• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 23:08
Mijn moeder heeft vorig jaar een WOZ aanslag gekregen, waarbij de vastgestelde waarde (bedrag X) 35% hoger lag dan de vorige keer (met eerder negatieve dan positieve veranderingen aan huis en woonomgeving). Dus bezwaar aangetekend, waar de gemeente 1 jaar over mag doen.

Recentelijk is zonder verdere motivatie het bedrag krap 10% omlaag geschroefd, wat nog steeds teveel is naar onze mening. Dus is mijn moeder "gehoord", waarbij men al toegaf dat de waardebepaling niet goed leek. De uitkomst is echter nog niet bekend.

Vandaag lag de nieuwe WOZ aanslag in de bus, waarin nog eens 5% bovenop waarde X staat. Dus wederom te hoog. Moet ze nu wederom de hele bezwaarprocedure doorlopen? Het lijkt mij logischer (...) dat de gemeente wacht op de uitkomst van het lopende bezwaar, en gebaseerd op de uitkomst daarvan de nieuwe aanslag update.
Mijn eerste idee was om een simpel bezwaarschrift in te dienen en daarin te verwijzen naar de huidige procedure, of denk ik dan te makkelijk?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:51

Reptile209

- gers -

Je moeder maakte bezwaar tegen de vorige aanslag, die in principe los staat van deze. Dus vandaar de nieuwe aanslag.
Ik zou idd bezwaar aantekenen met een kopie van de lopende procedure erbij, en verzoeken om opschorting en een nieuwe aanslag na afronding van de vorige procedure. Of bel ze even om te informeren hoe en wat, en dan alsnog het voorgaande opsturen :).

Zo scherp als een voetbal!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je hebt nu 2 besluiten liggen waarbij je tegen de eerste in bezwaar bent gegaan. Lijkt me een goed plan om, als je het met die laatste ook niet eens bent, eveneens in bezwaar te gaan. Dat ze er bij de nieuwe waardebepaling geen rekening houden met de lopende bezwaarprocedure is logisch, daar is blijkbaar nog geen uitslag van.

• MaVeNwg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-01 12:22
Mijn WOZ ervaring is dat je tegen elke aanslag die je krijgt in beroep moet gaan. Als het goed is staat er op de nieuwe aanslag dat je binnen 6 weken in beroep kan gaan. Doen dus, al is het alleen maar pro-forma.

Bij mij in Nieuwegein is het ook zo'n zootje. Al 2 aanslagen achter elkaar gedonder. Eerste keer bij de rechter geweest -> waardevermindering.
De tweede keer ook een te hoog bedrag dus weer beroep. Antwoord dat de waarde wel minder was dan eerst vastgesteld maar binnen de bezwaar marge. Maar uiteraard geen nieuw berekende waarde gekregen. Toen maar een WOBje naar de gemeente om het taxatierapport te krijgen (laten ze altijd maken bij bezwaren) en toen kwam de aap uit de mouw. Het bedrag was wel degelijk meer verlaagt dan de bezwaar marge en de aanslag werd verlaagd.

Moraal van het verhaal, altijd bezwaar maken en doorvragen op informatie, desnoods met de WOB. Ook een gang naar de rechter niet schuwen als je informatie hebt van vergelijkbare huizen in de omgeving die voor minder verkocht zijn (lang leve het kadaster) en als de gemeente op algemene gronden je bezwaar afwijst. Daar won ik het namelijk mee in de rechtszaak, ik had argumenten over mijn huis en de omgeving terwijl de gemeente over algemene termen en de hele gemeente praatte. :w