Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Google] Site verdwijnt regelmatig op bepaald trefwoord

Pagina: 1
Acties:

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:32
Voor een klant beheer ik al een aantal jaren een site. Deze scoort altijd heel netjes in Google, meestal rond positie 2 / 3 / 4 op het belangrijkste treftwoord. Nu is het de afgelopen maanden al een paar keer gebeurd dat deze pagina (de homepage) uit de index verdwijnt op dit specifieke trefwoord. Andere pagina's van de site komen nog wel terug op dit trefwoord (op pagina 8 of 9) en dezelfde pagina komt ook terug op andere trefwoorden - zelfs op positie 1.

De Google Webmastertools geven geen problemen aan, ik maak gebruik van een sitemap, mooie urls, etc. Ik gebruik geen rare of verboden trucs om de score te beinvloeden. Ik heb niet het idee dat ik met een penalty te maken heb, omdat de pagina / site dus nog wel gevonden kan worden. Als de site opnieuw aanmeld komt deze weer wel terug, ook weer rond positie 2 / 3 / 4, maar dat is natuurlijk nogal onhandig :)

Zoeken naar dit soort gevallen levert voornamelijk sites op die helemaal uit de index verwijderd worden, dus daar word ik ook niet veel wijzer van...

Mijn klant heeft zelf het idee dat zijn belangrijkste concurrent hiervoor verantwoordelijk is (die staat al tijden stijf bovenaan, terwijl je dat op basis van de site nou niet echt zou verwachten), maar daar kan ik me zelf weinig bij voorstellen.

Heeft iemand van jullie misschien een idee heeft waar dit door veroorzaakt wordt, of hoe ik dit kan oplossen?

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 16:45
misschien is even een mailtje naar google sturen en vragen om uitleg een idee?

• Xcalibur
Goed idee, heb ik inderdaad ook al gedaan.... maar die zijn niet zo van het snel antwoorden kennelijk ;(
Via de Webmastertools heb ik dat gedaan trouwens, is dat de juiste plek?

• Xcalibur
Schopje :)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Hierover zal Google nooit antwoorden. Kun je aangeven om welke site het gaat? Het kan zijn dat je te maken hebt met Google washing of een Proxy hijack.

• Xcalibur
ik post de URL op het moment liever niet hier.... Ik kan hem wel per mail sturen ofzo :)
Is er een manier om erachter te komen of zoiets aan de hand is (beide termen zeggen me op dit moment nog niks....)?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien wat ze de Googledans noemen.
http://www.mijnhomepage.nl/google/google-dance.php

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Dat fenomeen bestaat al een flinke tijd niet meer ;)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

André schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 23:41:
[...]

Dat fenomeen bestaat al een flinke tijd niet meer ;)
Ah, ik houdt het ook niet meer zo bij als vroeger wat Google doet met haar zoekresultaten :)

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 01-03-2008 04:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:41

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Betaalt die concurrent niet gewoon voor de eerste plaats. Dat kon dacht ik ook.

Verder past google zijn index dynamisch aan. Ik ken wel meerdere sites die plots niet meer vindbaar zijn en vervolgens een week later weer wel.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Startups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
Xcalibur schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 09:31:
Voor een klant beheer ik al een aantal jaren een site. Deze scoort altijd heel netjes in Google, meestal rond positie 2 / 3 / 4 op het belangrijkste treftwoord. Nu is het de afgelopen maanden al een paar keer gebeurd dat deze pagina (de homepage) uit de index verdwijnt op dit specifieke trefwoord. Andere pagina's van de site komen nog wel terug op dit trefwoord (op pagina 8 of 9) en dezelfde pagina komt ook terug op andere trefwoorden - zelfs op positie 1.

De Google Webmastertools geven geen problemen aan, ik maak gebruik van een sitemap, mooie urls, etc. Ik gebruik geen rare of verboden trucs om de score te beinvloeden. Ik heb niet het idee dat ik met een penalty te maken heb, omdat de pagina / site dus nog wel gevonden kan worden. Als de site opnieuw aanmeld komt deze weer wel terug, ook weer rond positie 2 / 3 / 4, maar dat is natuurlijk nogal onhandig :)

Zoeken naar dit soort gevallen levert voornamelijk sites op die helemaal uit de index verwijderd worden, dus daar word ik ook niet veel wijzer van...

Mijn klant heeft zelf het idee dat zijn belangrijkste concurrent hiervoor verantwoordelijk is (die staat al tijden stijf bovenaan, terwijl je dat op basis van de site nou niet echt zou verwachten), maar daar kan ik me zelf weinig bij voorstellen.

Heeft iemand van jullie misschien een idee heeft waar dit door veroorzaakt wordt, of hoe ik dit kan oplossen?
Afhankelijk van de inkomsten die het bedrijf krijgt via deze weg, kun je overwegen een SEO-bedrijf in te schakelen.
Echter is het probleem wat jij noemt, niet zo makkelijk te benoemen.

Het feit dat hij slingert qua positie, kan ook aan het datacenter liggen, die willen onderling ook nog weleens verschillen.
Mijn advies is dus eerst nagaan of het inkomende verkeer ook daalt/stijgt. Want misschien verkijken jullie je op de situatie. Zo kun je dus zien of het iets van de laatste tijd is, en of het ook echt invloed heeft.

Wanneer je weinig kennis hebt om zoiets te tracken, of gewoon lui bent, kun je een gratis oplossing als Google Analytics gebruiken, die houdt precies bij hoeveel verkeer er binnenkomt vanaf zoekmachines.

Zodra je dan zeker weet, dat het sinds een bepaalde tijd speelt, kun je uitzoeken of het probleem bij jou ligt, dat kan bijv. iets nieuws op de site zijn, bijv. sitemaps, nieuwe content of mooie urls.
Verder kun je ook per ongeluk iets fout gedaan hebben. Maar zo te horen ben je niet verwijderd, en zal het waarschijnlijk gewoon aan Google liggen.

Wanneer je inkomsten uit zoekmachines wilt halen, stel je dan pro-actief op, en wacht niet af tot je lager komt, (als je in een goede markt zit, zullen dus ook de concurrenten bezig zijn met hoger te komen) als je hoog in zoekmachines wilt staan, moet je (afhankelijk van welke markt) constant bezig zijn. (hierbij doel ik niet op foute methodes, maar bijv. het meeste simpele, zorg voor goede content, (user)'content is king')

Wat betreft die concurrent, ik betwijfel of hij hier verantwoordelijk voor is, maar een klein dingetje te noemen, je kunt eventueel even kijken of hij dezelfde content op zijn site gebruikt.

• Xcalibur
Bedankt voor je uitgebreide reactie! :)

Google Analytics hangt er al achter, maar ik heb me eerlijk gezegd nog niet verdiept in de bezoekers vanaf Google. Volgens mij valt de hoeveelheid traffic wel mee namelijk, maar dat is op zich ook het punt niet. Het gaat er natuurlijk om dat de site om onverklaarbare reden steeds verdwijnt op dat ene specifieke trefwoord :)

Over het datacenter: volgens mij is dat het probleem niet. Hij staat erin, of hij staat er niet in, en dat duurt zeker een week. Het is niet zo dat hij per keer dat je zoekt wisselt.... Het lijkt er dus op dat hij op dit trefwoord volledig uit de index is verdwenen, terwijl hij op andere trefwoorden wel gewoon voorkomt.

Ik denk ook niet dat de concurrent verantwoordelijk is, maar tot op heden is dit de enige logische verklaring die ik heb... dus tot ik een betere verklaring heb hou ik die optie graag open ;)

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 12:36
Xcalibur schreef op zondag 02 maart 2008 @ 09:51:
Bedankt voor je uitgebreide reactie! :)

Google Analytics hangt er al achter, maar ik heb me eerlijk gezegd nog niet verdiept in de bezoekers vanaf Google. Volgens mij valt de hoeveelheid traffic wel mee namelijk, maar dat is op zich ook het punt niet. Het gaat er natuurlijk om dat de site om onverklaarbare reden steeds verdwijnt op dat ene specifieke trefwoord :)

Over het datacenter: volgens mij is dat het probleem niet. Hij staat erin, of hij staat er niet in, en dat duurt zeker een week. Het is niet zo dat hij per keer dat je zoekt wisselt.... Het lijkt er dus op dat hij op dit trefwoord volledig uit de index is verdwenen, terwijl hij op andere trefwoorden wel gewoon voorkomt.

Ik denk ook niet dat de concurrent verantwoordelijk is, maar tot op heden is dit de enige logische verklaring die ik heb... dus tot ik een betere verklaring heb hou ik die optie graag open ;)
Google gebruikt per 'regio' verschillende data centers met verschillende zoek inhoud. Het kan dus zijn dat de site wel in een datacenter bekend is en weer niet in een ander data center.

Dat verklaard ook het plotse 'wel of niet' te vinden. Succes iig met het oplossen van dit probleem.
Pagina: 1