Opgenomen vermogen aan de hand van zekering

Pagina: 1
Acties:

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Even een piepplein vraagje tussendoor..
Door al dat gepraat over opgenomen vermogen en geleverd vermogen wilde ik weleens weten wat de voeding in mijn receiver (SR-8001) nu werkelijk levert. Ik weet dat het opgegeven opgenomen vermogen niet het maximale is maar met de volumeregeling op 0 of zoiets (is hetzelfde als bij Denon, AVC-A1XV staat 850 watt, maar trekt soms 2 kW).
Iemand zei tegen mij dat je dan naar de zekeringen moest kijken en dat je dan een inschatting kon maken. Toevallig heb ik de datasheet van mijn receiver en dus meteen even gekeken. De meeste zekeringen zijn 5A/250V en er is een zekering van 10A/250V. In het "power" gedeelte van de onderdelenlijst staat geen enkele zekering genoemd, maar de 10A zekering staat onder "stand-by" net als de meeste zekeringen eigenlijk. Welke zekeringen moet ik nu naar kijken en wat vertellen ze? Ik snap dat er dus óf 1250 watt óf 2500 watt doorheen mag voor hij springt, maar welke is nu van de voeding?
De voedingskabel moet trouwens volgens de datasheet ook minimaal 10A/250V zijn.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Zonder meer info kunnen we daar niet veel over zeggen denk ik. Als je het echt wil weten moet je er gewoon een stroommeter aan hangen :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mac1987
Welke info zou je dan wel nodig hebben? Ik heb helaas geen stroommeter en als ik het maximum vermogen wil meten moet ik denk ik eerst mijn speakers opblazen ;). Op zich is het niet zo heel erg van belang, omdat hij genoeg vermogen heeft, maar het leek me gewoon leuk om het uit nieuwsgierigheid te weten. Kan je meteen de opgegeven specificaties in een beter perspectief plaatsen.

Maar stel dat het toch de 5A zekering is en niet de 10A. Kan er dan maximaal 1250 watt geleverd worden op piekmomenten (natuurlijk niet per se continu, dat is misschien die 780 watt die opgegeven staat als stroomverbruik) of valt daar niks over te zeggen omdat de zekeringen een gigantische marge hebben? Ik snap trouwens niet waar een 10A/250V zekering goed voor is als de voeding niet meer dan 5A kan leveren bij 250V. Er kan toch nergens in de receiver dan bij dat voltage meer dan 5A doorheen stromen aangezien dat vermogen dan ergens vandaan moet komen? Of het moet heel kort uit de Elco's komen, maar dan zou je twee zekeringen verwachten toch?

[ Voor 46% gewijzigd door mac1987 op 27-02-2008 14:59 ]

Verwijderd

Wat dacht je van de inschakelstoom die overwonnen moet worden!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Sowieso is het gangbaar om in een apparaat een zekering te zetten die minimaal 2 te "zwaar" is. Je zit met inschakelstromen, korte storingen, etc die een zekering die precies op maat is, gelijk doet klappen. Bij een overgedimensioneerde zekering weet je zeker dat hij alleen klapt als er iets mis is.
Verkijk je trouwens niet op een inschakel stroom. Als ik mijn receiver aanzet (een Cambridge met opgegeven 6x80 Watt rms en een opgenomen vermogen van 850Watt) dan kan ik het inschakelen zien aan de lampen, die collectief een fractie zwakker gaan branden voor een halve seconde.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• mac1987
Haha ok, weer wat geleerd. Gelukkig heb ik daar geen last van, maar heb op de kamer waar mijn av-spullen staan ook een eigen groep. Het lijkt me sterk dat de inschakelstroom >3600 watt is of je moet wel een heeeel erg dikke voeding hebben zoals die 2kW 7-kanaals eindbakken :P
Maar aan de zekeringen kun je dus eigenlijk nog niets zien? Dus die opmerking sloeg dan ook nergens op, behalve dat je met een 5A/250V zekering dus sowiezo niet boven de 1250 watt uit zal komen.

Verwijderd

mac1987 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 17:04:
Haha ok, weer wat geleerd. Gelukkig heb ik daar geen last van, maar heb op de kamer waar mijn av-spullen staan ook een eigen groep. Het lijkt me sterk dat de inschakelstroom >3600 watt is of je moet wel een heeeel erg dikke voeding hebben zoals die 2kW 7-kanaals eindbakken :P
Maar aan de zekeringen kun je dus eigenlijk nog niets zien? Dus die opmerking sloeg dan ook nergens op, behalve dat je met een 5A/250V zekering dus sowiezo niet boven de 1250 watt uit zal komen.
Als ik mijn rotel eindtrap niet via de daarvoor bestemde knop op de voorkant inschakel maar de stekker met ingeschakelde aan/uit knop zo in het stopcontact steek, dan knalt de 16 ampere stop eruit.

• mac1987
Maar jij hebt dan ook waarschijnlijk een van die dikke eindbakken waar ik het over had ;). Heb trouwens nog nooit geprobeerd om mijn receiver direct op het stroomnet aan te sluiten zonder hem eerst op stand-by te zetten, maar neem aan dat, hoewel er best een behoorlijke voeding in zit, hij wel minder inschakelstroom vraagt dan zo'n Rotel eindbak. Volgens mij springt hij dan ook automatisch op syand-by, maar zoals ik al zei heb ik dat nog nooit geprobeerd.
Pagina: 1