fans aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-07 12:12
High, hier spreekt een hardware newbie...
Waar kan ik extra ventilatoren op aansluiten, zodat ze stroom krijgen? En wat zijn de beste plaatsen om deze te plaatsen zodat de airflow optimaal is?
Alvast bedankt.

Verwijderd

met 3 pin (mobo stekkertje) of 4 pin (cdrom etc stekker)

mooi tekeningtje gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/sebasaaa/fans.gif

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/sebasaaa/fans.gif

Deze dus :)

Verwijderd

ja ik wordt om de zolveel minuten van het inet afgegooid gvd

Verwijderd

eerst moet je even kijken of je een blow in of een blow out voeding hebt. Als je een blow out hebt kan je het beste een grotte fan voorin zetten (10x10) en een kleine achterin. nu wordt dus de grote aanvoer door twee kliene fan eruit gezogen. :)

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ja, het principe is dat warmte lucht naar boven wil, dus het is het meest zinvol om gewoon met die natuurkundewet mee te werken. Ga dus niet van boven naar beneden koelen maar van beneden naar boven.

Verder met die fans aansluiten:
als je 12 volt fans hebt dan moet je het + draadje aansluiten op de gele draad uit je voeding, en de - draad op een zwarte. De rooie draad geeft 5 volt. Als je een fan van bijvoorbeeld 12x12 hebt (dus vrij groot) die voor 12 volt gemaakt is, dan kan je hem ook op 5 volt zetten zodat hij stukken minder lawaai maakt (en natuurlijk ook minder airflow, maargoed).
Je kan ook nog de 12 volt (gele) op de + zetten en de 5 volt (rode) op de - zetten en dan loopt de fan op 7 volt. Goed, je kan dus van alles proberen.

Ik heb zelf een beetje zitten solderen zodat ik van die aansluitingen die altijd achterop geluidsboxen zitten (met van die klemmetjes) in m'n computer heb zitten met daarop 12 en 5 volt (en de - natuurlijk ook). Dan kan je gemakkelijk fans aansluiten, afkoppelen enzo...zit in ieder geval goed vast. Kortom, ideaal dus.
suc6!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-07 12:12
Dus, ff samengevat:

Rood = 5 volt
Geel = 12 volt
Zwart = 0 volt

Je hebt dus de keuze uit 0, 5, 7 of 12 volt.
Je kunt ook negavieve getallen krijgen (bv. -12) maar dat heeft hetzelfde effect als positief (las ik elders in dit forum).

Ik heb nu alleen een outtake fan in m'n voeding. Ik ga dus nog een 10x10 (12 v) aanschaffen voor beneden/voorin m'n computer (ik denk trouwens dat ik nog wat gaten aan de voorkant moet boren...) en 'n kleinere voor achterin/boven de pc, onder de voeding. Eens kijken of ik daar nog plaats heb...

Ik zag op http://www.xenon.nl een ventilator (misschien met 2 fans) die je in een 5,25 inch slot kunt inbouwen. Is dat nog wat als extraatje ofzo? Kost trouwens 35 piek.

offtopic:
Ik had trouwens ook een keer een 12v (?) fan (10x10 ofzo) aangesloten op een 9v batterij, die ik met plakband aan de fan had vastgemaakt, zo krijg je een mini ventilator. Erg handig voor in benauwde klaslokalen: maakt geen geluid!

Nog erg bedankt voor de reacties allemaal!!!
Pagina: 1