Dataverkeer van een online webcam?

Pagina: 1
Acties:

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-10 12:52
Beste tweakers en andere computerwijsgeren,

Ik heb een vraag mbt. het dataverkeer van een gestreamde webcam. Mijn schoonmoeder wil graag een webcam online zetten (en dat is haar al gelukt) welke de geboorte van de kittens van haar Noorse Boskat bijhoud voor iedereen die daarin geinteresseerd is.

Ze heeft de webcam nu online staan en de volgende specificaties kan ik met rechtermuisknop-properties tevoorschijn toveren:
Bitrate: 378 Kbps
Resolution: 320x240
Windows Media Audio 9.2
128 kbps, 48 kHz, stereo (A/V) 1-pass CBR

Wat ik me afvraag is wanneer en hoeveel bandbreedte wordt berekend voor het streamen van deze webcam, iets specifieker de volgende vragen:

1) Wordt er hoe dan ook bandbreedte gerekend voor het online hebben van deze webcam, ook als mensen niet deze bekijken?
2) Wordt er extra bandbreedte berekend als er meerdere mensen meekijken, of wordt de bandbreedte dan verdeelt over de kijkers (dus krijgen deze mogelijk langzamer beeld oid.)
3) Klopt de volgende berekening:
378 Kbps = 47.25KB/s
1MB / 47.25 = 21.67 seconden webcam online voor het gebruik van 1MB bandbreedte
(((1MB / 47.25) * 1024) / 60) / 60 = 6.164 uur webcam online voor het gebruik van 1GB bandbreedte

natuurlijk moet deze berekening worden aangepast als bij de vragen 1) en 2) variabele resultaten de uitkomst zijn, ik ga nu uit van één statische verbinding die altijd upload en altijd gedeeld wordt door meerdere gebruikers ongeacht de beschikbare bandbreedte.

Hartelijk bedankt voor jullie reactie,

- Al

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Verwijderd

Als het een mono-webcam betreft met maar 1 microfoon is het natuurlijk zonde van de ruimte om toch in stereo te streamen toch? ;)

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13
1) Wordt er hoe dan ook bandbreedte gerekend voor het online hebben van deze webcam, ook als mensen niet deze bekijken?
Nee.
2) Wordt er extra bandbreedte berekend als er meerdere mensen meekijken, of wordt de bandbreedte dan verdeelt over de kijkers (dus krijgen deze mogelijk langzamer beeld oid.)
Meer users = meer bandwidth.
3) Klopt de volgende berekening:
378 Kbps = 47.25KB/s
1MB / 47.25 = 21.67 seconden webcam online voor het gebruik van 1MB bandbreedte
(((1MB / 47.25) * 1024) / 60) / 60 = 6.164 uur webcam online voor het gebruik van 1GB bandbreedte
Per gebruiker ja.

Verder ligt het aan de software zelf hoe die bandwidth verdeeld wordt.

[ Voor 42% gewijzigd door danslo op 26-02-2008 22:53 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Om je vragen over bandbreedte te kunnen beantwoorden moeten we wel weten hoe de boel nu werkt.
Hangt de webcam aan een pc, en kunnen mensen meekijken dmv het ip adres van de adsl/kabel verbinding? Zie dan het verhaal wat hier boven staat.

Of word de opname van de webcam naar een website geupload.. en downloaden mensen dus de beelden van die website? Dan verandert het verhaal iets.

[ Voor 11% gewijzigd door job op 26-02-2008 22:54 ]

• Allubz
Bedankt voor de snelle reacties!!

Sorry, ik zal het systeem uitleggen:

PC + webcam upload door Windows Media Encoder naar een dedicated host (FTP neem ik aan).

Zover kan m'n schoonmoeder het uitleggen wat ze doet.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Allubz
http://www.piranho.de/hom...php?cat1=1&cat2=1&id=3432

Gebruikt m'n schoonmoeder (ja. t'is Duits...ze is Duitse, 50/50)

Ik hoop dat jullie het kunnen volgen en een conclusie er uit kunnen trekken!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Webcams streamen doe je niet via ftp. Die server is gewoon een streaming server.

En dan is 't idd zo dat je berekening wel redelijk klopt zo te zien, dat is per gebruiker.

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 27-02-2008 21:01 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Allubz schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:48:
haar Noorse Boskat bijhoud voor iedereen die daarin geinteresseerd is.
Denk dat ik op de content zelf maar niet ga reageren :+
Als je constant streamt naar een dedicated host, dan wordt DAAR natuurlijk wel bandbreedte voor gerekend. (incoming dataverkeer).
Uitgaand verkeer is vanaf die host dan natuurlijk 0.
Hangt van het pakket af lijkt me. Er zal vast een cap zitten op de hoeveelheid bandbreedte die
er gebruikt mag worden (of op de max. snelheid).

Wil je een beetje een fatsoenlijk antwoord, dan zullen we toch moeten weten waarheen er gestreamed wordt (naar welke host) en bij welk pakket.

[ Voor 7% gewijzigd door IEF op 28-02-2008 01:25 ]

Pagina: 1