bios raid error op 1 disk maar sys start wel (meestal)

Pagina: 1
Acties:

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-01 07:10
Ik heb een werkstation met win xp en 2x disk (seagate)st3160023AS op raid0, intel storage manager rom version 5.0.0.1032.
Het bios meldt dat een schijf een error heeft (error coccured achter de schijf) maar niet welke error.
In windows worden de schijven gewoon samen gezien (zonder problemen) dus kan daar niet meer per disk checken.
Soms wil het systeem niet opstarten of vraagt de bios om de schijven naar non raid om te zetten bij start.
Er staan geen kritieke data op de pc maar hij wordt wel intensief in een dierenartsenpraktijk gebruikt.

Vragen die bij me opkomen zijn
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Is het waarschijnlijk een progressief probleem of zou ik gewoon zeggen van: voortaan moeten we blijkbaar even een paar valse starts maken maar daarna werkt alles gewoon?
Als ik het bios naar non-raid laat omzetten blijft dan mijn installatie (windows) intact? Op zich zouden alle data makkelijk op 1 disk passen..
Zijn er ook utils die in windows nog verder kunnen checken aan individuele disks?

Als iemand ook maar iets zinnigs zou kunnen zeggen zou ik erg dankbaar zijn.

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Verwijderd

Een dierenartsenpraktijk met RAID0? lol

Los daarvan; ik denk dat het het beste is om een backup te maken, raid array opnieuw aanmaken (of gewoon zonder raid) en windows opnieuw installeren. Een betere optie, als je veel software voor de zaak erop hebt enzo, is om een image te maken en deze terugzetten.