Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 21:30
Apart nieuwsbericht op nu.nl;
UTRECHT - Een gemiddeld gezin is dit jaar 15 euro duurder uit doordat het een schrikkeljaar is en 2008 een dag meer telt. Dat heeft het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) berekend, zo meldde de organisatie woensdag.
Chris Heijmans

Vrijdag de 29e februari wordt door gemiddelde gezinnen (twee kinderen, netto maandinkomen 2500 euro) ongeveer 47 euro extra uitgegeven aan onder andere boodschappen, elektriciteit en telefoneren.

Daar staat volgens het Nibud tegenover dat een dag gratis wordt gewoond, de verzekering zonder extra kosten doorloopt en een dagje gratis tv kan worden gekeken. Volgens het instituut levert dit weer 32 euro voordeel op.

Verzekeraars

De 15 euro die gezinnen volgens het Nibud inleveren, vallen in het niet bij de 17 miljoen euro die verzekeraars toeleggen op het extra dagje. Het cijfer komt van het centrum voor Verzekeringsstatistiek en is gebaseerd op de gemiddelde schade per dag in 2006.

Door de extra dag, groeit de economie ook meer dan in andere jaren, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat de schrikkeljaren sinds 1970 bekeek. Gemiddeld was er een groei van 3,1 procent, tegen 2,7 procent in niet-schrikkeljaren.

Werkgevers

Een groep binnen de maatschappij zal zich vrijdag in de handen wrijven. Werkgevers hoeven namelijk niks te betalen voor het extra dagje dat hun personeel vrijdag werkt. De schrikkeldag wordt namelijk doorgaans niet in de maandlonen verwerkt.
" de verzekering zonder extra kosten doorloopt "
en
"De 15 euro die gezinnen volgens het Nibud inleveren, vallen in het niet bij de 17 miljoen euro die verzekeraars toeleggen op het extra dagje."
Apart dat ze in een eerder nieuwsbericht melden dat verzekeraars in hun premie rekening houden met een schrikkeldag. Mooi stukje journalistiek weer.

Er kan een dag gratis tv/internet gekeken worden en dit levert een voordeel van 32 euro op. En dit mag dan zomaar van die 47 euro afgetrokken worden? 32 euro voordeel levert mij geen 32 harde euro's in de portomonnee op. Aparte berekening.

Maar dat allemaal terzijde. Meest aparte bericht vind ik het laatste;
"Werkgevers hoeven namelijk niks te betalen voor het extra dagje dat hun personeel vrijdag werkt."
Dit is wel bizar, ik werk een dag extra. Lever m'n baas een aardig uurtarief op, maar ik krijg er niks voor terug. Wat zou er op tegen zijn om deze dag gewoon vrij te eisen? Of zie ik nou iets over het hoofd.

(los van het feit dat me dat dagje ook weer niet zo heel veel uitmaakt, maar toch... :P)

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11 18:41
Hier bij mij op het werk komt daarom vrijwel niemand vrijdag werken....

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:12:
:?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ge krijgt die dag toch gewoon betaald? Uurloon :?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 22:26

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik heb er nog nooit van gehoord hoor. Je krijgt toch gewoon het aantal uren wat je gewerkt hebt betaald? Deze maand zal dat dan minder zijn omdat er maar 29 dagen zijn, maar die 29-02 krijg je gewoon betaald hoor.

Of snap ik de 'logica' even niet.

Twitter

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik lees net in mijn CAO dat ik 1976 uur per jaar werk. Er staat verder niets over schrikkeljaren in, dus ik werk gewoon 1976 uur. Met een werkweek van 8 uur per dag zijn dat 247 dagen, daar komen bij 104 weekend dagen en 7 wettelijk verplichte vrije dagen kom ik op 358 dagen uit.

Hmm, daar klopt ook iets niet.

Signatures zijn voor boomers.

• SinergyX
  • Laatst online: 09:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dennahz schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:19:
Ik heb er nog nooit van gehoord hoor. Je krijgt toch gewoon het aantal uren wat je gewerkt hebt betaald? Deze maand zal dat dan minder zijn omdat er maar 29 dagen zijn, maar die 29-02 krijg je gewoon betaald hoor.

Ook al had februari er 31, kantoorbaan was er geen verschil. 30/31 zouden in het weekend vallen ;)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Dennahz schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:19:

De meeste mensen krijgen een maandloon en geen uurloon. Dat is makkelijker omdat vrijwel elke maand een ander aantal werkdagen telt.
Mensen met een week of uurloon hebben dus mazzel.

Maar goed, dat ene dagje in de vier jaar zal mij persoonlijk aan mijn bips oxideren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Hmmm, ja daar zal best iets in zitten, maar aan de andere kant heb ik gewoon zoiets van ik krijg mijn maandsalaris wel aan het eind van de maand, ongeacht of de maand nou 28,29,30 of 31 dagen duurt.

Maar op jaarbasis werk je natuurlijk een dag extra, en daar zal je weer wat missen t.o.v. wanneer het geen schrikkeljaar is. Ik ga hier zelf echt niet over beginnen met mijn werkgever, ik ga gewoon aan het werk, ben benieuwd of er hier nog mensen zijn die hier wel een discussie over gaan beginnen en hoe dit dan uitpakt.

Ik moet a.s. vrijdag zelfs overwerken, word wel een dagje van 15 uur denk ik. Maargoed, dat zijn gewoon uren die als overuren geschreven kunnen worden ;)

[ Voor 12% gewijzigd door hypz op 27-02-2008 12:38 ]

• Bezulba
  • Laatst online: 08:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

de mensen die hierover gaan klagen zijn dezelfde die een extra vrije dag willen als 1ste kerstdag in het weekend valt.. beetje kansloos dus

blup

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:30:
Ik lees net in mijn CAO dat ik 1976 uur per jaar werk. Er staat verder niets over schrikkeljaren in, dus ik werk gewoon 1976 uur. Met een werkweek van 8 uur per dag zijn dat 247 dagen, daar komen bij 104 weekend dagen en 7 wettelijk verplichte vrije dagen kom ik op 358 dagen uit.

Hmm, daar klopt ook iets niet.
Nog wat feestdagen erbij en je komt wel aan de 365/366.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 21:33
eendje schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:39:
de mensen die hierover gaan klagen zijn dezelfde die een extra vrije dag willen als 1ste kerstdag in het weekend valt.. beetje kansloos dus
Leg je dan even uit wat daar kansloos aan is? :)

Ik ga werken om geld in het laadje te brengen, niet omdat ik het oh zo leuk vind.
Anders mag je je maandloon ook gewoon naar mij overschrijven hoor, als je't toch niet echt nodig hebt :)

[ Voor 35% gewijzigd door Fire69 op 27-02-2008 12:42 ]

Verwijderd

Nou volgens mij heef een beetje administratie-afdeling daar helemaal geen moeite mee. Je hebt een maandloon, maar wat je daadwerkelijk op je strookje hebt staan hangt af van het aantal gewerkte uur. Doorgaans sowieso al niet elke maand hetzelfde omdat weekenden steeds anders vallen. Tenzij je je salaris per 4 weken krijgt. Maar dat is dus niet maandelijks.

Ik vul altijd een urenstaat in. In een schrikkeljaar is dat een dag meer in Februari als dat zo uitkomt. En die uren worden ook gewoon betaald.

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 11:33
Ik ben geen mierenneuker en let ook wel op m'n geld, maar die ene dag in de 4 jaar moeten we allemaal toch wel kunnen overleven qua kosten...

Alleen als je het per dag gaat doorberekenen zal je dat merken (dit is wat dat onderzoek ook aantoont dus). Hoeveel mensen nemen hun salaris elke maand onder de loep en gaan PER DAG uitrekenen wat ze kwijt waren? Lijkt mij een grote tijdsverspilling... tijd die je beter kan gebruiken om te werken :p
Fire69 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:42:
[...]

Ik ga werken om geld in het laadje te brengen, niet omdat ik het oh zo leuk vind.
Anders mag je je maandloon ook gewoon naar mij overschrijven hoor, als je't toch niet echt nodig hebt :)

"Find what you love and let it kill you"

• Dennahz
  • Laatst online: 20-11 22:26

Dennahz

Life feels like hell should.

eendje schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:39:
Hier in België kan je deze dag dan gewoon later opnemen. Misschien verschilt dit per werkgever, maar hier is het zo dat als een feestdag in het weekend valt deze later opgenomen mag worden. Wanneer dit gebeurd gaat in overleg en is voor iedereen hetzelfde.

Twitter

Verwijderd

Ik zou er ook over klagen als het niet klopt. Ik werk niet voor de kat z'n bleep. Maar je zorgt gewoon dat het op voorhand wel klopt. En als Kerst in het weekend valt dan is dat zo. Geen extra vrije dag.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 13:53

job

hypz schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:36:
Maar op jaarbasis werk je natuurlijk een dag extra, en daar zal je weer wat missen t.o.v. wanneer het geen schrikkeljaar is. Ik ga hier zelf echt niet over beginnen met mijn werkgever, ik ga gewoon aan het werk, ben benieuwd of er hier nog mensen zijn die hier wel een discussie over gaan beginnen en hoe dit dan uitpakt.
Ik snap dat geneuzel over die extra dag die je dan moet werken/leven ook niet. Ik zou zeggen, draai de boel eens om. Een normale maand is 30 of 31 dagen. Je wordt dus elke 4 jaar 3 jaar 2 dagen gematst. Je hoeft de maand fabruari 2 dagen minder te werken dan andere maanden. In een schrikkeljaar werk je 1 dag minder. De maand februari wordt je als werknemer dus lekker gematst.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 18:38

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:46:
Nou volgens mij heef een beetje administratie-afdeling daar helemaal geen moeite mee. Je hebt een maandloon, maar wat je daadwerkelijk op je strookje hebt staan hangt af van het aantal gewerkte uur.
Ik weet niet hoe "normaal" dat is. Ik krijg wel degelijk iedere maand hetzelfde salaris.
Fire69 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:42:
Vergoed willen worden voor de werking van de kalender? Ik kan me goed voorstellen dat dat kansloos overkomt, ja.
Op een erkende feestdag krijg je vrij. Als het in een weekend valt ben je vrij.

De interpretatie "een feestdag geeft recht op een vervallen werkdag" gaat voorbij aan het idee van een feestdag - kennelijk interesseert de datum je geen ruk. Stel dan voor alle feestdagen af te schaffen en een paar extra vrij te besteden vakantiedagen in te voeren.

Hoe lang voordat er gevraagd gaat worden om compensatie voor 1e Paasdag en 1e Pinksterdag omdat die op een zondag vallen? :P

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Mja ik werk dan ook nogal eens overuren en andere rare onregelmatige tijden.
Dido schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:59:
Stel dan voor alle feestdagen af te schaffen en een paar extra vrij te besteden vakantiedagen in te voeren.
Er zijn bedrijven die niets liever doen dan dat. Maar je zit met een maatschappij en economie die op arbitraire dagen ineens geen sjoege meer geven. Dus alleen als je zelfstandig productie kunt draaien kan dat. Als je dienstverlener bent dan heeft het geen zin.

Ik ken wel bedrijven waar je min of meer vrij je dagen kunt opnemen. Wat erg handig voor ze is want met Kerst kunnen ze door draaien omdat bv. de Moslims verder werken, en met het suikerfeest is de rest van het personeel er gewoon.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2008 05:21 ]

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
Een andere manier om het te bekijken is dat een jaar niet 365 dagen duurt, maar 365,25 dagen. Dus je wordt steeds drie jaar gematst met 0,25 dag, en in de schrikkeljaren ga je er weer 0,75 dag op achteruit. Niets bijzonders dus...
Behalve dat er her en der nog wat secondes worden gecorrigeerd, maar dat is mierenneukerij. En verder niet klagen, want in 2100 zal er geen schrikkeldag zijn, dus wordt je weer gematst (als je dan nog leeft). :P

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:10
je maandloon / uren zijn bepaald op het gemiddelde aantal werkuren in een maand, 176 geloof ik, dus daar zal waarschijnlijk een kleine schrikkelcompensatie in meegenomen zijn!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Snake schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:16:
Ge krijgt die dag toch gewoon betaald? Uurloon :?
De meeste mensen krijgen een maandloon hier in Nederland als ze full time werken. En aangezien je 1 dag meer werkt voor hetzelfde loon kun je beredeneren dat je een onbetaalde werkdag hebt.

https://niels.nu

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
als je maandloon krijgt, dan werk je toch in jaren zonder schrikkeldag een paar dagen minder voor hetzelfde geld in de maand februari?? of zie ik dat nou verkeerd?

Verwijderd

Dan zou je contract uit gaan van elk jaar 29 dagen in Februari. Unlikely.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mijn contract gaat helemaal niet van een vast aantal dagen per jaar uit, wel van een vast bedrag per kalendermaand. en aangezien ik dus in februari hetzelfde salaris verdeel over minder dagen, ben ik volgens mij gunstig uit. ook in jaren met een schrikkeljaar, scheelt toch weer 1,5 dag gemiddeld (ten opzichte van 30/31 dagen per normale kalendermaand).

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Frieda schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 08:27:
mijn contract gaat helemaal niet van een vast aantal dagen per jaar uit, wel van een vast bedrag per kalendermaand. en aangezien ik dus in februari hetzelfde salaris verdeel over minder dagen, ben ik volgens mij gunstig uit. ook in jaren met een schrikkeljaar, scheelt toch weer 1,5 dag gemiddeld (ten opzichte van 30/31 dagen per normale kalendermaand).
Helemaal met je eens. Je had in verhouding al meer geld te besteden per dag.
Dat is 1x in de 4 jaar een iets minder per dag. Maar nog altijd meer dan een normale maand.
Dus ik snap het probleem niet echt.
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:12:
Waarom niet en waar werk jij dan?

Money for nothin' and your chicks for free

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je je hier druk om maakt maar toch hebt getekend voor een maandloon ipv. een loon per uur kwartier is het toch echt je eigen schuld aangezien je al een tijdje weet dat er zoiets als een schrikkeljaar bestaat. Teken geen contracten waar je het niet mee eens bent. 1/365 = 0,27%, dat komt overeen met nog geen 80 seconden per 8 uur. Dus ga dan de baas terugbetalen voor alle keren dat je in zijn/haar tijd naar koffie-automaat of toilet bent gelopen.

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 28-02-2008 08:45 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 05:18:
Dan zou je contract uit gaan van elk jaar 29 dagen in Februari. Unlikely.
De meeste WG's werken bij een volledig dienstverband met een vast aantal dagen per maand dit ivm het aantal premiedagen voor de SL.

Er wordt hier dan ook teveel naar het aantal totaaldagen per jaar gekeken en dat is dus niet juist. Je moet kijken naar het gemiddeld aantal dagen per maand. Omdat een maand een verschillend aantal dagen kent hanteert men meestal de methode

1 week = 5 werkdagen
13 weken = 65 werkdagen (een kwartaal kent 3 maanden)
65 : 3 = 21,66 dag gemiddeld dus*

Zo zijn er ook nog mensen die denken dat een zgn 13e maand ter compensatie/verrekening dient van het werkelijk aantal gewerkte dagen per maand. Dat is dus onzin.

*
52 x 5 = 260 : 12 = 21,66 kan ook natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 28-02-2008 08:55 ]

ARME AOW’er

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Frieda schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 08:27:
Ik denk dat jouw contract daar in principe wel vanuit gaat.... er wordt gewoon gerekend dat jij een x aantal dagen per jaar werkt... het totale dagloon, dat jij in een jaar verdient wordt gedeeld door 12... en tadaaa, je hebt je maandloon... dus ben je eigenlijk niet gunstiger uit, alhoewel dat voor je gevoel wel zo is...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daarentegen werken uitzendbureau's wel op urenbasis. Als uitzendkracht krijg je wel een extra dag betaald als het jaar langer is.
Maar... je krijgt ook minder betaald als er minder werkdagen in een jaar zitten.
Zo hadden 2000, 2005 en 2006 260 werkdagen, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007 en 2008 261. Ja, de twee laatste schrikkeljaren hadden niet meer werkdagen dan een "normaal" jaar en 2000 (ook een schrikkeljaar) had er zelfs minder! ;)

Feestdagen zijn in deze berekening niet interessant want die krijg je doorbetaald.

En het gemiddelde aantal werkdagen in deze eeuw: 260,71.

[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 28-02-2008 09:34 ]

Signatures zijn voor boomers.

• DaMayan
  • Laatst online: 29-10 15:23
Dennahz schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:52:
Hier in België kan je deze dag dan gewoon later opnemen. Misschien verschilt dit per werkgever, maar hier is het zo dat als een feestdag in het weekend valt deze later opgenomen mag worden. Wanneer dit gebeurd gaat in overleg en is voor iedereen hetzelfde.
Dat heb ik in Nederland nog nergens meegemaakt. Als een feestdag in het weekend valt heb je gewoon pech.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Dennahz schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:52:
[...]

in Engeland en Australia schuift een public holiday die in een weekend valt automatisch door naar de maandag erna :)

En terecht want we krijgen hier toch al minder vrije dagen dan in NL..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ze weten het leuk te brengen in de media.

Bijna iedereen in loondienst wordt betaald op basis van een maandsalaris, welk weer wordt terug gerekend naar een uurloon.

Zo ook alle premies. Of een maand nu 28,29,30 of 31 dagen duurt. M'n loon is het zelfde, m'n ziekenfonds, verzekering, huur, etc..etc... Het blijft allemaal gelijk.

Ok, dit jaar telt dan 366 dagen. Die dag eten en drinken we allemaal. Maar de ophef die gemaakt wordt over onbetaald vind ik gewoon krom. Sterker nog. Een paar jaar geleden viel kerst en oud en nieuw in het weekend. Ook om de 5 jaar hebben we vrij op 5 mei, wat toen samenging met hemelvaartsdag. Dat zijn al 4 vrije dagen die door de kalender niet als vrij genoteerd stonden.Horen we daar iemand over? Nope..

En hoezo onbetaald? Mensen die via uitzendbureau's werken krijgen deze dag gewoon betaald.

Nu weet ik ook van diverse mensen die 32 uur werken, en dat de werkweek van dinsdag t/m vrijdag is. Hun worden ook altijd benadeeld. 2de Paasdag, 2de pinksterdag. Noem maar op.

Hoop gezeik om niets eigenlijk.

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1