Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

Topicstarter
Ik ben laatstejaars handelswetenschappen en sta voor een moeilijke keuze. Ofwel ga ik na dit schooljaar nog een master na master halen (bv. manama in global management (is een junior mba) of in marketing, ...) ofwel ga ik werken. Ik zit momenteel met volgende redenering. Als ik na dit jaar nog ga studeren en daarna ga werken, dan ga na enkele jaren in aanmerking komen voor een MBA-opleiding (heb je minimum 3 jaar werkervaring voor nodig). Dan heb ik eigenlijk dubbel werk gedaan want die mba zal dan een hoger diploma zijn dan mijn master na master die ik dan heb behaald. Dus zou ik eerder kiezen om eerst te gaan werken en mijn 3 jaar ervaring opdoen en dan mijn MBA halen. Een goede opmerking hiertegenover is dat het natuurlijk niet zeker is of ik die MBA dan nog zal kunnen doen, het is perfect mogelijk dat ik dan bepaalde prioriteiten heb in mijn carrière en dus geen tijd heb voor een MBA.

Wat denken jullie? Jaartje bij doen of gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik zou een jaar extra studeren, kun je alleen maar profijt van hebben in je latere carriere. En als de master niet bevalt, kun je altijd nog stoppen.
Ik heb te veel verhalen gehoord van mensen die eerst _even_ gingen werken en daar nooit meer mee zijn gestopt..

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-07 18:57

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Studeren...

Als je later nog je master wilt halen naast je werk, kost je dat meer moeite dan je je nu kunt voorstellen. Zeker als je ook nog in een andere fase van je leven komt (vrouw en kinderen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76345

Je bent nog geen 23, dus dan zeg ik: studeren. Als het je goed af gaat, en je weet dat je dat nu kan halen, dan verlies je niets als je een jaartje later begint met werken, maar die extra studie-ervaring heb je mooi in je zak. Als je eenmaal werkt is stoppen met werken, teruggaan in salaris en weer de boeken in erg moeilijk. Neem dit maar aan van iemand die zijn studie nooit heeft afgemaakt (bewuste keuze, geen discipline ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 12:08
Een masters is altijd beter dan een bachelor, en daarmee heb je meer kansen in de toekomst, misschien zorgt het er zelfs wel voor dat je toekomstige werkgever dan je MBA betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Ik zou zelf eens gewoon met een werkgever gaan praten waar jij wilt gaan werken en eens hun ideeen vragen. Ik heb toendertijd na mijn Bachelor gedaan en toen werd aangegeven dat ze weinig meerwaarde erin zagen met het argument dat wat je hier in een jaartje aan werkervaring opdoet is meer waard dan doorstuderen. Voor mij was de master overigens 2 a 2,5 jaar extra qua tijd. Een bijkomend argument is dat ze in mijn werkveld ja 2 jaar werken op een gelijk indien niet hoger loon uitkomt dan iemand met en master zonder werkervaring. Tevens zie ik zelf niet de meerwaarde in verder te studeren in een gebied waar je al bekend bent, ik overweeg zelf wel om alsnog een Master te behalen echter in een totaal andere richting. Tevens als je een goede werkgever treft laat die jou een Mba doen na 3 jaartjes werken, en ik vermoed zelf dat dit toch een hogere meerwaarde heeft dan een sort of jnr Mba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:14
Bigfoot schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 08:57:
Een masters is altijd beter dan een bachelor, en daarmee heb je meer kansen in de toekomst, misschien zorgt het er zelfs wel voor dat je toekomstige werkgever dan je MBA betaalt.
Hij heeft al een master, hij wil er gewoon nog een klein mastertje bovenop doen.

Topicstarter
Ik heb intussen nog met een hoop mensen gesproken, mn ouders, mn vriendin, vrienden, ... en ben er uitgeraakt. Zoals de meesten hierboven al voorstelden, ga ik inderdaad voor de extra master. Het zijn maar 10 maanden en er is inderdaad geen garantie dat indien ik na deze master ga werken, ik ooit de kans krijg/neem om een MBA te halen. Het zal waarschijnlijk een master aan de UAMS (Universiteit Antwerpen Management School) worden.

Het argument dat 2 jaar extra werkervaring evenveel waard zou zijn als een extra master vind ik een beetje dom, wat is 2 jaar werkervaring nog waard na 15 jaar?

Nu nog kiezen welke master en dan kan ik weer gerust slapen 's nachts :)

• n4m3l355
Anoniem: 142917 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 20:25:
Ik heb intussen nog met een hoop mensen gesproken, mn ouders, mn vriendin, vrienden, ... en ben er uitgeraakt. Zoals de meesten hierboven al voorstelden, ga ik inderdaad voor de extra master. Het zijn maar 10 maanden en er is inderdaad geen garantie dat indien ik na deze master ga werken, ik ooit de kans krijg/neem om een MBA te halen. Het zal waarschijnlijk een master aan de UAMS (Universiteit Antwerpen Management School) worden.

Het argument dat 2 jaar extra werkervaring evenveel waard zou zijn als een extra master vind ik een beetje dom, wat is 2 jaar werkervaring nog waard na 15 jaar?

Nu nog kiezen welke master en dan kan ik weer gerust slapen 's nachts :)
Wat is een extra studie waard na 15 jaar? Tegen die tijd ben je geacht je toch practisch te bewijzen en een master op een master doet dat niet. Daarintegen als je een MBA wilt halen zou ik eerder voor een serieuze gaan na 3 a 5 jaar studie op kosten van je baas ipv een semi MBA. Ik zou dit gewoon voorleggen bij een werkgever waar je intresse in hebt en hun er eens op naslaan aangezien HR toch hier vaak mee van doen heeft.

Topicstarter
n4m3l355 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 20:41:
[...]

Wat is een extra studie waard na 15 jaar? Tegen die tijd ben je geacht je toch practisch te bewijzen en een master op een master doet dat niet. Daarintegen als je een MBA wilt halen zou ik eerder voor een serieuze gaan na 3 a 5 jaar studie op kosten van je baas ipv een semi MBA. Ik zou dit gewoon voorleggen bij een werkgever waar je intresse in hebt en hun er eens op naslaan aangezien HR toch hier vaak mee van doen heeft.
Een diploma kan na 15 jaar een doorslaggevend element zijn voor je carrière, dat extra diploma kan je toegangsticket zijn tot hogere/top management functies.

Als ik mijn extra diploma haal en later toch nog de kans krijg om een MBA te doen, wat heb ik er dan bij verloren? 10 maanden? Dat is toch peanuts! En als ik de MBA niet kan halen, dan heb ik nog altijd dat extra diploma!

Ongeveer alle werkgevers waar ik in geïnteresseerd ben bieden de mogelijkheid op volledig op hun kosten te gaan studeren (financiële sector). Een ManaMa is echter een full-time opleiding.Daarom dat ik nog even wacht met te gaan werken. Daarenboven is full-time studeren een stuk aangenamer en minder stressvol dan in avondschool studeren.

• n4m3l355
Ik zou het met je eens zijn als je nog geen Master hebt, maar een Master en daarna een semi-MBA heb ik toch zo mijn twijfels over. Om te beginnen is een MBA gebaseerd op het feit dat je op zijn minst al een aantal jaar werkervaring dient te hebben. Met deze semi-MBA is dat niet nodig maw gaat men verder borduren op de theoretische kennis. Zodoende kan deze dus niet tippen aan een MBA daarintegen is het zeker een pre om op termijn alsnog een MBA te halen. (overigens zijn er ook al een tal van top500 organisaties die hier anders over schrijven, toevallig nog in de januarie editie van de Safe).

Maar nogmaals.. dit is mijn insteek praat er gewoon over met een werkgever daar waar jij graag aan de slag wilt. Zo leer je de HR kennen, kun je hun gedachtes er eens op los laten en een gedege keuze maken. Het kan best dat het bedrijf waar je wilt werken er anders over denkt, maar misschien ook niet. Nog even iets anders terzijde, ik weet niet hoe het zit in Be, maar is je inschrijf periode niet voorbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

Een jaar langer genieten van de studententijd is niet verkeerd. Daarbij hebben mensen met meer diploma's altijd meer mogelijkheden. En een MBA kan altijd nog. Daar zou ik me nu nog niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
n4m3l355 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:44:
Ik zou het met je eens zijn als je nog geen Master hebt, maar een Master en daarna een semi-MBA heb ik toch zo mijn twijfels over. Om te beginnen is een MBA gebaseerd op het feit dat je op zijn minst al een aantal jaar werkervaring dient te hebben. Met deze semi-MBA is dat niet nodig maw gaat men verder borduren op de theoretische kennis. Zodoende kan deze dus niet tippen aan een MBA daarintegen is het zeker een pre om op termijn alsnog een MBA te halen. (overigens zijn er ook al een tal van top500 organisaties die hier anders over schrijven, toevallig nog in de januarie editie van de Safe).

Maar nogmaals.. dit is mijn insteek praat er gewoon over met een werkgever daar waar jij graag aan de slag wilt. Zo leer je de HR kennen, kun je hun gedachtes er eens op los laten en een gedege keuze maken. Het kan best dat het bedrijf waar je wilt werken er anders over denkt, maar misschien ook niet. Nog even iets anders terzijde, ik weet niet hoe het zit in Be, maar is je inschrijf periode niet voorbij?
Inschrijfperiode voor de opleiding bedoel je? Wel, er is binnen een week een info-dag van UAMS waar ik zeker ga langsgaan om daar mij echt goed te kunnen informeren. Daarna zal ik mijn keuze moeten maken en door de volledige selectie-procedure moeten gaan.

Ivm werkgevers en dergelijke, ik ben al bij verschillende grote werkgevers langsgeweest (PwC, KBC, ING, Deloitte, ...) en ze vertonen eigenlijk allemaal hetzelfde gedrag. Eerst is het een verkoopspraatje maar na een tijdje wordt het een gewone conversatie. Als ik opbreng dat ik misschien nog zou bij studeren dan begint onmiddelijk het verkoopspraatje weer maar na een tijdje komt de gewone mens weer boven en hoor ik 'ach, die 10 maanden gaan het toch echt niet maken hé'.

Het ligt dus ook nog niet vast of het de 'semi-mba' gaat worden, het zou evengoed een ManaMa in Finance of iets anders kunnen worden.

My mind is set maar, ik ga me toch zo goed mogelijk blijven informeren zodat ik echt zeker kan zijn van mijn keuze en tegelijk heb ik dan ook al wat extra info om volgend jaar te gaan soliciteren.
Pagina: 1