te doen, maar toch lees ik nagenoeg niets terug over de resultaten die je ermee behaald, inderdaad met Memtest voorop. Zo heeft een topic weinig zin. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.