• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:36
Vorige week heb ik de stekkerdoos waar ALLE elektronica op die op mijn bureau staat is aangesloten om te kijken wat hoeveel verbruikt.
Ik schrok eerst dat mijn Pioneer receiver bijna 50 watt verbruikt als hij aanstaat maar geen geluid maakt.
Maar waar ik nog veel meer van schrok was dat mijn PC 18watt verbruikte wanneer hij UIT staat!
Toen ik ging kijken hoeveel hij dan wel niet verbruikte als ik hem in stand-by zetten zag ik dat het slechts 3 watt was?!
Dit vind ik zelf heel vaag en ik hoop dat iemand hier misschien weet hoe dit komt en hoe ik het kan verhelpen.
De reden waarom ik hem niet altijd in stand-by zet is omdat hij dan mijn CPU overclock vergeet.
Nog een verschil is dat in stand-by de netwerk verbinding helemaal uit gaat en als hij uit staat de switch de verbinding nog wel ziet (ja ik zou het ook omgekeerd verwachten).

Het lijkt me aan het moederbord liggen maar ik zal alle spec's opnoemen;
-E6600 (speedstep of iets dergelijks staat uit)
-Asrock ConRoeXFire-eSATA2
-8800GT
-4x 512mb DDR2 Ram
-OCZ Modstream 520watt
-Onboard gigabit LAN (wake up on LAN staat ook uit)

Please help me! (....and the environment :P )

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:09
Misschien dat er stroom weglekt uit de voeding wanneer je PC uitstaat en dat dat voor die 18W zorgt. Wanneer je PC in stand-by mode staat, heeft alleen het geheugen wat stroom nodig en het mobo aan/uit knopje. Misschien dat juist het nodig hebben van stroom ervoor zorgt dat er geen stroom weglekt, maar zo heel veel verstand van stroomgedoe heb ik ook weer niet :P

Anders kun je toch gewoon het stekkerblok uit zetten wanneer je de PC uitzet? Dan lekt er helemaal niets meer weg :Y)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:24
Behalve je CMOS batterij natuurlijk 8)7

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:45

--MeAngry--

aka Qonstrukt

MAXed_out schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 01:25:
[...]

Het lijkt me aan het moederbord liggen maar ik zal alle spec's opnoemen;
-E6600 (speedstep of iets dergelijks staat uit)

[...]

Please help me! (....and the environment :P )
*kuch* help jezelf en het klimaat eerst dan eens door speedstep weer aan te zetten. Als je computer nu een tijd uit z'n neus staat te kanen ben je op volle kracht stroom aan het zuipen. Dat slaat ook nergens op.

Het is echt niet dat mij dat zo boeit, maar ik vind dit weer zo hypocriet...

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

BIOS even doorwandelen want dit kan niet. Meet die meter ook Cos-phi???

Doe het dan eens opnieuw :) en 18 watt is normaal. Transformatoren hé ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Definieer even "uit" en "standby" :o

Ervan uitgaande dat je een standaard PC hebt, heb je behoorlijk veel standen waar je het in kunt zetten:
  • volledig aan (zonder EIST)
  • volledig aan (met EIST)
  • S3 suspend (STR)
  • S1 suspend (STD)
  • Hibernate
  • soft power off (dus "uit" met stroom op voeding)
  • hard power off (dus "uit" zonder stroom op voeding)
Die laatste zou gewoon nul verbruik moeten hebben, hibernate en soft power off zouden even weinig moeten gebruiken, maar daarboven kan alles gebeuren, afhankelijk van je voeding, je BIOS en de gebruikte instellingen.

Als je wilt weten wat de zinnigste keuzes zijn moet je al deze mogelijkheden doormeten. Het zuinigst is in ieder geval simpel: zodra je je PC "uitzet" (soft power off), ook de stroomtoevoer naar de PSU onderbreken (schakelaartje achterop PSU om, schakelaar op stekkerdoos om, of botweg stekker eruit).

* dion_b heeft een geschakelde stekkerblok waar PC, monitoren, hifi-versterker en bureaulamp op zitten :z

Oslik blyat! Oslik!

• MAXed_out
Speedstep staat uit omdat deze niet beschikbaar is bij mijn huidige bios versie en met nieuwere versie's wordt het overclocken nog moeilijker. Dat en als mijn pc aanstaat is hij 9-10 keer intensief bezig dus speedstep helpt niet heel veel invergelijking met die 15 extra elk moment dat hij uitstaat.

Met ''stanby'' bedoel ik suspend to ram (S3).
En met ''uit'' bedoel ik soft power off.
Oh en ik weet niet of het uit maakt maar ik gebruik dus Windows XP en daar kies ik gewoon in het afsluitscherm of ik de pc wil afsluiten of dat ik hem in standby wil zetten.

Ja ik kan wel steeds het hele blok uit zetten maar dan verliezen sommige apparaten hun settings dus liever niet.
Ik kan ook idd de powerknop op de voeding uitzetten en dat ga ik ook wel doen als het niet anders kan maar ik vind dat zo iets gewoon niet moet kunnen en ik vraag me af waarom het zo is.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:37
Maar zoals al eerder gevraagd is, wordt er ook rekening gehouden met de cos phi door die meter? Want misschien is die 18W wel bijna helemaal blind vermogen.

• GabberKooij
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-02 15:41
MAXed_out schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:30:
Ja ik kan wel steeds het hele blok uit zetten maar dan verliezen sommige apparaten hun settings dus liever niet.
Ik kan ook idd de powerknop op de voeding uitzetten en dat ga ik ook wel doen als het niet anders kan maar ik vind dat zo iets gewoon niet moet kunnen en ik vraag me af waarom het zo is.
Ik vraag me af waarom die settings niet bewaard worden, die staan normaal toch in het CMOS? Zit de batterij er wel goed in? Ik heb ook eens gehad dat die los zat, iedere keer dat ik dan de computer weer opnieuw aansloot op stroom kon ik de tijd weer opnieuw instellen. In mijn geval was hij los geschoten na een lan party / sjouw partij.

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

• MAXed_out
Het is een Voltcraft energy check 3000 en in het topic over energie meters in Elektronica staat niet dat hij ook cos phi doet.
Maakt dat zoveel uit dan? In de vergelijking tussen S3 en soft power off dan?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAXed_out schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:30:
Speedstep staat uit omdat deze niet beschikbaar is bij mijn huidige bios versie en met nieuwere versie's wordt het overclocken nog moeilijker. Dat en als mijn pc aanstaat is hij 9-10 keer intensief bezig dus speedstep helpt niet heel veel invergelijking met die 15 extra elk moment dat hij uitstaat.
Mwoeah, met een snelle dualcore CPU lijkt me sterk dat hij continu echt die kracht nodig heeft. Mijn E2180 draait bij desktopwerk EN met EIST aan de helft van de tijd uit z'n neus te vreten. Overweeg trouwens om gewoon softwarematig te OCen - dan kun je het op stock speeds met EIST aan houden als je de extra kracht niet nodig hebt, terwijl je het op snelheid kunt laten komen als het wel nodig is.
Met ''stanby'' bedoel ik suspend to ram (S3).
Misschien interessant om te kijken wat STD (S1) doet...
En met ''uit'' bedoel ik soft power off.
Oh en ik weet niet of het uit maakt maar ik gebruik dus Windows XP en daar kies ik gewoon in het afsluitscherm of ik de pc wil afsluiten of dat ik hem in standby wil zetten.
Gebruikte OS maakt niet zo uit. Welke standby je neemt stel je in BIOS in, en ook wat er tijdens standby of soft power off gebeurt wordt daardoor geregeld.
1) wat voor apparaten dan? Leg uit...
2) neem dan twee stekkerblokken, eentje met schakelaar voor PC en andere apparaten die gewoon instellingen behouden, eentje zonder schakelaar voor de recalcitrante zooi.
Ik vind dat onrecht en oorlog op de wereld gewoon niet moet kunnen en vraag me af waarom het zo is. Toch is het constructiever om gewoon zelf te doen wat je kunt doen om het prettiger en minder onrechtvaardig te maken in je eigen omgeving dan je stuk te bijten op abstracte kwesties waar je zelf weinig aan kunt doen. Zo ook hier - speel met de instellingen in BIOS, meet de gevolgen en doe wat je kunt, zonder je druk te maken over dingen waar je geen invloed op hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• MAXed_out
dion_b schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 13:47:
Overweeg trouwens om gewoon softwarematig te OCen - dan kun je het op stock speeds met EIST aan houden als je de extra kracht niet nodig hebt, terwijl je het op snelheid kunt laten komen als het wel nodig is.
Dat is een goed idee, ik ga me eens meer verdiepen in software overclocken, ik dacht altijd dat je het beste kon doen via de bios.
1) wat voor apparaten dan? Leg uit...
Oh gewoon de receiver waar ik het eerder overhad die vergeet hoeveel elke input versterkt moet worden en deze gebruik ik ook veel als de pc uit staat, zelfde met cd speler. Mijn monitor wil zelfs niet eens aan gaan vlak na dat de stroom er weer op is gezet(samsung 203B).
Ik zet de pc wel gewoon bij de voeding uit als oplossing.
Ik vind dat onrecht en oorlog op de wereld gewoon niet moet kunnen en vraag me af waarom het zo is. Toch is het constructiever om gewoon zelf te doen wat je kunt doen om het prettiger en minder onrechtvaardig te maken in je eigen omgeving dan je stuk te bijten op abstracte kwesties waar je zelf weinig aan kunt doen. Zo ook hier - speel met de instellingen in BIOS, meet de gevolgen en doe wat je kunt, zonder je druk te maken over dingen waar je geen invloed op hebt.
Ik lig er niet wakker van, ik hoopte alleen dat er een logische oorzaak van was en dat dit gemakkelijk te verhelpen was. Ik ga zelf wel spelen met de bios en kijken wat hij dan doet.

Iedereen bedankt voor de tips trouwens.
Pagina: 1